چگونه به فردی که قصد خودکشی داشته است کمک کنیم؟

چگونه به فردی که قصد خودکشی داشته است کمک کنیم؟ کنار آمدن با تلاش عضوی در خانواده برای خودکشی می تواند بسیار سخت باشد و شما به احتمال زیاد می خواهید هرکاری که می توانید را برای کمک به کسانی که دوستشان دارید انجام دهید. شاید این فرد عزیز برای شما در یک شب بهبود نیابد اما می توانید در طول مسیر بهبود کمک بزرگی برای او باشید. برای حمایت از عزیزان خود حضور داشته باشید اما فراموش نکنید در عین حال باید به خوبی از خودتان نیز مراقبت کنید. اگر فکر می کنید او هنوز به خودکشی فکر می کند او را تشویق کنید از یک فرد متخصص کمک گرفته یا برای پیشگیری با اورژانس های اجتماعی تماس بگیرید.

با این فرد عزیز خود حرف بزنید

چگونه به فردی که قصد خودکشی داشته است کمک کنیم؟ به جای وانمود کردن اینکه هیچ اتفاقی نیفتاده است تلاش او برای خودکشی را بررسی کنید.

شاید حس کنید برای صحبت کردن در مورد اتفاقی که افتاده است با این فرد اصلا راحت نیستید و نگرانید که او دوباره هم به سراغ کشتن خودش برود. با این وجود حرف زدن در این مورد می تواند کمک زیادی به بهبود او کند. سعی کنید در مورد این موضوع سراغ حاشیه ها نروید. به جای این کار از او سوالات مستقیمی بپرسید در مورد اینکه چه احساسی دارد و چرا تصمیم گرفته است خودکشی را امتحان کند.

می توانید چیزی شبیه به این بگویید ” من متوجه نبودم که تو در چنین شرایط سختی قرار داری. چه چیزی باعث شده است تصمیم بگیری که خودکشی پاسخ مناسبی برای تو خواهد بود؟ “

اگر احساسات او در مورد خودکشی برگشت او را تشویق کنید که کمک بگیرد.

از او بخواهید اگر به خودکشی فکر می کند با پزشک خود تماس گرفته یا موضوع را با شما در میان بگذارد. بعلاوه به او شماره ای برای مراکز مرتبط با اورژانس های اجتماعی بدهید. اگر به شما اجازه می دهند شماره را برای ان ها گرفته و تلفن را به او بدهید.

شماره تماس پزشکان، افرادی مورد اعتماد و مراکز مرتبط را جایی در دسترس بگذارید تا بتواند در زمان نیاز به سراغ آن ها برود.

به او اطمینان خاطر دهید که که از حضور او در زندگی تان هنوز هم خوشحال هستید.

چگونه به فردی که قصد خودکشی داشته است کمک کنیم؟ شاید این فرد عزیز در حال حاضر تحت فشار بسیار زیادی است و ممکن است متوجه نباشید چقدر برای شما فردی خاص و عزیز است. به او مستقیما بگویید که دوستش دارید و برای او ارزش قائل هستید و اگر از پیش شما به هر دلیلی برود دلتان برای او بسیار تنگ خواهد شد. اینکه برای او شفاف سازید چقدر نزد شما ارزشمند است باعث می شود متوجه باشد که شما دوست دارید در زندگی تان حضور داشته باشد.

می توانید بگویید ” من بسیار خوشحال هستم که هنوز تو را در زندگی خودم دارم. من تو را بسیار دوست داشته و نمی توانم زندگی بدون تو را تصور کنم. تو برای من فرد بسیار خاصی هستی “

از او بپرسید چه احساسی دارد و به چه چیزهایی نیازمند است.

متاسفانه فرد عزیز شما نمی تواند یک شبه بهبودی داشته باشد. او هنوز هم با احساسات دردناک و مشکلات روانی برخورد دارد که باعث شده اند قصد خودکشی داشته باشد. شما می توانید با گوش دادن به حرف های او بدون اینکه بخواهید قضاوتی در مورد کارهایش داشته باشید کمک بزرگی انجام دهید. باید شما یک فضای امن برای او باشید که بتواند در مورد نیازها و خواسته های خود با شما صحبت کند.

می توانید از او سوال کنید ” چطور می توانم به تو کمک کنم؟ در حال حاضر فکر می کنی تا چه حد افسرده هستی؟ هر چه قدر وقتی فکر می کنی من لازم است شرایط تو را دوباره چک کنم؟ ” و یا اینکه ” آیا اماده هستی که با هم نزد مشاور برویم؟ “

با ذهنی باز به صحبت هایی که در مورد احساسات خود می کند گوش دهید.

چگونه به فردی که قصد خودکشی داشته است کمک کنیم؟ شاید نتوانید درست درک کنید که چرا او قصد کشتن خود را داشته است و این ایرادی ندارد. با این وجود برای بهبود یافتن این فرد بسیار مهم است که احساس کند شما از او حمایت کرده و قصد توهین و حمله به او را ندارید. حتی اگر بهترین نیت را داشته باشید نباید در مورد رفتارها یا افکار او قضاوتی داشته باشید. به جای این کار سعی کنید شرایط را از دیدگاه او در نظر بگیرید.

به عنوان مثال در نظر بگیرید فردی که قصد کشتن خود را داشته است چنین می گوید ” به نظر من خودکشی بهترین انتخاب ممکن بوده است ” شما با شنیدن این حرف ناامید شده و شاید بخواهید با گفتن چیزی شبیه به ” خودکشی کار اشتباهی است ” یا ” این کار تنها باعث منتقل شدن درد تو به ما خواهد شد ” واکنش نشان دهید. اما بهتر است به جای این کار چیزی شبیه به این را بگویید ” چه چیزی باعث شده است این احساس را داشته باشی؟ ” یا ” چطور می توانم به تو کمک کنم تا دیگر انتخاب های ممکن را نیز در نظر بگیری؟ تو خیلی باارزش هستی و ما نمی خواهیم تو را از دست بدهیم “

به این عضو خانواده ی خود بگویید هر زمان که نیاز بود برای حمایت کردن از او حضور دارید.

چگونه به فردی که قصد خودکشی داشته است کمک کنیم؟ به احتمال زیاد این فرد در حال حاضر نیاز به حمایت و پشتیبانی شما دارد اما شاید برای درخواست این از شما زیاد احساس راحتی نکند. ممکن است او احساس کند بار اضافه ای بر دوش شماست، با وجودی که شما و دیگر اعضای خانواده اصلا چنین احساسی را نسبت به او ندارید. باید به او اطمینان خاطر دهید که همیشه برای کمک کردن و حمایت از او اماده اید.

می توانید بگویید ” بار دیگر زمانی که احساس افسردگی را تجربه کردی لطفا فورا با من تماس گرفته یا به من پیام بده. من همیشه می خواهم به حرف های تو گوش دهم ” یا  ” من می خواهم بدانی که من همیشه و هرجایی که نیاز به کمک داشتی در کنار تو حضور دارم “

گاهی اوقات افسردگی باعث می شود افرد احساس کنند هیچ کسی به ان ها اهمیت نمی دهد. پس باید به این فرد عزیز مرتبا یاداوری کنید که شما همیشه در کنار او حضور خواهید داشت. برای مثال شاید هفته ای یک بار باید این موضوع را برای ان ها تکرار کنید.

چگونه به فردی که قصد خودکشی داشته است کمک کنیم؟ – نباید احساسات او را به چالش بکشید.

چگونه به فردی که قصد خودکشی داشته است کمک کنیم؟

شنیدن اینکه این فرد ناراحت است یا درد دارد واقعا برای شما سخت خواهد بود. شاید برای درک اینکه چرا او چنین احساسی را تجربه می کند مشکل داشته باشید و شاید تنها بخواهید کاری کنید که او حس بهتری داشته باشد. با این وجود باید مراقبت باشید که به نوعی شما احساسات او را تکذیب نکنید. اگر این کار را انجام دهید او دیگر ساکت شده و باز کردن احساسات خود مقابل شما را کنار خواهد گذاشت.

برای مثال شاید عضو خانواده ی شما چیزی شبیه به این را بگوید ” من چیزی ندارم که بخواهم برای ان به زندگی خود ادامه دهم ” یا ” من یک سربار برای همه هستم ” یا ” بهتر است که من اصلا زنده نباشم “. شاید شما بخواهید با جملاتی مانند ” تو چیزهای زیادی برای زندگی داری “، ” این تنها یک احساس گذراست” یا “اصلا اینطور صحبت نکن ” واکنش داشته باشید. به جای این کار با پرسیدن سوالاتی مانند ” به من کمک کن بفهمم چرا چنین حسی را داری ” بگذارید احساساتش را برای شما شرح دهد. همچنین می توانید با جملاتی شبیه به “من از اینکه چنین احساسی را تجربه می کنی واقعا متاسف هستم. من می خواهم بدانی ما اصلا تو را به عنوان یک سربار در زندگی خود نمی دانیم ” به او اطمینان خاطر دهید.

حمایت از روند بهبود

چگونه به فردی که قصد خودکشی داشته است کمک کنیم؟ – از دوستان و اعضای خانواده برای حمایت از این فرد کمک بگیرید.

سعی کنید یک شبکه ی حمایتی برای کمک به بهبود این فرد عزیز داشته باشید. با افرادی که او به ان ها اعتماد دارد در تماس بوده و بخواهید مرتبا شرایط او را چک کرده و پیام هایی حاوی جملات حمایت بخش به او ارسال کنند. همچنین شاید افرادی باشند که به طور داوطلبانه بخواهند به مسئولیت های او در زمان تمرکز روی روند بهبود کمک کنند.

می توانید بگویید ” من می خواهم به او نشان دهم که همه ی افراد به او توجه کرده و اهمیت می دهند. ایا می توانی با او تماسی داشته باشی؟ ” یا ” من سعی دارم کارت یا نامه هایی را برای او در بیمارستان ارسال کنید. آیا می توانی یکی از آن ها را تو بفرستی؟ “

اگر این فرد عزیز با انجام کارهایی مانند غذا پختن و خرید کردن مشکل دارد از افراد مورد اعتماد بخواهید به او کمک کنند. می توانید یک لیست از چنین افرادی را تهیه کرده و از آن ها برای کمک گرفتن تقاضا کنید.

با فرد بیمار در مورد مهارت های تطابقی سالمی که می توانید امتحان کند صحبت داشته باشید.

استرس های روزانه می توانند به مرور زمان ایجاد شده و باعث بروز مشکلاتی شوند. شاید این درست نباشد اما به نظر می رسد خودکشی تنها راه برای اوست تا باید مشکلات یا بیماری روانی خود برخورد نماید. به او کمک کنید مهارت های تطابقی جدیدی را یاد بگیرد که باعث بهبود سلامت روان او خواهد شد. در اینجا برخی از مهارت های تطابقی سالم که می توانید امتحان کنید اورده شده اند:

ورزش کردن

مدیتیشن

نوشتن

نقاشی کردن

نواختن موسیقی

صحبت کردن با فردی دیگر

او را تشویق کنید از مصرف مواد مخدر، داروهای اعتیاد آور و الکل دور بماند.

شاید به نظر او چنین موادی باعث می شوند احساس بهتری داشته باشد. با این وجود احساس کرختی در نتیجه ی مصرف مواد اغلب همه چیز را بدتر خواهد کرد. شما نمی توانید کارهایی که او انجام می دهد را کنترل کنید اما باید مرتبا به او یادآوری نمایید که دوری کردن از الکل، مواد مخدر و داروها به روند بهبود او کمک خواهد کرد.

می توانید بگویید ” می دانم تو دوست داری از الکل استفاده کنی اما این تنها باعث می شود احساس بدتری داشته باشی. به جای این کار چرا یک کار شاد و جالب را با هم امتحان نکنیم؟ “

نباید هیچگونه ماده ی مخدر یا نوشیدنی الکلی را به خانه ی او ببرید و البته او را نیز به جاهایی که در آن چنین موادی استفاده می شوند نبرید. برای مثال می توانید او را به خوردن پیتزا در یک رستوران دعوت کنید.

به او کمک کنید در صورتی که می خواهد از روان درمان کمک بگیرد.

چگونه به فردی که قصد خودکشی داشته است کمک کنیم؟ یک متخصص سلامت روان می تواند کمک کند این فرد عزیز احساسات خود را بهتر سازماندهی کرده و به او راه های جدیدی برای مقابله با چنین احساساتی را یاد می دهد. اگر در حال حاضر تحت درمان نیست او را تشویق کنید تا از یک متخصص کمک بگیرد. اگر پذیرای این پیشنهاد شما بود با او در گرفتن وقت از روان پزشک و در طول جلسات درمانی همراه شوید.

می توانید بگویید ” صحبت کردن با یک نفر دیگر باعث می شود احساس بهتری داشته باشید. من می توانم برای تو یک مشاور مناسب پیدا کرده و از او وقت بگیرم. این کار شرایط را برای هردو ما ساده تر خواهد کرد.

 
منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا