افکار خودکشی

من افکار خودکشی دارم، چه کار انجام دهم؟

مهم نیست که در حال حاضر شما چه میزان درد و ناراحتی را تحمل می کنید، باید بدانید شما تنها نیستید. بسیاری از ما در برخی لحظات از زندگی خود افکار خودکشی داشته ایم. احساس تمایل به خودکشی که کمبود شخصیتی نیست و به این معنا نخواهد بود که شما انسانی احمق، ضعیف یا بی دست و پا هستید. تنها به این معناست که بیشتر از حدی که بتوانید با ان کنار بیایید مشکل داشته اید. اما با گذشت زمان و دریافت حمایت می توانید بر مشکلات غلبه یافته و احساسات درد و افکار خودکشی شما تمام خواهد شد.

برخی از بهترین، باهوش ترین و مستقل ترین افراد زمانی در جایی بوده اند که شما قرار دارید. بسیاری از ما زمانی که تحت افسردگی زیاد بوده و امیدی برای زندگی خود نداشته ایم به تمام کردن زندگی خود فکر کرده ایم. مهم نیست حالا در چه موقعیتی قرار دارید، کسانی هستند که هنوز هم به شما نیاز دارند، جاهایی که شما می توانید در آن تفاوت ایجاد کنید و تجربیاتی که می توانند به شما یادآوری کنند زندگی هنوز ارزش خود را دارد. اینکه بخواهید با مرگ روبه رو شده و از جایی که در آن قرار دارید بگذرید کار سختی است و نیاز به شجاعت زیادی دارد اما می توانید از این شجاعت خود برای روبه رو شدن با زندگی استفاده کنید. و برای غلبه بر افسردگی خود مهارت هایی را یاد گرفته و نقاط قوتی را برای ادامه دادن زندگی بیابید.

به یاد داشته باشید:

  • هنوز چیزهای زیادی هستند که می توانید در زندگی خود به دست آورید.
  • نبود شما باعث سوگواری و ناراحتی در زندگی دوستان و کسانی می شود که شما را دوست دارند.
  • توانایی شما برای تجربه کردن احساسات لذت بخش برابر با توانایی تان برای تجربه کردن احساسات استرس آور است.
  • مناظر، صداها و تجربیاتی در زندگی هستند که به شما توانایی شروع دوباره را خواهند داد و ممکن است ان ها را فراموش کرده باشید.
  • احساسات شما چیز ثابت و ماندگاری نیستند، آن ها مرتبا در حال تغییر کردن می باشند. چیزی که امروز احساس می کنید شاید مانند حس دیروزتان نباشد یا شاید فردا یا هفته ی بعد این احساس را نداشته باشید.

چرا من به کشتن خود فکر می کنم؟

افکار خودکشی | مرکز مشاوره همکده

بسیاری از دردهای عاطفی می توانند منجر به ایجاد افکاری برای خودکشی شود. دلایل این درد برای هریک از ما منحصر به فرد هستند و توانایی کنار امدن با دردها در هر فرد متفاوت از فرد دیگر خواهد بود. همه ی ما با هم فرق داریم. با این وجود علل متداول زیادی وجود دارد که ما را به سوی افکار و احساسات کشتن خود هدایت می کند.

چرا خودکشی تنها گزینه ی ممکن برای شما به نظر می رسد؟

اگر نمی توانید به راه حل های دیگری به جز کشتن خود فکر کنید به این معنا نیست که راه حل دیگری برای شما وجود ندارد بلکه شما  در حال حاضر نمی توانید آن ها را ببینید. دردهای عاطفی شدیدی که شما تجربه می کنید می توانند طرز فکر شما را خراب کنند در نتیحه به سختی می توانید راه حل های ممکن برای مشکلات را ببینید یا با کسانی که می توانند از شما حمایت کنند ارتباط برقرار نمایید. درمانگرها، مشاوران، دوستان و کسانی که دوستتان دارند می توانند به شما کمک کنند راه حل هایی که شاید برای شما آشکار نباشند را بتوانید ببینید. به آن ها شانس کمک کردن به خودتان را بدهید.

بحران خودکشی اغلب مواقع چیزی موقتی است.

شاید به نظر برسد درد و ناراحتی شما هیچوقت تمام نمی شود اما مهم است بفهمید این ها اغلب بحران هایی موقت هستند. بیشتر مواقع راه حلی پیدا شده، احساسات شما تغییر کرده و اتفاقات مثبت غیرقابل پیش بینی برای شما رخ خواهد داد. به یاد داشته باشید: خودکشی که راه حل دائمی برای یک مشکل موقت است. به خودتان زمان لازم برای تغییر شرایط و از بین رفتن دردهای حاضر را بدهید.

حتی مشکلاتی که به نظر شما ناامیدکننده هستند راه حل خواهند داشت.

مشکلات در سلامت روان مانند افسردگی، شیزوفرنی و اختلال دوقطبی همه با تغییر در سبک زندگی، دارو و مشاوره قابل درمان هستند. اغلب افرادی که به دنبال کمک گرفتن از دیگران می روند راه حل هایی پیدا کرده و بهبود خواهند یافت. حتی اگز قبلا برای اختلال خود به دنبال درمان رفته اید یا همین حالا در تلاش برای حل مشکلات خود هستید، باید بدانید اغلب لازم است قبل از یافتن راه حل مناسب یا ترکیبی از راه حل ها، راه های متفاوتی را امتحان کنید. برای مثال زمانی که دارو برای شما تجویز می شود یافتن دوز مناسب اغلب نیاز به روال های ادامه داری برای تنظیم دارد. از یافتن راه حلی که برای شما مناسب باشد ناامید نشوید. همه ی مشکلات قابل حل یا قابل بهبود هستند.

این گام های فوری را بردارید.

  • گام اول: به خودتان قول دهید که حالا کاری انجام ندهید.

اگر فکر می کنید حالا در غم و درد بزرگی قرار دارد به خودتان میان افکار و کارهای خود فاصله دهید. به خودتان قول دهید. “من برای 24 ساعت منتظر مانده و در طول این زمان هیچ کاری انجام نخواهم داد.” یا بهتر است یک هفته صبر کنید.

افکار و کارهای شما دو چیز متفاوت هستند، افکار خودکشی شما نیازی نیست حتما به واقعیت تبدیل شوند. هیچ محدودیت زمانی برای شما وجود ندارد، هیچ کس شما را مجبور نمی کند فورا افکار خود را عملی کنید. منتظر بمانید. صبر کرده و کمی فاصله میان افکار خودکشی و اقدام به ان بیندازید.

  • گام دوم: از مصرف دارو و الکل اجتناب کنید.

افکار خودکشی | مرکز مشاوره همکده

افکار خودکشی در صورت مصرف هر دارو و ماده ی اعتیادآور یا الکل شدیدتر خواهد شد. حتما به یاد داشته باشید نباید از الکل یا داروهای بدون نسخه در صورت احساس ناامیدی یا وقتی که به خودکشی فکر می کنید استفاده نمایید.

  • گام سوم: محیط خانه ی خود را ایمن کنید.

چیزهایی که می توانید برای آسیب رساندن به خود استفاده کنید را از خودتان دور کنید، مانند قرص ها، چاقوها، تیغ ها یا هر نوع سلاح گرم. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید جایی بروید که بتوانید در ان احساس امنیت داشته باشید. اگر به اوردوز برای خودکشی فکر می کنید داروهای خود را به کسی بدهید برای شما نگه دارد که در زمان نیاز بتوانید از او بگیرید

  • گام چهارم: این احساسات خودکشی را به خودتان ربط ندهید.

بسیاری از ما متوجه شده ایم اولین گام برای برخورد با افکار و احساسات خودکشی شریک شدن آن ها با کسی است که به او اعتماد داریم. این فرد می تواند عضوی در خانواده باشد، یک دوست، روان درمان، فردی از جامعه ی مذهبی، معلم، پزشک خانوادگی، یا یک مشاور باتجربه. کسی را پیدا کنید که به او اعتماد دارید و بگذارید بداند شرایط برای شما چقدر بد است. اجازه ندهید احساس ترس، خجالت و شرمندگی مانع از درخواست کمک شود. و اگر اولین فردی که نزدش رفتید به نظر می رسید خوب شما را درک نمی کند فرد دیگری را امتحان کنید. تنها صحبت کردن در مورد نقطه ای از زندگی که در ان قرار دارید می تواند فشار زیادی که برای شما ایجاد شده را آزاد کرده و به یافتن راهی برای برخورد با مشکلات کمک کند.

  • گام پنجم: امید داشته باشید، کسان دیگری نیز از این شرایط گذشته اند.

حتی کسانی که احساساتی بدتر از شما داشته اند حلا می توانند شرایط را مدیریت کرده و از این احساسات گذشته اند. امید داشته باشید. شانس خوبی برای شما وجود دارد که زندگی را بتوانید بدون این احساسات دوباره تجربه کنید، مهم نیست حالا چقدر احساس تنهایی، ناامیدی یا نفرت دارید. تنها به خودتان زمان لازم را داده و سعی کنید این شرایط را به تنهایی پشت سر نگذارید.

افکار خودکشی | مرکز مشاوره همکده

دریافت کمک

حتی اگر حالا به نظرتان این حرف درست نباشد اما باید بدانید افراد زیادی هستند که می خواهند در طول این روزهای سخت از شما حمایت کنند. به سراغ فرد مناسبی بروید. این کار را همین حالا انجام دهید. اگر در گام اول مرحله ی قبل به خودتان قول 24 ساعت یا یک هفته را داده اید از این زمان استفاده کنید تا به یک نفر بگویید چه اتفاقی برای شما افتاده است. با کسی حرف بزنید که نمی خواهد در مورد احساستان با شما بحث داشته باشد یا شما را قضاوت کند. کسی را پیدا کنید که به شما گوش داده و در کنارتان حضور دارد.

مهم نیست این فرد چه کسی است، مهم این است که به او اعتماد داشته و با همراهی و پذیرش به حرف هایتان گوش دهد.

چگونه در مورد افکار خودکشی با کسی صحبت کنیم.

افکار خودکشی | مرکز مشاوره همکده

زمانی که تصمیم گرفتید به چه کسی می توانید اعتماد کنید شاید در میان گذاشتن افکار خودکشی خود با کس دیگری برای شما سخت باشد.

  • به او بگویید دقیقا چه چیزی به خودتان می گویید. اگر برنامه ای برای خودکشی دارید آن را توضیح دهید.
  • عباراتی مانند “من دیگر نمی توانم ادامه دهم.” یا “کار من تمام شده است.” عباراتی مبهم بوده و نشان نمی دهند شرایط برای شما چقدر جدی است. به فرد مورد اعتماد خود بگویید در مورد کشتن خودتان فکر می کنید.
  • اگر فکر می کنید صحبت کردن در این مورد برای شما کار سختی است سعی کنید افکار خود را نوشته و ان را به فردی مورد اطمینان بدهید. یا برای او ایمیل نوشته و در زمانی که اماده اید برایش بفرستید.

اگر فکر می کنید کسی شما را درک نمی کند چه؟

افکار خودکشی | مرکز مشاوره همکده

اگر اولین نفری که کنار او رسیدید به نظر می رسید شما را درک نمی کند به فرد دیگری گفته یا با اورژانس های اجتماعی تماس بگیرید. نگذارید تجربیات بد مانع از یافتن فردی شوند که بتواند به شما کمک کند.

به یاد داشته باشید شاید به نظر برسد این افکار و احساسات مرتبط با خودکشی هیچوقت تمام نمی شوند و این یک شرایط دائمی خواهد بود. اما باید بدانید شما دوباره احساس بهتری خواهید داشت. در همین حین، راه هایی هستند که کمک می کنند با افکار و احساسات خودکشی برخورد کنید.

کارهایی که باید از انجام آن اجتناب کنید.

تنها نمانید تنهایی می تواند افکار خودکشی شما را بدتر کند. به دیدن یک دوست یا یکی از اعضای خانواده رفته یا تلفن برداشته و با اورژانس اجتماعی تماس بگیرید.الکل و مواد مخدر. داروهای مخدر و الکل می توانند افسردگی را تشدید نمایند، توانایی شما برای حل مشکلات را کاهش داده و قدرت تصمیمی گیری برای عمل تان را از بین ببرد.انجام کارهایی که باعث می شوند احساس بدتری داشته باشید. گوش دادن به یک موسیقی ناراحت کننده، نگاه کردن به برخی تصاویر خاص، خواندن نامه های قدیمی یا دیدن ناراحتی کسی که دوستش دارید می تواند تمام این احساسات منفی را زیاد کند.

فکر کردن در مورد خودکشی و دیگر افکار منفی. سعی کنید مرتب ذهنتان را درگیر افکار خودکشی نکنید زیرا می تواند فکر شما را قوی تر کند. بارها و بارها افکار منفی خود را به یاد نیاورید. چیزی برای پرت شدن حواستان پیدا کنید. دادن یک استراحت و وقفه در بین این افکار خودکشی می توانند به شما کمک کنند، حتی اگر شده برای زمانی کوتاه.

 
منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا