مهارت همدلی چیست؟

همدلی در ساده ترین حالت آگاهی از احساسات و عواطف افراد دیگر است.  در واقع یک عنصر اصلی از هوش هیجانی ، پیوند بین خود و دیگران است ، زیرا همدلی به این طریق است که می تواند به ما کمک کند تا افراد را در موضوعات مختلف درک کنیم و آن ها را بفهمیم. همدلی فراتر از همدردی است ، که ممکن است “احساس خاصی برای” کسی تلقی شود. درعوض ، همدلی با استفاده از تخیل افراد و ایجاد “احساس” با اشخاص مختلف همراه است. در ادامه می خواهیم به تعریف مهارت همدلی، نشانه ها و عوامل آن بپردازیم. برای ایجاد حس همدلی و اطلاع از مزایای آن می توانید به مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و برترین مرکز مشاوره مراجعه نمایید. شما می توانید از خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده نمایید.

مهارت همدلی

همدلی ، توانایی درک احساسی احساسات دیگران ، دیدن مسائل از دیدگاه آنها و تصور خود در جای آنها است. اساساً ، همدلی قرار دادن خود در موقعیت دیگری است و احساس آنچه دگری باید لمس کند را دارد. وقتی می بینید فرد دیگری رنج می برد ، ممکن است بلافاصله خود را در جای شخص مقابل تصور کنید و نسبت به آنچه که او تجربه می کند احساس همدردی کنید.

توانایی احساس همدلی به مردم این امکان را می دهد تا “اصطلاحاً” یک قدم بیشتر با هم راه بروند. همدلی به مردم این امکان را می دهد تا احساساتی را که دیگران لمس می کنند درک کنند. برای بسیاری ، دیدن شخص دیگری که درد می کشد و به دیگران با بی تفاوتی یا حتی رفتار کاملا خصمانه پاسخ می دهد کاملاً نامفهوم به نظر می رسد. اما این واقعیت که برخی از افراد به گونه های مختلف به احساسات افراد پاسخ می دهند ، به وضوح نشان می دهد که همدلی لزوما پاسخی جهانی به رنج دیگران نیست.

تعاریف همدلی از نظر دانشمندان

دانشمندان سرتاسر دنیا تعاریف مختلفی از همدلی را ارائه دادند. در ادامه به توصیف این تعاریف می پردازیم.

  • مهاتما گاندی در باره همدلی می گوید: “همدلی بصری است ، اما از نظر فکری چیزی است که می توانید روی آن کار کنید.”
  • دانیل گلمن ، نویسنده کتاب هوش هیجانی ، می گوید که همدلی اساساً توانایی درک احساسات دیگران است.  با این حال ، او همچنین یادآور شد که در یک سطح عمیق تر، این مسئله در مورد تعریف ، درک و واکنش به نگرانی ها و نیازهایی است که زمینه ساز واکنش ها و رفتار های عاطفی دیگران است.
  • تیم مینچین نیز در این باره می گوید، همدلی مهارتی است که می توان آن را توسعه داد و مانند اکثر مهارت های بین فردی ، همدلی (در برخی از سطوح) به طور طبیعی برای اکثر افراد به وجود می آید.

نشانه های همدلی

برخی علائم وجود دارد که نشان می دهد شما تمایل دارید یک فرد همدل باشید. که این عوامل عبارتند از:

  • شما واقعاً در گوش دادن به صحبت های دیگران مهارت دارید.
  • مردم اغلب از مشکلاتشان برای شما می گویند.
  • شما در درک احساس دیگران مهارت دارید.
  • شما اغلب در مورد احساس دیگران فکر می کنید.
  • افراد دیگری برای مشاوره به شما مراجعه می کنند.
  • اغلب احساس غرق شدن در حوادث ناگوار را می کنید.
  • شما سعی می کنید به دیگرانی که رنج می برند کمک کنید.
  • شما در گفتن این که افرا صادق نیستند، مهارت دارید.
  • شما در موقعیت های اجتماعی گاهی احساس خستگی می کنید.
  • شما عمیقاً به افراد دیگر اهمیت می دهید.
  • شما برای تعیین مرزها در روابط خود با دیگران با چالش مواجه هستید.

داشتن همدلی زیاد باعث می شود که شما به فکر رفاه و خوشبختی دیگران باشید. همچنین به این معنی است که شما می توانید گاهی اوقات بیش از حد در مورد دیگران فکر کنید، یا در مورد احساسات دیگران حساس شوید  یا حتی تحریک بیش از حد داشته باشید.

انواع همدلی

همدلی انواع مختلفی دارد که ممکن است فرد در مقاطع مختلف زندگی تجربه کند. در زیر انواع همدلی را برای شما می گوییم.

همدلی عاطفی

این مدل شامل توانایی درک احساسات شخص دیگر و پاسخ مناسب به او است. چنین درک عاطفی ممکن است منجر به نگرانی کسی در مورد خوب بودن فرد دیگر شود  یا ممکن است به احساس پریشانی شخصی منجر شود.

همدلی بدنی

همدلی بدنی شامل نوعی واکنش فیزیکی در پاسخ به آنچه شخص دیگری تجربه می کند ، است. مردم گاهی اوقات از نظر جسمی آنچه شخص دیگری احساس می کند را تجربه می کنند. برای مثال ، وقتی می بینید شخص دیگری احساس خجالت می کند ، ممکن است شروع به سرخ شدن یا ناراحتی معده کنید.

مهارت همدلی شناختی

این مدل شامل توانایی درک وضعیت روانی شخص دیگر و آنچه ممکن است در واکنش به موقعیت فکر کنند،می باشد. این مربوط به چیزی است که روانشناسان از آن به عنوان تئوری ذهن یاد می کنند، یا تفکر درباره آنچه دیگران فکر می کنند.

در حالی که همدردی و دلسوزی با همدلی مرتبط است ، تفاوت های مهمی وجود دارد. معمولاً تصور می شود که دلسوزی و همدردی بیشتر منفعلانه است ، در حالی که همدلی عموماً تلاش بسیار فعال تری برای درک فرد دیگری دارد.

عناصر مهارت همدلی

دانشمندی به نام دانیل گلمن پنج عنصر اصلی همدلی را شناسایی کرد. که این پنج عنصرعبارتند از:

  • درک دیگران
  • توسعه دیگران
  • داشتن سرویس دهی مناسب
  • استفاده از تنوع
  • آگاهی سیاسی

درک دیگران

این شاید همان چیزی است که اکثر مردم با “همدلی” می فهمند: به قول گلمان ، “افراد احساسات و دیدگاه های دیگران را حس می کنند و علاقه جدی به نگرانی های آنها دارند”. کسانی که این کار را می کنند، انگار با نشانه های عاطفی خود را تنظیم می کنند. آنها خوب گوش می دهند  و همچنین به ارتباطات غیر کلامی توجه می کنند. در نهایت نشانه های ظریف را تقریباً به طور ناخودآگاه انتخاب می کنند.

همه اینها مهارت هایی است که می تواند پیشرفت کند، اما فقط در صورتی که تمایل به انجام این کار در افراد وجود داشته باشد. برخی از افراد ممکن است احساسات و ارتباطات عاطفی خود را تعطیل کنند تا در احساسات دیگران غرق نشوند.

توسعه دیگران با مهارت همدلی

توسعه دیگران به معنای عمل به نیازها و نگرانی های آنها است و به آنها کمک می کند تا در حد بالقوه خود رشد کنند. افراد دارای مهارت در این زمینه معمولاً:

  • به خاطر نقاط قوت و دستاوردهای خود به دیگران پاداش می دهند و آنها را تحسین می کنند و بازخورد سازنده ای ارائه می دهند که برای تمرکز بر چگونگی پیشرفت طراحی شده است.
  • این افراد معمولا راهنمایی و مربیگری را ارائه می دهند تا به دیگران کمک کنند که در حد بالقوه خود رشد کنند.

داشتن سرویس دهی مناسب

هدف اصلی آن موقعیت های کاری ، داشتن جهت گیری خدمات به معنای اولویت قرار دادن نیازهای مشتریان و جستجوی راه هایی برای بهبود رضایت و وفاداری آنها است. افرادی که این رویکرد را دارند برای مشتریان اصطلاحا “مسافت بیشتری را طی می کنند”. آنها واقعاً نیازهای مشتریان را درک خواهند کرد و برای کمک به تأمین آنها ازهیچ تلاشی دست بر نمی دارند. به این ترتیب ، آنها می توانند به یک “مشاور قابل اعتماد” برای مشتریان تبدیل شوند و یک رابطه طولانی مدت بین مشتری و سازمان ایجاد کنند. این اتفاق می تواند در هر صنعت و هر شرایطی رخ دهد.

استفاده از تنوع

استفاده از تنوع به معنای توانایی ایجاد و توسعه فرصت ها از طریق افراد مختلف است. تشخیص و درک کردن این نکته که همه ما چیزهای مختلفی در زندگی خودمان داریم و گاهی ممکن است آن ها را لو دهیم بخشی از همین تنوع است.  استفاده از تنوع به این معنا نیست که شما با همه دقیقاً یکسان رفتار کنید ، بلکه نحوه تعامل شما با دیگران را متناسب با نیازها و احساسات آنها تنظیم می کنید. افراد با این مهارت ، صرف نظر از سوابق، به همه احترام می گذارند و با همه ارتباط خوبی دارند. به عنوان یک قاعده کلی ، آنها تنوع را یک فرصت می دانند. افرادی که مهارت استفاده از تنوع را دارند با مشاهده رفتار های خاص، عدم تحمل ، تعصب و کلیشه را به چالش می کشند و فضایی ایجاد می کنند که برای همه قابل احترام باشد.

آگاهی سیاسی در مهارت همدلی

بسیاری از افراد مهارت های “سیاسی” را دستکاری می دانند ، اما در بهترین معنای آن ، آگاهی “سیاسی” به معنای احساس و پاسخگویی به کوچک ترین جریان عاطفی و روابط قدرتمند در گروه ها است. آگاهی سیاسی می تواند به افراد کمک کند تا به طورموثر و مفید در روابط سازمانی حرکت کنند و به آنها اجازه می دهد تا به جایی که دیگران قبلاً شکست خورده بودند ، برسند.

همدلی، شناختی در برابر احساسات

انسانها مطمئناً قادر به رفتارهای خودخواهانه ، حتی بی رحمانه هستند. با یک جست و جوی ساده و سریع می توان نمونه های مختلفی از این رفتار ها را مشاهده کرد. اما سوال اصلی این است که چرا همه ما مرتباً چنین رفتارهای خودخواهانه ای نداریم؟ چه چیزی باعث می شود که درد دیگری را احساس کنیم و با مهربانی پاسخ دهیم؟

مزیت توانایی تجربه مهارت همدلی

همدلی به افراد این امکان را می دهد که ارتباطات اجتماعی با دیگران برقرار کنند. با درک آنچه مردم فکر می کنند و احساس می کنند ، قادر به پاسخگویی مناسب در موقعیت های اجتماعی هستند.  تحقیقات نشان داده است که داشتن روابط اجتماعی هم برای سلامت جسمی و هم برای سلامت روانشناختی مهم است. برای بهبود روند همدلی می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده ببرید.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا