چگونه ورزش استرس را کاهش می دهد و آیا ورزش می تواند واقعاً آرامش بخش باشد؟

استراحت و تمدد اعصاب. آنقدر این اصطلاح رایج است که تبدیل به کلیشه شده است. و اگرچه استراحت واقعاً می تواند آرامش بخش باشد، اما این عبارت باعث می شود بسیاری از مردان از این واقعیت غافل شوند که ورزش همچنین می تواند آرامش بخش باشد. این برای اکثر اشکال فعالیت بدنی و همچنین برای تمرینات خاص شل سازی صادق است. ورزش نوعی استرس جسمی است. آیا استرس جسمی می تواند استرس روحی را تسکین دهد؟ در حقیقت چگونه ورزش استرس را کاهش می دهد؟

الكساندر پاپ چنین فكر كرد: “قدرت ذهن ورزش است، نه استراحت.” افلاطون موافقت کرد: “ورزش یک وجدان مقصر را درمان می کند.” شما هم چنین فکر خواهید کرد – اگر یاد بگیرید که استرس بدنی ورزش را به صورت کنترل شده و درجه بندی شده اعمال کنید. در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم که چگونه ورزش استرس را کاهش می دهد و آیا ورزش می تواند واقعاً آرامش بخش باشد؟ اگر از استرس رنج می برید می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

به عنوان تسکین استرس ورزش کنید!

وقتی بیماری قلبی شما تشخیص داده شد، باید تعدادی از عوامل استرس زای جدید را به طور مداوم کنترل کنید. مقابله با مراجعه مکرر به پزشک، عادت به درمان های پزشکی جدید و سازگار شدن با تغییر سبک زندگی تنها برخی از عواملی است که ممکن است باعث ایجاد استرس و اضطراب در شما شود. خوشبختانه می توانید برای کمک به تسکین استرس اقدامات ساده ای انجام دهید. بسیاری از این مراحل می توانند به بهبود سلامت کلی شما نیز کمک کنند، از جمله سلامت قلب. ورزش یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با استرس و کنترل بیماری های قلبی است. در حقیقت ورزش استرس را کاهش می دهد.

فعالیت بدنی می تواند به کاهش سطح استرس کلی شما و بهبود کیفیت زندگی شما چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی کمک کند. ورزش منظم می تواند با از بین بردن تنش، اضطراب، عصبانیت و افسردگی خفیف که اغلب با استرس همراه هستند، بر روحیه شما تأثیر مثبت بگذارد. این می تواند کیفیت خواب شما را بهبود بخشد، که می تواند تحت تأثیر استرس، افسردگی و اضطراب قرار گیرد. همچنین می تواند به افزایش سطح اعتماد به نفس شما کمک کند.

چگونه ورزش استرس را کاهش می دهد؟

چگونه ورزش استرس را کاهش می دهد و آیا ورزش می تواند واقعاً آرامش بخش باشد؟

فعالیت بدنی توانایی بدن شما را برای استفاده از اکسیژن بهبود می بخشد و همچنین جریان خون را بهبود می بخشد. هر دو این تغییرات تأثیر مستقیمی بر روی مغز شما دارند. ورزش همچنین تولید اندورفین در مغز شما را افزایش می دهد. اندورفین انتقال دهنده های عصبی “احساس خوبی” هستند که مسئول “دونده بالا” هستند. این حس رفاه و سرخوشی است که بسیاری از افراد پس از ورزش تجربه می کنند. فعالیت بدنی همچنین می تواند ذهن شما را از نگرانی دور کند.

حرکات تکراری که در ورزش وجود دارد باعث تمرکز بر روی بدن شما می شود، نه ذهن. با تمرکز روی ریتم حرکات خود، هنگام تمرین بسیاری از مزایای مدیتیشن را تجربه می کنید. تمرکز روی یک کار بدنی واحد می تواند احساس انرژی و خوش بینی ایجاد کند. این تمرکز می تواند به ایجاد آرامش و وضوح کمک کند. برخی از افراد بلافاصله بعد از تمرین متوجه بهبود روحیه خود می شوند. این احساسات به اینجا ختم نمی شوند، اما به طور کلی با گذشت زمان تجمع می یابند.

به احتمال زیاد، هنگامی که به یک تمرین منظم ورزشی متعهد می مانید، احساس افزایش رفاه را مشاهده خواهید کرد. ورزش استرس را کاهش می دهد. ورزش منظم علاوه بر تأثیر مستقیم بر میزان استرس، از راه های دیگر سلامت مطلوب را نیز ارتقا می دهد. پیشرفت در سلامت کلی شما ممکن است به طور غیر مستقیم سطح استرس شما را تعدیل کند. با بهبود سلامت جسمی و سلامت قلب، کمتر احساس استرس خواهید کرد.

اصلی ترین مزایای ورزش در کنار سلامت روان چیست؟

مزایای مهم ورزش در کنار سلامت روان برای روحیه شما عبارتند از:

  • عضلات و استخوان های خود را تقویت کنید.
  • ایمنی خود را تقویت کنید، که می تواند خطر بیماری و عفونت را کاهش دهد.
  • فشار خون خود را کاهش دهید، گاهی اوقات به اندازه برخی از داروهای ضد فشار خون.
  • سطح کلسترول خوب خون را افزایش دهید.
  • گردش خون خود را بهبود ببخشید.
  • توانایی خود را برای کنترل وزن بهبود ببخشید.
  • به شما کمک می کند شب بهتر بخوابید.
  • انرژی خود را تقویت کنید.
  • تصویر خود را بهبود ببخشید.

شروع با ورزش

چگونه ورزش استرس را کاهش می دهد و آیا ورزش می تواند واقعاً آرامش بخش باشد؟

قبل از اینکه بدانیم چگونه ورزش استرس را کاهش می دهد و چگونه حتی می توان از آن برای مقابله با افسردگی و اضطراب استفاده کرد، احتیاط می کنیم. اگر در حال حاضر ورزش نمی کنید، قبل از هر کاری خیلی شدید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید. این مساله به ویژه درصورت پیر شدن، اضافه وزن یا سایر موارد بهداشتی مانند بیماری های قلبی عروقی بسیار درست است. این فقط برای این نیست که به خود آسیب نرسانید.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند به شما در انتخاب ورزشهایی مناسب برای سطح تناسب اندام و سلامتی شما کمک کند. بعداً در مقاله در مورد چگونگی ارائه دهنده خدمات بهداشتی به شما در تعیین اهداف فعالیت خود به شما کمک خواهیم کرد تا احساس بهتری داشته باشید – به طور کلی، و در مورد خودتان. همانطور که گفته شد، بیشتر تمریناتی که بهترین نتیجه را در کاهش استرس دارند، تمرینات ملایم تری مانند شنا، یوگا و دویدن هستند.

ورزش و سایر داروها

اندورفین مسکن های طبیعی است که هنگام استرس و آسیب دیدگی بدن شما را آزاد می کند. بدن شما به دو دلیل عمده، اندورفین را در میان یک تمرین سخت ترشح می کند. یکی اینکه تمرین کردن می تواند دردناک باشد. عضلات شما دچار پارگی و سختی می شوند. در حالی که این ماده سالم و کاملاً ایمن است، اندورفین به شما کمک می کند تا از طریق آن نیرو بگیرید.

هنگامی که مشغول فعالیت بدنی هستید، بدن شما نمی تواند آن را از یک وضعیت مرگ و زندگی در سطح بدوی تشخیص دهد. در نتیجه، اندورفین برای کمک به شما در عبور از آن ارسال می شود. در حقیقت، برخی از متخصصان بهداشت روان حتی ورزش را به عنوان انتخاب طبیعی برای افراد مستعد افسردگی توصیه می کنند. دو ماده شیمیایی خوب نیز وجود دارد که بدن شما هنگام ورزش آزاد می کند. اینها دوپامین و سروتونین هستند.

ورزش، آدرنالین و کورتیزول

ورزش نه تنها باعث ترشح مواد شیمیایی خوب می شود. همچنین باعث کاهش غلظت مواد شیمیایی استرس در بدن می شود. یکی از این موارد آدرنالین است. آدرنالین یک مولکول پیام رسان است که باعث می شود مغز شما تقویت شده و فعال شود. به همین دلیل است که برخی از مردم فیلم های ترسناک و غلتک کش را دوست دارند. اما، اگر می خواهید استرس خود را کاهش دهید، احتمالاً بدنبال آدرنالین نیستید. ورزش خفیف همچنین می تواند به کاهش هورمون استرس دیگری به نام کورتیزول کمک کند. با این حال مراقب باشید. تمرینات شدیدتر در واقع می توانند مغز شما را وادار کنند که در معرض خطر واقعی هستید، که باعث کورتیزول بیشتری می شود.

چگونه ورزش استرس را کاهش می دهدو با افسردگی مقابله می کند؟

چندین توضیح وجود دارد، برخی شیمیایی، و برخی دیگر رفتاری. فواید ذهنی ورزش هوازی مبنای عصبی-شیمیایی دارد. ورزش باعث کاهش سطح هورمون های استرس در بدن مانند آدرنالین و کورتیزول می شود. این ماده همچنین باعث تولید اندورفین، مواد شیمیایی مغز که مسکن طبیعی بدن و آسانسورهای خلقی است، می شود. اندورفین مسئول “بالاترین سطح دونده” و احساس آرامش و خوش بینی است که همراه با بسیاری از تمرینات سخت – یا حداقل، دوش آب گرم پس از اتمام تمرین شما است.

عوامل رفتاری همچنین به فواید احساسی ورزش کمک می کند. با کم شدن خط کمر و افزایش قدرت و استقامت، تصویر از خود بهبود می یابد. شما احساس تسلط و کنترل، غرور و اعتماد به نفس کسب خواهید کرد. انرژی تازه شما به شما کمک می کند تا در بسیاری از کارها موفق شوید و نظم ورزش منظم به شما در دستیابی به اهداف مهم دیگر در سبک زندگی کمک می کند.

کدام مدل ورزش ها به استرس ما کمک می کنند؟

چگونه ورزش استرس را کاهش می دهد و آیا ورزش می تواند واقعاً آرامش بخش باشد؟

ورزش استرس را کاهش می دهد. روش های زیادی برای دستیابی به اهداف ورزش هفتگی شما وجود دارد. چه نوع فعالیت بدنی را باید انتخاب کنید؟ نیازی نیست که یک دونده ماراتن یا یک ورزشکار نخبه باشید تا استرس ناشی از ورزش را از بین ببرید. تقریباً هر نوع ورزش می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، سعی کنید تمرینات هوازی متوسط ​​مانند گزینه های زیر را انجام دهید:

  • دوچرخه سواری
  • پیاده روی سریع یا آهسته دویدن
  • شنا یا ایروبیک در آب
  • بازی تنیس یا راکتبال
  • رقصیدن
  • قایقرانی

وقتی صحبت از تمرینات تقویت عضلات می شود، سعی کنید وزنه برداری یا فعالیت هایی را با باندهای مقاومت انجام دهید. حتی چیزی به اندازه باغبانی یا انتخاب سوار شدن به پله ها به جای آسانسور می تواند یک بالابر احساسی برای شما ایجاد کند. هر نوع ورزش می تواند تناسب اندام شما را افزایش دهد و استرس شما را کاهش دهد.

با این حال، مهم است که یک فعالیت را انتخاب کنید. اگر آب را دوست ندارید، شنا را به عنوان فعالیت خود انتخاب نکنید. اگر فکر دویدن شما را مضطرب می کند، تمرین برای یک مسابقه 5K به شما کمک نمی کند تا استرس شما کاهش یابد. انواع فعالیت ها را امتحان کنید تا زمانی که فعالیت های مورد علاقه خود را پیدا کنید. وقتی سرگرم می شوید، به احتمال زیاد به روال تمرینی خود پایبند خواهید بود. کار کردن با شخص دیگری نیز می تواند بر مزایای استرس ناشی از تمرین بیفزاید. به اشتراک گذاشتن آن با اعضای خانواده دوستان می تواند باعث شود ورزش بیشتر شبیه سرگرمی باشد و کمتر شبیه کار باشد.

منابع
healthline.comhealth.harvard.edu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا