چرا از خواهرم متنفرم؟

تنفر از خواهر و پاسخ به اینکه چرا از خواهرم متنفرم یکی از مشکلاتی است که افراد زیادی ممکن است با آن درگیر باشند. اگر شما هم به این موضوع فکر می کنید که « چرا از خواهرم متنفرم»، تنها نیستید. احساسات گاه به گاه خشم و نفرت می تواند حتی در بین نزدیکترین روابط خواهر و برادر بروز پیدا کند. همچنین درگیری و دعوای بین خواهر و برادر کاملا طبیعی است و حتی در در طول زمان می تواند منجر به رقابت و نفرت شود.

پس اگر فکر می کنید که نسبت به خواهر خودتان نفرت دارید و به دنبال علل اینکه چرا از خواهرم متنفرم هستید بهتر است این مقاله از همکده را بخوانید تا اطلاعات بیشتری را در مورد تنفر از خواهر کسب کنید.

شایع ترین علل اینکه “چرا از خواهرم متنفرم”

نفرت نسبت به یک خواهر یا برادر می تواند در هر سنی، در کودکی یا بزرگسالی ایجاد شود. حتی تنفر داشتن از خواهر می تواند با گذشت زمان تشدید شود یا با گذشت سال ها از بین برود. بسیاری از خواهر و برادرها در بزرگسالی به سختی با همدیگر کنار می آیند و نمی توانند بدون مشاجره یا دعوا با یکدیگر وقت بگذرانند. حتی برخی از خواهر و برادرها به دلیل رقابت و نفرت های احتمالی از همدیگر دور می شوند. اما چرا از خواهرم متنفرم و شایع ترین علل تنفر از خواهر عبارتند از:

توجه والدین

یا شما یا خواهرتان ممکن است احساس کنید که والدینتان یکی از شما را بر دیگری ترجیح می دهند، که این وضعیت می تواند منجر به رقابت و نفرت بین شما دو نفر شود.

حسادت

احتمال بروز اینکه والدین خواهر و برادر ها را با یکدیگر مقایسه کنند وجود دارد و در برخی موارد ممکن است منجر به بروز حسادت و در نهایت درگیری شود.

شخصیت‌ های در حال تکامل

همانطور که شما و خواهرتان رشد می‌کنید، ممکن است شخصیت، سلیقه، عادات و نیازهای شما تغییر کند و برقراری ارتباط برای شما سخت و باعث دور شدن شما شود.

عوامل استرس زا

چرا از خواهرم متنفرم؟ || مرکز مشاوره همکده

عوامل استرس زای بیرونی می توانند بر رابطه شما با خواهرتان تأثیر بگذارند و بسته به واکنش شما نسبت به آن، ممکن است منجر به نفرت شوند.

بدرفتاری

اگر خواهرتان به نوعی با شما بدرفتاری کرده یا عمیقاً به شما آسیب رسانده باشد، ممکن است باعث شود نسبت به او احساس تنفر داشته باشید. نفرت واقعی معمولاً به این معناست که تجربه‌ای از سوء استفاده جدی از سوی آن شخص وجود داشته یا احساس می‌کند که او از شما سوء استفاده کرده است.

ارزش های خانوادگی

ارزش های والدین و پویایی خانواده شما نیز می تواند در رابطه شما با خواهرتان نقش داشته باشد. برای مثال، خواهر و برادرهایی که پدر و مادری دارند که فکر می‌کنند پرخاشگری طبیعی است، ممکن است نسبت به آن‌هایی که با والدینشان با احترام با آنها برخورد می‌کنند، مستعد دعوا باشند.

کمبود وقت خانوادگی

صرف وقت برای صرف غذا، سفر باهمدیگر و دورهمی آخر هفته می تواند باعث استحکام روابط و پیوندهای خانوادگی شود. عدم گذراندن وقت کافی در کنار هم به عنوان یک خانواده می تواند درگیری و دعوا بین خواهر و بردار را بیشتر کند.

فرافکنی احساسات

همچنین این امکان وجود دارد که شما احساسات خود را به خواهرتان منتقل کنید. برای مثال ممکن است در مورد چیز دیگری عصبانی باشید که نتوانید آن را کنترل کنید و عصبانیت خود را بر سر آنها خالی کنید.

درگیری و تنفر از خواهر و برادر از چه زمانی شروع می شود؟

چرا از خواهرم متنفرم؟ || مرکز مشاوره همکده

تنفر و حسادت بین بسیاری از خواهر و برادرها در دوران کودکی ممکن است رخ دهد. این رفتار ممکن است در اوایل دو تا سه سالگی رخ دهد. حسادت و تنفر ممکن است به صورت یک حمله کلامی یا فیزیکی، ناامیدی، تقاضای مداوم برای توجه یا به عنوان پدیده های واپس گرایانه ظاهر شود.

پدیده‌های واپس‌رونده در کودکان می‌تواند شامل مکیدن شست، خیس کردن رختخواب، طغیان‌های عاطفی، صحبت‌های کودک و دیگر اشکال نیاز به توجه باشد. کودکان همچنین ممکن است با دویدن به سمت والدین خود پس از دعوای خواهر و برادری یا دروغ گفتن در مورد تخلفات یا اظهارنظرهای خواهر یا برادرشان شرکت کنند.

چگونه با تنفر از خواهر مقابله کنیم؟

به طور کلی تنفر از خواهر یک احساس شدید است که می تواند منجر به بروز مشکلات زیادی در بین روابط خانوادگی شود. علاوه بر این، ممکن است همزمان با نفرت احساسات دیگری مانند احساس گناه و شرمندگی نیز در فرد ایجاد شود. در هنگام بروز نفرت از خواهر احتمال دارد به جای دوست داشتن یا بخشش خواهرتان، از او متنفر شوید. اما اگر بعد از تشخیص علت اصلی اینکه چرا از خواهرم متنفر هستم به دنبال راهکارهایی برای مقابله با آن هستید می توانید راهکارهای زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید با خواهر خود بهتر برخورد کنید:

از او فاصله بگیرید.

اگر فکر می کنید که خواهر تان به شما آسیب می رساند و برای همین از او متنفر هستید، بهتر است تا حدی که شرایط شما اجازه می‌دهد، حداقل موقتاً از او فاصله بگیرید تا بتوانید به وضعیت خود فکر کرده و راه حل بهتری را پیدا کنید.

رابطه با خواهر یا برادر خود را تجزیه و تحلیل کنید.

به روابط خود با خواهر و برادر تان فکر کنید. آیا احساس می کنید که در کودکی ارتباط بهتری داشتید یا احساس تنفر شما از آنها همیشه یک مسئله بود؟ آیا احساس می کنید که نفرت شما به معنای کمبود عشق است یا احساس خصومت یا عصبانیت می کنید؟ آیا خاطرات خوشایندی با خواهر یا برادر خود دارید یا احساس می کنید که آنها با شما بد رفتار می کنند؟

اگر رفتار خواهر و برادرتان نسبت به شما ناسالم بوده است، خشم ممکن است پاسخی طبیعی به قرار گرفتن در معرض رفتارهای ناسالم باشد. با این حال، اگر فکر می کنید علت تنفر شما از خواهرتان به مسائل و رفتارهای والدین تان مربوط می شود بهتر است برای رفع مشکل با آنها صحبت کنید. اگرچه برقراری ارتباط مجدد با یک خواهر و برادر پس از سال‌ها درگیری می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما گفتگو و صحبت کردن با همدیگر می‌تواند درها را به روی ارتباط بهتر و سالم‌تری باز کند.

خانواده درمانی را امتحان کنید.

خانواده درمانی ممکن است به شما و خواهران و برادرانتان یک مکان امن و درمانی را برای بحث در مورد رقابت، درگیری یا هر آسیبی که از زندگی مشترکتان وارد می شود، بدهد. یک روانشناس با تجربه در زمینه خانواده درمانی یک فرد کاملا بی طرف است که می تواند بدون هیچ گونه قضاوتی صحبت های شما را بشنوند و راهکارهایی را ارائه دهد.

رفتار والدین را درک کنید.

اگر فکر می‌کنید والدینتان خواهرتان را به شما ترجیح می‌دهند و همین موضوع باعث ایجاد احساس تنفر به خواهرتان در شما است، باید رفتار والدین خود را درک کنید. والدین شما ممکن است عمداً به خواهر شما لطف نداشته باشند و متوجه نشوند که اعمال آنها به احساسات شما آسیب می رساند.

به عنوان مثال، والدین شما ممکن است به خواهر شما نزدیکتر باشند، زیرا آنها در نزدیکی زندگی می کنند و بنابراین بیشتر یکدیگر را می بینند. یا ممکن است علایق مشترکی با خواهر شما داشته باشند که باعث پیوند بهتر و رابطه مستحکم تری بین آنها می شود.

به دنبال درمان باشید.

چرا از خواهرم متنفرم؟ || مرکز مشاوره همکده

اگر از خواهرتان متنفرید و واقعاً نمی‌توانید دلیل اینکه چرا از خواهرم متنفرم را بفهمید، یا فکر می‌کنید که مشکل خود شماست، حتماً برای درمان وضعیت خود به دنبال راهکار و درمان باشید. چون در این شرایط ممکن است خشم غیرمنطقی داشته باشید که باید از بین ببرید. درمان می تواند راهی مفید برای درک اینکه چرا از خواهر خود متنفر هستید و به شما کمک کند تا بتوانید با احساسات خود کنار بیایید.

از رقابت با خواهر خود بپرهیزید.

در هنگام بروز تنفر و نفرت نسبت به خواهر خود ممکن است  به دنبال رقابت کردن با او باشید. این تمایل ممکن است از سنین بسیار پایین شروع شده باشد و ممکن است توسط سایر اعضای خانواده شما تقویت شود. در هر شرایطی بهتر است از رقابت با خواهر خود بپرهیزید و سعی کنید خود را آنگونه که هستید بپذیرید.

حد و مرز مشخصی را تعیین کنید.

تعیین حد و مرز با خواهرتان، برای محافظت از خودتان می تواند مفید باشد، به خصوص اگر رابطه شما به سمت سمی شدن پیش می رود. رابطه سمی رابطه ای است که در آن رفاه شما از نظر جسمی یا روانی تهدید می شود. نشانه‌های یک رابطه سمی خواهر شامل احساس اذیت کردن، سرزنش یا بی‌احترامی، یا اینکه خواهرتان به شما آسیب فیزیکی می‌زند، هستند.

به دنبال برقراری ارتباط با دیگران باشید.

اگر فکر می کنید از خواهر خود متنفر هستید و نمی توانید با او رابطه برقرار کنید بهتر است اطراف خود را با افرادی محاصره کنید که به شما اهمیت می دهند و از شما حمایت می کنند. این افراد می تواند شامل والدین، شریک زندگی، فرزندان، دوستان، سایر اعضای خانواده، همکاران، گروه های حمایتی یا افراد دیگری در زندگی شما باشد.

سخن آخر

روابط خواهر و برادر اغلب با برخی درگیری ها و دعوا ها همراه است و این درگیری ها در برخی موارد می تواند منجر به رقابت و نفرت از خواهر و بردار شود. در حالی که ممکن است تنفر به خواهر و حتی برادر تا حدودی رایج باشد اما متنفر بودن از کسی راهی دردناک برای زندگی است و توصیه می شود به دنبال درمان، راهنمایی معنوی و همراهی با کسانی باشید که به شما اهمیت می دهند و از شما حمایت می کنند.

منابع
https://www.verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا