روابط خانوادگی خود را قوی کنید

راه‌های زیادی برای تعریف خانواده وجود دارد اما همه ‌ی آن‌ها یک ایده‌ی مشترک دارند: مراقبت کردن. خانواده‌ ی شما به هر شکلی که باشد، یک خانواده ‌ی اصلی، خانواده‌ای که دارای پدرخوانده، مادر خوانده … است، خانواده‌ای با تنها یکی از پدر و مادر یا هر شکل دیگری، شامل افراد مرتبطی است که به یکدیگر اهمیت می‌دهند. هر نوع خانواده ‌ای که داشته باشید باید یکدیگر را پرورش داده و تقویت کنید. این پیشنهادها راه‌هایی برای بهبود و تقویت روابط در خانواده‌ی شما هستند. روابط خانوادگی خود را قوی کنید.

روابط خانوادگی خود را قوی کنید

  • یادگیری

خانواده جایی است که در آن ارزش‌ها، مهارت‌ها و رفتار را یاد می‌گیریم. خانواده‌های قوی تجربیات یادگیری خود را مدیریت و کنترل می‌کنند. آن‌ها کودکان را در دنیای بیرون از خانه راهنمایی خواهند کرد. این خانواده‌ها نمی‌گذارد اجتماع قوانینی را در زندگی خانوادگی آن‌ها به اجبار وارد نماید. آن‌ها خودشان را طوری در همسایگی، مدرسه، دولت و کار درگیر می‌کنند که از ارزش‌های خانواده حمایت کرده باشند. خانواده‌های قوی با مثال به فرزندان آموزش داده و در کنار توضیح و اجرای ارزش‌های خود از تجربیات درس می‌گیرند.

  • وفاداری

خانواده‌های قوی نسبت به اعضای دیگر خانواده احساس وفاداری و تعلق‌ خاطر دارند. اعضای خانواده در کنار هم هستند. آن‌ها در زمان مشکل پشت‌هم می‌ایستند. این وفاداری در زمان بیماری و سلامت، موفقیت و شکست، نیاز یا خوشبختی و هر چیز دیگری که خانواده با آن روبه‌رو می‌شود ادامه دارد. این خانواده پناهی برای اعضای آن است. در زمان موفقیت یا شکست فرد، خانواده یک حامی یا یک تشویق‌ کننده برای شما خواهد بود. در خانواده اعضا حرف زدن و شنیدن را یاد می‌گیرند. این کمک می‌کند برای مذاکرات لازم در روابط آینده آماده شوند.

  • با عشق روابط خانوادگی خود را قوی کنید
روابط خانوادگی خود را قوی کنید

عشق قلب خانواده است. همه‌ی انسان‌ها نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن دارند. خانواده در حالت عادی جایی است که در آن به یکدیگر علاقه نشان داده می‌شود. این علاقه ترکیبی شخصی از باهم بودن فیزیکی یا روحی است. این تعلق می‌تواند شامل حریم شخصی، صمیمیت، اشتراک‌ گذاری، تعلق داشتن و مراقبت باشد. یک عشق واقعی همراه با صداقت، درک، صبر و بخشش است. این علاقه به ‌طور خودکار ایجاد نمی‌شود. بلکه نیاز به تلاش روزانه‌ی مداوم هریک از اعضا دارد. خانواده‌هایی که یکدیگر را دوست دارند کارهای مشترکی انجام داده و به هم اظهار علاقه و احترام می‌کنند. عشق نیاز به زمان، محبت و برخوردی مثبت دارد.

  • رهبری

رهبری در خانواده ضرورت دارد. اعضای خانواده، اغلب بزرگ‌ترها، باید خود را مسئول رهبری خانواده بدانند. اگر هیچ‌کس این نقش حیاتی را نپذیرد خانواده ضعیف خواهد شد. هر خانواده نیاز به مجموعه قوانین و راهنمایی‌های برای خود دارد. این قوانین بر پایه‌ی بهترین درک اعضای خانواده از یکدیگر خواهد بود، نه اجبار. راهنمایی‌ها با ایجاد مثال و در عین عدالت و استحکام، از بزرگ‌ترها به کوچک‌ترها منتقل خواهند شد. خانواده‌های قوی می‌توانند با همکاری یکدیگر راه زندگی را مشخص کرده و به کودکان نیز اجازه می‌دهند در تصمیم‌گیری‌ها و ایجاد قوانین نقش داشته باشند. با این‌ وجود در مراحل اولیه‌ی شرایط بحرانی، اعضای بزرگ‌تر خانواده باید خانواده را در کنار هم نگه‌داشته و تلاش کنند همه باهم همکاری داشته باشند.

الگوهای زندگی خانواده‌های قوی

  • تعهد

اعضای یک خانواده‌ی قوی خود را فدای سلامت و شادی دیگر اعضا می‌کنند. آن‌ها برای اتحاد خانواده ارزش قائل ‌اند. تعهد یک پایه ‌ی محکم برای روابط خانوادگی قوی است.

تعهد یعنی:

خانواده در اولویت باشد.

مسئولیت‌های کاری اولویت دوم هستند.

هر عضو خانواده باارزش است.

روزهای بد روابط را خراب نخواهند کرد.

بین زوجین باید وفاداری جنسی وجود داشته باشد.

بخشش همیشه باید باشد.

  • با ارتباطات روابط خانوادگی خود را قوی کنید

اعضای خانواده‌ی قوی مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته و زمان زیادی را صرف صحبت با یکدیگر می‌کنند. آن‌ها در مورد مسائل کوچک و جزئی نیز مانند موضوعات مهم و بزرگ‌تر حرف می‌زنند. ارتباطات نیروی حیاتی روابط است. این راهی است که علاقه و دیگر احساسات شرح داده می‌شوند. ارتباطات از متن صحبت‌ها شکل می‌گیرند. اگر نمی‌توانیم کمک کنیم می‌توانیم با هم حرف بزنیم و حتی اگر این حرف زدن در حل مشکل فایده‌ای نداشته باشد باز هم اهمیت دارد. مکالمات مؤثر یعنی:

صادق باشید و مهربان

با دقت و بدون ایجاد وقفه گوش دهید

معنی پیام‌ هایی که مشخص نیستند را چک کنید

به‌جای کلیات در مورد موضوعی خاص حرف بزنید

به مشکل حمله کنید، نه به یکدیگر

انسانی فهمیده و با درک باشد

  • باهم وقت بگذرانید.

خانواده‌ی قوی با هم وقت می‌گذرانند، زمانی با کیفیت و در بیشترین حد ممکن. برخی خانواده‌ها شاید بگویند ” ما زمان زیادی را به شکل یک خانواده کنار هم نمی‌گذرانیم اما همان ساعت‌های کمی که با هم هستیم کیفیت خوبی دارند”. تحقیقات روی خانواده‌های قوی نشان داده‌ اند هردو کیفیت و کمیت برای ایجاد و نگهداری روابط خوب اهمیت دارند. زمان زیادی که با سر و کله زدن و بحث کردن پر شده باشد یک خانواده‌ی قوی نخواهد ساخت، همچنین فعالیت‌های خوبی که کوتاه هستند. مراقبت از روابط خانواده نیاز به زمان خوب زیادی دارد. خاطرات خانواده بر اساس فعالیت‌های خانواده و زمانی که با هم می ‌گذرانند شکل می‌ گیرند.

  • با توانایی تطبیق روابط خانوادگی خود را قوی کنید

اعضای خانواده‌ ی قوی می‌توانند استرس یا بحران‌ها را فرصتی برای رشد و یادگیری ببینند. آن‌ها مهارت‌های تطبیقی خوبی دارند. سابقه‌ ی حل مشکلات اعتماد به‌ نفس ما را در زمان مبارزه با موانعی که در راهمان قرار گرفته‌اند بالا می‌برد.

استراتژی‌های تطابقی مختلفی در خانواده‌های قوی وجود دارد، از جمله:

توانایی یافتن چیزی مثبت در هر شرایط و تمرکز روی آن المان مثبت. مشاوران به این کار ” جای گذاری دوباره” می ‌گویند. این توانایی باعث می‌شود بیشتر از مشکلات، زیبایی‌ها را ببینید. یک دیدگاه مثبت اجازه می‌دهد بدون سردرگم شدن با شرایط بد خود را تطابق دهید.

  • اعضای خانواده در زمان سختی با یکدیگر متحد بوده و همدیگر را حمایت می‌ کنند. هیچ‌کس لازم نیست به ‌تنهایی تمامی مسئولیت حل یک مشکل را داشته باشد. با اشتراک مسئولیت‌ها، هر عضو خانواده می‌تواند روی کارهایی تمرکز کند که قادر است برای کمک به حل مشکل انجام دهد.

چگونه می‌توانید خانواده‌ی خود را قوی کنید؟

روابط خانوادگی خود را قوی کنید

تمامی ویژگی‌های یک خانواده‌ی قوی مهم هستند و هیچ‌یک نمی‌تواند به‌ تنهایی مؤثر باشد. همه‌ی این خصوصیات به شکل‌های مختلفی با هم تداخل و ارتباط داشته و یکدیگر را برای ایجاد شبکه‌ای قوی نیرو می‌دهند. برای مثال فردی که خود را متعهد به خانواده نداند زمان زیادی برای روابط خود نگذاشته و شاید حس نکند در شرایط بحرانی باید دیگران را حمایت کرده و یا برای بهبود مکالمات تلاش داشته باشد.

خانواده‌هایی که باهم وقت می‌گذرانند باعث تقویت تعهد و مکالمات خواهند شد. بیان قدردانی شما از هم به حرف زدن نیاز دارد. ارتباط کلامی مؤثر لازمه ‌ای برای شرایط بحرانی و بیان قدردانی شماست. سلامت معنوی کلید ارزشمندی در تطابق با بحران‌ها، قدردانی از افراد باارزش، ارزش گذاشتن برای زمانی که باهم هستید و متعهد شدن به یکدیگر است.

یادگیری و درک این خصوصیات خانواده‌های قوی تنها اولین گام کوچک برای ایجاد روابطی شادتر و مؤثرتر در خانواده است. رسیدن به این‌ها در سطح بالاتر می‌تواند باقی عمر ما را در کنار یکدیگر بهتر کند. یک فیلسوف چینی می‌گوید” یک سفر هزار مایلی تنها با یک گام شروع می‌شود” شما می‌توانید سفر خود برای داشتن خانواده‌ای بهتر را با برداشتن این گام‌های ابتدایی شروع کنید.

منابع
advocatesforyouth.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا