راه های درمان سریع عصبانیت

در این مقاله می خواهیم به راه های درمان سریع عصبانیت و کنترل کردن خشم بپردازیم. طبق مطالعات انجام شده توسط روانشناسان مدیریت خشم و کنترل عصبانیت یکی از مسائل مهم در جوامع امروز به شمار می آید. عصبانیت یک نقطه ضعف است اما برخی آن را به عنوان یک نقطه قوت تصور می کنند. در واقع ، فردی که عصبانیت را از خود نشان نمی دهد ، قدرت درونی او بیشتر از فردی است که آن را نشان می دهد. ابتدا جرقه ها شما را به آتش می کشند و سپس دیگران را می سوزانید. بنابراین ، این آتش سوزی نه تنها به شما آسیب می رساند ، بلکه به دیگران نیز آسیب می رساند.

مدیریت خشم یا عصبانیت چیست؟

مدیریت خشم ، فرآیند یادگیری شناخت علائم عصبانیت و اقدام برای آرام کردن و کنار آمدن با اوضاع به روشی سازنده است؛ مدیریت خشم سعی در جلوگیری از احساس خشم یا تشویق به نگه داشتن آن ندارد. وقتی که فرد بداند چگونه حشم خود را به طور مناسب بیان کند ، احساسی عادی و سالم است.  مدیریت خشم در واقع یادگیری نحوه انجام این کار است.  مدیریت خشم به شما کمک می کند تا ناامیدی ها را زود تشخیص داده و آن ها را به گونه ای برطرف کنید که بتوانید نیاز های خود را بیان نمایید. این کار شما را آرام و کنترل می کند.

عصبانیت یک احساس طبیعی است و هنگامی می تواند به شما کمک کند که مشکلات را حل کنید. حال این مشکلات ممکن است در محل کار باشد یا در خانه. کنترل  این حس ممکن است در آخر باعث احساس مثبتی  در شما می شود. با این حال ، اگر فرد منجر به پرخاشگری ، طغیان یا حتی درگیری های جسمی شود ، خشم می تواند مشکل ساز شود. کنترل خشم برای کمک به شما در جلوگیری از گفتن یا انجام کاری که ممکن است پشیمان شوید مهم است.  قبل از اینکه عصبانیت تشدید شود ، می توانید از استراتژی های خاصی برای کنترل خشم استفاده کنید. برای کنترل خشم خود می توانید به اولین و بزرگ ترین مرکز روان شناسی،‌ مرکز همکده مراجعه نمایید و یا از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده ببرید.

نشانه هایی برای کنترل خشم و راه های درمان سریع عصبانیت

برخی از نشانه هایی که در کنترل خشم بسیار مهم هستند و با حس آن ها باید اقداماتی صورت دهید، عبارتند از:

  • به طور منظم احساس می کنید که باید عصبانیت خود را حفظ کنید.
  • تفکر منفی مداوم و تمرکز بر تجارب منفی
  • احساس دائمی تحریک ، بی حوصلگی و خصومت
  • مشاجره های مکرر با دیگران که باعث ناامیدی می شوند
  • خشونت جسمی ، مانند ضربه زدن به شریک زندگی یا فرزندان یا شروع دعوا
  • تهدیدهای خشونت علیه مردم یا اموال
  • رفتارهای خارج از کنترل یا ترسناک ، مانند شکستن وسایل یا رانندگی بی پروا
  • اجتناب و دوری کردن ازمکان هایی که در آن هستید به دلیل اضطراب یا افسردگی همراه با طغیان خشم

روش های کنترل خشم و عصبانیت

شمارش معکوس

شمارش معکوس به طور طبیعی ازعدد ۱۰(یا بالا) باعث آرامش می شود. اما اگر شدت عصبانیت شما بسیار زیاد است ، از 100 شروع کنید. در زمانی که شمردن شما طول می کشد ، ضربان قلب شما کند می شود و احتمالاً عصبانیت شما فروکش می کند.

راه های درمان سریع عصبانیت – کمی نفس بکشید.

 هنگام خشم تنفس شما کم عمق می شود و با عصبانیت سرعت می گیرد. با گرفتن نفس های آرام و عمیق از بینی و بازدم از دهان برای چند لحظه ، این روند (عصبانیت) را معکوس کنید.

پیاده روی کنید (بروید دور بزنید).

قدم زدن می تواند به آرامش اعصاب شما و کاهش عصبانیت کمک کند. به پیاده روی بروید ، دوچرخه سواری کنید یا به توپ ضربه بزنید. هر چیزی که باعث پمپاژ انرژی در اندام شما شود ، برای ذهن و بدن شما نیز مفید است.

عضلات خود را شل کنید.

شل شدن عضلانی پیشرونده باعث می شود شما تنش خود را کنترل کنید. آرام آرام گروه های مختلف عضلانی در بدن را هر یکبار رها کنید. همانطور که عصبانی می شوید وعضلات خود را  آزاد می کنید ، نفس های آهسته و مقطعی بکشید.

راه های درمان سریع عصبانیت – یک کلمه را چند بار تکرار کنید.

کلمه یا عبارتی پیدا کنید که به شما کمک کند تا آرام شوید و دوباره تمرکز کنید. وقتی عصبانی هستید این کلمه را بارها و بارها برای خود تکرار کنید. “آرام باشید” ، “راحت باشید و” خوب خواهی شد “همه مثال های خوبی هستند که با استفاده از آن می توانید عصبانیت خود را کنترل کنید.

کشش

تکان دادن گردن و حرکت دادن شانه نمونه های خوبی از حرکات بی نظیر یوگا است که می تواند به شما در کنترل بدن و کنترل احساسات کمک کند. بدون تجهیزات فانتزی نیز می توانید این تمرینات را انجام دهید.  

راه های درمان سریع عصبانیت – فرار ذهنی

به یک اتاق آرام بروید ، چشمانتان را ببندید و در یک صحنه آرامش بخش ، خود را تجسم کنید. روی جزئیات در صحنه خیالی تمرکز کنید. برای مثال آب چه رنگی است؟ ارتفاع کوه ها چقدر است؟  چهچه پرندگان چه صدایی دارد؟ این عمل می تواند به شما کمک کند تا در هنگام عصبانیت آرامش پیدا کنید.

آهنگ پخش کنید.

بگذارید موسیقی شما را از احساساتتان دور کند. هم می توانید با استفاده از هندزفری به آهنگ مورد علاقه خود گوش دهید و آن را بلند بخوانید یا به سمت اتومبیل خود بروید، موسیقی مورد علاقه خود را پخش کنید و آن را با صدای خشمگین خود بلند بخوانید تا حدی که خسته شوید.

صحبت خود را متوقف کنید.

وقتی خشمگین می شوید ، ممکن است وسوسه شوید که کلمات بدی را در هوا به پرواز در بیاورید. این کار اما بیشتر از اینکه فایده داشته باشد آسیب می زند. وانمود کنید که لب هایتان بسته شده است ، درست مثل کودکی که نمی تواند صحبت کند. این لحظه بدون صحبت به شما فرصت می دهد تا افکار خود را جمع آوری کنید.

راه های درمان سریع عصبانیت – وقت تلف کنید.

به خودتان استراحت دهید. دور از دیگران بنشینید. در این زمان آرام می توانید رویداد ها را پردازش کرده و احساسات خود را به حالت خنثی برگردانید. حتی ممکن است این زمان دوری از دیگران بسیار مفید باشد به طوری که آن را در برنامه روزمره خود قرار دهید.

کار های متفرقه انجام دهید.

انرژی عصبانیت خود را مهار کنید. برای مثال دادخواستی امضا کنید، برای یک مقام رسمی یادداشت بنویسید یا کار خوبی برای شخص دیگری انجام دهید. انرژی و احساسات خود را برای چیزی سالم و موثراستفاده کنید.

در دفتر خود چیزی بنویسید.

آنچه را که نمی توانید بگویید ، شاید بتوانید بنویسید. برای خودتان سوالاتی بنویسید و چگونگی پاسخگویی را یادداشت کنید. نوشتن و استفاده از دفترچه می تواند باعث ایجاد آرامش و کنترل عصبانیتتان شود.

راه های درمان سریع عصبانیت – فوری ترین راه حل را پیدا کنید.

 شما ممکن است عصبانی باشید که کودکتان قبل از اینکه به دیدار دوست خود برود ، بار دیگر اتاق خود را بهم ریخته است.  در را ببندید و از آن مکان دوری کنید. شما می توانید خشم خود را به طور موقت با خارج کردن پدیده از دید خود خاتمه دهید. در هر شرایطی به دنبال راه حل های مشابه باشید.

پاسخ خود را تکرار کنید.

با تکرار آنچه می خواهید بگویید یا اینکه چگونه در آینده به مشکل برخورد خواهید کرد ، از طغیان خشم جلوگیری کنید. این دوره تمرین به شما فرصت می دهد تا چندین راه حل ممکن را استفاده کنید.

علامت توقف را تصویرسازی کنید.

نماد جهانی برای متوقف کردن می تواند در هنگام عصبانیت به شما کمک کند تا آرام شوید. این یک روش سریع برای کمک به شما در درک نیاز به توقف خود ، اقدامات آرامش بخش و دور شدن از لحظه عصبانیت است.

راه های درمان سریع عصبانیت – روال کار خود را تغییر دهید.

اگر رفت و آمد آهسته شما در محل کار قبل از اینکه قهوه بخورید باعث عصبانیت شما می شود ، مسیر جدیدی پیدا کنید. گزینه هایی را در نظر بگیرید که ممکن است بیشتر طول بکشد اما در آخر کمتر ناراحت و عصبانی شوید.

با یک دوست صحبت کنید.

در حوادثی که باعث عصبانیت شما شده است ، خودخوری نکنید. با گفتگو با یک دوست قابل اعتماد و حامی که احتمالاً می تواند دیدگاه جدیدی بدهد ، به خود کمک کنید تا آنچه اتفاق افتاده را پردازش نمایید. اگر نمی توانید با کسی صحبت کنید می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده نمایید.

لبخند بزنید.

هیچ چیز مانند یک روحیه خوب عصبانیت را از بین نمی برد. عصبانیت خود را با جستجوی راه های محتلف برای خندیدن ، چه در بازی با بچه های خود ، تماشای فیلم های کمدی و یا خواندن مطالب طنز از بین ببرید.

سپاسگزاری را تمرین کنید.

بر روی آن چیزی که درست است تمرکز کنید. وقتی همه چیز اشتباه احساس می شود درک اینکه چقدر چیزهای خوب در زندگی دارید می تواند به شما کمک کند تا خشم را خنثی کرده و شرایط را برگردانید.

راه های درمان سریع عصبانیت- یک تایمر تنظیم کنید.

اولین چیزی که هنگام عصبانیت به ذهن شما خطور می کند چیزی نیست که باید بگویید. قبل از پاسخ دادن زمان مشخصی به خود اختصاص دهید. این زمان به شما کمک می کند تا آرام ترباشید و عصبانیت خود را کنترل کنید.

نامه بنویسید.

برای شخصی که شما را عصبانی کرده نامه بنویسید. سپس ، آن را حذف کنید. غالباً ، ابراز احساسات به صورت نوشتن همان چیزی است که می تواند شما را به آرامش برساند و خشم شما را کنترل کند.

تصور کنید فرد خاطی را می بخشید.

شجاعت یافتن برای بخشیدن شخصی که به شما ظلم کرده است مهارت عاطفی زیادی را می طلبد. اگر نمی توانید تا این حد پیش بروید ، حداقل می توانید تظاهر کنید که آنها را می بخشید. در این حالت احساس می کنید خشم شما از بین می رود.

منابع
dadabhagwan.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا