تاثیر افسردگی بر خانواده شما

افسرگی و اضطراب بیماری و اختلال شایع روان شناسی است. شما ممکن است این اختلال را در بسیاری از اطرافیان یا دوستان خود دیده باشید. در دنیای روان شناسی انواعی از افسردگی ها وجود دارد. برخی از افسردگی ها اگر به آن رسیدگی نشود آسیب های بسیاری را به همراه دارد. افسردگی و اضطراب علاوه بر تاثیرات بر روان تاثیرات و آسیب های جسمانی نیز دارد. ما امروز در این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات روان شناسی و مشاوره است می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که تاثیر افسردگی بر خانواده شما چگونه است؟

تاثیر افسردگی بر خانواده شما چگونه است؟

در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

تاثیر افسردگی بر خانواده شما چگونه است؟

تاثیر افسردگی بر خانواده شما

کودکان

افسردگی یک بیماری پیچیده است که افراد را از طرق مختلف تحت تأثیر قرار می دهد، اما افرادی که به این بیماری مبتلا هستند تنها کسانی نیستند که صدمه می بینند. اعضای خانواده همچنین تحت تأثیر افسردگی قرار می گیرند. از آن جا که افسردگی یکی از رایج ترین انواع بیماری های روانی است، به احتمال زیاد شما نوعی تجربه مستقیم با این بیماری را تجربه کرده اید. طبق موسسه ملی بهداشت روان، 17.3 میلیون بزرگسال در کشور های اروپایی علائم حداقل یک دوره افسردگی در سال را گزارش می کنند.  این بدان معنا است که بیشتر افراد به شخصی که در دوره ای از زندگی خود دچار افسردگی شده اند نزدیک هستند.

برخلاف برخی بیماری های دیگر، افسردگی همیشه چیزی نیست که بتوانید به راحتی آن را تشخیص دهید. تا زمانی که آن ها مایل به گفت و گو در مورد احساس خود نباشند، حتی ممکن است نتوانید بگویید که یکی از عزیزان افسرده است، مگر این که با برخی از علائم شایع این بیماری آشنا باشید.

آگاهی و عدم آگاهی از افسردگی و تاثیر آن بر خانواده

حتی اگر سایر اعضای خانواده از ابتلا به افسردگی خود آگاه نباشند، به این معنی نیست که علائم آن ها بر روی افرادی که آن ها را دوست دارند تأثیری نداشته باشد. به عنوان مثال افسردگی والدین ممکن است تأثیر ویژه ای بر کودکان داشته باشد.

اثر COVID-19 بر افسردگی

به نظر می رسد نرخ افسردگی نیز در نتیجه بیماری همه گیر COVID-19 در حال افزایش است. این رویداد بزرگ آسیب عاطفی، روانی و جسمی ایجاد کرده است  به طوری که بسیاری از افراد در دنیا به طور مستقیم با دستورهای خانه نشینی، انزوا، بیماری، بیکاری، ترس و بی ثباتی رو به رو می شوند. اثرات این ضربه بر بهزیستی ذهنی قابل توجه است. مطالعه ای که در ژورنال JAMA Network Open منتشر شده است، افزایش سه برابری افسردگی را در مقایسه با میزان قبل از همه گیری کرونا را گزارش کرده است .

 افسردگی با عملکرد بالا چیست؟

در ادامه در ارتباط با این موضپع صحبت می کنیم.

علائم ظریف افسردگی

علائم افسردگی اغلب در زندگی فرد به روش های ظریف ظاهر می شود. علائمی که ممکن است فردی دچار افسردگی باشد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک اتاق نامرتب
  • لباس های شسته نشده
  • کنار گذاشتن وعده های غذایی
  • لغو برنامه ها
  • تمام روز را در رختخواب سپری کنید

متأسفانه، تفسیر غلط این علائم نیز آسان است. برای عزیزان، چنین رفتارهایی می تواند گیج کننده و یا حتی تحریک کننده باشد. دوستان ممکن است تعجب کنند که چرا شما ناگهان از آن ها اجتناب می کنید. همسرتان ممکن است از این که سهم خود را در خانه انجام نمی دهید عصبانی شود. فرزندان شما ممکن است از این که شما انرژی لازم برای بازی با آن ها را ندارید ناامید شوند.

افسردگی یک بیماری نامرئی

به همین دلیل است که از افسردگی اغلب به عنوان یک بیماری نامرئی یاد می شود. این چیزی نیست که کسی فقط با نگاه کردن به شما ببیند. تا زمانی که به دیگران نگویید چه احساسی دارید و چه فکر می کنید، ممکن است از آن ها نتیجه گرفته شود که از رفتار شما معنی بگیرند. مردم همیشه از بسیاری از علائمی که ممکن است نتیجه افسردگی باشد آگاه نیستند. گرچه ممکن است نگران تأثیر افسردگی بر خانواده باشید، اما علائم شما دریافت کمک لازم را بسیار سخت می کند. به عنوان مثال گناه و شرم نیز از علائم شایع افسردگی است. احساس این که به نوعی افراد مورد علاقه خود را ناامید می کنید می تواند این احساسات را بدتر کند.

 چرا نباید از افسردگی خود خجالت بکشید؟

اعضای خانواده همچنین ممکن است در مورد افسردگی عزیزانشان احساس گناه داشته باشند. از آن جا که آن ها معمولاً وظیفه سرپرستی را بر عهده می گیرند، معمولاً برای دوستان و خانواده خودشان احساس می کنند کاری وجود دارد که باید بتوانند برای “رفع” مشکل انجام دهند. در موارد دیگر، اعضای خانواده ممکن است نگران باشند که در وهله اول کاری برای ایجاد افسردگی انجام شده است. اما مهم است که به یاد داشته باشید که افسردگی علت واحدی ندارد. در عوض، تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، زیست شناختی و محیط زیست است. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که اعضای خانواده می توانند برای کمک به آن ها انجام دهند، اما آن ها به تنهایی توانایی مقبولیت مسئولیت ایجاد یا رفع آن را ندارند.

مطالعاتی در زمینه افسردگی

یک مطالعه 2016 که در مجله Issues in Mental Health Nursing منتشر شد نشان داد که بستگان افراد مبتلا به افسردگی شدید نیز اتفاقات  قابل توجهی را در ارتباط با بیماری عزیزشان تجربه کرده اند .علاوه بر این که اغلب احساس می کنند بینش و دانش آن ها توسط متخصصان بهداشت نادیده گرفته می شود، اعضای خانواده بیماران افسرده نیز احتمالاً خود بیمار می شوند. آن ها با افزایش خطر برای موارد زیر همراه می شوند:

  • عصبانیت
  • خستگی
  • افسردگی
  • پریشانی روانشناختی

اعضای خانواده نیز معمولاً احساس ترس و اضطراب در مورد افسردگی عزیزانشان دارند. احساس ناتوانی نیز معمول است. مراقبین و سایر افراد در خانه نیز ممکن است احساس عصبانیت یا تحریک کنند، که در نتیجه می تواند احساس گناه و شرمندگی را برای ناراحت شدن از بستر افسرده آن ها ایجاد کند. چگونگی پاسخ اعضای خانواده به افسردگی می تواند بر نتایج درمان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که باید  مراقب علائمی باشید که نشان می دهد سایر اعضای خانواده ممکن است به کمک احتیاج داشته باشند تا مداخله زود هنگام انجام شود.

شاید در نظر گرفتن یک مشاور خانواده  به عنوان یک گزینه مفید باشد. همچنین مهم است که آگاهی داشته باشید که افسردگی می تواند درک شما از تأثیر افسردگی بر خانواده را تحریف کند. به نظر نمی رسد که علائم شما به دیگران آسیب می رساند، اما ممکن است احساس آن ها متفاوت باشد.

پشتیبانی پیدا کنید

افسردگی می تواند یک بیماری منزوی کننده باشد که اغلب باعث می شود افراد از دوستان، خانواده و عزیزان خود کناره گیری کنند. اما تحقیقات نشان می دهد حمایت اجتماعی می تواند بخشی مهم در بهبودی از افسردگی باشد. وجود افراد دیگری در زندگی که می توانند از آن ها حمایت کنند، خواه یک دوست یا مشاور خوب باشد، کنار آمدن با علائم شما را آسان تر می کند و فشار احتمالی خانواده شما را کاهش می دهد. لازم به یادآوری است که اگرچه افسردگی می تواند در زندگی دیگران آسیب برساند، اما خانواده شما نیز می توانند منبع مهم مراقبت، آسایش و حمایت باشند. آن ها غالباً به عنوان یک مراقب عمل می کنند، می توانند در تشخیص علائم مشکلات جدی موثر باشند و به محیط کلی کمک می کنند که ممکن است در بهبودی شما کمک کند یا نکند.

اعضای خانواده چگونه می توانند کمک کنند؟

تاثیر افسردگی بر خانواده شما

اگر فردی در خانواده شما به افسردگی مبتلا باشد، موارد دیگری نیز وجود دارد که می توانید انجام دهید. این می تواند به فردی که دچار افسردگی است کمک کند و تأثیرات منفی را به طور کلی بر خانواده شما به حداقل برساند.

درباره افسردگی بیشتر بدانید

به دست آوردن درک درستی از علائم، علل و روش های درمانی افسردگی می تواند به شما ایده بهتری از آن چه شخص عزیز شما با آن سر و کار دارد، بدهد. بعضی اوقات ممکن است اعضای خانواده خیر خواهانه به این نتیجه برسند که عزیزان شان فقط باید “از آن  اختلال به هر نحوی خارج شوند” بدون درک نیروهای پیچیده ای که باعث افسردگی می شوند. دانستن بیشتر در مورد این بیماری می تواند به اعضای خانواده کمک کند تا از راه هایی مفید تر و همدلانه تر به این بیماری پاسخ دهند. برای آموزش خود و خانواده در مورد افسردگی تلاش کنید و از آن ها برای بهبودی کمک بگیرید.

تحقیقات همچنین نشان داده است که نگرش خانواده به درمان نیز می تواند در نتایج بهبودی نقش داشته باشد. برای مثال، افرادی که دارای اعضای خانواده مثبت گرا هستند و نسبت به داروهای ضد افسردگی نگرش مثبتی دارند، ممکن است به رژیم دارویی خود پایبند باشند.

مراقب خودتان باشید

گاهی اوقات وقتی افراد وظیفه سرپرستی را به عهده می گیرند، از رفاه حال خود غافل می شوند. به یاد داشته باشید که مهم است که برای مراقبت از اعضای خانواده خود ابتدا از خود مراقبت کنید. اطمینان حاصل کنید که مراقبت از خود را از جمله خواب زیاد، تغذیه سالم و ورزش به طور منظم انجام می دهید.

 نکته آخر تاثیر افسردگی بر خانواده

افسرگی و اضطراب بیماری و اختلال شایع روان شناسی است. شما ممکن است این اختلال را در بسیاری از اطرافیان یا دوستان خود دیده باشید. در دنیای روان شناسی انواعی از افسردگی ها وجود دارد. برخی از افسردگی ها اگر به آن رسیدگی نشود آسیب های بسیاری را به همراه دارد. افسردگی و اضطراب علاوه بر تاثیرات بر روح و روان تاثیرات و آسیب های جسمانی نیز دارد.

منابع
www.verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا