ذهن آگاهی در ورزش

تمرین‌های ذهن آگاهی و مدیتیشن به طور فزاینده‌ای در دنیای ورزش حرفه‌ای برای بهینه‌سازی عملکرد، بهبود سلامت ذهنی و جسمی و افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری مورد استفاده قرار می‌گیرند. مزایای مدیتیشن در درجه اول با بهبود سلامت روانی، تنظیم فرآیندهای ذهنی و مقابله با احساسات منفی مرتبط است. با این حال، بسیاری از انواع مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی نیز می توانند به طور مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد فیزیکی ورزشکاران تأثیر بگذارند. در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به بررسی مسئله ذهن آگاهی در ورزش می پردازیم. اگر می خواهید ذهنی آرام داشته باشید می توانید با ما به صورت حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی در همکده همراه شوید.

ذهن آگاهی در ورزش: مدیتیشن عملی برای ورزشکاران

روانشناسی ورزشی اکنون نقشی کلیدی در زندگی ورزشکاران نخبه ایفا می کند. چه تنیس باز باشند، چه دونده مسافت طولانی و چه فوتبالیست، مهارت های روانی تقریباً به اندازه توانایی های فیزیکی مهم است. توجه به اهمیت جنبه ذهنی هر ورزشی – به ویژه در سطح نخبگان – حوزه ای است که شاید در حوزه مدیتیشن، سلامت روان و هوش هیجانی عمیقاً مورد بررسی قرار نگرفته باشد. بنابراین دقیقاً چگونه درمان مبتنی بر ذهن آگاهی به ورزشکاران کمک می کند تا عملکرد بهتری داشته باشند؟ نحوه استفاده از ذهن آگاهی در ورزش به شرح زیر است:

حضور داشتن

وقتی به ذهن آگاهی فکر می کنید اولین چیزی که به ذهنتان خطور می کند چیست؟ یک لحظه فکر کنید و آنچه را که بلافاصله به ذهنتان می آید یادداشت کنید. من حدس می‌زنم که بسیاری از شما به عبارت «حضور داشتن» یا چیزی در این رابطه فکر کرده‌اید. این اصطلاح یکی از اصول اصلی ذهن آگاهی است و تمرین در این زمینه می تواند برای ورزشکاران بسیار مفید باشد. حضور می‌تواند به ورزشکاران کمک کند تا تمرکز خود را حفظ کنند، مانع از حواس‌پرتی شوند و استرس‌ها و نگرانی‌های زندگی روزمره را که زمان اجرای آن فرا می‌رسد، پشت سر بگذارند. این به ورزشکاران اجازه می دهد تا به ذهنیت بهینه برای عملکرد نخبگان دسترسی داشته باشند و تمام تمرکز خود را روی بازی خود قرار دهند.

ذهن آگاهی در ورزش با وضعیت جریان

تمرین ذهن آگاهی، بستری را برای ورزشکاران فراهم می کند تا وارد وضعیتی شوند که به عنوان “حالت جریان” شناخته می شود. این زمانی است که ورزشکاران کاملاً در عملکرد خود غرق می شوند و حرکات و اعمال آنها غریزی می شود. سالها تمرین و آموزش برای رسیدن به این حالت جریان حیاتی است. با این حال، تمرین تمرکز حواس مطمئنا می تواند به ورزشکاران کمک کند تا به این سطح از تمرکز مطلق و عملکرد غریزی در سطح بالا برسند. تکنیک‌های ذهن آگاهی می‌توانند به تسریع این فرآیند کمک کنند و اطمینان حاصل کنند که توانایی‌های ذهنی ورزشکاران با عملکرد ورزشی آن‌ها هماهنگ است. می توان استدلال کرد که “حالت جریان” حالتی از ذهن آگاهی است که مخصوص ورزش است و نمونه ای از حضور کامل در لحظه فعلی است.

نفس کشیدن

تکنیک های تنفس اثر بسیاری بر ذهن آگاهی در ورزش دارند. مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی نیز می تواند در رابطه با جنبه های خاص عملکردی مانند ضربات پنالتی در راگبی یا ضربات آزاد در فوتبال واقعا مفید باشد. ذهن آگاهی و مدیتیشن به ما این امکان را می دهد که آگاهی بدن، حرکت و تنفس خود را افزایش دهیم. این می تواند برای پنالتی گیران در راگبی یا فوتبال مفید باشد که برای خلق لحظات به آنها تکیه می شود.

تحت فشار شدید ما اغلب می بینیم که ضربه زننده ها قبل از هر ضربه، روال های بسیار خاصی را طی می کنند، و این روال ها اغلب شامل الگوهای تنفسی خاصی هستند که برای افزایش آرامش و تمرکز ذهنی استفاده می شوند. در این لحظات، همچنین ممکن است بازیکنانی را ببینید که از خودگویی مثبت برای افزایش اعتماد به نفس و ایمان به توانایی خود استفاده می کنند. این یک مثال عملی از نحوه استفاده از مدیتیشن و تمرکز حواس برای تنظیم تنفس ورزشکاران در لحظات پرفشار است.

ذهن آگاهی در ورزش با هوش هیجانی

هوش هیجانی حوزه ای از ورزش حرفه ای است که اغلب نادیده گرفته می شود. در ورزش، به ویژه ورزش نخبگان، توانایی تنظیم احساسات مثبت و منفی و حفظ کنترل در بازی ها بسیار مهم است. به عنوان مثال، در فوتبال، جو پر سر و صدا و اکتان بالا که توسط هواداران ایجاد می‌شود، می‌تواند تأثیر زیادی روی بازیکنان بگذارد. برای دستیابی به عملکرد مطلوب، ورزشکاران باید بتوانند تمرکز خود را کنترل کنند، فرآیندهای داخلی را مدیریت کنند و بر روی کار خود متمرکز بمانند.

برای فوتبالیست ها، این به هر دو صورت است. آنها باید از واکنش به طرفداران مخالف و احساسات منفی که ممکن است برانگیزند خودداری کنند و در عین حال تلاش کنند تا بیش از حد درگیر احساسات حامیان وفادار خود نشوند. با این حال، این فقط به معنای جلوگیری از اتمسفر و احساسات یا احساسات بدنی نیست. بازیکنان می توانند از یادگیری نحوه برخورد با موقعیت های مختلف و استفاده درست از احساسات خود بهره مند شوند و تعادل بین هدایت احساسات برای انگیزه بیشتر ایجاد کنند و در عین حال به اندازه کافی خونسرد بمانند تا عملکرد مطلوب را فراهم کنند.

در سایر ورزش‌ها مانند گلف یا تنیس که طرفداران آنقدر تأثیرگذار نیستند، آموزش هوش هیجانی باید بیشتر بر تجربیات و احساسات درونی تمرکز کند، نه تأثیرات بیرونی. ذهن آگاهی همچنین می تواند برای کمک به ورزشکاران مبتلا به اعصاب و اضطراب عملکرد قبل از مسابقه استفاده شود. بنابراین، توسعه هوش هیجانی ورزشکاران نمونه مفیدی از افزایش عملکرد ورزشی آگاهانه است که می تواند در موقعیت های متعدد درون بازی و آماده سازی قبل از مسابقه اعمال شود.

مداخله ذهن آگاهی در ورزش برای افراد معمولی

بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه یک فرد معمولی می تواند از درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بهره مند شود. در واقع می خواهیم ذهن آگاهی در ورزش را برای افراد عادی بررسی کنیم.

ورود به شرایط

وقتی صحبت از تمرین ذهن آگاهی در ورزش و ورزش آماتوری می شود، همان اصول اعمال می شود. در هر صورت، استفاده از مؤلفه‌های تمرکز حواس در ورزش برای افراد عادی باید آسان‌تر باشد. زیرا نیازی به در نظر گرفتن عواملی مانند سطح بالای فشاری که ورزشکاران نخبه به طور مداوم با آن مواجه هستند ندارند. برای ما مردم عادی، ذهن آگاهی باید برای کمک به ما در نبرد درونی با افکارمان استفاده شود. زیرا عوامل خارجی کمتر به ما مربوط هستند.

بنابراین، ابتدا باید روی استفاده از تمرینات مدیتیشن و تمرکز حواس تمرکز کنیم تا ما را در منطقه قرار داده و حس حال محوری خود را افزایش دهیم. یکی از تکنیک‌های تمرکز حواس که به ما اجازه می‌دهد خود را با محیط فیزیکی خود سازگار کنیم، آموزش توجه باز است که به دنبال گسترش حس ادراک ما فراتر از محدودیت معمول است. این می تواند به افزایش عملکرد ورزشی کمک کند، حتی اگر در سطح فوق العاده رقابتی شرکت نکنید.

آمادگی ذهنی

مرین مدیتیشن برای آمادگی برای ورزش راهی عالی برای حضور بیشتر است. یک فرد معمولی در هر لحظه افکار زیادی در ذهن خود می گذرد و ذهن بیش از حد فعال یا مضطرب می تواند عملکرد ما را مختل کند. مدیتیشن قبل از ورزش می تواند مفید باشد تا ذهن خود را پاک کنید و تمرکز خود را به تمرین خود معطوف کنید. این نوع آموزش ذهنی را می توان از طریق مدیتیشن ذهن آگاهی انجام داد، که شما را ترغیب می کند تا افکار خود را از قبل به رسمیت بشناسید تا در حین ورزش حواس شما را پرت نکنند. اگر دوست دارید روش ساده تری را امتحان کنید، فقط افکار خود را قبل از ورزش یادداشت کنید.

برداشتن افکار و حواس‌پرتی‌ها از روی سینه‌تان و روی یک صفحه به شما این امکان را می‌دهد که بیشتر حضور داشته باشید. روی عملکرد خود تمرکز کنید. نه اینکه به کار روزانه‌تان فکر کنید، یا اینکه در آن شب چه چیزی برای شام می‌خورید. اینها ممکن است مسائل جزئی به نظر برسند. اما دور کردن نگرانی‌ها و استرس‌های زندگی روزمره به شما این امکان را می‌دهد که بیشتر به خودتان فشار بیاورید و بیشترین بهره را از تمرین خود ببرید.

نبرد داخلی با ذهن آگاهی در ورزش

فشار روانی زندگی روزمره می تواند مانع ورزش و عملکرد فیزیکی ما شود. استرس ها، اضطراب ها، افکار منفی و احساسات ناراحت کننده می توانند انرژی ذهنی ما را تضعیف کنند. سطح تمرکز ما را کاهش دهند. منجر به فقدان انعطاف پذیری ذهنی شوند. این همان نبرد درونی است که قبلاً به آن اشاره کردم. آن صدایی که در پس ذهن شما به شما می گوید برای ادامه دادن خیلی خسته هستید. مهارت‌های تمرکز حواس می‌تواند به شما در این نبرد درونی کمک کند. زیرا شما را بر روی کار در حال انجام متمرکز نگه می‌دارد و در آن حضور دارید.

چگونه از ذهن آگاهی برای روتین ورزش خود استفاده کنید؟

اتخاذ رویکردی آگاهانه برای افزایش عملکرد می تواند به شما کمک کند تا از ورزش نیرومندتر و الهام بگیرید. در طول این مقاله، نگاهی به برخی از حوزه‌های کلیدی ورزش و ورزش انداخته‌ایم که می‌توانند از کاربرد تکنیک‌های مدیتیشن ذهن آگاهی بهره ببرند. اکنون، بیایید برخی از روش‌های عملی را در نظر بگیریم که می‌توانید برای ادغام تمرین‌های تمرکز حواس و مدیتیشن در برنامه‌های ورزشی یا ورزشی خود به کار ببرید.

ذهن آگاهی عمومی

اول از همه، تمرین آگاهی ذهنی و مدیتیشن در زندگی روزمره خود (خارج از ورزش) و تبدیل آن به یک تمرین منظم، نقطه خوبی برای شروع در مورد بهبود عملکرد ورزشی است. حضور بیشتر به طور کلی نه تنها کیفیت زندگی شما را افزایش می دهد، بلکه ورود به حالت جریان را هنگام ورزش آسان تر می کند. این به بهبود تمرکز کمک می کند. به شما این امکان را می دهد که از تمرین یا جلسه تمرینی خود ارزش کامل کسب کنید. زمانی را به مدیتیشن منظم اختصاص دهید و سعی کنید آن را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید. شما باید عادت کنید که استرس ها و نگرانی های خود را رها کنید. لحظه حال را در آغوش بگیرید. به آن احساس حضور عادت کنید و آن را در تمرینات خود به کار ببرید.

روال قبل از مسابقه با ذهن آگاهی در ورزش

قرار دادن مدیتیشن حواس‌آمیز به بخشی از روال قبل از بازی یا قبل از تمرین می‌تواند به شما کمک کند ذهن خود را پاک کنید و وارد منطقه شوید. آمادگی ذهنی به همان اندازه آمادگی جسمانی مهم است. زیرا آموزش ذهنی به شما کمک می کند تا در ذهنیت مناسب برای عملکرد مطلوب قرار بگیرید. مدیتیشن ورزشی به عنصری حیاتی در نحوه آموزش ورزشکاران نخبه توسط روانشناسان ورزشی برای رقابت تبدیل شده است. با این حال، روال‌ها و تشریفات قبل از مسابقه ورزشکاران به‌همان اندازه مهم هستند که نوبت به تنظیم دقیق آمادگی ذهنی و به حداکثر رساندن افزایش عملکرد ورزشی می‌رسد.

نگاهی نهایی بر ذهن آگاهی در ورزش

درمان ذهن آگاهی می تواند برای ورزشکاران نخبه بسیار مفید باشد. اگر یک سرمربی، روانشناس ورزشی یا تحلیلگر هستید، احتمالاً در حال حاضر آن را در کار روزانه خود قرار داده اید. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که ما آماتورها همچنین می توانیم از اثرات مدیتیشن و تمرکز حواس در ورزش و ورزش عمومی بهره مند شویم. چه یک فوتبالیست مشتاق، چه ورزشکار یا دونده مسافت طولانی باشید، می توان از همین اصول استفاده کرد. مدیتیشن ذهن آگاهی به عملکرد برخی از بزرگترین اسطوره های ورزشی در تاریخ اخیر کمک کرده است. از جمله کوبی برایانت بزرگ بسکتبال. او آشکارا در مورد اهمیت مدیتیشن روزانه برای موفقیت خود در زندگی و ورزش صحبت کرد.

 

 

منابع
mindowl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا