چگونه با اعتماد به نفس باشیم؟

چگونه با اعتماد به نفس باشیم؟ شاید فکر کنید اعتماد به نفس داشتن مانند این است که چشمان آبی داشته باشید. یا با آن به دنیا می آیید و یا خیر! باید به شما بگوییم که اگر این پیش زمینه ی فکری را داشته و از کمبود اعتماد به نفس نیز رنج می برید، محکوم به باختن بازی زندگی هستید. حال وقت این است که بدانید هیچکس نمی تواند شما را در راه رسیدن به اعتماد به نفس مورد انتظار یاری کند و تنها خود شما هستید که در باید در این مسیر گام بردارید. پس اگر می خواهید راز اعتماد به نفس داشتن را بدانید مراحل زیر را به دقت مطالعه کرده و به کار ببندید.

مرحله ی اول: داشتن پیش زمینه ی فکری مناسب

به قدرت های خود افتخار کنید.

اگر می خواهید با اعتماد به نفس باشید ابتدا باید خودتان را به دقت بسنجید. شاید فکر کنید هیچ چیز خوبی در مورد شما وجود ندارد، اینکه هیچ برتری خاصی نسبت به دیگران ندارید و یا اینکه همه ی افرادی که با آنها معاشرت می کنند از شما بهتر هستند. اگر می خواهید این طرز تفکر را تغییر دهید ابتدا باید تمام این افکار را دور بریزید. لیستی از تمام چیزهایی که در آنها مهارت دارید تهیه کنید. مثلا اینکه شنونده ی خوبی هستید و بقیه برای درد دل سراغ شما می آیند. یا اینکه صدای خوبی برای آواز خواندن دارید. شاید این خصوصیات از نظر شما زیاد مهم نباشند اما واقعیت این است که شما خصوصیات بسیار خوبی دارید که می توانید به آنها مفتخر باشید.

  • بهتر است این لیست را همواره نزد خود نگاه دارید. هر بار متوجه قابلیت خوبی از خود شدید می توانید آن را به لیست اضافه کنید. حتی زمان هایی که حال خوبی ندارید می توانید این لیست را برای خودتان بخوانید. اینگونه احساس بهتری خواهید داشت.
  • با دوستان نزدیک خود راجع به لیست خود صحبت کنید. از دوستانتان بخواهید نقاط قوتتان را به شما یادآوردی کنند. شاید دوستانتان نکاتی را به شما گوشزد کنند که خودتان تا کنون جزو صفات برتر خود نمی دانستید.

چگونه با اعتماد به نفس باشیم؟

چگونه با اعتماد به نفس باشیم؟ روی خوشبین بودن تمرکز کنید

مسلما خوشبینی و خوشبین بودن یک شبه ساخته نمی شود اما این بدین معنا نیست که شروع به ساخت آن نکنیم. خوشبینی و اعتماد به نفس با یکدیگر رابطه ی مستقیم دارند. افرادی خوشبین به دلیل اینکه باور دارند اتفاقات خوبی در پیش هستند سخت تلاش کرده و یا حداقل از جای خود بر می خیزند و شانس خود را امتحان می کنند. همین کارها است که می تواند به انسان اعتماد به نفس بدهد. پس تفکرات خود را بررسی کرده و هر کدام از افکار منفی را با سه فکر مثبت دیگر جایگزین کنید. با تلاش کافی و گام برداشتن در این مسیر به زودی متوجه خواهید شد که مثل گذشته زندگی را منفی نمی نگرید.

  • دفعه ی بعدی که با دوستانتان دور هم جمع شدید، مثبت اندیشی را تمرین کنید. از اتفاقات خوبی زندگی برای آنها تعریف کنید و خواهید دید که آنها نیز جواب این تفکرات مثبت را خواهند دارد. با همین روش ساده حال روحی بهتری خواهید داشت.

آماده باشید.

چگونه با اعتماد به نفس باشیم؟ آماده بودن برای هر شرایطی یکی از روش های خوب برای بدست آوردن اعتماد به نفس است. اگر امتحان دارید، قبل از آزمون مطالعه ی لازم را کرده باشید تا طعم موفقیت را بچشید. اگر قرار از مقاله ای در کلاس و جلوی همه ی همکلاسی های خود ارائه بدهید، باید از قبل بسیار روی آن تمرین کرده باشید. به یک مهمانی دعوت شده اید، قبل از رفتن به محل برگزاری باید همه چیز را در موردش بدانید. اینکه چه افراد دیگری نیز دعوت شده اند، میهمانی چه زمانی آغاز خواهد شد و دیگر جزئیات مورد نیاز. به این ترتیب دیگر عامل غیرقابل منتظره ای در این مهمانی باقی نمی ماند و می توانید با آرامش و بدون تنش دعوت دوست خود را بپذیرید.

با اینکه آمادگی 100 درصد برای همه ی موقعیت ها امکان پذیر نیست، اما حداقل این حس به شما منتقل می شود که برای هر اتفاقی آمادگی دارید.
  • اگر در یک بحث گروهی حس می کنید چیزی برای گفتن دارید، حتما آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. این کار اعتماد به نفس شما را بالاتر خواهد برد. لازم نیست زیاده گویی کنید اما حتما باید حرف خود را بزنید.
  • می توانید برای اینکه حرف هایی برای گفتن داشته باشید مقاله بخوانید، اخبار نگاه کنید یا در مورد اتفاقاتی که هر روزه رخ می دهند تحقیق کنید. موضوعی که در موردش اطلاعات کافی دارید را وسط بکشید و بحث را به سمتی هدایت کنید که خودتان در آن خبره هستید. اطلاعات داشتن در زمینه ی صحبت جمع می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.
  • اگر استعداد خاصی دارید پس راجع به آن صحبت کنید. بدین صورت باقی افراد برای کمک گرفتن سراغ شما خواهند آمد. در نتیجه ی کمک کردن به آنها حس مفید بودن در شما پدید می آید و این حس می تواند به اعتماد به نفس منجر شود.

چگونه با اعتماد به نفس باشیم؟ از مقایسه کردن خود با دیگران دست بکشید.

لازم است که روی خودتان و اهدافی که می خواهید به آنها دست یابید تمرکز کنید. به عنوان مثال نباید روی همسایه خود متمرکز شوید و به این فکر کنید که چرا نمی توانید به اندازه ی او جذاب، باهوش یا مغرور باشید. با خودتان مهربانانه رفتار کنید و تنها روی رویاها و اهداف خودتان پافشاری نمایید. وقتی که به این رویاها دست یافتید، خواهید دید که اعتماد به نفس بیشتری نیز سراغ شما خواهد آمد.

  • ایده آل تصور کردن زندگی دیگران و قضاوت از روی ظاهر امری بسیار طبیعی است. اما نمی توان تنها از روی ظواهر این برداشت را کرد که زندگی آن فرد کاملا ایده آل و بهتر از شماست.
  • اگر خود را با دیگران مقایسه می کنید بهتر است این کار را متوقف کرده و به جای آن روی توانایی های خود تمرکز کنید. شما در بسیاری از موارد از فرد مقایسه شونده بهتر هستید.
  • افرادی که اعتماد به نفس ندارند همواره خود و دنیای اطرافشان را مورد بازخواست قرار می دهند. با القای این حس که شما از پس هر کاری بر می آیید، جایی برای شک باقی نگذارید.
چگونه با اعتماد به نفس باشیم؟

از شر افکار و اعتقادات منفی خلاص شوید.

متاسفانه خلاص شدن از همه ی جوانب منفی زندگی غیر ممکن است. اما مسلما می توانید با معاشرت با افراد مثبت اندیش و قرار دادن خودن در موقعیت هایی که به شما حس شادی و سرور می دهند این مشکل را کمرنگ تر کنید. در ادامه روش هایی برای رهایی از افکار منفی را برای شما بازگو خواهیم کرد.

  • اگر همواره در حال دیدن مجله هایی هستید که افراد مشهور در آن بسیار زیبا و خوش هیکل نمایش داده می شوند و به همین دلیل از اندام یا چهره ی خود خجالت می کشید، سعی کنید دیگر این مجله ها یا صفحات مجازی را دنبال ننمایید.
  • اگر فردی در زندگیتان وجود دارد که همیشه شما را کوچک می شمارد بهتر است که با او قطع ارتباط کنید. می توانید به وی بگویید که رفتارش ناراحت کننده است و باید تغییراتی در آنها ایجاد کند. پس از این صحبت ها باید تصمیم بگیرید که قصد دارید روابط با آن فرد را ادامه دهید یا خیر؟
  • اگر ورزشی انجام می دهید که هیچ استعدادی در آن ندارید، بهتر است وقت خود را صرف ورزش دیگری کنید. این موضوع در مورد فعالیت های دیگر نیز صدق می کند. البته نباید هر بار که مانعی سر راهتان قرار گرفت پا پس بکشید و سراغ انجام دادن کار دیگری بروید. تاکید می کنیم تنها در صورتی که به این جمع بندی رسیدید که این فعالیت به هیچ عنوان با توانایی های شما هم خوانی ندارد باید آن کار را متوقف کنید.

مرحله ی دوم: وقت عمل کردن است.

به اکتشاف بپردازید.

اگر در زمینه اعتماد به نفس مشکل داشته باشید به احتمال زیاد از انجام کارهای جدید و ناشناخته مورد پسند شما نیست. اما هم اکنون وقت شجاعت به خرج دادن است و باید چنین کارهایی انجام دهید. مثلا در یک مهمانی خودتان را به دیگران معرفی کنید یا در یک کلاس رقص ثبت نام نمایید. هر چه بیشتر از این کارها انجام دهید احساس قدرت بیشتری خواهید داشت و در نتیجه این حس در شما به وجود خواهد آمد که از پس همه ی مشکلات بر می آیید. روش های زیر نیز مثال هایی دیگر از کارهایی هستند که می توانید انجام دهید.

  • با فردی که زیاد می بینید اما صحبتی با هم ندارید بحث کنید. این فرد می تواند همسایه ی شما یا یکی از همکلاسی های دانشگاهتان باشد.
  • به یک سفر جدید بروید. حتی به شهری که بسیار نزدیک به شهر محل زندگی شماست! سعی کنید جاهای جدید بروید و با افراد جدید آشنا شوید.
  • شروع به یادگیری یک زبان دیگر به جز زبان مادری خود کنید. انجام دادن کاری که برایتان ناآشنا به نظر می آید می تواند کمک زیادی به کسب اعتماد به نفس کند.

چگونه با اعتماد به نفس باشیم؟بیشتر ریسک کنید.

قبول کردن ریسک های عاقلانه راهی دیگر برای اکتشاف و اثبات کردن خودتان است. اگر می خواهید شخصیت قدرتمندتری داشته باشید باید برای انجام کارهایی که کمی ترسناک به نظر می رسند آماده باشید. هر کدام از این ریسک ها می توانند به نتیجه ای خارق العاده ختم شوند و در نهایت شما را از نظر شخصیتی قدرتمندتر کنند. انجام چنین کارهایی به شما این اطمینان خاطر را می دهند که شما تنها برای انجام کارهای روزمره ساخته نشده اید و هر کاری از دستتان بر می آید.

  • از محدوده ی امن خود بیرون بیایید و حداقل روزی یک بار کاری خلاف برنامه ی روزانه ی خود انجام دهید. اینکار می تواند صحبت کردن با فردی باشد که از وی خجالت می کشید.
  • اگر از شغل خود ناراضی هستید اما از ترک کردن آن می ترسید، برای شرکت دیگری رزومه بفرستید. شاید آن شرکت شما را استخدام نکند اما حداقل این طرز تفکر در شما ایجاد خواهد شد که این کار آنقدرها هم ترسناک نیست.
  • با ترس های خود رو به رو شوید. اگر از ارتفاع ترس دارید لازم نیست سراغ بانجی جامپینگ بروید. اما حداقل کاری قابل انجام این است که از یک ساختمان ده طبقه بالا رفته و از پنجره بیرون را نگاه کنید. با این کار می توان بر خیلی از مشکلات پیروز شد.

با افرادی که حس خوبی به شما می دهند بیشتر معاشرت کنید.

چگونه با اعتماد به نفس باشیم؟ دریافت کردن احساسات خوب حتی از کم کردن تاثیرات بد که در مراحل قبل بیان کردیم نیز مهم تر است. اگر در طول روز بیشتر با افرادی که حس خوبی به شما منتقل می کنند معاشرت داشته باشید، در نهایت متوجه خواهید شد که احساس اعتماد به نفس بیشتری نیز دارید. تا جایی که می توانید این افراد را در زندگی خود نگه داشته و وقت بیشتری با آنها بگذرانید.

  • وقت گذراند با افراد با اعتماد به نفس نیز می تواند کمک بزرگی باشد. به جای حسادت ورزیدن به چنین افرادی، آنها را تحت نظر بگیرید از خودتان بپرسید رفتار آنها چه تفاوتی با شما دارد؟ متوجه خواهید شد که این افراد صرفا از شما برتر نبوده و تنها به علت اینکه چشم انداز مثبتی نسبت به خودشان دارند بهتر دیده می شوند.
چگونه با اعتماد به نفس باشیم؟

برای خود یک سرگرمی ایجاد کنید.

انجام دادن کاری که در آن خبره هستید می تواند به داشتن احساسی بهتر نسبت به خودتان کمک کننده باشد. سرگرمی که بتواند خلاقیت را در شما شبیه سازی کند و در نتیجه به عملکرد بهتر شما در محل کار یا اجتماع منجر شود. به علاوه داشتن یک سرگرمی می تواند به رشد حمایت اجتماعی ختم شود. عاملی که در حس رضایت شما از زندگی بسیار موثر است.

  • مطمئن شوید زمان معینی از روز را به انجام دادن سرگرمی های خود می گذرانید. شاید اینکار برای افرادی که کارهای زیادی دارند سخت باشد اما فراموش نکنید که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است.

چگونه با اعتماد به نفس باشیم؟ اطمینان خاطر داشتن از خود را در حرکاتتان بازتاب دهید.

سینه سپر کرده و محکم راه بروید. این کار شما را قدرتمندتر جلوه می دهد و در افزایش اعتماد به نفس نیز موثر است. اگر همیشه کمرتان خمیده باشد این حس را در اطرافیان خود به وجود خواهید آورد که از شخصیت خود رضایت خاطر ندارید. محکم باشید و به جای قوز کردن، کمر خود را راست نگاه دارید.

  • وقتی با دیگران صحبت می کنید ارتباط چشمی را فراموش نکنید.
  • باز هم تاکید می کنیم به جای شل راه رفتن محکم گام بردارید. این کار شما را به اعتماد به نفس تر جلوه می دهد.
  • دست به سینه نباشید. به جای اینکار دست های خود را در دو طرف بدن نگاه دارید یا به هنگام حرف زدن آنها را تکان دهید.

چگونه با اعتماد به نفس باشیم؟ برای ظاهر خود وقت بگذارید.

اگر برای ظاهر خود وقت بیشتری صرف کنید نشان می دهید که اهمیت بیشتری برای شخص خودتان قائل هستید. این کار در تصویری که در ذهن دیگران ثبت می کنید نیز موثر است. اگر می خواهید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید باید بهداشت فردی را رعایت کنید، هر روز دوش بگیرید، موهایتان را شانه بنزید و لباس های تمیز و اتو کشیده بپوشید. به ظاهر فیزیکی خود اهمیتی ندهید. این پیام را به دیگران و خودتان مخابره می کنید که ارزش زمانی که صرف مراقبت فردی می شود را ندارید.

  • اگر در آینه نگاه کنید و فردی را ببینید که پاکیزه و زیبا است، بیشتر برای خودتان احترام قائل خواهید شد.
  • لباس هایی بپوشید که به شما حس خوبی بدهند. لباس هایی که اندازه تان هستند و به شما ظاهر خوبی می بخشند.
  • این گفته ها به این معنی نیست که باید آرایش غلیظی کنید و لباس هایی بپوشید که شما را تغییر دهند. همیشه خودتان باشید. البته یک نسخه ی مرتب و پاکیزه از خودتان!

بخش سوم: به رشد کردن ادامه دهید

از اشتباهات درس بگیرید.

افراد به اعتماد به نفس در همه ی کارهایی که انجام می دهند موفق نیستند. اما آنها از اشتباهات خود درس می گیرند و وقتی زندگی به کامشان نیست پا پس نمی کشند. دفعه ی بعدی که امتحانی را رد شدید، پس از یک مصاحبه ی شغلی استخدام نشدید و یا فردی که دوستش دارید درخواست ازدواج شما را رد کرد، این شجاعت را داشته باشید که از خود بپرسید کجای کار اشتباه بود؟ و چطور می توان از این اشتباه درس گرفت. گاهی اوقات ممکن است این اتفاقات از سر بدشانسی رخ داده باشند اما مهم است این حس را داشته باشید که کنترل اوضاع در هر موقعیتی دست خودتان است.

  • اگر در هر کاری که انجام می دهید بهترین باشید زندگی کاملا خسته کننده خواهد بود. هر شکست مقدمه ی پیروزی دیگری است. اگر در کاری موفق نبودید این اتفاق را انگیزه ی مضاعفی برای اثبات خود در نظر بگیرید.
  • نکته ی مهم این است که متوجه شوید کجای کار اشتباه بوده است. البته باید توانایی درک اینکه چه زمانی بدشانسی مانع رسیدن شما به هدفتان شده است را نیز داشته باشید.

بیشتر تمرین کنید.

چگونه با اعتماد به نفس باشیم؟ عادت دادن خود به ورزش کردن روزانه گام بلندی در راستای رسیدن به احساس مثبت داشتن نسبت به خودتان است. ورزش کردن باعث ترشح اندورفین در بدن می شود و اندورفین از نظر فیزیولوژیکی می تواند به شما کمک کند حس بهتری نسبت به زندگی و دنیا داشته باشید. این کار همچنین فواید زیادی نیز برای بدن شما دارد. پس ورزش کردن یک معامله ی دو سر برد است. تمرین کردن می تواند احساس اعتماد به نفس بهتری به شما منتقل کند.

  • همچنین می توان از ورزش کردن به عنوان بهانه ی خارج شدن از محدوده ی امنی که برای خود ساخته اید یاد کرد. شاید از ثبت نام در یک باشگاه ترس داشته باشید اما به محض انجام اینکار متوجه می شوید که اینکار آنقدرها هم ترسناک به نظر نمی رسد.

بیشتر لبخند بزنید.

ثابت شده است که لبخند زدن صرفا شما را خوشحال تر نمی کند اما باعث می شود اطرافیان حس بهتری نسبت به شما داشته باشند. لبخند زدن حتی زمانی که حس می کنید هیچ دلیلی برایش وجود ندارد می تواند اعتماد به نفس بیشتری در مواجهه با مشکلات به شما بدهد. همچنین این کار باعث می شود دیگران راحت تر برای ارتباط برقرار کردن سراغ شما بیایند. پس با لبخند زدن می توانید دوست های جدیدی پیدا کنید و یا موقعیتی برای اثبات خود بیابید. فراموش نکنید که هیچ دلیلی برای نخندیدن وجود ندارد.

از کمک خواستن نهراسید.

با اعتماد به نفس بودن بدین معنی نیست که شما می توانید هر کاری را خودتان به بهترین نحو انجام دهید. افرادی که از خودشان مطمئن هستند هیچ ترسی از اعتراف ندارند و زمانی که می بینند کاری از دستشان بر نمی آید از دیگران کمک طلب می کنند. اگر زمانی که می بینید انجام کاری از توانتان خارج است از دیگران کمک بگیرید قادر خواهید بود کارهای بیشتری در طول روز انجام دهید.

  • اگر از دیگران کمک بخواهید آنها نیز در آینده از شما کمک خواهن خواست. در نتیجه ی این فعل و انفعالات متوجه خواهید شد که دیگران تا چه اندازه به وجود شما احتیاج دارند.

زندگی کردن در لحظه را فرا بگیرید.

اگر اعتماد به نفس کافی نداشته باشید خود را درگیر گذشته می یابید و یا از ترس اتفاقات آینده زندگی را به کام خود تلخ خواهید کرد. زندگی در لحظه می تواند به شما کمک کند آرامش داشته باشید. زمانی که آرامش داشته باشید نیز خوشحال تر خواهید بود. البته باید بدانید که پرورش دادن این عادت نیز سخت است.

  • فرا گرفتن این موضوع به شما کمک خواهد کرد. اتفاقات گذشته را بپذیرید و از اتفاقاتی که در آینده به وقوع خواهند پیوست نهراسید.
  • ورزش هایی نظیر یوگا و مدیتیشن نیز می توانند در این مسیر بسیار مفید باشند.
منابع
m.wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا