بالا بردن اعتماد به نفس چگونه میسر است؟

بالا بردن اعتماد به نفس بسیار مهم است. احساس اعتماد به نفس داشتن می تواند در مقابله با موقعیت های سختی همچون رقابت در رشته های ورزشی، حرف زدن با فردی که از او خوشتان می آید، سخنرانی کردن، بودن در یک جمع غریبه و یا صحبت کردن در کلاس به یک چالش بزرگ تبدیل شود. خوشبختانه در همین لحظه ها نیز انسان می تواند با انجام اعمال خاصی اعتماد به نفس خود را افزایش دهد. در چنین موقعیت هایی می توان از تکنیک های زیادی برای بالابردن اعتماد به نفس استفاده کرد. تکنیک هایی از قبیل مثبت فکر کردن، تفکر واقع گرایانه در مورد موقعیت و دیگر متدهایی که می توانند در لحظه استرس و اضطراب را کنترل کرده و به این ترتیب مشکل اعتماد به نفس شما را حل کنند.

بخش اول بالا بردن اعتماد به نفس: ساختن افکار مثبت

تمرین مثبت اندیشی انجام دهید.

در نظر بگیرید که قرار است ارائه ای برای محل کار یا دانشگاه خود آماده کنید. در چنین شرایطی مسلما می خواهید بسیار مطمئن و با صلابت به نظر برسید اما از طرفی اعتماد به نفس لازم را نداشته و بیم این را دارید که مرتکب اشتباهی شوید. مثبت اندیشی می تواند این مشکل را به راحتی حل کند و شما را برای مقابله با چنین مشکلاتی آماده سازد. دلیل اینکه این چنین مطمئن از تاثیر مثبت اندیشی سخن می گوییم این ایده است که تصور شما نسبت به خودتان، رفتار و باورهایتان را نیز تغییر می دهد. اگر منفی بافی کنید احتمال بروز رفتار منفی ناخواسته نیز در عملکرد شما خواهد بود.

برای مثال ممکن است در میان سخنرانی تپق بزنید یا به علت استرس فراوان شروع به عرق کردن کنید. در مقابل اگر افکار مثبتی را در سر بپرورانید احتمال موفقیت خود در وظیفه ی محول شده را نیز افزایش داده اید. در این صورت مسلما با وضوع و رسا صحبت خواهید کرد و وضعیت فیزیکی شما نیز به هنگام ارائه ی مطلب تغییر منفی نخواهد داشت.

  • روی جوانب مثبت خود و اینکه چه کارهایی را بی نقص انجام می دهید تمرکز کنید. آیا خنداندن بقیه برای شما کاری ندارد؟ پس در این صورت اضافه کردن کمی شوخی به مطلب می تواند فضای اتاق را به سود شما تغییر دهد.
  • به سرعت به تمام جنبه های رفتاری و کرداری مثبت خود فکر کنید. اشتیاق داشتن به موضوع مورد بحث، سطح تحصیلات بالا در این زمینه، توانایی خنداندن بقیه، صداقت و داشتن مشروعیت عمومی می توانند از نکات مثبت رفتاری شما باشند. نکاتی که باید از آنها در مطلب خود بهترین استفاده را ببرید.
بالا بردن اعتماد به نفس چگونه میسر است؟

خودتان را تصدیق کنید.

با خودتان صحبت کنید و کمی هم از خود تعریف کنید. تصدیق کردن خودتان می تواند به بالا بردن اعتماد به نفس و کاهش اضطراب کمک شایان توجهی کند. همچنین می توانید از جملات مثبتی برای بالا بردن اطمینانی که نسبت به خود دارید استفاده کنید. جملاتی نظیر «من می توانم»، «من قدرتمند هستم» و غیره.

از دیگران بخواهید شما را اعتبار سنجی کنند.

توانمندسازی و تفکر مثبت راجع به نفس می توانند توسط ارتباط برقرار کردن با دیگران افزایش یابند. از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید شما را تهییج کند. از آنها بخواهید به شما بگویند همه چیز خوب است و شما جزو این خوبی هستید. یکی دیگر از نکات قابل توجه هم این است که کارهایی که می توانید خودتان انجام دهید را به دیگران نسپارید. این کار وابستگی را افزایش داده و اعتماد به نفس را کاهش می دهد. به خودتان متکی باشید تا بالا بردن اعتماد به نفس برایتان میسر شود.

بخش دوم: واقع گرایی و مثبت اندیشی در موقعیت های مختلف

تصورات و خیال پردازی های موثر را فراموش نکنید.

خیال پردازی گاهی می تواند به بالا بردن اعتماد به نفس کمک کند. از تکنیک تصور کردن بهره بجویید. خودتان به عنوان فردی بسیار با اعتماد به نفس تصور کنید که به همه ی اهدافش رسیده است. حال چه می کنید؟ اطرافتان چه خبر است؟ موفق بودن چه حسی دارد؟ چه کسانی اطرافتان هستند؟ به چه چیزی فکر می کنید؟ این تصورات و در ادامه این پرسش ها می توانند هم اکنون به شما کمک قابل توجهی کنند.

بالا بردن اعتماد به نفس چگونه میسر است؟

اهدافتان را مشخص کنید.

مشخص کردن اهداف به بالا بردن اعتماد به نفس کمک می کند چرا که این حس را به ما می دهد که در حال حرکت در مسیر رسیدن به چیزی هستیم. روی اهداف کوتاه مدت خود تمرکز کنید. برای مثال شاید هدف شما از یک سخنرانی رساندن پیام مهمی به دیگران است. مطمئن شوید که این هدف را به خوبی درک کرده اید و سعی کنید در راه فهماندن آن به دیگران مطمئن به نظر برسید. هر چه بیشتر به اهداف خود برسید، بیشتر به خودتان اطمینان پیدا خواهید کرد.

  • به هدف کاری که در حال انجام دادنش هستید فکر کنید. از خود بپرسید می خواهید از انجام آن به چه چیزی برسید؟

برای بالا بردن اعتماد به نفس به خروجی کار خود اعتماد داشته باشید.

نفوس بد زدن یعنی زمانی که اعتقاد دارید اتفاق بدی رخ خواهد داد. با این کار روی این اتفاق بد تمرکز خواهید کرد و ناخواسته به آن اتفاق بد دامن خواهید زد. برای مثال اگر بسیار از تپق زدن بهراسید، ترس شما به استرس تبدیل می شود و این استرس باعث تپق زدن شما خواهد شد. اگر به تپق زدن فکر کنید، استرس شما افزایش پیدا خواهد کرد و ضربان قلبتان بالا می رود. به همین سادگی رشته ی افکارتان پاره شده. و ممکن است اشتباهی ناخواسته انجام دهید. به جای تفکر روی اتفاقات منفی روی چیزی که دوست دارید اتفاق بیافتد تمرکز کنید. به این فکر کنید که وارد مجلس خواهید شد، با اعتماد به نفس و آرام شروع به صحبت کردن می کنید و پیام خود را به وضوح به دیگران خواهید فهماند.

نظر فردی دیگر را نیز بپرسید.

اگر خودتان را در حال منفی بافی در مورد اتفاقات پیش رو یافتید، فردی را بیابید که خلاف شما فکر می کند. افراد موفقی که شما از آنها به عنوان الگوی خود یاد می کنید می توانند انتخاب درستی باشند. انسان می تواند از دیگری بیاموزد و او را به عنوان الگوی خود برگزیند. بدین ترتیب از موفقیت و اطمینان آن فرد نسبت به خودش تقلید خواهد کرد و راه بالا بردن اعتماد به نفس را خواهد پیمود. اگر چنین فردی در آن لحظه در دسترس نبود، می توانید با یک دوست تماس بگیرید و موقعیتی که در آن هستید را برایش شرح دهید. این کار نیز می تواند بار زیادی از روی دوشتان بردارد و به شما در راه رسیدن به اهدافتان کمک کند.

بخش سوم: استفاده از تکنیک های خاص کنترل احساسات منفی

برای بالا بردن اعتماد به نفس بی پروا رفتار کنید.

ارتباط برقرار کردن غیر کلامی برای نشان دادن اعتماد به نفس به دیگران مهم است. تقلید کردن رفتارهایی که به نظر با اطمینان می آیند نیز می تواند به ساخت اعتماد به نفس درونی کمک کند. صفت و محکم گام بردارید چرا که حالت ایستادن و راه رفتن شما نوعی پیام برای دیگران است. پیامی که تاکید می کند شما فرد ثابت قدم و بی پروایی هستید. قوز کردن و بی حال بودن نشانه هایی از ناراحتی هستند و در دیدگاه دیگران نسبت به شما تاثیر منفی باقی خواهند گذاشت. همچنین لبخند زدن را نیز فراموش نکنید. این کار به دیگران نشان می دهد که شما راحت هستید و حال خوبی دارید. چنین برداشت هایی می توانند باعث بهتر شدن رفتار دیگر با شما شده و نظر جمعی را در مورد شما مثبت کنند.

بالا بردن اعتماد به نفس چگونه میسر است؟

با دیگران ارتباط برقرار کنید.

برون گرایی و صحبت کردن با دیگران از اعتماد به نفس سرچشمه می گیرد. به زبان دیگر هر چه بیشتر اجتماعی باشید احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. به جای پنهان شدن یا فرار کردن از دیگران سعی کنید که بیشتر با آنها ارتباط برقرار کنید. قبل از صحبت کردن سلام دهید و از آنها بپرسید روزشان را چگونه گذرانده اند. روی صحبت کردن خود با افراد تمرکز کنید و سعی کنید این گفت و گو را ادامه دهید.

احساسات خود را بپذیرید.

احساساتی که عموما با اعتماد به نفس پایین در ارتباط هستند استرس، اضطراب، دلهره، ترس و غم می باشند. اگر به جای جنگیدن با این احساسات سعی کنید آنها را به عنوان بخشی از وجود خود بپذیرید، ممکن است بتوانید رفتار خود را نیز تغییر دهید و به خود باوری بیشتری برسید. به خودتان بگویید استرس داشتن طبیعی است و هر فردی در چنین شرایطی کمی استرس خواهد داشت. با این روش می توانید کمی بیشتر با این احساسات کنار آمده و به بالا رفتن اعتماد به نفس خود کمک کنید.

بخش چهارم بالا بردن اعتماد به نفس: حفظ کردن اعتماد به نفس

به خودتان عشق بورزید.

هر فردی که به خودش احترام بگذارد و یا به عبارتی دیگر خودش را دوست داشته باشد، می تواند در مورد رفتارش مثبت اندیشانه تر تفکر کند. از شکل دادن اعتماد به نفس خود بر اساس رفتار یا اقدامات خود بپرهیزید. این کار می توان به افزایش استرس کمک کند. به جای این کار سعی کنید به صورت بی قید و شرط خودتان را دوست داشته باشید. 5 چیزی که در مورد خودتان می پسندید را روی تکه ای کاغذ بنویسید و آنها را بلند بخوانید. به خودتان بگویید دوستت دارم! چه اشکالی دارد؟ شخصیت خود را با تمام کمی و کاستی هایش بپذیرید.

با ترس هایتان رو به رو شوید.

باید تمام تلاش خود را بکنید تا اجازه ندهید ترس مانعی بر سر راه رسیدن به اهدافتان باشد. برای این کار چه چیزی بهتر از رو در رو شدن با آنها وجود دارد؟ اگر از صحبت کردن در جمع ترس دارید، تنها راه برطرف کردن آن صحبت کردن در جمع است. در گام اول سعی کنید صحبت های خود را در جمع خانوادگی و دوستانه انجام دهید و در مراحل بعد سراغ جمع های غریبه بروید. این کار کمک زیادی به بالا بردن اعتماد به نفس خواهد کرد. از دوستان و خانواده ی خود بخواهید ایرادهایتان را به شما گوشزد کنند.

به تمرین کردن ادامه بدهید.

اهدافی که پس از مطالعه ی این مقاله برای خود مشخص کرده اید را حتما به خاطر سپرده و هر روز آنها را مرور کنید. اشتباهات را اصلاح کرده و سعی کنید دفعه ی بعدی بهتر باشید. به شکست به عنوان یک مقدمه برای پیروزی های بعدی بنگرید. این کار در بلند مدت به بالا رفتن اعتماد به نفس شما کمک خواهد کرد چرا که پس از مدتی دیدگاهی متفاوت نسبت به اشتباهات خود خواهید داشت.

منابع
m.wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا