مهارت گوش دادن چیست؟

مهارت گوش دادن به قدری مهم است که بسیاری از کارفرمایان برتر آموزش مهارت شنیداری را برای کارمندان خود ارائه می دهند. تعجب آور نیست اگر شما در نظر بگیرید که مهارت شنیدن خوب می تواند منجر به رضایت بهتر مشتری،  بهره وری بیشتر با اشتباهات کمتر و افزایش اشتراک اطلاعات شود که به نوبه خود می تواند منجر به کار خلاقانه و ابتکاری بیشتری شود.  برای یادگیری تکنیک های مختلف مهارت گوش دادن می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده ببرید. شما همچنین می توانید با مراجعه به مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره از خدمات حضوری روان شناسی بهره ببرید.

مهارت گوش دادن

گوش کردن کلید همه ارتباطات موثر می باشد.  بدون توانایی گوش دادن موثر ، پیام ها به راحتی درک نمی شوند. در نتیجه ، ارتباط خراب می شود و فرستنده پیام می تواند به راحتی ناامید و گاهی اوقات ناراحت شود. اگر یک مهارت ارتباطی اصلی وجود دارد که باید در آن تسلط داشته باشید ، گوش کردن است. بسیاری از رهبران و کارآفرینان موفق موفقیت خود را مدیون مهارت های شنیداری می دانند. ریچارد برانسون به طور مکرر گوش دادن را به عنوان یکی از عوامل اصلی موفقیت خود ذکر می کند. در دنیای پیشرفته ، پر سرعت و پر استرس امروز ، ارتباطات بیش از هر زمان دیگری مهم هستند.

 با این وجود به نظر می رسد که ما هر روز زمان کمتری را به گوش دادن به یکدیگر اختصاص می دهیم. گوش دادن واقعی به یک هدیه نادر تبدیل شده است. هدیه گوش دادن به ایجاد روابط ، حل مشکلات ، اطمینان از درک ، حل تعارضات و بهبود دقت کمک می کند. در محل کار ، گوش دادن موثر به معنای خطاهای کمتر و اتلاف وقت کمتر است. در خانه ، به پرورش بچه های مدبر و متکی به خود کمک می کند که می توانند مشکلات خود را حل کنند. گوش کردن باعث ایجاد دوستی و روابط پایدار می شود. همچنین باعث پس انداز پول و ازدواج خوب هم خواهد شد.

گوش دادن موثر چیست؟

گوش دادن موثر مهارتی است که پایه و اساس همه روابط مثبت انسانی است. مدتی را به فکر و توسعه مهارت های گوش دادن خود اختصاص دهید چرا که آن ها جزء عناصر اصلی موفقیت هستند.

مزایای مهارت گوش دادن

مهارت های خوب گوش دادن همچنین در زندگی شخصی ما مزایایی دارد ، از جمله:

  • تعداد بیشتر دوستان در شبکه های اجتماعی
  •  عزت نفس و اعتماد به نفس بهبود یافته
  •  نمرات بالاتر در مدرسه و کارهای دانشگاهی
  •  سلامتی و رفاه عمومی بیشتر.

مطالعات نشان داده است ، در حالی که صحبت کردن فشار خون را افزایش می دهد ، گوش دادن با توجه می تواند آن را کاهش دهد.

مهارت گوش دادن با فقط شنیدن متفاوت است.

 به شرطی که مشکلی در شنوایی نداشته باشید ، به طور خودکار اتفاق می افتد. اما برای گوش دادن همه ما باید یک سری موارد را در نظر بگیریم. این کار به تمرکز و تلاش متمرکز نیاز دارد ، هم ذهنی و هم گاهی جسمی. به عبارت دیگر ، این به معنای آگاهی از پیام های کلامی و غیر کلامی است.  توانایی شما برای گوش دادن موثر به درجه درک و فهم شما از این پیام ها بستگی دارد.

شنیدن یک فرآیند انفعالی نیست. در واقع شنونده می تواند و باید حداقل به اندازه سخنران درگیر روند کار باشد. از عبارت “گوش دادن فعال” برای توصیف این فرآیند درگیر شدن کامل استفاده می شود. این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که اساسی ترین و قدرتمند ترین راه برای برقراری ارتباط با شخص دیگر شنیدن است.  پس فقط وفقط بشنوید چرا که شاید مهم ترین چیزی که ما تاکنون به یکدیگر داده ایم توجه ما باشد.

هدف شنیدن

  • تمرکز ویژه بر پیام های در حال انتقال ، جلوگیری از حواس پرتی و پیش تصورات.
  • درک کامل و دقیق دیدگاه ها و ایده های سخنرانان.
  • ارزیابی انتقادی آنچه گفته می شود.
  • مشاهده سیگنالهای غیرکلامی همراه با آنچه گفته می شود برای افزایش درک
  •  نشان دادن علاقه ، نگرانی و تمرکز.
  • تشویق سخنران به برقراری ارتباط کامل ، صریح و صادقانه.
  • ایجاد یک رویکرد از خودگذشتگی و در اولویت قرار دادن سخنران
  • دستیابی به درک مشترک و توافق نظر و پذیرش دیدگاه های هر دو طرف.

غالباً نگرانی اصلی ما هنگام گوش دادن ، فرموله کردن روش های پاسخگویی است. این عملکرد گوش دادن نیست. ما باید سعی کنیم به طور کامل بر روی آنچه گفته می شود و نحوه بیان آن متمرکز شویم تا سخنران را بیشتر درک کنیم.

نکاتی برای کمک به مهارت گوش دادن

با شخصی که در حال صحبت کردن است ارتباط چشمی برقرار کنید.

صحبت با کسی در حالی که اطراف اتاق را نگاه می کنید ، صفحه کامپیوتر را مطالعه می کنید یا به پنجره خیره می شوید مثل این است که بخواهید به یک هدف متحرک برخورد کنید. در واقع چقدر از توجه تقسیم شده شما به فرد جلب می شود؟ پنجاه درصد؟ پنج درصد؟ اگر آن شخص پدر شما بود ، ممکن است تقاضا کند ، “وقتی با شما صحبت می کنم به من نگاه کنید” ، اما این چیزی نیست که شما بتوانید به همه افراد بگویید.

در بیشتر فرهنگ های غربی ، تماس چشمی یکی از موارد اصلی ارتباط موثر محسوب می شود. وقتی صحبت می کنیم ، به چشمان یکدیگر نگاه می کنیم. این بدان معنا نیست که شما نمی توانید از آن طرف اتاق یا اتاق دیگری مکالمه را ادامه دهید ، اما اگر مکالمه برای مدت زمان طولانی ادامه یابد و شما ارتباط چشمی هم برقرار نکرده باشید، شما (یا شخص دیگر) بلند می شوید و مکان یا را ترک می کنید. میل برای برقراری ارتباط بهتر، شما را به هم نزدیک می کند.

برای بهبود مهارت گوش دادن آرامش و تمرکز داشته باشید.

اکنون که ارتباط چشمی برقرار کرده اید ، آرام باشید. نیازی نیست که به طور مستقیم به طرف مقابل خیره شوید. می توانید هر از چندگاهی نگاهتان را بکشید و مانند یک فرد عادی ادامه دهید. نکته مهم توجه کردن هم همین است. فرهنگ لغت می گوید که “حضور” در کنار شخص دیگر به معنای:

  • حضور داشتن شما
  • توجه
  • هدایت خود و اعمالتان

علاوه بر این ، سعی کنید روی لهجه یا شیوه گفتار گوینده تا جایی تمرکز نکنید که باعث حواس پرتی شود. سرانجام ، از افکار ، احساسات یا تعصبات خود منحرف نشوید.

ذهن آزاد داشته باشید.

بدون قضاوت طرف مقابل یا انتقاد ذهنی از چیزهایی که او به شما می گوید ، گوش دهید. بدون اینکه به نتیجه گیری بپردازید گوش کنید. به کلمات گوش بشنوید و سعی کنید آنچه گوینده می گوید را به تصویر بکشید.

به ذهن خود اجازه دهید یک مدل ذهنی از اطلاعات منتقل شده ایجاد کند. خواه یک تصویر واقعی باشد یا چیدمان مفاهیم انتزاعی. اگر تمرکز داشته باشید ، با حواس کاملاً هوشیار ، مغز شما کارهای لازم را انجام خواهد داد. هنگام شنیدن به صحبت های طولانی ، بر   کلمات و عبارات کلیدی متمرکز شوید و آن ها را به خاطر بسپارید. وقتی نوبت به شنیدن شما رسید ، وقت خود را صرف برنامه ریزی برای صحبت بعدی نکنید. نمی توانید همزمان تمرین کنید.

در مهارت گوش دادن، بشنوید

. فقط به صحبت های طرف مقابل فکر کنید. سرانجام ، روی آنچه گفته می شود تمرکز کنید ، حتی اگر باعث خسته شدن شما شود. اگر افکار شما شروع به پرسه زدن کرد ، بلافاصله خود را مجبور به تمرکز مجدد کنید.

منتظر بمانید تا سخنران مکث کند و سوالات روشن کننده را مطرح کند.

وقتی چیزی را نمی فهمید ، مطمئناً باید از سخنران بخواهید تا آن را برای شما توضیح دهد. اما به جای قطع کردن صحبت ، صبر کنید تا سخنران مکث کند. سپس چیزی مانند این بگویید: “یک ثانیه وقت دهید. من نفهمیدم که شما در مورد چه چیزی صحبت می کردید؟”

منابع
skillsyouneed.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا