راه های آسان برای دوست داشتنی تر شدن

سوال بپرسید، اسامی را به خاطر بسپارید و دیده شوید. تحقیقات نشان می دهد که دوست داشتن و دوست داشته شدن اغلب توسط عوامل ساده و پیش پا افتاده ای ایجاد می شود که ارتباط چندانی با افراد درگیر ندارند. آگاهی از این عوامل می تواند به شما در ایجاد و تقویت ارتباطات اجتماعی کمک کند. به خاطر سپردن اسامی و پرسیدن سوال از جمله راه هایی است که می توانید به مردم بفهمانید که برای شما مهم هستند. در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما راه های آسان برای دوست داشتنی تر شدن را ارائه می کنیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

راه های آسان برای دوست داشتنی تر شدن

چه چیزی تعیین می کند که آیا با یک دوست جدید پیش بروید یا با یک شریک عاشقانه پیش بروید؟ ممکن است فکر کنید که این فرآیندهای جذب تعامل مرموز هستند، یا توسط ویژگی های شخصی منحصر به فرد یک فرد تعیین می شوند. برای مثال، یک شوخ طبعی. با این حال، تحقیقات در روانشناسی اجتماعی نشان می دهد که دوست داشتن و دوست داشته شدن اغلب توسط عوامل ساده و پیش پا افتاده ایجاد می شود – مانند اینکه چند وقت یکبار با کسی در مسیر قرار می گیرید.

این تحقیق چند پیشنهاد عملی برای دوست داشتنی شدن ارائه می دهد که به شما کمک می کند نیاز اساسی خود را برای ارتباط اجتماعی معتبر برآورده کنید. در ادامه ۷ مورد از این موارد را بررسی می کنیم.

دیده شوید

یکی از راه های آسان برای دوست داشتنی تر شدن دیده شدن است. هر چه بیشتر در معرض چیزی قرار بگیریم، بیشتر آن را دوست داریم. این پدیده، که اثر نوردهی صرف نامیده می‌شود، به توضیح اینکه چرا تمایل داریم موسیقی آشنا را به آهنگ‌های جدید ترجیح دهیم، کاندیداهای سیاسی را با بیشترین در معرض قرار گرفتن رسانه‌ای انتخاب می‌کنیم و هر چه بیشتر با آن‌ها تعامل داشته باشیم، علاقه‌مند به آشنایی بیشتر می‌شویم.

بنابراین تلاش کنید تا رویت شوید. در طول جلسات Zoom دوربین خود را روشن کنید. در مورد پست های شبکه های اجتماعی دوستان خود کامنت بگذارید. هر روز در ساعت مشخصی به باشگاه بروید تا احتمال برخورد با افراد مشابه را افزایش دهید. به طور خلاصه، خود را قابل مشاهده کنید. فقط ترسناک نباشید و زیاده روی نکنید. قرار گرفتن در معرض بیش از حد می تواند نتیجه معکوس داشته باشد – که با این واقعیت نشان می دهد که وقتی آهنگ مورد علاقه خود را بیش از حد پخش می کنید، ممکن است از شنیدن آن خسته شوید.

اسامی را به خاطر بسپارید

به خاطر سپردن نام کسی مهم است زیرا نشان می دهد که او برای شما مهم است. از سوی دیگر، به خاطر سپردن نام شخصی – یا سایر جزئیات مهم در مورد آنها – نزدیکی رابطه را تضعیف می کند. یکی از راه های آسان برای دوست داشتنی تر شدن به خاطر سپردن اسامی است.

در واقع یکی از کلیدهای ارتباط با دیگران، به خاطر سپردن اسامی است. مشکل اینجاست که به خاطر سپردن نام ممکن است دشوار باشد. یک استراتژی مؤثر و مبتنی بر تحقیق برای به خاطر سپردن اسامی، تمرین بازیابی نامیده می‌شود – بیرون کشیدن مکرر اطلاعات از ذهن. مدت کوتاهی پس از معرفی شدن به شخصی، نام او را از حافظه بازیابی کنید. از خود بپرسید: “اسم آنها چه بود؟” یا از نام آنها در طول مکالمه استفاده کنید. هرچه بیشتر یک نام را از حافظه بازیابی کنید، احتمال اینکه آن را به خاطر بسپارید بیشتر است.

یکی از راه های آسان برای دوست داشتنی تر شدن سوال پرسیدن

سوال بپرسید. در مورد دیگران واقعا کنجکاو باشید و از آنها سوال بپرسید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در طول مکالمه سؤالات بیشتری می‌پرسند، پاسخگوتر هستند و طرف‌های مکالمه آن‌ها را بهتر دوست دارند. وقتی سؤال می‌پرسید، به‌ویژه سؤالات بعدی («آن تجربه چگونه بود؟»)، نشان می‌دهید که به طور فعال گوش می‌دهید و به آنچه آن شخص برای گفتگو دارد علاقه‌مند هستید. برای ایجاد یک تأثیر خوب، بیشتر از اینکه به تأثیرگذاری خوب خود علاقه دارید، به دیگران علاقه مند باشید.

لبخند بزنید

یکی از راه های آسان برای دوست داشتنی تر شدن لبخند زدن است. با وجود این اصل که «هرگز کتابی را از روی جلد آن قضاوت نکنید»، ما معمولاً افراد را بر اساس ظاهرشان قضاوت می‌کنیم. ما تمایل داریم تصور کنیم که افراد جذاب نسبت به دیگران شایستگی و مهارت اجتماعی بیشتری دارند. ما همچنین افراد جذاب را دوست داشتنی تر می دانیم. یک خبر خوب برای کسانی که فکر می‌کنند این مزیت زیبایی ناعادلانه است، وجود دارد: یک لبخند روشن می‌تواند بلافاصله کسی را جذاب‌تر کند. در یک تحقیق  اخیر، جسیکا گول و همکارانش از مردم خواستند تا جذابیت چهره‌های تولید شده توسط کامپیوتر را ارزیابی کنند. چهره ها از نظر جذابیت متفاوت بودند و اینکه آیا آنها لبخند می زدند یا حالت خنثی نشان می دادند.

نتایج نشان داد که چهره‌ها هنگام لبخند جذاب‌تر رویت می‌شوند. با مطالعات قبلی در مورد این موضوع مطابقت دارد. چیزی که محققان را شگفت زده کرد این بود که چهره های کم جذاب اما خنده‌رو به اندازه چهره های جذاب بدون لبخند رتبه بندی شدند. محققان به این نتیجه رسیدند که “لبخند می تواند عدم جذابیت نسبی را جبران کند.” اگر می‌خواهید جذاب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر رویت شوید، فقط لبخند بزنید.

کشف تشابهات یکی از راه های آسان برای دوست داشتنی تر شدن

تشابهات را کشف کنید. تحقیقات نشان می دهد که ما افرادی را دوست داریم که در علایق، ارزش ها و ویژگی های شخصیتی ما مشترک هستند. برای ملاقات با افرادی که علایق مشترک شما را دارند تلاش کنید. مثل پیاده روی؟ به یک باشگاه پیاده روی بپیوندید. آیا می خواهید قلاب بافی را یاد بگیرید؟ در کلاسی شرکت کنید که در آن با سایرین با همان علاقه ملاقات کنید. پس از ملاقات با فردی که یکی از علایق شما را دارد، کشف کنید که سایر چیزهای مشترک شما با هم چیست؟ این شباهت ها زمینه های موفقیت آمیزی را فراهم می کنند که دوستی واقعی از آن رشد می کند.

به آن ها احساس خوبی بدهید

بر اساس تئوری پاداش جذب، ما افرادی را دوست داریم که به ما پاداش می دهند یا آنها را با احساسات خوب همراه می کنیم. اگر می خواهید مردم شما را دوست داشته باشند، در رابطه شما احساس خوبی در آنها ایجاد کنید. صمیمی، گرم و مثبت باشید. تعارف واقعی ارائه دهید. اگر با یک آشنای جدید به سینما می روید، یک فیلم شاد را به جای فیلم غمگین انتخاب کنید.

در رسانه های اجتماعی نیز (بیشتر) مثبت باشید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که تمایل دارند پست‌های منفی بیشتری در شبکه‌های اجتماعی بگذارند، کمتر از افرادی که پست‌های مثبت بیشتری می‌گذارند، لایک می‌شوند. این بدان معنا نیست که وقتی احساس اضطراب یا افسردگی می کنید نمی توانید احساسات خود را به طور واقعی بیان کنید، اما ممکن است بخواهید از افشاگری های بسیار منفی برای گفتگوهای صمیمی با دوستان مورد اعتماد خود صرفه جویی کنید. این مورد یکی از اساسی ترین راه های آسان برای دوست داشتنی تر شدن است.

ابراز علاقه یکی از راه های آسان برای دوست داشتنی تر شدن

علاقه خود را به آنها ابراز کنید. دوست داشتن اغلب متقابل است. در واقع، یکی از قوی ترین عوامل تعیین کننده برای اینکه آیا ما کسی را دوست خواهیم داشت یا خیر، این است که آیا او ما را دوست دارد یا خیر. به روشی ظریف به دیگران اجازه دهید بدانند که آنها را دوست دارید. شما می‌توانید این کار را با کلمات (“امشب از وقت گذرانی بسیار لذت بردم”) یا از طریق رفتار غیرکلامی – با لبخند زدن هنگام ورود آنها به اتاق انجام دهید. این کار باعث می شود تا عشق و علاقه شما بیش از گذشته به چشم بیاید و بتوانید به راحتی زندگی خوبی داشته باشید.

واقعی باشید

ما در بخش های قبلی مقاله ۷ مورد اساسی را به عنوان راه های آسان برای دوست داشتنی تر شدن ارائه کردیم. اما به عنوان نکته آخر واقعی بودن را پیشنهاد می کنیم. می توانید از علم جذب استفاده کنید تا شانس اینکه کسی شما را دوست داشته باشد افزایش دهید. فقط این کار را به روشی واقعی و با هدف ایجاد ارتباطات اجتماعی معتبر انجام دهید. مردم (به طور موجه) کمتر شما را دوست خواهند داشت، اگر احساس کنند که سعی دارید آنها را صرفاً برای منافع شخصی جذب کنید. در عین حال باید بدانید که وقتی شبکه‌های اجتماعی کار نمی‌کنند: افرادی که عزت نفس پایینی دارند، مزایای افشای خود را در فیس‌بوک می‌شناسند، اما از آن بهره نمی‌برند. نکته دیگر این که رابطه متقابل بین جذابیت و بیان احساسی طبق بررسی ها با خنده شکل می گیرد.

سخن نهایی برای دوست داشتنی تر شدن

در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به بررسی راه های آسان برای دوست داشتنی تر شدن پرداختیم. ۷ راه اساسی را در این مسیر برای شما بیان نمودیم. در عین حال برای داشتن شرایط بهتر می توانید با متخصصان مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری است. در عین حال می توانید برای مشاوره تلفنی روان شناسی هم اقدام کنید.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا