چگونه می توان نقاط قوت فرزند خود را شناسایی کرد؟

شناسایی نقاط قوت فرزندان مزایای بسیار زیادی به همراه دارد. به همین دلیل است که در این مقاله از وب سایت همکده به بررسی آن پرداخته ایم. شما در خانه روی مبل، روی صندلی یا در هنگام صرف غذا به این فکر می کنید که هر روز خوشحال هستید. این خوشحالی در کنار فرزندان است. به همین دلیل شما با دیدن نقاط قوت آن ها است که می توانید زندگی شادمانی را ببینید. یک نکته بسیار مهم این است که ما به عنوان والدین پرورش روزانه نقاط قوت را ببینیم. تقاطی که با عنوان ابتکار، خلاقیت، انگیزه، اشتیاق و درونگرایی خود را نشان می دهند. اگر هرگز به نقاط قوت ذاتی فرزند خود فکر نکرده اید، اشکالی ندارد. همانطور که بسیار معمول است، شما مشروط هستید که فقط به آنچه نیاز به تعمیر دارند نگاه کنید.

به نظر می رسد، شناسایی، پرورش و مدیریت نقاط قوت فرزند شما چندان دشوار نیست. اما بهترین کار در این راستا مراجعه به روانشناسان معتبر است. از این رو شما می توانید با متخصصان مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

شناسایی نقاط قوت فرزند

شاید شما کمی این مسئله را چالش برانگیز ببینید. حدس می زنم به چه چیز هایی فکر می کنید. بین جلسات کاری، جلسات درسی، خرید مواد غذایی و کارهای منزل دقیقا چه زمانی برای روان شناس شدن دارید؟ این مطلب را می توان به خوبی درک کرد. اما در واقع، تشخیص نقاط قوت فرزند شما کار سختی نیست. شما می توانید به راحتی با تمرین های ساده و معمولی به نتیجه اساسی دست پیدا کنید. بهتر است در بازی آن ها شرکت کنید. در ادامه نکات مهمی را در این باره بیان می کنیم.

در بازی آنها شرکت کنید

How to identify your child's strengths?

بازی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد و معمولاً به عنوان فعالیتی تعریف می شود که از ارزش بیرونی برخوردار نیست – ما بزرگسالان معمولاً از این فعالیت ها به عنوان “سرگرمی” یاد می کنیم. این که فرزند شما دو یا سیزده ساله باشد تغییری در این روسند ندارد. به هر حال بچه ها بچه هستند و بازی ضروری است. با این تکنیک می توان نقاط قوت فرزند خود را شناسایی کرد. بر اساس گزارشی از دانشگاه یوتا، بازی راهی است برای کودکان برای “حل مسئله، کنترل خود و یادگیری نحوه به اشتراک گذاری.” آیا این ها همان گزینه هایی نیسند که باید آن ها را شناسیایی کرده و پرورش دهیم. این روند را می توان کمک به رشد کودکان در بزرگسالی دانست.

وقتی کودکان مشغول بازی می شوند، به طور طبیعی نشان می دهند که چگونه رهبری می کنند؟ چگونه با دیگران همدلی می کنند و چگونه با دیگران (یا نه) برای حل مشکلات کار می کنند. اگر زمان بازی را با فرزندان خود بگذرانید، خواهید دید که چگونه قدرت کودکان در ساده ترین فعالیتها نمایان می شود. دیدن بازی کودکان شما به شما این امکان را می دهد که ببینید آنها چگونه اشتباه می کنند، که نشانگر قدرتمندی از احساس خودشان است. با این کار می توانید نقاط قوت فرزند خود را شناسایی کنید. البته تکنیک های دیگری هم برای این موضوع موجود است.

از آن ها برای یادگیری اشتباهات پشتیبانی کنید

چگونه می توان نقاط قوت فرزند خود را شناسایی کرد؟

شناسایی نقاط قوت فرزند شما ربطی به مطالبه کامل بودن آنها ندارد. شما آنها را راهنمایی می کنید تا به یک فرد بالغ خودکفا و پرورش دهنده تبدیل شوند. جایی که خیلی از ما در آن ایده آل نیستیم. برجسته کردن لحظاتی که کودک شما برخی اشتباهات را مرتکب شده است و نحوه چگونگی بازگشت یا رفع آن اشتباه می تواند زمانی شگفت انگیز باشد که آنها در تلاش برای درک تأثیر آنها بر دیگران، خود و جهان هستند. درست مانند والدینی که تمایل زیادی به نکات منفی دارند، کودکان نیز بیش از موفقیت های خود بیشتر از اشتباهات خود درس می گیرند. در طول یک اشتباه کودک را آرام کنید.

سعی کنید برای یادگیری اشتباهات، برنامه ای ویژه اجرا کنید. این کار کمک می کند تا کودک خود را از آن خلاص کند. البته هدف شما این نیست که مشکل آنها را برطرف کنید، بلکه ایجاد ظرفیت لازم برای انتخاب بهتر در دفعات بعدی است. با این طرز فکر می توانید شگفتی های بسیاری را ببینید. خواهید دید که آن ها قادر به انجام چه اعمال ویژه ای هستند. برخی از نمونه های قوی از نقاط قوت ذاتی کودکان که باید به دنبال آنها باشید عبارتند از:

  • دلسوزی
  • همدلی
  • شنونده بودن
  • ریسک پذیری
  • ماجرا جو بودن
  • قابلیت اطمینان دهی و اطمینان بخشی داشتن

اینها مهارتهای نرم هستند که در سنین پیش دبستانی و حتی قبل از آن توسعه می یابند. در محیط جهانی محیط کار امروز، اطمینان از رشد فرزند شما در این زمینه ها (و سایر زمینه ها) باعث موفقیت او می شود. طبق معمول، خواهید دید که پرورش نقاط قوت دشوارتر از شناسایی آنها نیست.

تقویت نقاط قوت شناسایی شده فرزندان چگونه است؟

ما در بخش های قبل به بررسی این امر پرداختیم که چگونه می توان تقاط قوت کودکان را شناسایی کرد؟ اما نکته مهم تر تقویت این نقاط است. در حقیقت باید بدانیم که چه طور می توانیم فرزندانی با روحیات ویژه داشته باشیم. اگر این اتفاق بیفتد آن ها در بزرگسالی چالش های کمتری خواهند داشت. به عبارتی می توانند با داشتن نقاط قوت شناسایی شده و تقویت شده، به موفقیت های بسیاری دست پیدا کنند. اجازه دهید در این راستا یک سناریو خاص را با هم بررسی کنیم.

پنجشنبه عصر است. شما چندمین روز پرکار خود را داشته اید. ده ساعت در روز کار کرده اید و بسیار خسته هستند. همسرتان دیر از محل کار به خانه باز می گردد. سه فرزند شما نیز چیز های مختلفی را برای شام می خواهند. غذاهایی که می تواند بسیار دیر آماده شود و به خستگی شما اضافه کند. در این لحظه که احساس خستگی می کنید، فرزند شما ایده ای ارائه می کند. او می گوید: شاید همه ما امشب بتوانیم مانند آشپز ها رفتار کنیم. بهتر نیست شام را خودمان درست کنیم؟ می تواند برای ما هم در کنار شما سرگرم کننده باشد. با این کار می توانید به راحتی عصری دل انگیز داشته باشید. می توانید در آشپزخانه زمانی را به بحث و تبادل نظر اختصاص دهید.

می توانید با این کار به راحتی نقاط قوت فرزند خود را شناسایی کنید. هر سه کودک را هدایت می کنید. در واقع آن ها را برای رسیدن به هدفی جذاب پیش می برید. این همکاری ها منجر به تقویت نقاط قوت بسیاری می شود. از جمله حس همدلی و ریسک پذیری بالا. به همین دلیل است که می توان با اقدامی خاص به موفقیتی قوی رسید.

برای تقویت نقاط قوت فرزند خود بیاموزید که اعتماد کنند

چگونه می توان نقاط قوت فرزند خود را شناسایی کرد؟

فراهم آوردن فرصت هایی برای فرزند شما برای تقویت نقاط قوت خود یک ایده عالی است. همه دوست دارند احساس شایستگی کنند، و فرزند شما فرقی نمی کند! ایجاد فرصت های خاص برای آنها برای نشان دادن شخصیت های جوان خود، استرس را کاهش می دهد و شانس را افزایش می دهد که دفعه بعد، حتی بهتر عمل کنند. رهبران خوب همه پاسخ ها را ندارند. از این رو نباید انتظار داشته باشید که فرزندان شما همه چیز را بدانند. اما ما باید ظرفیت درک آنچه را که نمی دانند و راه هایی برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز برای کار کردن در موقعیت های خود پیدا کنیم. خود شما هم نمی توانید همیشه پاسخ ها را داشته باشید.

قرار دادن آنها در معرض اطلاعات موجود، شروع خوبی است. عالی است، شما تشخیص داده اید که فرزند شما همدل است، اما آیا باید به همه کسانی که با آنها برخورد می کند کمک کند و مراقبت های حمایتی را انجام دهد؟ یا باید مرزهای سالم ایجاد شود؟ کار با فرزندان خود برای شکل دهی و تنظیم این رویکردهای ظریف تر به نقاط قوت آنها، نقشه راه خوبی را برای استفاده از آنها در هنگام ترک شما و رهبری زندگی خود در اختیار آنها قرار می دهد.

تبدیل نقاط ضعف به فرصت

چگونه می توان نقاط قوت فرزند خود را شناسایی کرد؟

برای تقویت نقاط قوت فرزند خود این تکنیک را فراموش نکنید. دقت داشته باشید که فرزندان ما نمی توانند در همه چیز خوب عمل کنند. شاید یکی از مهمترین نقش های شما به عنوان والدین این باشد که تصمیم بگیرید که فرزند شما دارای چه نقاط قوتی است و با استفاده از نکات و پیشنهادات این مقاله او را ترغیب کنید تا این نقاط قوت را پرورش دهد. با این حال، فرصت های بسیار متنوعی برای کار کردن با چالش هایی که فرزند شما تجربه می کند وجود خواهد داشت. البته می توانید با متخصصان مرکز مشاوره همکده این کار را راحت تر کنید.

واقعیت این است که هرکسی در یک طیف دارای شایستگی هایی است: شما می توانید کار کنید، تلاش کنید و سخت کار کنید تا بخش هایی از شخصیت یا مهارت خود را با هر سودی که برای خود تعیین کرده اید، توسعه دهید. اجازه دادن به کودکان برای کار با طرز فکر پیشرفت، نه کمال، به سفر آنها کمک می کند. به هر حال، اگر دائماً برای بهبود تلاش می کنید، نمی توانید ضعیف باشید.

برای موفقیت در شرایط نقاط قوت فرزند خود به مولفه ها توجه کنید. چگونه آنها آنچه را که نیاز دارند درخواست می کنند؟ آنها چگونه پشتیبانی می کنند؟ آنها چگونه درگیری را مدیریت می کنند؟ چگونه آنها از فرصت های از دست رفته یا آشفتگی عقب می افتند؟ در هر یک از آن لحظات فرصت هایی برای تقویت آن ها دیده می شود.

منابع:

https://www.lifehack.org/890036/childs-strengths

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا