زندگی عمدی چیست؟

زندگی عمدی ممکن است بلند، پیچیده یا فقط گیج کننده به نظر برسد. اما این روشی از زندگی است که می توانید آن را با کمی تأمل و تغییرات کوچک بسازید. زندگی عمدی همه چیز در مورد تمرکز بر هدف و ارزش های اصلی شماست. احتمالاً در مورد زندگی عمدی شنیده اید. شاید کلمات را در یک مکالمه دریافت کرده باشید، یا آنها را در یک تبلیغ دیده باشید. به نظر می رسد این روزها زندگی عمدی همه جا را فرا گرفته است. اما واقعا منظور از عمد بودن چیست؟ انجام کارها با نیت چگونه به نظر می رسد؟ و شاید مهمتر از همه، آیا زندگی عمدی برای همه در دسترس است؟ هر کسی می تواند یک زندگی عمدی و هدفمند داشته باشد. نکته کلیدی این است که شناسایی کنید که چه معنایی برای شما دارد. تغییرات کوچک اما همچنان مهم و انتخاب های آگاهانه برای ایجاد آن انجام دهید.

در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده به بررسی این مدل زندگی می پردازیم. اگر می خواهید مدیریت زندگی خود را در نظر داشته باشید با مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی در مرکز مشاوره همکده با ما در ارتباط باشید.

زندگی با نیت یعنی چه؟

Shelley Meche’tte، مربی هدفمند زندگی و اعتماد به نفس در لس آنجلس و نویسنده کتاب “70 Days of Happy” می‌گوید زندگی عمدی به معنای ساختن زندگی خود بر اساس باورها و ارزش‌های اصلی است. زندگی عمدی ممکن است در روز چگونه باشد؟ به گفته Meche’tte، به نظر می رسد که بر اساس انگیزه عمل نمی کند یا صرفاً وجود دارد. او می‌گوید، بلکه در مورد «فرمان دادن به روزتان است». به عنوان مثال، زندگی با نیت می تواند به معنای اقدامات مبتنی بر ارزش بیشتر باشد مانند:

  • با همسرتان پیاده روی طولانی داشته باشید زیرا حرکت و زمان با کیفیت در اولویت هستند.
  • مطمئن شوید که فعالیت های مورد علاقه شما در برنامه شما قرار می گیرد تا مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید.
  • دعا کردن یا مراقبه زمانی که تقویت رابطه خود با خدا و جامعه برای شما مهم است

چرا زندگی عمدی مهم است؟

زندگی با نیت، و بر اساس باورهای اصلی شما، فواید بسیاری برای سلامت روان دارد. برای شروع، زندگی عمدی می تواند استرس شما را کاهش دهد. Genevieve Piturro، مربی و سخنران در Irvington، نیویورک، که به دیگران کمک می کند تا هدف واقعی خود را پیدا کنند، می گوید: یک دلیل این است که شما از “سنگین کردن جوانب مثبت و منفی هر تصمیمی که باعث نگرانی ما می شود، دست بردارید.” در عوض، شما توسط ستاره شمالی خود هدایت می شوید. در حقیقت با باور ها و ارزش های خود در زندگی پیش خواهید رفت.

مزایای زندگی با نیت

تحقیقات همچنین مزایای زندگی با نیت را نشان می دهد. به عنوان مثال، در این مطالعه 2021، شرکت کنندگان پریشانی، رفاه و اقدامات مبتنی بر ارزش های خود را هر روز به مدت 21 روز ثبت کردند. انجام اقدامات مبتنی بر ارزش بیشتر با ناراحتی روزانه کمتر و رفاه روزانه بیشتر مرتبط بود. مطالعه‌ای در سال 2019 با دانشجویان دانشگاه نشان داد که انجام اقدامات مبتنی بر ارزش‌ها توانایی بالاتری برای مدیریت رویدادهای استرس‌زای زندگی را افزایش می‌دهد.

فراتر از آن، چندین درمان مبتنی بر علم از زندگی عمدی – مانند زندگی بر اساس ارزش‌هایتان – برای درمان شرایطی مانند افسردگی استفاده می‌کنند. به گفته لیزا اولیورا، یک درمانگر در اوکلند، کالیفرنیا، و نویسنده کتاب “از قبل به اندازه کافی: مسیری برای پذیرش خود”، زندگی با نیت:

  • حس عاملیت را در زندگی ما ایجاد می کند
  • به ما امکان دسترسی به قدرت خود را می دهد
  • ما را در احساس حضور بیشتر، هماهنگ و توانمندتر حمایت می کند

یک زندگی عمدی معنا، رضایت عمیق و رضایت به ارمغان می آورد زیرا شما به گونه ای زندگی می کنید که با آنچه هستید صادق است.

آیا زندگی عمدی همیشه راحت و آرامش بخش است؟

در حالی که زندگی عمدی قدرتمند است، اما همیشه شاد، صلح آمیز یا آسان نیست. گاهی اوقات، می تواند چالش برانگیز و حتی ناخوشایند باشد – به خصوص در ابتدا. همانطور که جکی تاسیلو، هنردرمانگر نیویورکی اشاره می‌کند، ممکن است متوجه شوید که ارزش‌ها و سنت‌هایی که از خانواده، فرهنگ یا جامعه‌تان آموخته‌اید، دیگر در شما طنین‌اندازی نمی‌کنند این مسئله می تواند بسیار سخت و چالش برانگیز باشد.

همچنین، تاسیلو می‌گوید، با نزدیک‌تر شدن به هسته اصلی آنچه برایتان مهم است، می‌توانید از فعالیت‌ها و روابطی که شما را بی‌حس یا حواس‌تان را پرت می‌کنند دور شوید و به سمت الگوهای جدید و سالم‌تر بروید. و در ابتدا، این می تواند احساس غریبی و ناراحتی کند. اما به یاد داشته باشید که بسیاری از چیزهای ارزشمند ممکن است گاهی اوقات سخت باشند. نکته کلیدی این است که به راه خود ادامه دهید و به خود یادآوری کنید که در حال ساختن زندگی ای هستید که با عمیق ترین اصول شما همسو باشد. زندگی با نیت می تواند در مدیریت شرایط روانی شما بسیار موثر باشد.

نکاتی برای زندگی عمدی

راه های زیادی برای زندگی کردن و قصد داشتن وجود دارد. مانند خود زندگی عمدی، نکته کلیدی این است که آنچه را که بیشتر در شما طنین انداز است پیدا کنید. سعی کنید این نکات را امتحان کنید و مدتی را به تفکر در مورد ایده های خود اختصاص دهید. اینها می تواند به شما کمک کند در هر کاری که انجام می دهید عمدی باشید.

عوامل حواس پرتی را مدیریت کنید

دنیای امروز پر از عوامل حواس پرتی است که به راحتی می توانند شما را از ارزش ها و مقاصدتان دور کنند. سعی کنید اجازه ندهید رسانه های اجتماعی، افراد دیگر یا هر چیز دیگری خواسته های درونی شما را دیکته کنند. سعی کنید مکث کنید و بزرگترین عوامل حواس پرتی در زندگی خود را شناسایی کنید و در نظر بگیرید که آنها را محدود کنید یا به طور کلی رها کنید.

ارزش های خود را شناسایی کنید

نام گذاری ارزش های خود پایه و اساس زندگی عمدی است. به این سوالات پاسخ دهید. به شما کمک می کند تا در ارتباط با موارد بسیار حیاطی در زندگی خود شفافیت بیشتری کسب کنید:

  • از صبح تا شب، یک روز ایده آل برای شما چگونه است؟
  • چرا این چیزها اینقدر مهم هستند؟
  • چه فعالیت هایی باعث رضایت شما می شود؟ معنی؟ قناعت؟
  • وجه اشتراک این فعالیت ها چیست؟
  • دوست دارید چه چیزی بیشتر داشته باشید؟ کمتر از؟
  • چه چیزی شما را ناراحت می کند؟
  • چه چیزی شما را الهام می بخشد؟

هدف و نیت صبحگاهی در زندگی عمدی داشته باشید

برای اینکه آن ارزش های بزرگ را به روز بیاورید، سعی کنید هر روز صبح یک هدف تعیین کنید. قصد شما ممکن است چند کلمه یا یک جمله باشد. ممکن است به عنوان یادآوری باشد که دوست دارید چگونه رفتار کنید و انتخاب هایی که می خواهید در این روز انجام دهید. می‌توانید هدف‌گذاری خود را بخشی از یک مراسم صبحگاهی بزرگ‌تر کنید که شامل تمرین مختصر مراقبه و تشکر کردن است. یا، می توانید به سادگی چشمان خود را ببندید، دستان خود را روی قلب خود قرار دهید و قبل از بلند شدن از رختخواب نیت خود را بگویید.

تمرکز مجدد

نکته ای که در مورد داشتن یک زندگی عمدی وجود دارد این است: نیازی نیست کل زندگی خود را اصلاح کنید یا از صفر شروع کنید. اولیورا می‌گوید: می‌توانید عمد را به فعالیت‌هایی که قبلاً انجام می‌دهید و اقداماتی که قبلاً انجام می‌دهید القا کنید. می توانید فعالیت های زیر را انجام دهید:

  • هنگام پختن شام، سعی کنید از حواس پنجگانه خود برای توجه به بوها، مزه ها، بافت ها، مناظر و صداها استفاده کنید.
  • هنگام انجام کارهای خانه، به دلیل انجام آنها ارتباط برقرار کنید، مانند “برای ایجاد خانه ای آرام تر” یا “مراقبت از خودم”.
  • هنگامی که بدن خود را حرکت می دهید، می توانید احساس خود را یادداشت کنید، مانند “من برای پیاده روی می روم زیرا می خواهم احساس آرامش و راحتی داشته باشم”، “من یوگا انجام می دهم زیرا می خواهم احساس کنم با خودم ارتباط دارم. بدن،” “من شنا می کنم زیرا می خواهم احساس کنم از حرکت تغذیه می کنم.”

برای داشتن زندگی عمدی شیفت های کوچک ایجاد کنید

وقتی می دانید چه چیزی برای شما مهم است، می توانید بهترین انتخاب ها را به صورت روزانه برای خود انجام دهید. حتی در ظاهر با کوچکترین اقدامات. نمونه های بسیار مهمی که می تواند به شما کمک کند عبارتند از:

  • سعی کنید از شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنید، وقتی متوجه شدید که فقط قبل از خواب شما را دچار هراس می کند.
  • یک مراسم صبحگاهی آهسته ایجاد کنید که شما را دوباره به خودتان متصل کند، در مقابل عجله از رختخواب بیرون آمدن.
  • یک تماس هفتگی با یک دوست داشته باشید تا دوستی خود را تقویت کنید.

این موارد برای داشتن زندگی برتر به شما کمک بسیاری می کنند.

یک تابلوی چشم انداز ایجاد کنید

به گفته پیتورو، “تصویر بینایی شما مکانی است که رویاهای خود را در تصاویر و کلمات می بینید، از نظر احساسی به اهداف خود متصل می شوید و شروع به تجلی آنها در زندگی خود می کنید.” او پیشنهاد می کند که ذهن خود را برای ایجاد تابلوی مناسب روی شش زمینه زیز متمرکز کنید:

  • خانواده
  • حرفه
  • زندگی عاشقانه
  • دارایی/پول
  • سرگرمی ها
  • کلمات یا عباراتی که به شما قدرت می‌دهد تا زندگی مورد نظر خود را بسازید، مانند «اول خانواده»، «فراوانی» یا «قاعده طلایی حاکم است».

Piturro می‌گوید: هنگام جستجوی تصاویر، به این سؤالات توجه کنید:

  • چه چیزی شما را در هر دسته خوشحال می کند؟
  • چه چیزی باعث می شود که قلب شما احساس خوبی در خود داشته باشد؟

عجله ای نیست. بنابراین، می‌توانید برای ایجاد تابلوی خود وقت بگذارید و پس از پایان کار، آن را امضا کنید.

برای داشتن زندگی عمدی، نیت خود را بازگو کنید

در زمان خواب، راه‌هایی را که در آن روز برای زندگی با هدف انجام دادید، تکرار کنید. شما می توانید به سادگی آنها را در ذهن خود بخوانید یا آنها را در یک دفتر یادداشت کنید. به عنوان مثال، اگر یکی از ارزش‌های شما این است که فردی دلسوز باشید، شاید به دوستی کمک کرده‌اید که مشکلی سخت را پشت سر گذاشته است. می توانید این کار را به صورت ذهنی یا در یک مجله انجام دهید تا میزان کارهایی را که هر روز با قصد انجام می دهید، پیگیری کنید.

به خود استراحت دهید

تاسیلو می‌گوید زندگی با نیت همچنین به معنای صبور بودن و دلسوز بودن با خود و گذاشتن فضایی برای اشتباه کردن است. سعی کنید از خودگویی مهربانانه استفاده کنید که تجربه عاطفی شما را تایید کند و بیشتر شبیه یک دوست خوب باشد – و کمتر شبیه یک قاضی. همچنین می‌تواند به گوش دادن به مراقبه‌هایی کمک کند که شما را راهنمایی می‌کنند تا با خودتان مهربان‌تر باشید، به‌ویژه زمانی که احساس شفقت به خود دور از دسترس باشد.

نگاه نهایی بر زندگی عمدی

زندگی عمدی از زندگی کردن با ارزش‌های شما ناشی می‌شود. این به معنای انجام اقدامات و تصمیم گیری هایی است که برای شما مهم است و به آنچه که هستید صادق است. الیورا می‌گوید زندگی عمدی همچنین به یک تمرین روزمره تبدیل می‌شود که ممکن است در آن بیفتیم و از آن خارج شویم، زیرا می‌دانیم همیشه می‌توانیم هر لحظه دوباره شروع کنیم. زندگی عمدی باعث شادی و کاهش استرس می شود. اما گاهی اوقات، به ویژه زمانی که در حال ایجاد برخی تغییرات هستید، ممکن است دشوار باشد – به خصوص اگر نیت فعلی شما با آنچه در زندگی اولیه خود آموخته اید مطابقت نداشته باشد. به خود یادآوری کنید که احساس طیفی از احساسات در طول مسیر زندگی عمدی کاملاً طبیعی است. به هر حال، شما انسانی هستید که بهترین کار را انجام می دهید.

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا