مدیریت خشم

در روان شناسی گفته شده است که هر فرد دارای یک‌ سری واکنش های به خصوص است. برخی واکنش ها طبیعتا برای همه ما اتفاق افتاده است برای مثال وقتی شما توسط یک شخص مورد آزار و اذیت قرار می گیرید طبیعتا دچار عصبانیت خواهی شد. مهم ترین نکته این است که آیا شما می توانید آگاهانه با مدیریت خشم، عصبانیت خود را کنترل کنید یا این که هر طور که هست می خواهید آن را بروز دهید. روان شناسان و مشاوران همیشه می گویند که دو نوع رفتار در هنگام بروز خشم وجود دارد یکی از آن اگاهانه هست و یکی هم واکنش عادی که در هر فرد وجود دارد. 

خشم در طول زندگی انسان

خشم برای همه ما اتفاق می افتد. از زمان تولد تا روزی که می میریم. عصبانیت یک پاسخ طبیعی به انبوهی از محرک های مختلف از چیزهای خارجی مانند این می تواند از کمی آزار و اذیت تا عصبانیتی که شما را به یک فرد با مشکلات روانی تبدیل می کند، متغیر باشد. ما نمی توانیم جلوی عصبانی شدن خود را بگیریم اما می توانیم نحوه کنترل مسائل عصبانیت خود را کنترل کنیم. همه چیز در مورد توانایی ما برای کنترل خشم با مدیریت خشم است. مدیریت خشم این است که شما چگونه یاد می گیرید که علائم عصبانی شدن را تشخیص دهید و برای کنترل آن به نوعی اقدام کنید.

مدیریت خشم

مدیریت خشم

برخی از رایج ترین علائم مدیریت خشم شامل عصبانیتی است که باعث ناراحتی در زندگی شما می شود و نمی توانید آن را کنترل کنید. خشم شما را غرق در خود می کند و باعث ایجاد روابط در شریک زندگی ، خانواده یا دوستانتان می شود زیرا در مدیریت خشم مشکل دارید. اگر نتوانید خشم خود را در محل کار کنترل کنید ، خشم ممکن است برای شغل شما هزینه داشته باشد. یا اگر به دلیل عواقب دیگر مسائل عصبانیت مانند دستگیری باعث از کار افتادن شما شود. بله ، این اتفاق می افتد ممکن است درک نکنید که چگونه عصبانیت می تواند زندگی شما را کنترل کند و همه چیزهای خوبی را که برای به دست آوردن آن تمام زندگی خود خراب کرده اید از بین ببرد.

با مدیریت خشم، عصبانیت می تواند تسخیر شود

به عنوان مثال، شاید سال ها برای صرفه جویی در هزینه و تهیه آن ماشین جدید کار کرده اید، اما با عصبانیت، لگد زدن به درب ماشین خود، مشت زدن به کاپوت یا تصادف آن را از دست داده اید زیرا خیلی عصبانی هستید و نمی توانید ذهن خود را آرام کنید. یا شاید سرانجام یک کار و شغل متناسب با خود کسب کرده اید اما در نهایت آن و شغل خود را از دست داده اید زیرا از دست کارمندانی که قرار است مدیریت کنید عصبانی شده اید. گاهی اوقات ما نمی توانیم عصبانیت خود را کنترل کنیم، اما با مشاوره مناسب از درمانگران کنترل خشم، تعجب خواهید کرد که چقدر کار با استفاده از تکنیک های کنترل خشم آسان تر است. درمان خشم می تواند به شما کمک کند.

انواع خشم

آیا می دانید خشم انواع مختلفی دارد؟ گرچه کارشناسان کنترل خشم همه در مورد تعداد یا انواع خشم اتفاق نظر ندارند، اما آن ها بر این باورند که بیش از یک مورد وجود دارد. بیشترین موارد ذکر شده شامل عصبانیت فرار، قضاوت، خودآزاری، طاقت فرسا، منفعل و مزمن است. درمان کنترل خشم می تواند به هر یک از این موارد و سایر موارد خشم کمک کند.

خشم فرار

خشم ناپایدار هم برای شما و هم برای همه کسانی که شاهد آن هستند چیز ترسناکی است که می توانید تجربه کنید. این به سرعت اتفاق می افتد و می تواند با یک چیز قابل توجه یا فقط برخی از رفتار های آزار دهنده های کوچک شروع شود. عصبانیت فرار همچنین به عنوان خشم شدید شناخته می شود که بدون هشدار رخ می دهد. برخی از علائم هشدار دهنده شامل طغیان های خشن مانند جیغ زدن یا پرتاب چیزها، خشم، اشکال در سازماندهی افکار و تهدید یا آسیب رساندن به دیگران است. همچنین می تواند علائم جسمی مانند ضربان قلب سریع، حالت تهوع، سرگیجه، درد قفسه سینه و سردرد ایجاد کند.

خشم قضاوتی

آیا می توانید بدون فکر درباره دیگران قضاوت می کنید؟ شاید شما احساس کنید که از بعضی افراد بهتر هستید و نسبت به دیگران بی تفاوت هستید زیرا نمی توانید آن ها را اذیت کنید. عصبانیت قضاوتی متوجه افراد دیگر است و می تواند با احساس کینه شدید نسبت به دیگران همراه باشد. از نشانه های عصبانیت قضاوتی می توان به تفکر منفی درمورد دیگران، بدنامی افراد، احساس درست بودن، احساس بد در دیگران و احساس گناه و پشیمانی از صدمه زدن به دیگران از نظر عاطفی یا جسمی اشاره کرد.

خشم خودآزار

این عصبانیت مبتنی بر شرم که به عنوان خشم خود شخص سو استفاده کننده نیز شناخته می شود، خطرناک است زیرا همان طور که از نام آن برمی آید، ممکن است هنگام احساس این نوع عصبانیت، فکر آسیب رساندن به خود را داشته باشید. این ویژگی به عنوان عصبانیتی است که در باطن به سمت خود شما معطوف می شود. متأسفانه، این نوع عصبانیت می تواند برای مدت طولانی درون شما پنهان بماند تا این که بالاخره منفجر شوید. وقتی این اتفاق می افتد، می توانید عصبانیت خود را به نزدیک ترین  فرد برسانید. مدیریت خشم می تواند به این امر کمک کند.

خشم غالب

مدیریت خشم

این نوع عصبانیت زندگی شما را تسخیر می کند زیرا خواسته های زیادی دارید یا احساس ضعف می کنید. ممکن است احساس کنید نمی توانید راهی را که در آن قرار دارید ادامه دهید و فقط می خواهید آن را ترک کنید. این می تواند یک چیز کاری، چیز شخصی یا هر دو باشد. مهم نیست که چه چیزی شما را تحت فشار قرار دهد، به طور معمول نشان دهنده اضطراب شدید، کینه نسبت به دیگران است که تصور می کنید زندگی راحت تری دارند و همه علائم جسمی خشم مانند ضربان قلب سریع، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و درد قفسه سینه. درمان کنترل خشم می تواند کمک کند.

خشم منفعل

خشم منفعل گاهی اوقات دشوار است که متوجه شوید زیرا حتی ممکن است متوجه نشوید که عصبانی هستید. شما ممکن است احساسات خود را درون خود نگه دارید تا سعی کنید این احساسات را کنترل کنید، اما خشم معمولاً به روش های دیگری بروز می کند. به عنوان مثال، ممکن است شما برای شخصی بدون دلیل تمسخرآمیز یا بدبین باشید یا فقط نسبت به او بی تفاوت باشید. شما همچنین ممکن است مدل های رفتاری مختلفی داشته باشید. کار هایی مانند خصومت با دیگران، در خانه ماندن از محل کار یا مدرسه، یا از بین بردن دوستان و خانواده برای خرابکاری در خود. شرکت در کلاس های کنترل خشم می تواند کمک بزرگی باشد.

خشم مزمن

درست مانند نام آن عصبانیت مزمن احساس طولانی مدت یا احساس خشم دائمی نسبت به دیگران است. شما ممکن است همیشه از همه عصبانی شوید اما نمی توانید دلیل آن را بفهمید. این احساسات می توانند ماه ها ادامه داشته و با گذشت زمان بدتر شوند. ممکن است دچار خشم جاده ای، خشونت جسمی شوید یا با قانون درگیر شوید زیرا همیشه از همه عصبانی هستید. غالباً، این نوع عصبانیت با سایر مشکلات ذهنی یا عاطفی مانند اختلال شخصیت مرزی، اختلال سرپیچی مخالفت یا اختلال دو قطبی مرتبط است.

انواع مختلف درمانگران مدیریت خشم

این که کدام نوع متخصص بهداشت روان را باید دریافت کنید، به مسائل عصبانیت خاص شما بستگی دارد. با این حال ممکن است تا وقتی که شما با یک درمانگر یک مکمل مصرف کرده اید یا حتی چند جلسه تا زمانی که بفهمید کدام مسئله خاص عصبانیت را دارید، مصرف کنید. انواع مختلفی از متخصصین کنترل خشم، از جمله روانشناس بالینی، مشاور حرفه ای مجاز، خانواده درمانی، مشاور ازدواج یا حتی روانپزشک وجود دارد. این فقط به بهترین درمانگران کنترل خشم برای نوع خشم شما بستگی دارد. در این جا برخی از انواع مختلف متخصصان کنترل خشم وجود دارد:

روانشناس بالینی

روانشناس بالینی روانشناسی با مدرک دکترای روانشناسی است. آن ها در زمینه تشخیص و همچنین ارائه درمان های فردی و گروهی آموزش دیده اند. یک روانشناس بالینی قادر به انجام هر نوع درمانی است که به مدیریت خشم مربوط می شود، از جمله درمان شناختی-رفتاری.

مشاور حرفه ای مجاز

یک مشاور حرفه ای دارای مجوز و دارای مدرک کارشناسی ارشد در زمینه مشاوره، روانشناسی یا زمینه دیگری در زمینه مدیریت خشم بسیار مفید است. آن ها همچنین برای انجام درمان های فردی، گروه درمانی و خانواده درمانی آموزش دیده اند. علاوه بر این، آن ها برای تشخیص برخی بیماری های روانی آموزش دیده اند.

خانواده درمانی

خانواده درمانگران دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند اما همچنین به ویژه در خانواده درمانی، مدیریت خشم و درمان شناختی رفتاری آموزش دیده اند. مانند دیگران، آن ها می توانند درمان فردی، گروهی یا زوجین را انجام دهند و می توانند برخی از شرایط روحی را تشخیص دهند.

مشاور ازدواج

مشاوران ازدواج، مانند یک خانواده درمانی، دارای مدرک کارشناسی ارشد با تمرکز ویژه در آموزش مشاوره ازدواج هستند.

 

 

منابع
www.regain.us

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا