چرا نوجوانان عصبانی هستند؟ 7 راهکار برای آنها

والدین اغلب درباره نحوه برخورد با نوجوانان عصبانی با این سوال روبرو هستند که  چرا نوجوانان عصبانی هستند؟ در حالی که دلیل مشخصی برای عصبانیت ندارند. به گفته والدین بسیاری از نوجوانان رفتار خصمانه ای دارند و اغلب گیج و ناامید به نظر می رسند. درک اینکه چرا نوجوانان همیشه عصبانی هستند و به توصیه های والدین خود گوش نمی دهند برای آنها سخت است.

تحریک پذیری در سنین نوجوانی رفتاری کاملا طبیعی است و تقریبا در همه نوجوانان مشاهده می شود. نوسانات خلقی در برخی از نوجوانان به سرعت رخ می دهد. آنها ممکن است یک لحظه با هیجان در مورد یک بازی ویدیویی جدید بحث کنند و سپس فقط به این دلیل که شما در مورد موهای آنها نظر می دهید، عصبانی شوند.

شایع ترین علل عصبانیت در نوجوانان چیست؟

خشم شامل پاسخ عاطفی به تهدید، توهین، ناامیدی یا بی عدالتی است. دو دلیل اصلی برای خشم نوجوانان وجود دارد که عبارتند از:

علل بیولوژیکی عصبانیت در نوجوانان

بلوغ در نوجوانان شامل رشد سریع جسمی و رشد گسترده مغز است. این تغییرات سریع می تواند منجر به افزایش پرخاشگری و رفتار خشمگین در یک نوجوان شود. پس اگر به دنبال این هستید که چرا نوجوانان عصبانی هستند؟ باید موضوع بلوغ در آنها را جدی بگیرید.

بسیاری از والدین رفتار پرخاشگرانه نوجوانان را ناشی از تغییرات هورمونی این دوران می دانند. علی رغم اینکه این مساله واقعیت دارد ولی پرخاشگری در اثر مجموعه ای از علل مختلف رخ می دهد. درست است که سطح هورمون ها در طول سال های نوجوانی افزایش می یابد، ولی فقط هورمون ها تعیین نمی کنند که دوره نوجوانی فرزند شما چگونه خواهد گذشت.

در اصل، یک نوجوان پرخاشگر مانند یک ماشین بدون ترمز است. احساسات یک نوجوان در شدیدترین حالت ممکن قرار دارد و شناخت این احساسات نمی تواند به تنظیم آنها کمک کند. یک نوجوان در اثر کوچکترین مشکل به سرعت عصبانی می شود و متوقف کردن او در هنگام عصبانیت بسیار دشوار است.

بخش‌های مختلف مغز نوجوانان با سرعت‌های متفاوتی رشد می‌کنند. در طول سال‌های نوجوانی، بخش عاطفی مغز جزو اولین قسمت‌هایی است که رشد می‌کند، در حالی که قشر جلوی مغز در آخرین مرحله به رشد نهایی خود می رسد.

علل عاطفی عصبانیت در نوجوانان

نوجوانی یکی از حساس ترین مقاطع زندگی هر انسانی است. مهمترین ویژگی های اخلاقی که در این سنین مشاهده می شود، عبارت است از:

  • لجبازی
  • استقلال طلبی
  • سرکش بودن
  • نپذیرفتن واقعیت
  • رفتارهای غیر منطقی
  • رفتارهای غیرقابل پیش بینی

برای برخی از والدین، کلمه نوجوان تقریباً مترادف با اشتباهات مکرر، یکدندگی، پرخاشگری و غیرمنطقی بودن است.

برخی از والدین انتظارات بسیار زیادی از فرزندان خود دارند. در حالیکه باید شما باید بتوانید احساسات فرزند نوجوان خود را در این سن درک کنید.والدین نباید فرزند نوجوان خود را به این بهانه که هرگز نمی تواند کاری را درست انجام بدهد، سرکوب کنند. سرزنش و سرکوب کردن یکی از مهمترین علل پرخاشگری در نوجوانان است.

فرزندان در دوران نوجوانی خلاق تر می شوند. احساساتی مانند استقلال طلبی، گرایش به فعالیت های اجتماعی و میل به اکتشافات در نوجوانان رو به شکوفایی می رود. با توجه به این تغییر، آنها ریسک پذیرتر و آسیب پذیرتر می شوند.  نوجوانان در این سن در مورد هویت خود سردرگم هستند، که این وضعیت حتی ممکن است درگیری ها و ناامیدی های بیشتری را در خانه ایجاد کند.

در عین حال، رشد شناختی نوجوانان باعث می شود تا نسبت به روابط حساس تر باشند. به عنوان مثال مشاهده بی عدالتی احساسات منفی بیشتری را در نوجوانان ایجاد می کند.

عصبانیت نوجوان چه اثراتی بر خانواده دارد؟

چرا نوجوانان عصبانی هستند؟ 7 راهکار برای آنها || همکده

عصبانیت مکرر یک نوجوان می تواند فشار قابل توجهی بر کل خانواده وارد کند.

اعضای خانواده از رفتارهای نوجوان خود ناامید می شوند و نمی دانند چه چیزی باعث طغیان خشم آنها می شود.

یک نوجوان به دلیل تحریک پذیری زیاد ممکن است در هنگام عصبانیت پاسخ های تندی به والدین خود بدهد. این وضعیت درگیری بین اعضای خانواده را تشدید می کند و ممکن است همه چیز به طور ناگهانی از کنترل خارج شود.

خشم نوجوان علاوه بر ایجاد شکاف در خانواده، بر خود نوجوانان نیز تأثیر منفی می گذارد. نوجوانانی که به طور مکرر خشم را تجربه می کنند، بیشتر درگیر رفتارهای ناسالم مانند سوء مصرف مواد و اختلالات خوردن هستند. آنها همچنین در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی مانند افسردگی و خودکشی قرار دارند.

افسردگی یکی از مهمترین علائم هشدار دهنده در نوجوانان است که هرگز نباید آن را ساده گرفت. مرگ بر اثر خودکشی دومین عامل مرگ و میر در بین نوجوانان 15 تا 19 ساله در ایالات متحده است. بررسی ها نشان می دهد نوجوانانی که در کنترل خشم و غم مشکل دارند، بیشتر مرتکب خودکشی می شوند. اغلب نوجوانانی که دست به خودکشی زده اند، بلافاصله قبل از آن، خشم شدیدی را تجربه کرده اند. از سویی دیگر خشم با بیماری های مرتبط با استرس مانند بیماری های قلبی عروقی ارتباط تنگاتنگی دارد. به همین علت مدیریت خشم برای نوجوانان بسیار ضروری است.

چگونه با نوجوان عصبانی خود برخورد کنیم؟

نوجوانان در این سنین رفتارهایی غیر قابل پیش بینی دارند و اغلب بسیار تحریک پذیر هستند. برخورد با یک نوجوان پرخاشگر برای اغلب والدین دشوار است. اما با این حال والدین باید با روش های برخورد با نوجوانان آشنا باشند تا بتوانند روش های مدیریت خشم را به فرزند خود یاد بدهند. در ادامه به برخی از مهمترین روش ها برای برخورد با نوجوان پرخاشگر اشاره می شود:

نگذارید خشم به عادت تبدیل شود.

اگر به دنبال این موضوع هستید که چرا نوجوانان عصبانی هستند؟ بدانید که نوجوانی فرزندان دوران سختی برای والدین است. بزرگسالان معمولاً نگرش‌های منفی نسبت به سنین نوجوانانی دارند. در حالیکه با مدیریت والدین گذر از این مقطع حساس زندگی برای فرزندان و همچنین سایر اعضای خانواده بسیار راحت و ساده خواهد شد.

در واقع این نحوه درک ما از نوجوانی است که می تواند رفتارهای ما را شکل دهد. به عنوان مثال وقتی والدین فکر می کنند که عصبانیت فرزندشان عمدی است یا فرزند نوجوان خود را سرزنش می کنند، دعوا شدیدتر می شود.

پیام‌های منفی که نوجوانان از والدین خود دریافت می کنند باعث می‌شود که آنها هر روز خشم بیشتری را تجربه کنند.  تجربه زندگی در دوران نوجوانی، مغز و زندگی آینده نوجوان را به شکلی عمیق شکل می دهد.

بنابراین شما به عنوان والدین نباید اجازه بدهید که انتظارات بی جا، تعصبات و کلیشه های جامعه فرزند نوجوان شما را به بیراهه بکشاند. رفتار با یک فرزند نوجوان بسیار چالش برانگیز است، اما در عین می تواند یکی از لذت بخش ترین تجربیات زندگی شما باشد.

با نوجوان خود بحث نکنید.

والدین باید صبور باشند و بدانند چگونه با ملایمت با فرزند خود رفتار کنند. بنابراین اگر می بینید که فرزند نوجوان شما عصبانی است سعی او چند ساعتی به حال خود رها کنید تا بتواند با خود به آرامش برسد. با بحث کردن های بیهوده لجبازی نوجوان خود را به یک دعوای تمام عیار تبدیل نکنید.

کمک به یک نوجوان برای بازیابی کنترل مهمتر از پیروزی در مبارزه است. بنابراین حتی زمانی که رفتار نوجوانان شما از کنترل خارج شده است، باید آرام بمانید. وقتی فرزندان شما به دلیل عصبانیت شروع به بی احترامی می کند، شما هم می توانید خیلی راحت با عصبانیت به او پاسخ دهید. این یک واکنش طبیعی و در عین حال بسیار نادرست است که می تواند به چرخه منفی منجر شود. بهترین کار این است که در اینگونه مواقع به جای ناراحت شدن، با تاکید به فرزند خود بگویید حتی وقتی عصبانی هستی من همچنان دوستت دارم.

برای آنها استدلال نیاورید.

چرا نوجوانان عصبانی هستند؟ 7 راهکار برای آنها || همکده

وسوسه انگیزترین کار برای والدین این است که با نوجوان عصبانی خود شروع به استدلال کنند. با این حال، باید بدانید زمانی که فردی عصبانی است، خواه بزرگسال باشد، نوجوان یا کودک نوپا، هورمون های استرس به توانایی شناخت او آسیب می زنند.

بنابراین در چنین مواقعی، باید به جای استدلال های منطقی، به عواطف فرزند خود متوسل شوید. ارائه دلایل در این شرایط فقط باعث ناراحتی فرزند شما خواهد شد.

همدردی کنید.

همدلی و هماهنگی با احساسات یک نوجوان بهترین راه برای آرام کردن خشم آنهاست. البته زمانی که خودتان هم عصبانی هستید حفظ آرامش کمی دشوار است. دومین کاری که باید انجام دهید این است که دلیل عصبانیت فرزند خود را توصیف کنید. به عنوان مثال باید به او بگویید:

  • تو خیلی عصبانی هستی چون من در مورد موهایت نظر دادم.
  • وقتی گفتم باید اول تکالیفت را انجام بدهی، از من ناراحت شدی.
  • تو از این ناراحتی که اجازه ندادم تا دیروقت با دوستانت بیرون بمانی.

سپس از فرزند خود بخواهید در مورد احساسش بیشتر به شما بگوید و توضیح بدهد که دقیقا از چه چیزی عصبانی است. به او کمک کنید به جای حمله به فردی که باعث عصبانیت او شده است در مورد احساسات خود صحبت کند. بیان احساسات در کنترل خشم بسیار موثر است، به خصوص زمانی که رویدادها را در زمان گذشته قرار می دهد و شامل برخی از احساسات مثبت می شود.

خودتان را به جای او بگذارید.

پس از گوش دادن فعالانه به صحبت های فرزند خود، جملات را با استفاده از کلمات خود تکرار کنید، اما این کار را از دیدگاه آنها انجام دهید.

نکته کلیدی در اینجا این است که خود را به جای فرزند نوجوان خود قرار بدهید، حتی اگر با دیدگاه او موافق نیستید. این کار در بازیابی کنترل شناختی در نوجوانان بسیار موثر است.

بنابراین فرزند خود را قضاوت نکنید و عصبانیت او را متقابلا با پرخاشگری پاسخ ندهید. آرام ماندن، همدلی، هماهنگی و حفظ خونسردی ، اغلب تنها چیزی است که برای آرام کردن یک نوجوان عصبانی به آنها نیاز دارید.

حمایت کننده باشید.

چرا نوجوانان عصبانی هستند؟ 7 راهکار برای آنها || همکده

آشنایی با روش های مقابله با عصبانیت فرزندان برای همه والدین مهم است. اما با این حال باید در وهله اول یاد بگیرید که چگونه به عنوان والدین حامی از بروز پرخاشگری در فرزندان خود پیشگیری کنید. شما باید در همه حال علاقه و محبت خود را به فرزندتان ابراز کنید.

بررسی ها نشان می دهد که حمایت اجتماعی از طرف خانواده و معلمان با خشم کمتر در نوجوانان همراه است. به‌علاوه، وقتی نوجوانان احساس می‌کند که خانواده متحدی دارد که در همه حال به او اهمیت می دهد و از او پشتیبانی می کند، رفتارهای پرخاشگرانه کمتری را از خود نشان می‌دهد.

نوجوانی سن عبور از مرزها و کاوش در ناشناخته ها است. نوجوانان ویژگی های شخصیتی مهمی را در این دوران کسب می کنند که ممکن است تا آخر عمر با آنها همراه باشد. والدین اغلب برای نوجوان خود نگران هستند و برای محافظت از او مرزها و حدود و حدودهایی را تعیین می کنند.

پس اگر به دنبال این هستید که چرا نوجوانان عصبانی هستند؟ اگر موضوعی خطری برای ایمنی یا سلامتی فرزند شما ایجاد نمی کند، نباید او را از انجام آن کار منع کنید. به فرزند خود اجازه بدهید در مورد کاری که دوست دارد خودش کاوش کند و تصمیم بگیرد. اما در عین حال می توانید فرزند خود را در طول مسیر راهنمایی کنید. تجربه پیامدهای طبیعی می تواند بهترین معلم برای یادگیری علت و معلول در فرزند نوجوان شما باشد. همچنین زمانی را برای ارتباط با فرزندتان اختصاص دهید و به جای بحث و جدل از حس استقلال طلبی او حمایت کنید.

مهارت های مقابله با خشم را آموزش بدهید.

وقتی نوجوانتان آرام است، مهارت‌های مختلفی را برای کنترل خشم به او بیاموزید. یادگیری راهبردهای مقابله با استرس، مانند مدیتیشن، تنفس عمیق، و ارزیابی مجدد یک موقعیت خاص، راهی عالی برای کنترل و پیشگیری از احساسات پرخاشگرانه است.

هرگز با فرزند خود مقابله به مثل نکنید. شما نباید از فرزند خود انتظار داشته باشید که به خصوص در این سن رفتارهایی بدون نقص و اشتباه داشته باشد. سرکوب و سرزنش کردن بدترین کاری است که می توانید با فرزند نوجوان خود انجام بدهید. رفتارهای نادرستی مانند سرکوب احساسات با پیامدهای منفی مختلفی مانند مصرف الکل یا ماری جوانا در نوجوانان همراه است.

سخن آخر

به طور کلی پرخاشگری و عصبانیت در نوجوانان کاملا طبیعی است. پس نگران نباشید که چرا نوجوانان عصبانی هستند؟ بنابراین تحریک پذیری فرزندان در این سن نباید باعث نگرانی والدین شود. تنها نکته مهم این است که والدین مهارت های برخورد با نوجوانان را به خوبی یاد بگیرند. خونسرد ماندن والدین در هنگام عصبانیت فرزند نوجوان اهمیت بسیار زیادی دارد. والدین باید به عنوان الگو بهترین رفتار را با فرزند خود داشته باشند. خونسردی و آرامش والدین و رفتارهای منطقی آنها بهترین الگو برای کنترل خشم در نوجوانان است.

با این حال در برخی موارد ممکن است علی رغم تلاش بسیار والدین، رفتارهای پرخاشگرانه در نوجوان همچنان ادامه پیدا کند. اگر احساس می کنید که عصبانیت و خشم شدید نوجوان شما باعث مشکلات جدی در خانواده شده است، فوراً از یک روانشناس بالینی کمک بخواهید.

منابع
https://www.parentingforbrain.com/how-to-deal-with-an-angry-teenager/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا