چگونه مهارت گوش دادن را تقویت کنیم؟

تقویت مهارت گوش دادن در افراد که روشی موثر بر توانایی شنیدن و نشان از علاقه به موضوع مورد بحث و درک دقیق و همه جانبه اطلاعات ارائه شده است. اگرچه توانایی صحبت یک مهارت بسیار موثر و مهم در تمام بخش های مختلف جامعه است، اما توسعه مهارت شنیدن درست و موثر اغلب  مورد توجه قرار نمی گیرد. اگر در این زمینه دچار مشکل شده اید می توانید به مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگترین مرکز مشاوره مراجعه نمایید. این مرکز با ارائه خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی شما را تا رسیدن به هدف یاری می کند.

مهارت گوش دادن در زندگی

در واقع ، گوش دادن به همان اندازه صحبت کردن مهم است. شنونده خوب بودن به حل مشکلات ، حل تعارضات و بهبود روابط کمک می کند. در محل کار ، گوش دادن موثر به خطاهای کمتر، اتلاف وقت کمتر و بهبود دقت کمک می کند. گوش دادن موثر به ایجاد دوستی  های عمیق هم کمک می کند. مهارت های ارتباطی در داخل و خارج از محل کار مفید است. داشتن توانایی برقراری واضح با دستورالعمل ها ، ایده ها و مفاهیم می تواند به شما در یافتن موفقیت در زندگی کمک کند. با تمرین کردن، هر کسی می تواند مهارت های ارتباطی خود را رشد دهد. یکی از مهمترین مهارتها در برقراری ارتباط موثر ، گوش دادن فعال است. توسعه این مهارت به شما در ایجاد و حفظ روابط ، حل مشکلات ، حفظ اطلاعاتی و دستورالعمل ها ، ایده ها و انتظارات از دیگران کمک می کند.

زمانی که افراد صرف گوش دادن می کنند.

مطالعات مختلف بر اهمیت گوش دادن به عنوان یک مهارت ارتباطی تأکید می کنند. به طور متوسط ​​مطالعات نشان می دهد که ما 70-80٪ از ساعت بیداری خود را به نوعی از ارتباطات صرف می کنیم. از آن زمان، ما حدود 9 درصد زمان را صرف نوشتن ، 16 درصد خواندن ، 30 درصد صحبت و 45 درصد را صرف گوش دادن می کنیم. مطالعات همچنین تایید می کند که بیشتر ما شنونده های ضعیف و ناکارآمدی هستیم. بسیاری از ما در گوش دادن مهارت چندانی نداریم. تحقیقات نشان می دهد که کمتر از 50٪ از آنچه را در یک مکالمه می شنویم به یاد می آوریم.

گوش دادن فعال

گوش دادن فعال ، توانایی تمرکز کامل بر حرف های یک سخنران ، درک پیام، درک اطلاعات و پاسخ متفکرانه است. برخلاف گوش دادن غیرفعال ، که عمل شنیدن یک سخنران بدون حفظ پیام است ، این مهارت به عنوان ارتباط بین فردی بسیار ارزشمند به شما اطمینان می دهد که می توانید جزئیات خاصی را دریافت کنید و بعداً بدون نیاز به تکرار اطلاعات آن را فراخوانی کنید. شنوندگان فعال از فنون کلامی و غیرکلامی برای نشان دادن و توجه خود به سخنران استفاده می کنند. این مسئله نه تنها از توانایی شما در تمرکز پشتیبانی می کند ، بلکه به شما اطمینان می دهد که گوینده می تواند متمرکز و مشغول باشد. یک شنونده فعال به جای اینکه وقتی سخنرانی تمام شود فکر کند، با دقت کلمات گوینده را در نظر می گیرد و اطلاعات را به حافظه خود انتقال می دهد.

چرا گوش دادن فعال در محیط کار مهم است؟

خواه به دنبال یک فرصت شغلی جدید باشید، خواه تلاش برای ارتقا سطح شغلی یا تلاش برای بهبود نقش فعلی خود داشته باشید، بهبود مهارت گوش دادن فعال به موفقیت شما کمک می کند. دقیقاً مانند تفکر انتقادی و حل تعارض ، این مهارت آرام آرام به افزایش ارزش شما به عنوان یک فرد کاری کمک می کند. گوش دادن فعال همچنین نشان دهنده صبر و حوصله است. شنوندگان نباید با سوال یا نظر صحبت را قطع کنند. گوش دادن فعال شامل دادن وقت به طرف مقابل برای بررسی افکار و احساسات آنها است. شما باید برای آنها وقت کافی داشته باشید.

چند مزیت شنونده فعال بودن

این مهارت برای برقرار ی ارتباط به شما کمک می کند.

گوش دادن فعال به دیگران کمک می کند تا از به اشتراک گذاشتن اطلاعات با شما احساس راحتی کنند. وقتی توانایی خود را در گوش دادن صادقانه به صحبت های دیگران نشان دهید، مردم علاقه بیشتری به برقراری ارتباط منظم با شما خواهند داشت. این مسئله می تواند به شما کمک کند فرصت هایی برای همکاری با دیگران ، انجام سریع کارها یا شروع پروژه های جدید ایجاد کنید. همه این موارد می تواند شما را به موفقیت در حرفه خود هدایت کنند.

به شما کمک می کند مشکلات را شناسایی و حل کنید.

گوش دادن فعال، به شما کمک می کند چالش ها و مشکلاتی که دیگران با آن روبرو هستند یا مشکلات موجود در پروژه ها را تشخیص دهید. هرچه سریعتر بتوانید این مسائل را تشخیص دهید ، زودتر می توانید راه حلی پیدا کنید یا برنامه ای برای حل آن ایجاد کنید.

به شما در ایجاد اعتماد کمک می کند.

وقتی افراد بدانند که می توانند آزادانه با شما صحبت کنند، بدون وقفه ، قضاوت یا استراحت ناخواسته ، احتمالاً به شما اعتماد خواهند کرد. این امر به ویژه در هنگام ملاقات با مشتری جدید یا تماس شغلی که می خواهید برای داشتن رابطه کاری طولانی مدت برقرار کنید بسیار مفید است.

راه های تقویت مهارت گوش دادن

حرف گوینده را قطع نکنید و “راه حل های” خود را تحمیل نکنید.

به کودکان قبلاً آموزش داده می شد که وقفه در صحبت دیگران بی ادبانه است. به نظر می رسد این پیام فراموش شده باشد و از اهمیت آن کم شده. مطمئناً در اکثر برنامه های گفتگوی تلویزیونی و حتی اتفاقات واقعی در زندگی خودتان با شرایط خاصی روبرو شده اید. ممکن است افرادی با رفتارهای  نامناسب، پرخاشگرانه و همراه با قطع صحبت دیگران دیده باشید. اگر این رفتار در چهره شما مورد تشویق قرار گیرد ادامه پیدا می کند. اما اگر مورد تشویق قرار نگیرد ، برعکس این کار صورت می گیرد.

به نشانه ها و ارتباطات غیر کلامی توجه کنید.

اگر پیام رسان ها را حذف کنید، اکثر ارتباطات مستقیم احتمالاً غیرکلامی است. ما بدون گفتن کلمه ای اطلاعات زیادی در مورد یکدیگر جمع می کنیم. حتی از طریق تلفن می توانید تقریباً به اندازه هر چیزی که شخص می گوید، از میزان صدا و آهنگ او در مورد خودش یا دیگران اطلاعات بگیرید.

وقتی با بهترین دوست خود صحبت می کنیم ، مهم نیست که در مورد چه چیزی صحبت می کنیم، اگر بدانیم که صدای او و نحوه صحبت کردن او شاداب و خوشحال است، احساس اطمینان می کنیم که حالش خوب است. در حالت صحبت چهره به چهره با یک فرد، می توانید شور و شوق ، بی حوصلگی یا تحریک را در اطراف چشم ، دهان و شیب شانه ها بسیار سریع تشخیص دهید. اینها سرنخ هایی است که نمی توانید آنها را نادیده بگیرید. هنگام گوش دادن ، به یاد داشته باشید که کلمات فقط کسری از پیام را منتقل می کنند.

مهارت گوش دادن را با استفاده از خلاصه نویسی یا پاراگراف بندی تقویت کنید.

پاراگراف بندی و خلاصه کردن هر دو مهارت ارتباطی خارق العاده ای هستند که به شما کمک می کنند نکات گوینده را درک کنید. همچنین به شما امکان می دهد نشان دهید که ارتباط  نزدیکی با گوینده و سخنان او دارید.  به عنوان مثال ، اگر همکار شما پنج دقیقه در مورد مشکلات فعلی خود در پروژه مشترک شما صحبت کند ، بهتر است سعی کنید جملاتی استفاده نمایید که بتوانید مدیریت ماجرا را بر عهده گرفته و شرایط را به درستی پیش برید. اگرچه به نظر می رسد این یک تکنیک ساده گوش دادن است ، اما واقعاً می تواند نشان دهد که شما شخص مقابل را اصطلاحا “در مشت خود قرار دادید”.

وضعیت بدنی مناسب را انتخاب کنید.

ابزار دیگر در مجموعه مهارت های گوش دادن با دقت ، شامل توجه دقیق به نحوه ایستادن یا نشستن است. به عنوان مثال ، رایج است که جمع شدن بازوها ، ضربه زدن روی پاها یا زیر لب قرار گرفتن همه راه هایی برای نشان دادن نارضایتی ، بی حوصلگی یا بی علاقگی است.  در مقابل ، گوش دادن موثر می تواند با یک حالت نرم و دوستانه و راحت برقرار شود. بدن خود را شل نگه دارید و با نگاهی رو به جلو ، نشان دهید که مشتاقانه اطلاعات را می گیرید.

جزئیات حرف های قبلی گوینده را به خاطر بسپارید.

از هر فرصتی استفاده کنید و نظری اضافه کنید تا ثابت کند شما از مکالمه گذشته چیزی گوش داده اید و به خاطر سپرده اید. این باعث می شود مردم احساس ارزش کنند و ثابت می شود که شما واقعاً توجه می کنید. به عنوان مثال ، حتی چیز کوچکی مانند یادآوری اینکه شخصی نوع خاصی از قهوه را دوست ندارد یا اینکه یک بار از کشور خاصی بازدید کرده است ، می تواند به ایجاد پیوند و ارتباط متقابل کمک کند.

همانطور که برقراری ارتباط چشمی، یک عامل بسیار مهم در برقراری ارتباط با گوینده است،  به راحتی می توان از تکان دادن سر و لبخند زدن هم به عنوان یکی از این عوامل تاثیر گذار در تقویت مهارت گوش دادن استفاده کرد. زیرا ممکن است هنگام صحبت کردن این کار باعث خوشنودی گوینده شود. اگر در به خاطر سپردن اطلاعات مشکل دارید می توانید با مشاوره تلفنی روان شناسی در حل این مشکل اقدام کنید.

برای تقویت مهارت گوش دادن رو به روی آیینه بایستید و با خود تمرین کنید.

علاوه بر نکات بالا در مورد زبان بدن، تمرین کردن روبه روی آینه می تواند به عنوان نیروی کمکی برای نحوه برقراری ارتباط شما با گوینده و حتی دوستان خود باشد.

منابع
virtualspeech.comfluentin3months.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا