فواید ورزش برای سلامت روان

همه می‌دانند ورزش منظم برای بدن خوب است. اما ورزش یکی از مؤثرترین راه‌ها برای بهبود سلامت روان نیز می‌ باشد. ورزش منظم می‌تواند تأثیر مثبتی روی افسردگی، اضطراب و… داشته باشد. همچنین قادر است استرس را کاهش داده، حافظه را بهبود بخشیده، به خواب بهتر کمک کرده و سلامت کلی روحی را بهبود بخشد. شما لازم نیست برای رسیدن به این فواید یک ورزشکار حرفه‌ ای باشید. تحقیقات نشان داده‌اند ساده‌ترین ورزش‌ها می‌توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند. فرقی ندارد در چه سن یا چه سطحی از تناسب ‌اندام هستید،. می‌توانید از ورزش به عنوان ابزاری قوی برای ایجاد احساسی بهتر استفاده کنید. فواید ورزش برای سلامت روان چیست؟

فواید ورزش برای سلامت روان چیست؟

ورزش تنها توانایی ایروبیک یا اندازه‌ی ماهیچه‌ها نیست. مطمئناً ورزش می‌تواند سلامت فیزیکی و هیکل شما را بهبود بخشد، سایز کمر شما را کم کند. زندگی جنسی شما را بهبود بخشد و حتی سال‌ها به زندگی شما اضافه کند. اما این چیزی نیست که به بیشتر افراد انگیزه‌ی تحرک می‌دهد.

  • ورزش و افسردگی

تحقیقات نشان داده‌اند ورزش می‌ تواند افسردگی متوسط تا شدید را به اندازه‌ی داروهای ضدافسردگی درمان کند اما مطمئناً بدون عوارض جانبی آن‌ها. بعلاوه تحقیقات می‌گویند برای کاهش علائم افسردگی، داشتن برنامه‌ی ورزشی منظم می‌تواند مانع از عود دوباره‌ی بیماری شود.

ورزش به دلایل متعددی مبارزی قوی مقابل افسردگی است. از همه مهم ‌تر اینکه ورزش باعث بهبود تمامی تغییرات در مغز می‌شود، از جمله رشد عصب، کاهش التهاب و الگوهای فعالیت جدیدی که احساس آرامش و خوب بودن را بهتر خواهند کرد. همچنین ورزش باعث آزادسازی اندورفین خواهد شد، ماده‌ی شیمیایی قدرتمندی در مغز که برای روحیه‌ی شما انرژی ‌بخش بوده و باعث می‌شود حس خوبی پیدا کنید. در نهایت اینکه ورزش می‌تواند یک حواس‌پرتی برای شما باشد و اجازه می‌دهد زمانی با آرامش داشته و از افکار بدی که باعث افسردگی شده‌اند فاصله بگیرید.

  • فواید ورزش برای سلامت روان و اضطراب

ورزش‌ درمانی طبیعی و مؤثر برای اضطراب است. ورزش تنش و استرس را کاهش داده، انرژی فیزیکی و روانی را زیاد کرده و با آزادسازی اندورفین باعث بهبود سلامت کلی بدن خواهد شد. هر چیزی که به شما تحرک دهد کمکتان خواهد کرد، اما اگر بتوانید در طول ورزش حواستان را جمع آن کنید فایده‌ی بیشتری را دریافت می‌کنید.

برای مثال سعی کنید به حس ضربه زدن پاها روی زمین دقت داشته باشید یا ریتم نفس کشیدن یا احساس باد روی پوستتان. با افزودن این المان‌ها برای حواس‌ پرتی، تمرکز واقعی روی بدن و احساس آن در طول ورزش؛ شما نه تنها سریع‌تر شرایط فیزیکی خود را بهبود می‌بخشید بلکه می‌توانید بین جریان افکار نگران‌کننده در سرتان وقفه ایجاد کنید.

  • ورزش و استرس
فواید ورزش برای سلامت روان

تا به حال دقت کرده‌اید وقتی تحت استرس هستید بدنتان چه حالتی دارد؟ ماهیچه‌ها منقبض می‌شوند، خصوصاً در صورت، گردن و شانه‌ها، و باعث درد گردن یا سردردهای شدید خواهد شد. شاید احساس فشار در قفسه‌ی سینه‌ی خود کنید، تپش‌های محکم یا گرفتگی ماهیچه. شاید تجربه‌ی مشکلاتی مانند بی‌خوابی، سوزش معده، شکم‌درد، اسهال یا ادرار مکرر را داشته باشید. نگرانی و ناراحتی از تمام این علائم فیزیکی باعث بدتر شدن استرس شده و یک چرخه‌ی نادرست بین ذهن و بدن ایجاد می‌کند.

ورزش راه مؤثری برای شکستن این چرخه است. فعالیت فیزیکی در کنار آزادسازی اندورفین در مغز، به آرامش ماهیچه‌ها و کاهش تنش در بدن کمک می‌کند. از آنجایی ‌که بدن و ذهن بسیار به هم نزدیک هستند، وقتی بدن حس بهتری داشته باشد ذهن نیز همان‌ طور خواهد بود.

  • فواید ورزش برای سلامت روان و بیش فعالی

ورزش منظم یکی از ساده‌ ترین و مؤثرترین راه‌ها برای کاهش علائم بیش فعالی و بهبود تمرکز، انگیزه، حافظه و حالت روحی است. فعالیت فیزیکی سریعاً میزان دوپامین، سطح سروتونین و نوراپی نفرین در مغز را بالا می‌برد، همه‌ی این‌ها روی تمرکز و دقت فرد اثر دارند. بدین ترتیب ورزش مانند داروهای بیش فعالی، از جمله ریتالین، اثر خواهد کرد.

  • ورزش و اختلال استرسی پس از آسیب روانی

شواهد نشان داده‌اند با تمرکز واقعی روی بدن و حس آن در زمان ورزش می‌توانید به سیستم عصبی خود کمک کنید تا آزاد شده و از واکنش استرس پس از آسیب روانی که با نام PTSD یا trauma شناخته می‌شود خارج گردد. به‌جای فکر کردن به چیزهای دیگر، به حس فیزیکی در مفاصل و ماهیچه‌های خود دقت داشته باشید، حتی به درون بدن خود با حرکت کردن آن. ورزش‌هایی که حرکاتی تقاطعی داشته و در آن هر دو پاها و دست‌ها شرکت دارند؛ مانند پیاده‌روی، دو، شنا، وزنه ‌برداری یا رقص، انتخاب‌های بهتری هستند.

به دست آوردن فواید سلامت ورزش ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

نمی‌دانید باید چقدر فعال باشید تا بتوانید به بهبود سلامت روانی دست یابید؟ شاید مقدار آن به اندازه‌ای که شما فکر می‌کنید نباشد. لازم نیست ساعت‌ها از روز شلوغ خود را به ورزش اختصاص داده، به باشگاه بروید، سطل‌ها عرق بریزید و یا چندین مایل بدوید. شما می‌توانید تنها با سی دقیقه ورزش ملایم برای پنج بار در هفته به این بهبود سلامت فیزیکی و روحی برسید. دو 15 دقیقه یا سه 10 دقیقه ورزش نیز می‌تواند برای شما مؤثر باشد.

غلبه بر موانع ذهنی برای ورزش

حالا می‌دانید ورزش به شما کمک می‌کند حس بهتری داشته باشید و نیازی نیست آن ‌قدر که فکر می‌کنید سخت تلاش داشته باشید. اما برای برداشتن اولین گام حرف زدن ساده‌تر از عمل  کردن است. موانع ورزش واقعی هستند؛ خصوصاً وقتی شما با مشکلات روحی دست ‌و پنجه نرم می‌کنید. این‌ها موانع متداول و راه‌های عبور از آن هستند.

  • احساس ناامیدی و فواید ورزش برای سلامت روان
فواید ورزش برای سلامت روان

حتی اگر از صفر شروع می‌کنید بازهم می‌توانید ورزش کنید. ورزش کمک می‌کند به تناسب ‌اندام برسید. اگر هیچ تجربه‌ای در ورزش ندارید هر روز چند دقیقه وقت گذاشته و از تمرینات ساده و کم اثرتر شروع کنید.

  • احساس بدی در مورد خودتان دارید.

آیا بدترین منتقد خودتان هستید؟ وقت آن رسیده تا راه جدیدی برای فکر کردن در مورد بدن خود را شروع کنید.اهمیتی ندارد چه وزنی دارید، چند ساله هستید یا در چه سطحی از تناسب‌اندام می‌باشید، کسان دیگری نیز مانند شما هستند که هدفشان رسیدن به تناسب‌اندام است. اطراف خود را از این دسته افراد پر کنید. با کسانی که در سطوح متفاوت از تناسب‌اندام هستند به کلاس بروید. حتی رسیدن به کوچک ‌ترین اهداف کمک می‌کند در مورد بدن خود اعتماد به‌ نفس پیدا کنید.

راه‌ های ساده‌ای برای تحرک بیشتر بدون نیاز به باشگاه

فواید ورزش برای سلامت روان

سی دقیقه وقت ندارید تا به یوگا یا دوچرخه‌سواری اختصاص دهید؟ نگران نباشید. به فعالیت فیزیکی به شکل کاری که باید انجام شود و یا مانند شیوه‌ای برای زندگی نگاه کنید. به روال روزانه‌ی خود نگاهی بیندازید و راه‌هایی برای گنجاندن ورزش در هرجایی از آن پیدا کنید. ایده‌ای ندارید؟ ما به شما می‌دهیم.

  • داخل و اطراف خانه

خانه را تمیز کنید، ماشین را بشویید یا به حیاط رفته و باغبانی کنید. با ماشین چمن‌زنی چمن‌ها را اصلاح کنید، راهرو یا پاسیو را جارو بزنید یا طی بکشید.

  • فواید ورزش برای سلامت روان – در محل کار و در راه

به جای رانندگی برای رسیدن به قرار خود پیاده رفته یا دوچرخه‌ سواری کنید، آسانسورها را حذف کرده و هر جا ممکن است از پله استفاده نمایید، به ایستگاه اتوبوس رفته و یک ایستگاه زودتر از مقصد پیاده شوید، کمی دورتر از اداره یا مغازه پارک کرده و پیاده بروید، در زمان استراحت قدم بزنید.

  • با خانواده

در طول تمرین کودکتان دور زمین فوتبال راه بروید. برای آخر هفته برنامه‌ ای برای دوچرخه‌سواری بگذارید. در حیاط با بچه‌ها بازی کنید. برای قایقرانی به دریاچه بروید یا با حیوان خانگی تان قدم بزنید.

منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا