مولفه های موثر در تبدیل به یک خانواده خوشبخت

در واقع همه دوست دارند خانواده ای شاد داشته باشند. با وجود این، بسیاری از خانواده ها با شادی، رضایت و سبک زندگی سالم دست و پنجه نرم می کنند. ما در اینجا مولفه های موثر در تبدیل به یک خانواده خوشبخت بررسی خواهیم کرد. ثبات مالی، بهداشت روانی و غیره هر یک بر کیفیت زندگی خانواده ها و نحوه برخورد به آن ها تأثیر می گذارد. در صورت وجود فرزندان، اهمیت یک خانواده خوشبخت بسیار زیاد می شود. مولفه های موثر در تبدیل به یک خانواده خوشبخت بحث ما در ادامه نوشته است.

برخلاف آن چه اغلب در تلویزیون و رسانه های دیگر ارائه می شود، ایجاد یک خانواده شاد به سخت کوشی، خرد و گاهی فداکاری نیاز دارد. قضاوت خوب نیز عامل مهمی است. با این حال، اولین قدم برای داشتن یک خانواده شاد، دانستن این است که چه چیزی به یک خانواده شاد کمک می کند. در این مقاله ما به این سوال پاسخ می دهیم که چه مولفه هایی در تبدیل شدن به یک خانواده خوشبخت نقش دارد.

مولفه های موثر در تبدیل به یک خانواده خوشبخت

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که مولفه های پر اهمیت در تبدیل شدن به یک خانواده خوشبخت چه می باشند. در ادامه این مقاله ما به بررسی دقیق مولفه های پر اهمیت برای خانواده ها می پردازیم.

ثبات مالی، یکی از مولفه های موثر در تبدیل به یک خانواده خوشبخت می باشد.

گفته شده است که “پول همه چیز نیست”. مطمئناً ثبات مالی می تواند عامل مهمی برای یک خانواده خوشبخت باشد. اگرچه موارد دیگری نیز وجود دارند که می توانند به رضایت خانوادگی کمک کنند، اما بی ثباتی مالی می تواند فشار روانی برای افراد و خانواده ها باشد. طبق بررسی های صورت گرفته، عدم ثبات مالی به استرس، چاقی، افسردگی، سکته مغزی و بیماری های قلبی منجر می شود. بخش بزرگی از افراد، پول را در زندگی خود عامل استرس می دانند. وقتی به دنبال ایجاد یک خانواده شاد هستیم، پول مانند ثبات مالی نیز مهم است.

توانایی نگه داشتن سقف بالای سر خانواده، پرداخت قبوض، گذاشتن غذا روی میز و شرکت در سایر فعالیت ها (مانند صرف غذا بیرون از خانه، سینما رفتن و …) به پول و امنیت مالی نیاز دارد. باور کنید یا نکنید، ثبات مالی همچنین می تواند به کیفیت ازدواج کمک کند. اگرچه عوامل زیادی وجود دارد که به یک ازدواج سعادتمند کمک می کند، اما مسائل مالی به دلیل فشار بر ازدواج (و در بعضی موارد پایان دادن) ازدواج بدنام است. پایان یک ازدواج می تواند بسیار آسیب زا و ناراحت کننده باشد، خصوصاً اگر فرزندان در این امر دخیل باشند.

علاوه بر این، هرکسی که بچه دار شود مسئولیت اطمینان از رشد در یک محیط امن و مناسب را بر عهده دارد. این کار بدون ثبات مالی و توانایی تأمین هزینه های زندگی امکان پذیر نیست. کودکانی که در خانه هایی با امنیت اقتصادی بزرگ می شوند در بزرگسالی هم امنیت اقتصادی خواهند داشت. خوب یا بد، کودکان از آنچه بیشتر در معرض آن قرار دارند تقلید می کنند. به منظور رشد و پیشرفت فرزندان و موفقیت در آینده، والدین وظیفه دارند یک خانواده سالم و شاد را حفظ کنند. دستیابی به ثبات مالی مهمترین وظیفه فوق است.

بهداشت روان و سلامتی در خانواده، از مولفه های موثر در تبدیل به یک خانواده خوشبخت می باشد.

به طور مشابه با ثبات مالی، سلامت روان و سلامتی یکی دیگر از بسترهای اساسی و مهم برای داشتن یک خانواده شاد است. همانطور که توسط متخصصان بهداشت روان توضیح داده شده است، سلامت روان و سلامتی بر توانایی شرکت در یک خانواده همراه، کنار آمدن با استرس و مشکلات و انتخاب های عاقلانه تأثیر می گذارد. تعامل با دیگران و رفتار شخصی موارد دیگری است که تحت تأثیر کیفیت سلامت روان و سلامتی فرد قرار دارد. خانواده ای که از سلامت روان و سلامتی برخوردار است، می تواند گزینه های مثبت زندگی را انتخاب کند. غذا خوردن و خوابیدن، انجام فعالیتهای تولیدی، القای ارزش های شرافتمندانه در کودکان و … به بهترین وجه می تواند انجام شود.

سلامت عاطفی همچنین در تلاش خانواده ها برای دستیابی به خوشبختی ، ارتباط تنگاتنگی با سلامت روان و امور دارد. بهزیستی عاطفی فرد (یا فقدان آن) بر نحوه برخورد او با دیگران در اطراف او تأثیر می گذارد. این نحوه رفتار آنها با دیگران و فرزندان قابل توجه خود را تعیین می کند. سلامت عاطفی همچنین عاداتی را تعیین می کند که کودکان مشاهده و تقلید می کنند.

کودکانی که شاهد والدین آرام خود هستند، خشم را به شکلی مولد و بدون خشونت کنترل می کنند، با یادگیری، رشد و سرانجام ورود به دنیا، احتمالاً از این الگو پیروی می کنند. به همین ترتیب، كودكانی كه در هنگام خشم وعصبانیت والدین را فریاد زن می بینند یا آن ها  اشیایی پرتاب می كنند یا به خشونت روی می آورند، بیشتر تصور می كنند كه این رفتار قابل قبولی برای تقلید است.

خوردن غذا با هم

فناوری به یک نیروی شایع در جامعه مدرن تبدیل شده است. به نظر می رسد که تقریبا همه افراد در حال بررسی تلفن هوشمند یا رایانه خود هستند. در حالی که فناوری مزایا و مزایای خاص خود را دارد، اما دانستن زمان کنار گذاشتن دستگاه ها ضروری است. طبق بررسی های صورت گرفته خانواده هایی که با هم غذا می خورند، همراه با مزایای بی شماری خواهند بود. به خصوص اگر در این خانواده فرزندانی هم حضور داشته باشند. مطالعات نشان داده است، ‌فرزندانی که با  خانواده شان غذا می خورند، کم تر دچار مشکلات خطرناک می شوند. خانواده هایی که با هم غذا می خورند، احتمالا فرزندانی خوش اخلاق، سالم، دارای رفتار عاقلانه و با اعتماد به نفس دارند.

اخلاق و ارزش ها در یک خانواده

مولفه های موثر در تبدیل به یک خانواده خوشبخت

 اخلاق و ارزش ها مشخص می کند که افراد قابل توجه صادق و راست گو نسبت به یکدیگر هستند یا خیر. آن ها نحوه رفتار اعضای خانواده در کار و زندگی را تعیین می کنند. وقتی کودکان درگیر می شوند، ارزش و رفتاری که شاهد هستند می تواند اخلاقی را که درونی شده است تعیین کند. یکی از مهمترین ارزشهای والدین برای آموزش به فرزندان ، صداقت است. جوانان باید بدانند که صداقت مهم است. متأسفانه، اهمیت صداقت در جامعه همیشه ارتقا نمی یابد. جامعه اغلب برعکس صداقت را ترویج می کند. خیلی اوقات، تقلب، دزدی و دیگر رفتارهای منفی در موسیقی، فیلم، نمایش تلویزیونی و سایر اشکال رسانه تبلیغ می شود.

والدین باید تلاش کنند تا ارزش ها را در فرزندان خود القا کنند. درست مانند صداقت، شفقت، احترام، قدردانی و مسئولیت شخصی، اخلاقی است که باید به کودکان آموزش داده شود. آموزش این ارزش ها به کودکان در طول سال های شکل گیری آن ها به تدریج مفید خواهد بود زیرا آن ها به بزرگسالانی سالم تبدیل می شوند. جوانانی که ارزش های سالم به آن ها القا شده باشد، به احتمال زیاد می توانند در برابر تأثیرات نامطلوب مقاومت کنند و تصمیماتی بگیرند که هم منافع کوتاه مدت و هم بلند مدت را جلب کند.

تاثیرات مثبت در خانواده ها

مولفه های موثر در تبدیل به یک خانواده خوشبخت

والدین تنها تأثیرات در زندگی فرزندان آن ها نیستند. با این حال، این بدان معنا نیست که والدین نمی توانند در مورد افرادی که اوقات خود را در کنار فرزندان خود می گذرانند، حرفی بزنند. کیفیت تأثیراتی که جوانان در معرض آن قرار دارند بیش از آنکه بسیاری از افراد بدان تأثیر داشته باشند، موثر هستند. تأثیرات مثبت و بیرونی غالباً منفی در رشد و موفقیت سالم کودکان نقش دارند. تأثیرات خارجی تمایل به نتیجه معکوس دارند.

با این حال، حتی والدین خوش فکر نیز باید در مورد کنترل برخی از تأثیرات در زندگی فرزندان خود با احتیاط رفتار کنند. ممکن است حتی برخی والدین به موارد مختلفی علاقه داشته باشند اما گاهی اوقات ممنوعیت برخی چیزها یا افراد از زندگی کودکان می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد. در عین حال برعکس این امر هم اتفاق می افتد و می تواند همراه با تاثیر منفی هم باشد.

کمک از مشاوران و درمانگران

در هر زمان یا هر مرحله، هر خانواده ای با چالش ها و مبارزات منحصر به فرد خود روبرو خواهد شد. علیرغم اجتناب ناپذیری این واقعیت، نیازی به ایجاد سقوط یک خانواده نیست. متأسفانه ، درخواست و پذیرش کمک حرفه ای چیزی است که هنوز هم بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند.  با این حال ، مهم نیست که شخصی چقدر قوی یا مطمئن باشد، هر کس گاهی اوقات به کمک نیاز دارد. درخواست کمک و بهره مندی از تمام آنچه مشاوره و درمان می تواند ارائه دهد شرم آور نیست. از این رو شما می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نماییدو مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد.

 

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا