تعصب چیست؟

افراد دارای ویژگی های رفتاری مختلفی هستند. شما ممکن است در بین دوستان خود رفتار های مختلفی را ببینید برای مثال بعضی ها ممکن است مغرور باشند برخی زود رنج و برخی هم صبور باشند. هر کدام از ویژگی های رفتاری اگر بیش از حد باشند باعث اتفاقات ناگواری در طول زندگی یا در محل کار شما خواهد شد و موضوعی که امروز می خواهیم در ارتباط با آن سخن بگوییم بحث رفتار تعصبی است که در بسیاری از افراد وجود دارد. برای بهبود شرایط روحی می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. این مرکز به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران شناخته می شود.

تعصب

تعصب فرض یا عقیده ای درباره شخصی است که صرفاً براساس عضویت آن شخص در یک گروه خاص است. به عنوان مثال، افراد می توانند نسبت به شخص دیگری از قومیت ، جنسیت یا مذهب دیگر تعصب داشته باشند. اگر کسی بر اساس تعصبات خود عمل کند، قبل از اینکه حتی فرصتی برای شناختن وی در سطح عمیق تری پیدا کند، پیش داوری می کند از این رو اصطلاح “تعصب” این یک نگرش و طرز فکر غیر منطقی است و هیچ فایده ای برای اشخاص نخواهد داشت. 

به عنوان مثال، یک شخص ممکن است بسیاری از عقاید قبلی را در مورد شخصی که مسیحی، مسلمان یا یهودی است داشته باشد و به این قضاوت ها اجازه می دهد نوع دیدگاه و رفتار آن ها را تحت تأثیر قرار دهد. همین امر می تواند در مورد افراد سیاه پوست، سفید یا آسیایی صادق باشد. تعصب پیش فرض یا نگرشی بی اساس و اغلب منفی نسبت به اعضای یک گروه است. تعصب می تواند تأثیر زیادی در نحوه رفتار و تعامل افراد با دیگران، به ویژه با کسانی که از آن ها متفاوت هستند، حتی به طور ناخودآگاه یا بدون این که شخص متوجه شود تحت تأثیر تعصبات درونی آن ها قرار دارد، باشد.

ویژگی های مشترک پیش داوری

از ویژگی های مشترک پیش داوری می توان به احساسات منفی ، باور های کلیشه ای و تمایل به تبعیض درمورد اعضای یک گروه اشاره کرد. در جامعه، ما غالباً نسبت به گروهی مبتنی بر نژاد ، جنس ، دین ، ​​فرهنگ و موارد دیگر تعصب داریم. در حالی که تعاریف خاص تعصب که توسط دانشمندان علوم اجتماعی ارائه می شود اغلب متفاوت است، اکثر آن ها متفق القول هستند که این شامل پیش داوری هایی است که معمولاً درباره اعضای یک گروه منفی است.

وقتی مردم نسبت به دیگران نگرش تعصب آمیز دارند، تمایل دارند که همه کسانی که در یک گروه خاص قرار می گیرند را “همه یکسان” بدانند. آن ها هر فردی را که دارای خصوصیات یا اعتقادات خاصی است با قلم موی بسیار گسترده ای رنگ آمیزی می کنند و واقعاً نمی توانند به هر شخصی به عنوان یک فرد منحصر به فرد نگاه کنند. مردم تمایل دارند تفاوت های فردی را در بین اعضای گروه های خود ببینند، اما آن ها کسانی را که به گروه های خارج از گروه تعلق دارند “همه یکسان” می دانند.

کاری که ما می توانیم برای کاهش تعصب انجام دهیم.

محققان علاوه بر بررسی دلایل وقوع تعصب، روش های مختلف کاستی یا حتی از بین بردن تعصب را نیز کشف کرده اند. آموزش افراد برای همدلی بیشتر با اعضای گروه های دیگر روشی است که موفقیت چشمگیری را نشان داده است. با تصور این که خودشان را در همان موقعیت قرار می دهند، افراد می توانند به این فکر کنند که چگونه عکس العمل نشان می دهند و درک بیشتری از عملکرد دیگران پیدا می کنند. تعصبات افراد گاهی اوقات می تواند خوب باشد و گاهی اوقات هم می تواند مضر باشد .

اگر بخواهیم به صورت کلی در نظر بگیریم هر گونه رفتار یا شخصیت متعصبانه که بخواهد بیش از حد معمول باشد نه تنها به دیگران آسیب خواهد زد بلکه باعث انزوا و تنهایی فرد می شود. بنابر این بهتر است که افراد بتوانند این موضوع تعصب را در خودشان کنترل کنند که در ادامه این مقاله راه های مختلف برای کنترل تعصبات بیش  از حد را برای شما خواهیم گفت.

تعصب با ویژگی های مشترک

ویژگی های مشترک تعصب عبارتند از:

  • احساسات منفی
  •  باور های کلیشه ای
  •  تمایل به تبعیض درمورد اعضای یک گروه

 در جامعه، ما غالباً نسبت به گروهی مبتنی بر نژاد، جنس، دین، ​​فرهنگ و موارد دیگر تعصب داریم. در حالی که تعاریف خاصی از تعصب که توسط دانشمندان علوم اجتماعی ارائه می شود اغلب متفاوت است، اکثر آن ها موافقند که این شامل پیش داوری هایی است که معمولاً در مورد اعضای یک گروه منفی است.

انواع تعصب

تعصب

همانطور که گفته شد، یک نگرش متعصبانه می تواند بر اساس عوامل مختلفی از جمله جنسیت، نژاد، سن، گرایش جنسی، ملیت، وضعیت اقتصادی اجتماعی و مذهبی باشد. برخی از معروف ترین انواع تعصبات شامل موارد زیر است .

  • نژاد پرستی
  •  تبعیض جنسی
  • سن گرایی
  •  کلاس گرایی
  •  هوموفوبیا
  •  ملی گرایی
  • تعصب دینی
  • بیگانه هراسی

تعصب چگونه بر همه احزاب تأثیر منفی می گذارد؟

وقتی مردم نسبت به دیگران نگرش تعصب آمیز دارند، تمایل دارند که همه کسانی که در یک گروه خاص قرار می گیرند را “همه یکسان” بدانند. آن ها هر فردی را که دارای خصوصیات یا اعتقادات خاصی است با قلم موی بسیار گسترده ای رنگ آمیزی می کنند و واقعاً نمی توانند به هر شخصی به عنوان یک فرد منحصر به فرد نگاه کنند. این تأثیر بسیار شدیدی در نحوه رفتار و تعامل افراد با افرادی دارد که با آن ها متفاوت هستند. این رفتار در سطح ابتدایی، می تواند توانایی فرد متعصب را در یادگیری بیشتر درباره کسانی که با خود متفاوت هستند در نطفه خفه کند. در نتیجه، این امر همچنین می تواند باعث از دست رفتن روابط یا مکالمه هایی شود که امکان تحقق عمیق آن ها وجود دارد.

گرچه کسانی که در معرض پیش داوری قرار دارند به ویژه تحت تأثیر قرار می گیرند. افراد مختلف از  این پیش فرض ها و تعصبات نه تنها می توانند صدمه واقعی ببینند، بلکه حتی می توانند بر توانایی آن ها برای گرفتن “ضربه عادلانه” در این دنیا تأثیر بگذارند.
به عنوان مثال، تعصب فراگیر در مورد سیاه پوستان به نرخ زندانی بالاتر، پیشنهادات شغلی کمتر و حقوق کمتر تبدیل شده است . مثال آشکار دیگر تعصب نسبت به مسلمانان است. احساسات گسترده مسلمانان در غرب باعث شده است که بسیاری از مردم به این باور برسند که همه مسلمانان خشن و متنفر هستند.

چرا تعصب رخ می دهد؟

 هیچ پاسخ روشنی در مورد چرایی وجود تعصب وجود ندارد و واقعیت این است که تعدادی از عوامل در این زمینه نقش دارند. به گفته روانشناس گوردون آلپورت، تعصب و کلیشه ها تا حدی در نتیجه تفکر عادی انسان پدیدار می شوند . به منظور درک جهان پیرامون، مهم است که اطلاعات را به دسته های ذهنی تقسیم کنیم. آلپورت در كتاب خود با عنوان “ماهیت تعصب” توضیح داد: “ذهن انسان باید به كمك مقولات بیندیشد.” “بعد از تشكیل، دسته ها اساس پیش داوری عادی هستند. ما نمی توانیم از این روند اجتناب كنیم. زندگی منظم به آن بستگی دارد.

ما به سادگی با اطلاعات زیادی غرق می شویم تا همه آن ها را به روشی عقلانی و منطقی مرتب کنیم. متأسفانه، این دسته بندی سریع منجر به فرضیات معیوب می شود که بر روی افراد و جهان تأثیر می گذارد. این که تعصب ضمنی چگونه بر رفتار تأثیر می گذارد بحث بسیار گسترده ای را در پی دارد.

 مبارزه با تعصب

 در حالی که در برخی موارد تعصب آشکار است. در حال تبدیل شدن به “-یسم” های کاملاً آشکار است، اما اغلب بدون اینکه حتی خود ما بدانیم ممکن است رخ دهد. اعم از ریشه دوانده، آموزش دیده یا تعصب ضمنی، مهم است که با تعصبات خودمان که نسبت به دیگران داریم مبارزه کنیم. یکی از اولین راه های انجام این کار ، درک و پذیرش وقوع آن است. با آگاهی از تمایل طبیعی خود به مغرض بودن (و این چیزی است که همه ما آگاهانه یا غیرآگاهانه آن را تجربه می کنیم)، قادر خواهید بود راحت تر “خود را در عمل” و خود درست کنید.

پیش داوری های خود را بشناسید و تصحیح کنید.

 وقتی متوجه شدید که قبل از دیگری قضاوت می کنید ، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • چرا من این فکر را دارم؟
  • من چه چیزی در مورد این شخص یا گروه نمی دانم؟ آیا ممکن است مغرضانه عمل کنم؟

 محققان علاوه بر بررسی دلایل وقوع تعصب، روش های مختلف کاستی یا حتی از بین بردن تعصب را نیز کشف کرده اند. به عنوان مثال، تجهیز خود به مهارت های كاملاً همدردی بیشتر با اعضای گروه دیگر، روشی است كه موفقیت چشمگیری را نشان داده است.

تکنیک های دیگری که برای کاهش تعصب استفاده می شود عبارتند از:

فکر کردن در مورد این واقعیت که دیگران احتمالاً نسبت به شما تعصب دارند و با احساس ساده ای مانند رنگ پوست، مذهب، جنسیت یا سن، احساس می کنند که پیش داوری می شود خودتان را در مورد گروه های دیگر آموزش دهید، که شامل یادگیری در مورد کلیشه های رایج علیه آن ها است. صرف وقت بیشتر با اعضای گروه های دیگر گفتگوهای آزاد درباره تمایل انسان به تمرین تعصب حمایت از قوانین و مقرراتی که نیاز به برخورد عادلانه و برابر برای همه گروه ها دارد. 

دانستن اینکه تعصب چیست و چرا تمایل به وقوع دارد، گام مهمی در کمک به جهان برای پذیرایی و برابر شدن مکان است. البته پیشرفت زیادی باید حاصل شود. به مکالمه های مهم خود ادامه دهید، تعصبات بالقوه خود را تصدیق کنید و سعی کنید دیگران را در سطح عمیق تری درک کنید.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا