بهداشت روانی

وقتی به کلمه ی بهداشت فکر می کنید چیزهایی مانند مسواک زدن دندان ها و رسیدگی به ظاهر به ذهنتان می آید. این بهداشت فیزیکی است. در سمت دیگر بهداشت روانی قرار دارد که شامل کارهایی برای رسیدگی به سلامت روانی و خوب بودن شماست. در حقیقت دانشمندان می گویند به دلیل ارتباطی که بین ذهن و بدن وجود دارد، سلامت روحی نیز لازمه ای برای سلامت فیزیکی عالی است. بنابراین اگر دوست دارید کاملاً فرد سلامی باشید باید استراتژی هایی برای بهبود بهداشت روانی نیز در زندگی خود بگنجانید.

ایجاد خصوصیات مثبت

به چالش کشیدن الگوهای فکری منفی

درکی که شما از اتفاقات زندگی خود دارید می تواند به مقدار زیادی وضعیت روحی و دیدگاه شما را ارزیابی کند. بارها و بارها فکر کردن به مشکلات بدون اینکه به راه حلی برسید به نوعی نشخوار افکار است. این روال می تواند باعث حس افسردگی شده و حتی در نهایت منجر به بیماری های قلبی شود.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

وقتی خود را با دیگران مقایسه می کنید در تلاش برای رسیدن به دستاوردها و خصوصیات فردی آن شخص، نبوغ و خصلت های منحصر به فرد خودتان را در نظر نمی گیرید. هرطور به این قضیه نگاه کنید می بینید برای شما نتیجه باخت خواهد بود.

بهبود عزت نفس برای بهداشت روانی

بهداشت روانی

 انسان همیشه عزت نفس را در زندگی خود حس نمی کند. گاهی، خصوصا بعد از یک شکست یا عقب نشینی، باید به دنبال چیزهای مثبتی بگردید تا در مورد خودتان بگویید. اما ایرادی ندارد. علاوه بر تغییر نحوه ی صحبت با خودتان، باید سعی کنید وقتی در آینه نگاه می کنید ( و در باقی ساعات روز ) حرف هایی که در مورد خودتان می زنید را عوض کنید. از این تأییدهای مثبت در مورد خودتان در کل روز استفاده نمایید.

  • من کسی که هستم را دوست دارم.
  • خودم را باور دارم.
  • من انسان باارزشی هستم که لیاقت احترام را دارم.
  • موفق من با میزان خوب و مهربان بودن با خودم ارزیابی می شود.
  • من در حال پیشرفت هستم.
  • من نعمت هایی که دارم را قدر می دانم.
  • ایده های من با شخصیتم مطابقت دارند.
  • من نقاط قوت خود را می شناسم.

ایجاد خصلت سپاسگزاری با بیان مثبت

یکی از بزرگترین فاکتورهای سازنده مقابل اتفاقات منفی در زندگی، این است که بتوانید دلسوزی برای خود را با حس شکرگزار بودن جایگزین نمایید. در بیشتر زندگی ها جنبه های مثبت نیز وجود دارد، تنها  باید به آن نگاه کنید. تحقیقات نشان داده اند شکرگزار بودن با احساسات سمی مبارزه می کند و باعث افزایش حس همدردی، بهبود خواب، توانایی در ایجاد روابط مثبت و بهبود سلامت فیزیکی خواهد شد.

یادگیری مدیریت احساسات

بدانید چه زمانی حس خوبی ندارید.

آگاهی عاطفی فرایند تشخیص و درک احساسات است. داشتن اگاهی عاطفی به شما کمک می کند تا بتوانید بهداشت روان خود را درست مدیریت کرده و بهبود بخشید. وقتی انسان حس خاصی را تجربه می کند یک واکنش ذهنی یا فیزیکی با آن همراه خواهد بود. توجه داشتن به نشانه های فیزیکی و ذهنی کمک می کند بفهمید چه زمانی احساسات خاصی را تجربه می کنید.

بیان احساسات به شکلی سالم برای بهداشت روانی

بهداشت روانی

وقتی یاد گرفتید نشانه های فیزیکی و روانی احساسات خود را بشناسید می توانید راه های مثبتی برای بیان آن ها پیدا کنید. بیان احساسات ضرورت دارد زیرا پنهان کردن یا سرکوب کردن احساسات می تواند باعث خروجی هایی منفی مانند افسردگی یا اضطراب شود. راه های زیادی هستند که می توانید حس خود را به شکلی سازنده بیان کنید.

درک کنید هردو احساسات مثبت و منفی ضروری هستند.

انسان دوست دارد هیجان، شادی و عشق را بیان کند. اما به نظر می رسد عقب راندن حس های منفی کار درستی است. شما با این باور بزرگ شده اید که نشان دادن خشم، خجالت یا ترس کار درستی نیست بنابراین این احساسات را از خودتان دور می کنید. بیان احساسات می تواند حس شما را بدتر کرده و باعث تجربه ی اضطراب ، فوبیا یا افسردگی شود.

  • همیشه به یاد داشته باشید با میل به مخفی کردن یا سرکوب احساسات منفی بجنگید. برای سلامت روان شما احساسات منفی مانند ناراحتی یا عصبانیت به اندازه ی احساسات مثبت اهمیت دارند.

بهداشت روانی | مرکز مشاوره همکده

مبارزه با استرس

ورزش منظم برای مدیریت استرس برای بهداشت روانی

یکی از بزرگترین سلاح های شما مقابل استرس توانایی حرکت دادن بدن است. داشتن فعالیت فیزیکی هزاران سود برای شما خواهد داشت، از جمله مقاومت بیشتر مقابل بیماری ها، کاهش وزن و افزایش ایمنی بدن. بعلاوه ورزش منظم کمک می کند تنش در بدن شما کاهش یافته، وضعیت روحی‌تان بهتر شده، عزت نفس شما ارتقا یافته و به خوابتان کمک خواهد کرد.

  • فعالیت لذت بخشی برای خود پیدا کنید که باعث افزایش ضربان قلب و به چالش کشیدن فیزیکی بدن می شود. برخی ایده های پیشنهادی می تواند شنا، کوهنوردی، وزنه برداری، یوگا و حتی پیاده روی همراه با سگتان باشد.

خوردن رژیم غذایی متعادل

چیزی که می خورید می تواند روی بیرون کردن استرس از بدن اثرگذار باشد. غذاها و نوشیدنی های خاصی می توانند باعث تشدید یا ایجاد استرس شوند، از جمله فست فود، پنیرهای خاص، برخی از آجیل ها، کافئین، قند و الکل. از طرف دیگر برخی غذاها به مبارزه با استرس کمک می کنند. این خوراکی ها شامل میوه ها و سبزیجات تازه، ماهی، ماست و آب هستند.

خواب کافی داشته باشید.

بهداشت روانی

در مورد خواب و استرس،شاید گیج شوید که کدام یک در ابتدا می آیند؟ با خوابیدن خود مشکل دارید و این باعث استرس شما می شود یا اینکه استرس باعث اختلال خوابتان شده است؟ دانشمندان بر این باورند هردو این ها امکان زیادی دارند. اغلب افراد در طول شب کمتر از 7 تا 9 ساعت می خوابند و وقتی که خواب هستند نیز بر اثر استرس کیفیت خواب خوبی را تجربه نمی کنند. برای بهبودعادات خواب خود می توانید این راه را امتحان کنید:

  • هر شب ساعت خاصی به رختخواب بروید و صبح ها نیز زمان مشخصی برای بیدار شدن داشته باشید.

آماده کردن یک جعبه ابزار برای استرس

می توانید یک جعبه ابزار برای کاهش استرس خود تهیه کنید. شما برای جلوگیری از استرس کارهای زیادی را با موفقیت انجام می دهید اما باز هم گاهی شرایطی استرس زا پیش می آید. در طول زمان هایی که در زندگی خود مشکلی دارید برای کاهش اضطراب و بهبود حالت روحی به این جعبه مراجعه کنید. کارهای زیادی هستند که می توانید برای مدیریت استرس خود انجام دهید.

  • تمرین تنفس عمیق. در زمان استرس، تمرین تنفس عمیق می تواند تنش را از بین برده و شما را آرام سازد. روش 8-7-4 را امتحان کنید. از دهان نفس کشیده و تا 4 بشمارید، نفستان را برای 7 شماره نگه دارید وحالا تا 8 شماره آن را آزاد سازید. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید.

بهداشت روانی – ایجاد یک سیستم حمایتی قوی

افرادی که زمان زیادی را با آن ها می گذرانید در سلامت شما و فاکتورهای دیگری مانند رژیم غذایی و ورزش بسیار تاثیرگذارند. روان شناسان اغلب برای غلبه بر بیماری های روانی، مانند افسردگی، اختلال استرس بعد از حادثه یا PTSD حمایت اجتماعی را پیشنهاد می کنند. حتی اگر با مشکل روانی جدی ای درگیر نیستید می توانید بازهم از فواید مثبت حمایت اجتماعی بهره مند شوید.

  • تحقیقات نشان داده اند داشتن گروهی مثبت از دوستان، خانواده یا همسر می تواند به ایجاد حس امنیت، افزایش حس ارزشمندی فردی و وابستگی کمک کند.
منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا