چگونه مشکلات را در خانواده حل کنیم؟

همه ی ما در این موقعیت بوده ایم: مشکلات خانواده سخت بوده و اغلب برای شما بسیار دردناک هستند. با این وجود راه هایی برای حل مشکلات خانوادگی و برگرداندن صلح دوباره به زندگی وجود دارد. زندگی کوتاه است و ارزشش را ندارد تا زمان خود را با ناراحتی از کسانی که دوستشان دارید بگذرانید. اینکه چه رفتاری با اعضای خانواده ی خود داشته و چه بگویید می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. چگونه مشکلات را در خانواده حل کنیم؟

شروع صحبت

چگونه مشکلات را در خانواده حل کنیم؟
برای صحبت کردن در مورد مشکل تا وقتی عصبانی نباشید منتظر بمانید.

مشکلات خانواده می توانند بسیار دردناک باشند، خصوصا در دورانی مانند تعطیلات که خانواده در مرکز هستند. اگر اعضای خانواده در حال بحث باهم هستند صبر کید تا کمی همه آرام شوند. این کار مانع از تشدید مشکلات و دشمنی های بین افراد خواهد شد.

چگونه مشکلات را در خانواده حل کنیم؟ تا زمانی که هنوز تحت تاثیر بوده یا احساس ناراحتی دارید در مورد مشکلات خانواده صحبت نکنید.

حتی اگر لازم بود یک شب منتظر بمانید تا شدن احساسات افراد کمی فروکش کند، حتی اگر احساس ناراحتی می کنید.

  • منتظر ماندن باعث می شود منطقی به موضوع فکر کنید نه اینکه احساسی با آن برخورد کنید. اگر یک قدم به عقب برگشته و به خودتان زمان دهید تا قبل از صحبت در مورد موضوع کمی فکر کنید واکنش شدیدی نسبت به موضوع نخواهید داشت.
  • وقتی در زمان عصبانیت به سراغ یک نفر بروید تا صحبت کنید باید بدانید این کار تنها شدت مشکل در زمان حال را بیشتر خواهد کرد. دلیلی ندارد که نتوانید برای صحبت کردن تا فردا منتظر بمانید، بنابراین باید خشم خود و تمایلتان به صحبت را حالا کنترل کنید.
برای صحبت در مورد مشکل نزد خود فرد بروید.

همه ی ما در این شرایط قرار گرفته ایم: یک ایمیل یا پیام را به فرد مورد نظر خود فرستاده ایم. تلاش برای حل مشکل یا مشکلات خانوادگی با یک پیام رسان یا ایمیل بدترین انتخاب برای شماست. مکالمات بین فردی توانایی، اگاهی و تمایل شما به حل مشکل را بیشتر خواهد کرد.

  • علت این است تن صدای شما در ارتباطات الکترونیکی به سادگی اشتباه درک خواهند شد. شاید فکر نکنید که عصبانی به نظر می رسید اما با رسیدن پیام فرد دیگر ممکن است حس کند شما عصبانی هستید.
  • به جای فرستادن یک پیام، تلفن را برداشته و یا برنامه ای برای ملاقات رودررو بگذارید. ارتباطات الکترونیکی به این معناست که شما در آن استفاده از زبان بدن را از دست می دهید. زبان بدن می تواند حس همدلی شما را منتقل کرده و فشار مکالمات دردناک را کاهش می دهد.
  • شما در طول مکالمات الکترونیکی چیزهایی را می گویید که هیچگاه وقتی مقابل فردی هستید به زبان نمی آورید. این دلیل دیگری برای اجتناب از پیام های الکتریکی است.
چگونه مشکلات را در خانواده حل کنیم؟ اشتباهات همه را بپذیرید، از جمله خودتان.

شما می توانید دوستانتان را انتخاب کنید اما خانواده تان را نه. شاید بتوانید ارتباط خود با آن ها را قطع کنید اما این تنها باعث ایجاد درد بیشتری برای شما خواهد شد.

چگونه مشکلات را در خانواده حل کنیم؟
  • باید درک کنید همه ی اعضای خانواده ی شما اشتباه دارند اما شما بازهم دوستشان دارید و این اولین گام برای حل مشکلات ماندگار و طولانی مدت است. با خودتان فکر کنید آن فرد چرا این حرف را زده یا این حرکت را انجام داده است، زیرا این بیشتر انعکاسی از خودشان است تا شما.
  • اشتباهات خودتان را نیز بپذیرید. وقتی لازم است خودتان را نیز مقصر بدانید. سعی کنید اشتباهات همه و خودتان را نیز ببینید.
  • شاید عجیب باشد اگر به شما بگوییم اولین نفری باشید که عذرخواهی می کنید حتی اگر واقعا فکر نمی کنید اشتباهی کرده باشید. می توانید چیزی شبیه به این بگویید ” می بینم تو ناراحت هستی. این شرایط برای من هم سخت است. من واقعا دوست دارم اوضاع را درست کنم پس به من بگو چطور می توانم این کار را انجام دهم” با این روش حتی اگر فرد مقابل باز هم به دشمنی با شما ادامه داد حداقل می توانید بگویید شما تلاشتان را کرده اید.
کسی را سرزنش نکنید. وقتی با خانواده ی خود صحبت می کنید زبان مثبتی داشته باشید.

از زبانی که باعث می شود دیگر اعضای خانواده را سرزنش کرده یا حسی منفی پیدا کنید دور بمانید. منفی بودن تنها باعث ایجاد یک چرخه ی فاسد خواهد شد.

  • این یعنی از کلمات قضاوتی یا صدا کردن اعضای خانواده با الفاظ بد خودداری کنید. یعنی کلمات متهم کننده ای که با تن صدای خشمگین به زبان می آورید را استفاده نکنید. سرزنش کردن دیگران باعث می شود حالت تدافعی پیدا کنند و بخواهند به شما حمله کنند و این شرایط بحث را بدتر خواهد کرد.
  • نباید تلاش کنید تا در بحث با خانواده حتما شما فرد برنده باشید. به جای این کار بپذیرید که شما دو یا چند راه دیگر برای دیدن شرایط وجود دارد. برنامه ای برای حل مشکل با یکدیگر داشته باشید. سپس روی فعالیت های برنامه ریزی شده ای تمرکز کنید که بتوانید با آن در کنار هم شاد باشید، از هر کاری که بتواند محرکی برای مشکل شما باشد دور بمانید. شما می توانید نکات تازه ای در مورد اعضای خانواده ی خود متوجه شده و راه های جدیدی برای ارتباط با آن ها پیدا کنید.
  • تن صدای خود را آرام نگه دارید، نه عصبانی و بلند. به آرامی و با لحن خوب نقطه نظرات خود را شرح دهید اما با فرد دیگر همدل بمانید. همیشه سعی کنید خودتان را جای فرد مقابلتان بگذارید. می توانید با جملاتی مصالحه آمیز بحث را آرام کنید، مثلا “من حرفت را درک می کنم”
هر کس در خانواده که نسبت به شما اشتباهی داشته است را ببخشید.

شاید رسیدن به این نقطه برای شما دشوار باشد. بخشیدن یک نفر دیگر کار سختی است، چه خانواده ی شما باشد یا نه، هرکسی که فکر می کنیم نسبت به ما اشتباهی کرده است. در مورد اعضای خانواده این احساسات شما می توانند عمیق تر باشند.

  • اما بخشش در نهایت باعث آزاد شدن خودتان از طبیعت آزاردهنده ی اختلافات است. بخشیدن اعضای خانواده یعنی گذشتن از اشتباه ان ها و در نتیجه می توانید اینده ی سالم تری را ازاد از هر تنش و استرس داشته باشید.
  • اگر ان عضو در خانواده اشتباه خود برای هر چیزی که مشکل ساز شده را پذیرفته است به او بگویید بخشیده اید. این مطلب را با حس همدلی به او منتقل کنید. این کار شما تاثیر زیادی خواهد داشت.
  • به یاد داشته باشید هر انسانی عالی و کامل نیست و در طول زندگی خود حداقل یک بار نیاز دارد تا او را ببخشید. این موضوع زمانی شامل شما نیز می شود.

چگونه مشکلات را در خانواده حل کنیم؟ مشکل را از ریشه بشناسید.

مشکل واقعی را تشخیص دهید. سعی کنید بفهمید واقعا چه اتفاقی افتاده است.

شاید شما با مشکلاتی در سلامت یا مشکلاتی شخصی درگیرید که آن را از خانواده تان پنهان کرده اید. یا برای کسی که به تازگی از دست داده اید سوگواری می کنید. به مشکل اصلی که پیش روی شماست دقت کرده و با این کار بهتر می توانید آن را حل کنید.

  • شاید در اینجا لازم باشد کمی خودتان را تحلیل کنید. چرا این موضوع را از خانواده ام پنهان کرده ام؟ چرا برای این مشکل در خانواده خیلی ناراحت هستم؟ بای مثال شاید نگرانی های مالی دارید و نمی دانید مادرتان چطور حقوقش را خرج می کند. یا شاید نگرانید زیرا می دانید او با این روش خرج کردن هیچ پس اندازی برای اینده اش نخواهد داشت. و شما نیز نمی توانید برای او پس اندازی کنید.
  • پیش خودتان حدس نزنید که دیگران چه فکر می کنند. شما باید با آن ها حرف بزنید تا بفهمید واقعا چه فکری دارند. از غیبت کردن در مورد اعضای خانواده ی خود خودداری کنید زیرا حرف ها به گوششان رسیده و شرایط بدتر خواهد شد. روی علت تمرکز کنید نه علائم.
  • یک عضو قابل اعتماد در خانواده، مانند والدین یا خواهر و برادر دیگر شما، شاید بتواند کمک کند بفهمید واقعا چه مشکلی وجود دارد. ایرادی ندارد با ان ها در این مورد صحبت کرده کرده و راه حلی برای مشکل یا یافتن علت آن پیدا کنید.
چگونه مشکلات را در خانواده حل کنیم؟ برای فهمیدن مشکل اعضای دیگر خانواده سوال بپرسید.

یک تکنیک خوب برای یافتن ریشه ی اصلی مشکلات خانواده این است که سوال کنید نه اینکه خودتان جمله بگویید. جملات شما می توانند از نگاه افراد دیگر حالت قضاوتی داشته باشند .

چگونه مشکلات را در خانواده حل کنیم؟
  • در مقابل سوال کردن مکالمه را نرم پیش برده و می تواند مشخص کند چه چیزی واقعا ان فرد را اذیت می کند. سوالات باعث می شوند اعضای خانواده حس کنند نمی خواهید آن ها را محدود کنید. برای بهتر کردن شرایط می توانید از اعضای خانواده نظراتشان را سوال کنید.
  • برای مثال تصور کنید خواهرتان اخیرا خیلی از شما دور شده است و مانند قبل دیگر شما را برای خوردن قهوه در کنار هم دعوت نمی کند؛ شما می توانید بگویید “من متوجه شده ام دیگر مانند قبل یکدیگر را نمی بینیم. فکر می کنی چرا این اتفاق افتاده است؟” یا مثلا می خواهید عادات مادرتان را به نوعی به او توضیح دهید ” من متوجه شده ام اخیرا بیشتر پولت را برای خرید لباس خرج می کنی. آیا پولی برای خودت پس انداز نمی کنی؟”

چگونه مشکلات را در خانواده حل کنیم؟ سوالاتی بپرسید که نیاز به توضیح داشته باشند تا او مجبور شود برای شما توضیح دهد.

سپس با دقت به حرف های عضو خانواده ی خود گوش دهید.

  • مسیر صحبت کردن را باز بگذارید. مکالمات ضعیف در اغلب مشکلات خانواده ها، حتی می توان گفت همه، وجود دارد؛ ساکت ماندن یا سکوت کردن مقابل سوال های فرد مقابل می تواند یک مشکل بزرگ باشد. اگر صحبت نکنید به سختی می توانید مشکلاتتان را باهم حل کنید. شما ان کسی باشید که ابتدا شروع به حرف زدن می کند، هرچقدر هم که برای شما سخت باشد.
  • شاید بتوانید از یک فرد بزرگتر و عاقل تر در خانواده بخواهید با شما صحبت کرده و قراری برای گفتگوی اعضای خانواده بگذارد؛ علاوه بر باز گذاشتن راه مکالمه،  باید غرورتان را کنار بگذارید. به یاد داشته باشید برای اینکه اولین نفری باشید که در مورد مشکل حرف می زند نیاز به شخصیت بزرگی دارید.
  • بی توجهی به مشکل وقتی باعث اختلاف بین شما می شود تنها در طولانی مدت شرایط را بدتر خواهد کرد زیرا روابط بین شما را سرد می کند؛ بهتر است بگویید چه حسی دارید اما زمان و روش مناسبی را باید برای این کار انتخاب کنید. برای مثال مطرح کردن یک مشکل خانوادگی در یک مهمانی اصلا ایده ی خوبی نیست.
باید بدانید چه زمانی لازم است در مورد مشکلات در خانواده صحبت کنید.

چه زمانی مشکلات خانواده به نقطه ای می رسند که نیاز است مورد گفتگو قرار گیرند؟ نشانه های واضحی هستند که به شما می گویند مشکلات در بین شما خارج از کنترل شده و نیاز به صحبت کردن در مورد آن است، از جمله بحث های مکرر، عدم توافق، عصبانیت از یکدیگر، خشونت نسبت به افراد دیگر خانواده، طرد کردن عضوی در خانواده و در بدترین موارد خشونت های فیزیکی.

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا