علت استرس و اسهال همزمان چیست؟

احتمال بروز استرس و اسهال به طور همزمان وجود دارد به نحوی که استرس می تواند منجر به بروز اسهال شود. چون استرس در موارد شدید ممکن است علائم فیزیکی بسیاری از جمله مشکلات گوارشی مانند اسهال، گرفتگی عضلات و درد شکم ایجاد کند که یکی از مشکلات گوارشی ناشی از استرس، اسهال است.

استرس یک واکنش طبیعی بدن به فشار یا یک تهدید واقعی است. بروز استرس تا یک حد مشخصی می تواند چیز خوبی باشد، زیرا می تواند باعث ایجاد انگیزه در فرد، تمرکز ذهن و بهبود عملکرد فرد شود. با این حال، استرس بیش از حد یا مزمن می تواند بر سلامت روانی و جسمی فرد تأثیر بگذارد. برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از همکده تاثیر استرس و اسهال را مورد بررسی قرار دهیم و راه های پیشگیری و درمان آن را بیان کنیم.

اسهال ناشی از استرس چه ویژگی دارد؟

اسهال اصطلاح پزشکی برای مدفوع شل و آبکی است. اما اسهال در اکثر مواقع ناشی از بیماری زمینه است و  یک بیماری محسوب نمی شود. برخی از علائمی که ممکن است همراه با اسهال باشد عبارتند از:

  • درد و گرفتگی شکم
  • نیاز فوری به تخلیه روده
  • از دست دادن کنترل روده

اسهال ممکن است حاد یا مزمن باشد. اسهال حاد تنها 1 تا 2 روز طول می کشد، در حالی که اسهال مزمن برای 4 هفته یا بیشتر ادامه می یابد. افرادی که اسهال مزمن را تجربه می کنند باید برای تشخیص علت اصلی آن به پزشک مراجعه کنند.

علت استرس و اسهال به طور همزمان چیست؟

استرس و اضطراب می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت دستگاه گوارش فرد داشته باشد. بدن انسان یک واکنش فیزیکی طبیعی به تهدیدات درک شده در محیط دارد. وقتی مغز تهدیدی را تشخیص می‌دهد، هورمون‌هایی ترشح می‌کند که ضربان قلب را افزایش می‌دهند و فشار خون را بالا می‌برند.

مردم از این فرآیند به عنوان پاسخ “جنگ یا گریز” یاد می کنند. مغز همچنین سیگنال‌های استرس را از طریق سیستم عصبی سمپاتیک به روده ارسال می‌کند، که می تواند منجر به بروز همان دلشوره شود. در این شرایط  روده با ترشح هورمون های خود به این سیگنال ها پاسخ می دهد. این هورمون ها حرکات را در معده و روده کوچک را کاهش می دهند، در حالی که حرکات در روده بزرگ را تسریع می کنند. بدن این کار را برای دفع سموم مضر انجام می دهد، اما در نهایت همین وضعیت منجر به بروز اسهال می شود.

در شرایطی که استرس منجر به بروز اسهال در بدن شما شود ممکن است با یک یا چند علائم زیر همراه باشد:

  • سردرد
  • تنش عضلانی
  • خستگی
  • بی قراری
  • تحریک پذیری
  • غمگینی
  • افسردگی
  • مشکلات خواب
  • تغییر در میل جنسی
  • درمان و مدیریت

فردی که اسهال ناشی از استرس را تجربه می کند، علاوه بر مدیریت استرسی که باعث ایجاد آنها می شود، باید علائم فیزیکی را نیز درمان کند.

اسهال استرسی چقدر طول می کشد؟

علت استرس و اسهال همزمان چیست؟ || مرکز مشاوره همکده

اکثر دوره های اسهال بی ضرر هستند و معمولا کمتر از دو روز طول می کشند. اسهال ناشی از استرس معمولاً پس از پایان رویداد استرس زا از بین می رود. اگر اسهال شدید یا مداوم دارید، به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید تا هرگونه بیماری زمینه ای را رد کنید. اگر 6 مورد را تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید:

  • درد یا تورم شدید شکم
  • مدفوع با خون یا چرک، یا مدفوع سیاه یا قیری به نظر می رسد.
  • بدتر شدن علائم یا اسهال که بیش از دو روز در بزرگسالان ادامه دارد
  • کم آبی بدن (علائم شامل تشنگی بیش از حد، ادرار زرد تیره، نداشتن ادرار، ضعف شدید یا گیجی)

درمان اسهال و استرس به طور همزمان چیست؟

بیشتر دوره های اسهال فقط چند روز طول می کشد و نیازی به درمان پزشکی ندارد. با این حال، مراحل زیر می تواند به کاهش اسهال ناشی از استرس و علائم مرتبط با آن کمک کنند:

مصرف آب کافی

وقتی فردی اسهال دارد، روده کوچک و روده بزرگ او آنطور که باید مواد معدنی و مایعات را جذب نمی کند. این اختلال می تواند منجر به کم آبی بدن شود. در این شرایط افرادی که اسهال ناشی از استرس رنج می برند می توانند با نوشیدن آب فراوان و مصرف آب میوه ها و سوپ های خاص هیدراتاسیون بدن خود را افزایش دهند. برخی از آب میوه ها حاوی پتاسیم بسیار مورد نیاز هستند، در حالی که سوپ ها می توانند جایگزین سدیم از دست رفته شوند.

مصرف کربوهیدرات

خوردن کربوهیدرات های ملایم، مانند برنج پخته شده و ماکارونی، یک راه مفید برای رساندن مایعات به بدن است. کربوهیدرات های ملایم نیز به راحتی قابل هضم هستند.

پرهیز از مصرف غذاهای پر ادویه یا تند

غذاهای پر ادویه یا تند می توانند فشار بیشتری بر دستگاه گوارش وارد کرده و به طور بالقوه اسهال را بدتر یا طولانی تر کنند.

خواب و استراحت کافی

اگر احساس استرس می کنید، به خودتان استراحت بدهید. زمانی را برای استراحت و شارژ مجدد، صرف ناهار در محل کار، خواندن یک مجله یا کتاب جالب، یا گوش دادن به موسیقی اختصاص دهید. یوگا یا مدیتیشن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. هرکسی راه‌های متفاوتی برای آرامش دارد. فقط مطمئن شوید که زمانی را برای خود اختصاص می‌دهید.

ورزش

یک راه عالی برای کاهش استرس و حفظ سلامت کلی سیستم گوارشی، انجام ورزش چند بار در هفته است. ورزش مواد شیمیایی به نام اندورفین (“هورمون های شادی”) را آزاد می کند که اثرات منفی استرس را خنثی می کند.

خندیدن

حس شوخ طبعی خود را حفظ کنید. خنده یک کاهش دهنده استرس عالی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند که اغلب در اثر استرس ضعیف می شود. گذراندن وقت با دوستان یک راه عالی برای حفظ روحیه و به اشتراک گذاشتن مشکلات یکدیگر است.

بهبود سلامت روده

یکی دیگر از دلایلی که استرس و اسهال اغلب با هم همراه هستند این است که استرس می تواند باعث تغییراتی در باکتری های روده شود. سعی کنید مکمل ها یا نوشیدنی های پروبیوتیک (کفیر) را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا به تقویت باکتری های مفید در روده شما کمک کند.

داروهای بدون نسخه برای کاهش دفعات دفع مدفوع در مراحل اولیه اسهال در دسترس هستند. این داروها برای نوزادان و کودکان خردسال مناسب نیستند و بهتر است در آنها با تجویز پزشک مصرف شوند.

مدیریت استرس

علت استرس و اسهال همزمان چیست؟ || مرکز مشاوره همکده

استرس و اسهال تا حدودی با هم ارتباط دارند و استرس شدید می تواند باعث اسهال شود. با این حال، راه‌های زیادی برای مدیریت استرس و ایجاد انعطاف‌پذیری در برابر محرک‌های ایجادکننده آن وجود دارد. مردم اغلب می توانند این کار را با موارد زیر انجام دهند:

شناسایی محرک‌های استرس: یک فرد می‌تواند از یک دفترچه برای ثبت استرس خود و موقعیت‌هایی که در آن رخ می‌دهد استفاده کند. هنگامی که یک فرد محرک های استرس خود را شناسایی کرد، می تواند راهکارهایی را برای مقابله و یا پیشگیری در برابر آن انجام دهد.

برداشتن گام‌های کوچک برای کاهش تأثیر محرک‌های استرس: این ممکن است شامل تمرین تنفس، شمارش آهسته تا 10 یا استراحت موقت از عامل استرس‌زا باشد.

انجام فعالیت هایی که استرس را کاهش می دهد: فعالیت های ساده مانند یوگا، گذراندن وقت در طبیعت و حمام آب گرم می تواند به کاهش استرس کمک کند.

اجتناب از استفاده از راه‌حل‌های سریع: الکل، تنباکو و سایر مواد ممکن است به‌طور موقت علائم استرس را بپوشانند، اما در درازمدت آسیب بیشتری به همراه خواهند داشت.

مشاوره با یک روانشناس و یا روانپزشک: در برخی موارد می توانید برای مدیریت استرس و در نهایت اسهال ناشی از آن با یک روانشناس یا روانپزشک برای تجویز دارو مشورت کنید.

اسهال ناشی از استرس معمولاً پس از پایان رویداد استرس زا فروکش می کند. با این حال، در صورت تجربه طولانی مدت یا مکرر حملات استرس یا اسهال ناشی از استرس، باید به پزشک مراجعه کند. پزشک ممکن است تغییرات سبک زندگی، درمان‌های گفتاری یا داروها را برای کمک به مدیریت استرس یا اضطراب توصیه کند.

آیا می توانید از اسهال ناشی از استرس جلوگیری کنید؟

متأسفانه، اسهال ناشی از استرس پاسخ ساده ای دارد که پیشگیری از آن زیاد ساده نیست.  اما، اگر بتوانید استرس و اضطراب را به عنوان یک محرک تشخیص دهید، می توانید روی مکانیسم های مقابله ای برای مقابله بهتر با آن استرس کار کنید. شاید انجام برخی تمرینات مدیتیشن، یا تلاش برای داشتن الگوهای خواب بهتر، یا صحبت با یک دوست یا ورزش بتواند راهکارهای موثری برای مدیریت استرس و پیشگیری از بروز اسهال ناشی از استرس باشد.

سخن آخر

اگر همیشه هنگام بروز استرس دچار استرس می شود شاید نگران شوید که ممکن است برخی مشکلات روده ای مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا بیماری التهابی روده (IBD)دارید. با این حال، همیشه اینطور نیست. برخی از افراد ممکن است در هنگام بروز استرس دچار اسهال شوند.

استرس یک واکنش طبیعی بدن به فشار یا تهدیدات درک شده است. با این حال، می‌تواند بر سایر سیستم های بدن مانند دستگاه گوارش تاثیر بگذارد و منجر به بروز عوارضی شود. اسهال ناشی از استرس معمولاً بلافاصله پس از پایان رویداد استرس زا که باعث آن شده است، بهبود می یابد. با این حال، در صورت تجربه طولانی مدت یا مکرر حملات استرس یا اسهال ناشی از استرس، باید به پزشک مراجعه کند.

منابع
https://www.medicalnewstoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا