چگونه چند نشانه عزت نفس پایین را بشناسیم (و چگونه آن را تقویت کنیم)

عزت نفس پایین می تواند در آینده آسیب های زیادی به همراه داشته باشد. همانطور که می دانید اعتماد به نفس و عزت نفس هر دو مکمل یکدیگرند. اعتماد به نفس و عزت نفس برای موفقیت در هر فردی لازم است. روان شناسان تاکید بسیاری بر این دو مورد می کنند. عزت نفس و اعتماد به نفس با هم تفاوت دارند. اما هر دوی  آن ها اگر در فردی وجود داشته باشد آن خصوص موفق تر خواهد بود.

موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. هیچ کس بدون تلاش و هدف گذاری درست نمی تواند به موفقیت برسد. شما اگر می خواهید کودکتان در ایده موفق تر شود باید از امروز عزت نفس او را تقویت کنید. اگر کودک بتواند هر دو گزینه عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند پیروز خواهد شد. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه چند نشانه عزت نفس پایین را بشناسیم (و چگونه آن را تقویت کنیم)

رفتار در افراد دارای عزت نفس پایین

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه چند نشانه عزت نفس پایین را بشناسیم (و چگونه آن را تقویت کنیم)، صحبت کنیم.

عزت نفس سالم در مقابل عزت نفس پایین

عزت نفس سالم یکی از مهمترین ویژگی های رشد سالم کودک است. سلامت اجتماعی، رفتاری و احساسی کودک نقش مهمی در نحوه برخورد با شکست ها، فشار همسالان و سایر چالش ها در طول زندگی دارد. تقویت عزت نفس همچنین یک عامل محافظتی برای سلامت روان است. پرورش اعتماد به نفس به رفتارهای اجتماعی مثبت کمک می کند. و در مواقعی که کودک شما دچار استرس و موقعیت های منفی می شود به عنوان یک حفره عمل می کند.

در این جا چند راه کوچک اما قابل توجه وجود دارد که می توانید هر روز بر تقویت عزت نفس کودکان خود تأثیر مثبت بگذارید.

بدانید عزت نفس پایین چگونه به نظر می رسد

از جمله آن چه در مورد خودشان فکر می کنند و توانایی آن ها در انجام کارها. این امر بر اساس میزان احساس محبت آن ها و میزان حمایت و تشویق (یا انتقاد) آن ها از افراد مهم زندگی مانند والدین و معلمان شکل می گیرد. داشتن اعتماد به نفس به این معنا نیست که فکر کنید جهان دور شما می چرخد ​​یا نیازهای شما مهمتر از نیازهای دیگران است. به همین ترتیب، عزت نفس سالم غرور، خودشیفتگی یا استحقاق نیست. عزت نفس کودک خود را با ارزش های مهم دیگر مانند همدلی، مهربانی، رفتار خوب، خیریه و احساس قدردانی متعادل کنید. علائم عزت نفس پایین در کودکان هم بدانید.

با هم بازی کنید و از آن لذت ببرید

وقتی با کودک خود بازی می کنید، به او نشان می دهید که دوست دارید با او وقت بگذرانید. در واقع برای او ارزش قائل هستید. صرف تفریح ​​با فرزند شما مزایای بی شماری برای هر دوی شما دارد.

چگونه چند نشانه عزت نفس پایین را بشناسیم (و چگونه آن را تقویت کنیم)

گاهی اوقات تشخیص عزت نفس پایین آسان است، اما گاهی اوقات نشانه های عزت نفس پایین چندان واضح نیستند. افرادی که اعتماد به نفس ندارند سعی می کنند آن را پنهان کنند. اما دانستن نشانه های عزت نفس پایین می تواند به شما در شناسایی آن کمک کند. عزت نفس به عقیده افراد در مورد خود، از جمله هویت، احساس شایستگی و احساس تعلق اشاره دارد. اگر شخصی فاقد عزت نفس باشد، عادت هایی ایجاد می کند که سعی کند درد ناشی از افکار منفی خود را مدیریت کند. گاهی اوقات آنقدر این فرایند بد می شود که آن ها کل سبک زندگی خود را بر اساس محافظت از خود در برابر ترس از شکست و طرد شدگی شکل می دهند. این امر بر هر بخش از زندگی افراد تأثیر می گذارد و شناخت و پرداختن به آن ضروری است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بسیاری از ویژگی های شگفت انگیز با احساس بی لیاقتی همراه است. نشانه‌های عزت نفس پایین می‌تواند تعجب‌آور باشد. زیرا اغلب به مثبت‌اندیشی و فردی راحت‌تر مرتبط است. با این حال، این ها ویژگی هایی هستند که افراد خودآگاه برای مقابله و جلوگیری از موقعیت های ناراحت کننده از خود نشان می دهند

چند نشانه عزت نفس پایین

با شناخت علائم عزت نفس پایین، به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا از آن رنج می برید یا خیر. بسیاری از افرادی که عزت نفس کمی دارند تصور نادرستی از خود دارند. اما شما می توانید بر آن غلبه کنید و یاد بگیرید که دوباره خود را دوست داشته باشید. به همین ترتیب، به شما کمک می‌کند تا نشانه‌هایی از این مورد را در دیگران ببینید و به شما این امکان را می‌دهد که به آن‌ها نیز کمک کنید.

منفعل بودن در مورد زندگی

افرادی که اعتماد نفس پایین دارند اغلب خود را به خاطر هر اتفاقی که اشتباه می افتد سرزنش می کنند. گاهی اوقات، آن ها خود را به خاطر چیزهایی که فکر می کنند ممکن است اشتباه پیش برود اما هنوز اتفاق نیفتاده است، سرزنش می کنند. وقتی آن ها خودشان را به خاطر چیزهایی که اتفاق نیفتاده سرزنش می کنند، باعث می شود که اصلاً کاری انجام ندهند. فرد در منفعل شدگی راحت می شود زیرا اگر شروع به کار نکند نمی تواند چیزی را به هم بزند یا مشکلی ایجاد کند.

بلاتکلیفی

عدم اعتماد به نفس می تواند منجر به رفتار غیرقطعی شود. فرد مایل به تصمیم گیری نخواهد بود و حتی زمانی که بهترین گزینه مشخص باشد، بین انتخاب ها سرگردان است. آن ها ترجیح می دهند به دیگران اجازه دهند برای آن‌ها تصمیم بگیرند، بدون توجه به آن چه آن‌ها می خواهند یا نیاز دارند. به علاوه، وقتی افراد خودآگاه انتخاب می کنند، اغلب بعداً از خود سؤال می کنند. آن‌ها برای ایستادگی بر تصمیمات خود کار آسانی نخواهند داشت و ممکن است در آخرین لحظه نظر خود را تغییر دهند. بلاتکلیفی آن‌ها ممکن است ناشی از این باشد که باور ندارند می توانند تصمیمات خوبی بگیرند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این حال، گاهی اوقات عزت نفس پایین آن‌ها ناشی از سرزنش بیش از حد مکرر یا خیلی شدید در گذشته است. اگر فرد از متهم شدگی می‌ترسد، از شخص دیگری می‌خواهد که تصمیم بگیرد و اگر همه چیز اشتباه پیش رفت، او سرزنش شود. بعلاوه، اگر همه راضی نباشند، احساس شکست نخواهد کرد.

بی حوصلگی مکرر یا باور به این که آن ها خسته کننده هستند

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، در تلاش هستند که چیزها را مجذوب خود کنند، و اغلب احساس بی حوصلگی می کنند. آن ها احساس می کنند که ارزش لذت بردن را ندارند، بنابراین در عوض تجربیات سرگرم کننده ای را منتقل می کنند. گاهی اوقات آن‌ها سرگرمی را از دست می دهند. زیرا از فکر شکست یا ناامیدی احتمالی می ترسند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افراد خودآگاه نیز تمایل دارند به این باور برسند که به طور کلی خسته کننده هستند. آن ها اغلب احساس می کنند که به اندازه کافی متمایز، جذاب یا باهوش نیستند که چیزی جز خسته کننده باشند. اگر زمانی برای جلب توجه یا صحبت بیش از حد احساس شرم کردند، می تواند دلیل رفتار آن‌ها باشد.

تعلل

کسانی که اعتماد نفس پایین دارند، تمایل دارند کار را به تعویق بیاندازند، اما نه به دلیلی که شما فکر می کنید. فرد در انجام وظایف خود به تعویق می اندازد تا از قضاوت یا تماشای دیگران جلوگیری کند.

همانطور که سعی می کنند اجازه ندهند دیگران آن ها را قضاوت کنند، مشکلات دیگری را نیز در زندگی خود ایجاد می کنند. آن‌ها ممکن است اغلب دیر بیایند یا قرارهای از پیش تعیین شده را از دست بدهند. علاوه بر این، آن‌ها ممکن است فرصت ها را از دست بدهند.

گوشه گیری از خود یکی از اولین نشانه های کاهش عزت نفس است.

اگر کسی خود را منزوی کند، زیرا فکر می‌کند کسی او را نمی‌خواهد، نشانه‌ای از عزت نفس پایین است. آن‌ها باور خواهند کرد که هیچ کس نمی تواند آنقدر آن‌ها را دوست داشته باشد که بخواهند با هم وقت بگذرانند، و می خواهند از طرد شدن خودداری کنند. برای جلوگیری از طرد شدگی که فکر می کنند اجتناب ناپذیر است، هر زمان که بتوانند از دیگران دوری می کنند.

رفتار بیش از حد سخاوتمندانه

به طور معمول، سخاوت یک ویژگی خوب برای کسی است که داشته باشد. با این حال، سخاوت بیش از حد نشان دهنده کمبود اعتماد نفس است. کسی که احساس ناکافی می کند سعی می کند آنچه را که گمان می کند با دادن چیزهای زیادی به دیگران جبران کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا