نقاط قوت شخصیت چیست؟

نقاط قوت شخصیت چیست؟ شخصیت یک عضو اصلی در وجود تمامی ما هست. بسیاری از افراد هستند که فکر می کنند شخصیت داشتن یعنی این که فقط مهربانی کنند یا این که جواب هر کس را مثل خودش بدهند. حقیقتا باید بگوییم که این یک طرز فکر بیمار گونه است. شما وقتی شخصیت کاملی دارید که بدانید کجا چگونه حرف بزنید و چه چیز هایی را بگویید. امروز ما می خواهیم در این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره حضوری و تلفنی روان شناسی است نوشته شده در ارتباط با نقاط قوت شخصیت چیست؟ صحبت کنیم.

نقاط قوت شخصیت چیست؟

شخصیت خوب چیزی است که هر کس در افراد دیگر به دنبال آن است، خواه کارمند، دانشجو، دوست، یا شریک زندگی بالقوه شما باشد. بعضي اوقات بخشی از رفتار به عنوان نقاط قوت شخصيت خوانده مي شود، اين ويژگي هاي خوبي است كه افراد داراي آن هستند. مجموعه اي از ويژگي هاي مثبت كه نقاط قوت افراد را نشان مي دهد نه این که مجموعه اي از عيوب و مسائل منفی آن ها را بگوید. به گفته کسانی که روان شناسی مثبت را دنبال می کنند، شخصیت خوب در 24 نقطه قوت شخصیت با ارزش گسترده که تحت شش فضیلت گسترده سازمان یافته اند، مثال زدنی است. این 24 نقطه قوت شخصیت ابتدا توسط دکتر مارتین سلیگمن و دکتر نیل مایرسون مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت.

ساخت موسسه روان شناسی اختصاصی برای شخصیت شناسی

نقاط قوت شخصیت چیست؟

 آن ها یعنی (دکتر مارتین سلیگمن و دکتر نیل مایرسون ) سرانجام موسسه Values ​​In Action(VIA) را با هم درباره شخصیت ایجاد کردند که این نقاط قوت شخصیت را که همه مردم در درجات مختلف دارند مشخص می کند. بعداً، تیمی متشکل از 50 دانشمند علوم اجتماعی، شش فضیلت را شناسایی کردند که اکنون برای طبقه بندی نقاط قوت شخصیت مورد استفاده قرار می گیرند. به طور معمول، کسانی که از فهرست قدرت شخصیت استفاده می کنند به دنبال راه هایی برای شناسایی و استفاده از این 24 نقطه قوت شخصیت در زندگی فرد هستند. سپس، آن ها به افراد  کمک می کنند تا با استفاده از این نقاط قوت، زندگی و سلامتی خود را بهبود بخشند و همچنین با چالش ها و دشواری هایی که روبرو هستند، مقابله کنند.

ارزیابی شخصیت

نقاط قوت شخص با استفاده از VIA Inventory of Strengths (VIA-IS)، که برای سنین 18 سال به بالا مناسب است، یا VIA Inventory of Strengths – Youth Version (VIA-Youth)، که برای کودکان 10 ساله طراحی شده است، تعیین می شود. هر دو ابزار ارزیابی بصورت آنلاین در دسترس هستند. ذکر این نکته مهم است که افراد به طور معمول از هر قدرت درجات مختلفی دارند. به عبارت دیگر، آن ها در برخی نقاط قوت شخصیت بالا، در برخی دیگر متوسط ​​و در برخی دیگر پایین خواهند بود. در نتیجه، محققان در برابر فرض وجود شاخص های منفرد برای خوب بودن، احتیاط می کنند.

در عوض، شخصیت یک شخص باید در یک پیوستار مشاهده شود. علاوه بر این، سازندگان ابزار ارزیابی VIA تأکید می کنند که ویژگی های شخصیتی که در نقاط قوت شخص وجود ندارد لزوماً نقاط ضعف نیستند، بلکه در مقایسه با سایرین دارای نقاط قوت کمتری هستند. به همین ترتیب، پنج نقطه قوت برتر نباید به روشی سفت و سخت تفسیر شوند زیرا معمولاً اختلاف معنا داری در اندازه آن ها وجود ندارد. همچنین مهم است که توجه داشته باشیم که 24 نقطه قوت شخصیت که این ابزار شناسایی می کند در سراسر فرهنگ ها مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیقات نشان می دهد که این نقاط قوت با مولفه های مهم رفاه فردی و اجتماعی مرتبط هستند، حتی اگر نقاط قوت مختلف نتایج متفاوتی را پیش بینی کنند.

مثالی درباره ارزیابی شخصیت

به عنوان مثال، شواهد فزاینده نشان می دهد که شخصیت از نقاط قوت امید، مهربانی، هوش اجتماعی، خودتنظیمی و چشم انداز است که از تأثیرات منفی استرس و ضربه محافظت می کند. در همین حال، بهبود موفقیت آمیز از بیماری های جسمی با افزایش شجاعت، مهربانی و شوخ طبعی همراه است. علاوه بر این، شناسایی و استفاده از نقاط قوت شخصیت همچنین می تواند به جوانان کمک کند تا موفقیت علمی را تجربه کنند، تحمل کنند، تأخیر در ایجاد رضایت داشته باشند و تنوع ارزشی داشته باشند.

چگونه یک فرد بهتر شویم؟

نقاط قوت شخصیت چیست؟

در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد تا بدانیم که چگونه می توان یک فرد بهتر شد.

طبقه بندی نقاط قوت شخصیت

هدف در پشت طبقه بندی نقاط قوت VIA تمرکز بر آنچه درست است در مورد افراد است نه آسیب شناسی در مورد اشتباه آنها. در نتیجه ، کسانی که به روانشناسی مثبت علاقه مند هستند ، به دنبال نقاط قوت شخصیت در افراد هستند و به آنها کمک می کنند تا از ویژگی های زندگی خود استفاده کنند. 24 نقطه قوت شخصیت که دکتر سلیگمن شناسایی کرد به شش طبقه از فضایل تقسیم می شوند. این شش فضیلت شامل خرد، شجاعت، انسانیت، عدالت، اعتدال و تعالی است. در این جا نگاهی دقیق به شش فضیلت و نقاط قوت شخصیت است که در هر یک طبقه بندی شده است.

عقل

کسانی که در حوزه عقل و خرد نمره بالایی می گیرند، دارای نقاط قوت شناختی هستند که آن ها را وادار می کند نه تنها دانش کسب کنند بلکه از آن ها به روش های خلاقانه و مفید استفاده کنند. در این جا مروری بر نقاط قوت اصلی شخصیت است که تحت خرد قرار می گیرند.

خلاقیت

 فکر کردن در مورد روش های جدید برای انجام کارها

کنجکاوی

علاقه به موضوعات بسیار متنوع

ذهن باز

بررسی مسائل از هر طرف ؛ فکر کردن از طرق مختلف

عشق به یادگیری

تسلط بر مباحث، مهارت ها و مجموعه های جدید تحقیق

چشم انداز

توانایی ارائه مشاوره خردمندانه به دیگران؛ نگاه کردن به جهان به گونه ای که منطقی باشد

شجاعت

افرادی که از شجاعت بالایی برخوردار هستند دارای نقاط قوت عاطفی هستند که به آن ها امکان می دهد با وجود هرگونه مخالفتی که با آن رو به رو می شوند  اعم از داخلی یا خارجی اهداف خود را انجام دهند. در این جا نگاهی دقیق به نقاط قوت اصلی شخصیت است که تحت شجاعت طبقه بندی می شوند.

صداقت

نقاط قوت شخصیت چیست؟

گفتن حقیقت؛ اصیل و واقعی بودن

شجاعت فردی

در آغوش کشیدن چالش ها، مشکلات یا درد از تهدید کوچک نا امید نشدن

پایداری

پس از شروع کار دیگر، کارها را به پایان برسانید

Gs

در زندگی با انرژی و هیجان

بشریت

کسانی که نمره بالایی در انسانیت دارند، دارای طیف وسیعی از نقاط قوت بین فردی هستند که شامل مراقبت و دوستی با دیگران است. در این جا مروری بر نقاط قوت اصلی شخصیت است که در زیر بشریت طبقه بندی می شوند.

مهربانی

 انجام احسان و کارهای خوب

عشق

 ارزش گذاری روابط نزدیک با دیگران

هوش اجتماعی

 آگاهی از انگیزه ها و احساسات دیگران

عدالت

افرادی که تحت عدالت دارای نقاط قوت شخصیتی زیادی هستند تمایل دارند که از نقاط قوت مدنی برخوردار باشند که اهمیت یک جامعه سالم را تأیید می کند. در این جا نگاهی دقیق به نقاط قوت اصلی شخصیت است که تحت عدالت قرار می گیرند.

انصاف

با همه مردم یکسان رفتار می کند

رهبری

سازماندهی فعالیتهای گروهی و اطمینان از وقوع آن ها

کار گروهی

 همکاری خوب با دیگران به صورت گروهی یا تیمی

محبت

کسانی که نمره می گیرند دارای تعدادی از نقاط قوت شخصیت هستند که تحت تاثیر رفتار قرار می گیرند و دارای نقاط قوتی هستند که در برابر افراط در زندگی محافظت می کنند. در این جا مروری بر نقاط قوت اصلی شخصیت است که تحت معتدل قرار می گیرند.

بخشش

 بخشیدن دیگران که به آنها ظلم کرده اند

حیا

 بگذارید موفقیت ها و دستاوردهای فرد به تنهایی باقی بماند

احتیاط

 پرهیز از انجام کارهایی که ممکن است پشیمان شوند.

خودتنظیمی

 منظم بودن کنترل اشتها و احساسات

تعالی

افرادی که دارای تعدادی از نقاط قوت شخصیت هستند که تحت تعالی قرار می گیرند، تمایل به ایجاد ارتباط با خدا، جهان یا آیین هایی دارند که معنی، هدف و درک را فراهم می کنند. در این جا نگاهی دقیق به نقاط قوت اصلی شخصیت است که تحت تعالی قرار می گیرند.

قدردانی از زیبایی

 توجه و قدردانی از زیبایی و برتری در همه چیز

قدردانی

 سپاسگزار بودن برای چیزهای خوب. وقت گذاشتن برای تشکر

امید

 انتظار بهترین ها؛ تلاش برای تحقق آن باور داشتن چیزهای خوب ممکن است

شوخ طبعی

 لبخند زدن یا خنداندن دیگران و  لذت بردن از شادی

دین داری

 داشتن اعتقاد راسخ در مورد هدف و معنای

چگونه از نقاط قوت شخصیت استفاده می شود؟

یکی از دلایل اصلی ارزیابی نقاط قوت شخصیت، استفاده از این اطلاعات برای درک، شناسایی و ایجاد نقاط قوت فرد است. دانستن نقاط قوت شخصیت فرد، چیزی را فراهم می کند که از طریق آن روا نشناسان، مربیان و حتی والدین می توانند نه تنها آن چه فرد را منحصر به فرد می کند ببینند، بلکه همچنین می فهمند که چگونه می توان به آن شخص کمک کرد تا از این نقاط قوت برای بهبود شرایط یا نتایج کمک کند. به عنوان مثال، یک استراتژی که به طور گسترده و تحقیق شده است، شامل تشویق افراد برای استفاده از نقاط قوت خود به روشی جدید در هر هفته است. در حقیقت، یک مطالعه نشان داد که بزرگسالان این کار را هر روز انجام می دهند تا منجر به افزایش شادی و کاهش افسردگی به مدت شش ماه می شود.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا