چگونه اعتماد به نفس را به وجود بیاوریم؟

اعتماد به نفس یک موضوع بسیار مهم در بین همه ما است. روان شناسان تاکید بسیاری بر اعتماد به نفس و نقش آن در موفقیت می کنند. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. اعتماد به نفس می تواند در زمینه های شغلی نیز موثر باشد. متاسفانه در خانواده های امروزی به علت برخی رفتار ها با کودکان عدم اعتماد به نفس را در آن ها می بینیم. ما باید سعی کنیم در زندگی کاری را که دوست داریم انجام دهیم. البته این باید به گونه ای باشد که بهتر است برای موفقیت در زندگی تلاش های داشته باشیم.

برقراری ارتباط در دنیایی که زندگی می کنیم ممکن است سخت باشد. اما اگر این روابط به خوبی ایجاد شود می تواند باعث خوشبختی در زندگی شود. در مقاله های قبل گفتیم که اعتماد به نفس چه تاثیری بر رفتار و موفقیت افراد دارد. ما گفتیم که ویژگی افراد با اعتماد به نفس بالا چگونه است. این که بخواهیم در زندگی هر کاری را انجام دهیم درست نیست. در واقع باید ریز و درشتی کارها را در نظر بگیریم. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه اعتماد به نفس در زندگی پیدا کنیم تا کاری را که دوست داریم انجام دهیم صحبت کنیم.

زبان بدن و اعتماد به نفس

چگونه اعتماد به نفس را به وجود بیاوریم؟

زبان بدن اشاره به هر نوع سیگنالی غیرشفاهی دارد که ما برای برقراری ارتباط با افراد دیگر از آن ها استفاده می کنیم. بر اساس یافته های محققان، این سیگنال های غیرشفاهی می توانند بخش بزرگی از ارتباطات روزانه ی ما را بسازند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه اعتماد به نفس را به وجود بیاوریم؟ صحبت کنیم.

اعتماد به نفس به چه چیزی اشاره دارد؟

اعتماد به نفس به باور شما به مهارت ها، ویژگی ها و توانایی های خود برای موفقیت اشاره دارد. داشتن اعتماد به نفس نه تنها برای سلامتی و رفاه شما مهم است، بلکه می‌تواند بر نحوه درک شما از سوی دیگران نیز تأثیر بگذارد. متأسفانه، همه به توانایی های خود اطمینان ندارند. برای مثال، ممکن است در موقعیت‌ها یا تنظیمات خاصی احساس ناامنی بیشتری کنید. در موارد دیگر، احساس اضطراب یا عزت نفس پایین ممکن است در توانایی شما برای عمل مطمئن اختلال ایجاد کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای ایجاد اعتماد در هر موقعیتی انجام دهید، حتی زمانی که ممکن است آن را 100٪ احساس نکنید. و به قول قدیمی ها، گاهی اوقات باید آن را جعل کنید تا زمانی که آن را درست کنید. به عبارت دیگر، رفتار با اعتماد به نفس در واقع می تواند در بهبود اعتماد به نفس شما نقش داشته باشد.

این مقاله برخی از کارهایی را که می‌توانید برای ایجاد اعتماد به نفس انجام دهید و راه‌هایی که می‌توانید به تصویر مثبت‌تری از خود دست یابید، مورد بحث قرار می‌دهد.

روی نقاط قوت خود تمرکز کنید

چگونه اعتماد به نفس را به وجود بیاوریم؟

وقتی در موقعیتی هستید که می‌خواهید با اعتماد به نفس به نظر برسید، تمرکز بر مهارت‌ها و توانایی‌هایی که نسبت به آن‌ها بیشتر احساس اعتماد دارید می‌تواند مفید باشد. چیزی را انتخاب کنید که می دانید در آن مهارت دارید. سپس بر برجسته کردن یا نمایش آن کیفیت تمرکز کنید.

با پیشروی با نقاط قوت خود، احساس امنیت و قدرت بیشتری خواهید کرد – که همچنین می تواند به شما کمک کند تا احساس اعتماد کنید.

تغییر تمرکز بر نقاط قوت می‌تواند این توانایی‌ها را افزایش دهد و در عین حال چیزهایی را که نسبت به آن ها اعتماد کمتری دارید به حداقل برساند. از آن جایی که توانایی‌ها و استعدادهای شما در ذهن شما بزرگ‌تر می‌شوند. در لحظه‌ای که بیشتر نیاز دارید آن احساسات را فرافکنی کنید، احساس توانایی و موفقیت بیشتری خواهید داشت.

با خودتان صحبت کنید

زمانی که در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرید که می‌خواهید اعتماد به نفس ایجاد کنید، به خودگویی که استفاده می‌کنید توجه کنید. آیا درگیر خودگویی منفی می شوید؟ مثال هایی از این ممکن است شامل این باشد که با خود فکر کنید که قرار است اشتباه کنید یا نمی توانید با این موقعیت کنار بیایید.

اگر چه ممکن است فکر کنید که این افکار چندان مهم نیستند. اما می توانند تأثیر جدی بر توانایی شما برای حفظ اعتماد به نفس داشته باشند. با فکر کردن منظم به افکار منفی در مورد خود و توانایی های خود، ممکن است در نهایت خود را متقاعد کنید که واقعاً آن خ٧هچه برای موفقیت لازم است ندارید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

صحبت های منفی با خود منجر به باورهای خود محدود کننده می شود. هر چه بیشتر به خود بگویید نمی توانید کاری را انجام دهید یا در کاری بد هستید، احتمال این که آن را باور کنید بیشتر می شود. این انگیزه را مختل می کند و حتی می تواند به احساس افسردگی کمک کند.

از سوی دیگر، خودگفتاری مثبت به شدت با موفقیت مرتبط است. اگر تمایل به خودگویی منفی دارید، شروع به کار بر روی قالب بندی مجدد افکار خود کنید تا مثبت تر و خوشبین تر باشید. برای مثال، ممکن است به خودتان یادآوری کنید که هر موقعیتی جنبه های مثبتی دارد. صحبت مثبت با خودتان راهی عالی برای تقویت حس خودکارآمدی شماست. این کار باعث می شود تا احساس کنید بهتر می توانید موفق شوید و با هر چیزی که با آن روبرو هستید کنار بیایید.

برای موفقیت خود را آماده کنید

پرایمینگ پدیده ای است که در آن قرار گرفتن در معرض یک نوع محرک می تواند بر نحوه پاسخ شما به محرک بعدی تأثیر بگذارد. شما می توانید با آماده کردن خود برای فرآیند های مثبت و موفقیت از این تمایل استفاده کنید. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که در بین ورزشکاران، فعالیت های اولیه که بر اهداف متمرکز شده اند منجر به افزایش اعتماد به نفس می شود. برای ورزشکاران، این می تواند نقش اساسی در عملکرد و موفقیت ورزشی آن ها داشته باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

موفقیت های گذشته را به خود یادآوری کنید. یکی از راه هایی که می توانید ذهن خود را برای کمک به افزایش اعتماد به نفس آماده کنید، این است که به زمانی فکر کنید که در آن احساس موفقیت یا قدرت کرده اید. چند دقیقه ای را صرف نوشتن درباره این تجربه کنید. به احتمال زیاد در آینده این احساسات قدرت را با خود حمل خواهید کرد.

در یک آزمایش، محققان از شرکت کنندگان خواستند زمانی را به یاد بیاورند که احساس قدرت می کردند. پس از آن، شرکت کنندگان یا نامه درخواست نوشتند یا برای شغل مصاحبه کردند. قضات مستقلی که این نامه‌ها را خوانده و این مصاحبه‌ها را مشاهده کرده‌اند، دریافتند کسانی که با یادآوری تجربیات خود در مورد قدرت آماده شده‌اند، عملکرد بسیار بهتری داشته‌اند.

به دنبال الهام باشید

نگاه کردن به افراد با اعتماد به نفسی که آن ها  را تحسین می کنید، خواندن جملات الهام بخش، یا تکرار یک مانترای انگیزشی نیز می تواند راهی برای افزایش اعتماد به نفس شما در زمانی که به آن نیاز دارید باشد. نکته کلیدی این است که الگوها یا اظهاراتی واقع بینانه انتخاب کنید که اهداف قابل دستیابی را منعکس کنند. در حالی که ممکن است وسوسه شوید که خود را با نقل قول های آرزومند یا جملات تاکیدی که احساس خوبی دارید، تقویت کنید. تحقیقات نشان می دهد که باید در انتخاب نقل قول های انگیزشی احتیاط کنید. این به این دلیل است که نقل قول های الهام بخش غیر واقعی یا بیش از حد مثبت گاهی اوقات می توانند نتیجه معکوس داشته باشند. ‌

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که افرادی که عزت نفس پایینی دارند، در واقع وقتی با بازخورد بیش از حد مثبت مواجه می شوند، احساس بدتری دارند. بنابراین به دنبال چیزهایی باشید که به شما کمک می کند احساس الهام یا اعتماد به نفس داشته باشید، خواه نقل قول های انگیزشی یا انواع دیگر پیام ها. فقط مطمئن شوید که چیزهایی را انتخاب می‌کنید که واقعاً به اعتماد به نفس شما کمک می‌کنند و به موفقیت شما آسیب نمی‌زنند.

از مقایسه بپرهیزید

در حالی که یافتن منابع الهام مثبت می تواند به شما در ایجاد موفقیت کمک کند، مهم است که از مقایسه نامطلوب خود با افراد دیگر خودداری کنید. وقتی چنین مقایسه‌هایی انجام می‌دهید، چه به عملکرد، ظاهر یا سایر ویژگی‌های آن‌ها نگاه کنید، در نهایت می‌تواند احساس بدتری نسبت به خودتان ایجاد کند. به ویژه مقایسه های اجتماعی رو به بالا، یا تضاد نامطلوب خود با افرادی که به نوعی از شما «بهتر» به نظر می رسند، می تواند به ویژه آسیب زا باشد. بر اساس یک مطالعه، انجام چنین مقایسه هایی منجر به احساس حسادت می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دفعه بعد که متوجه شدید خود را در حال مقایسه یا حسادت می بینید، تمرکز خود را به نقاط قوت و توانایی های خود معطوف کنید. بسیار خوب است که مردم را تحسین کنید و از آن ها الهام بگیرید. فقط مراقب باشید از حسادت خودداری کنید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا