نحوه برخورد با رویاهای استرس زا

استرس یکی از شایع ترین مشکلاتی در دنیای ما است. زندگی می تواند چالش های زیادی ایجاد کند. یکی از این چالش ها اختلالات روانی است. در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارند. اختلالات اگر درمان نشوند می توانند آسیب زا باشند. استرس هم اگر درمان نشود می تواند در طولانی مدت تبدیل به اضطراب و افسردگی شود. همیشه باید خودمان را برای چالش های سخت زندگی آماده کنیم. در واقع ما باید این واقعیت را بپذیریم که مشکلات برای همه است. یکی از مواردی که امروز می خواهیم در ارتباط با آن صحبت کنیم رویاهای استرس زا است. در ادامه می خواهیم ببینیم که نحوه برخورد با رویاهای استرس زا چگونه است.

اگر استرس در دوران ابتدایی خود درمان نشود و علائم آن تشخیص داده نشود ممکن است در آینده خطرناک باشد. در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نحوه برخورد با رویاهای استرس زا صحبت کنیم.

خواب یکی از مهمترین فعالیت های روزانه است

نحوه برخورد با رویاهای استرس زا

یکی از مهمترین فعالیت های روزانه خواب است که به حفظ سلامت روانی شما کمک می کند. خواب کم می تواند باعث خستگی، بی حالی، ضعف شناختی شود و می تواند باعث ایجاد یا تشدید انواع مختلف بیماری های روانی از جمله اضطراب، افسردگی و موارد دیگر شود. اما وقتی مسائلی مانند استرس و اضطراب بر خواب شما تأثیر می گذارد، چه اتفاقی می افتد؟ اگر تا به حال در خواب دیده اید که با لباس زیر در مقابل دوستان خود در دبیرستان ایستاده اید یا در یک کلاس که فراموش کرده اید ثبت نام کرده اید، تلاش کرده اید تا از یک بلای طبیعی فرار کنید، با رویاهای استرس زا آشنا شده اید.

رویاهای استرس زا روشی رایج برای برخورد ذهن با رویدادها و موقعیت های استرس زای زندگی است. اما هنگامی که خواب های استرس زا خواب شما را مختل می کند، می تواند منجر به یک چرخه معیوب استرس و بی خوابی شود. از این رو باید نحوه برخورد با رویاهای استرس زا را دانست.

اما رویاهای استرس زا چیست؟

رویاهای استرس زا می توانند به هر نوع رویایی که شامل رویدادها یا احساسات استرس زا و اضطراب زا باشد، اشاره کنند. در حالی که رویاهای استرس زا از فردی به فرد دیگر و همچنین در فرهنگ ها و جوامع مختلف متفاوت است، رویاهای استرس زا اغلب با ترس از افتادن، تعقیب شدن، بلایای طبیعی، یا برآورده نشدن مسئولیت های شخصی یا شغلی خود را نشان می دهند. رویاهای استرس زا می توانند شما را با عرق سرد بیدار کنند و محتوای مزاحم آن ها اغلب شما را مضطرب یا ناراحت می کند.

چرا رویاهای استرس زا اتفاق می افتد؟

رویاهای استرس یک واکنش بسیار رایج در شرایط استرس زا هستند. آن ها همچنین می توانند نتیجه حوادث استرس زا یا آسیب زا در گذشته باشند، زیرا مغز شما برای پردازش رویدادهایی که تأثیر روانی و عاطفی پایدار داشته اند، کار می کند، حتی اگر مدت ها پیش اتفاق افتاده باشد. در حالی که اکثر مردم به عنوان راهی برای فرار از مشکلات خود در پایان روز و شروع دوباره صبح به نظر می رسند، تحقیقات نشان می دهد که خواب نقش مهمی در پردازش وقایع روز قبل دارد، به ویژه اگر از نظر احساسی باشد. رویاها گاهی اوقات می توانند مفید باشند و به ذهن اجازه می دهند تا حوادث گذشته و نگرانی های آینده را در نظر بگیرد و پردازش کند و افراد رویایی را برای شرایط استرس زایی که ممکن است رخ دهد آماده کند.

ممکن است گاهی اوقات یک راه سالم برای مغز برای مقابله با استرس باشد

اگر چه ممکن است گاهی اوقات یک راه سالم برای مغز برای مقابله با استرس باشد، اما رویاهای استرس زا می توانند به سرعت مشکل ساز شوند، به ویژه هنگامی که آن ها بیش از حد معمول زنده هستند، تکرار می شوند یا با افزایش دفعات تکرار می شوند. رویاهای استرس زا می توانند خواب را مختل کرده و در نتیجه باعث افزایش اضطراب و کاهش عملکرد شناختی شوند. و از آن جا که رویاهای استرس زا اغلب ناشی از استرس و اضطراب از قبل هستند، می تواند منجر به یک چرخه معیوب شود. برای کسانی که از رویاهای پایدار رنج می برند، می توانند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی روزمره تأثیر بگذارند.

رویاهای رایج استرس زا

نحوه برخورد با رویاهای استرس زا

در حالی که رویاهای استرس زا از فردی به فرد دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. چند موضوع مشترک وجود دارد که بسیاری از رویاهای استرس زا را به هم پیوند می دهد و آن ها را به یک پدیده جهانی تبدیل می کند.

برهنه بودن در انظار عمومی

برهنه شدن در انظار عمومی یک رویای شایع استرس زا است که اغلب با اضطراب اجتماعی و ترس از قضاوت و طرد شدن در محیط اجتماعی مرتبط است. به ویژه در فرهنگ هایی که برهنگی ممنوع است. خواب دیدن برهنگی در ملاء عام می تواند نشانه این باشد که شما در مورد شیوه هایی که توسط اطرافیان تصور می شوید استرس دارید.

فراموش کردن یک کلاس

آیا تا به حال خواب دیده اید که فراموش کرده اید در یک کلاس ثبت نام کرده اید. تنها در آخرین روز موعد امتحان نهایی مطلع شوید؟ رویاهای پیرامون عملکرد و شکست مدرسه بسیار رایج هستند و می توانند نگرانی هایی را در مورد عملکرد در مدرسه و زندگی و همچنین تعهدات برآورده نشده و مهلت های معلق نشان دهند.

عدم موفقیت در امتحان

عدم موفقیت در امتحان، مشابه فراموشی کلاس، یکی دیگر از رویاهای مکرر استرس زا است. این می تواند نشان دهد که شما در زندگی شخصی یا حرفه ای خود احساس خستگی و عدم آمادگی می کنید. این نوع رویاها همچنین می توانند نشان دهنده اضطراب و عدم اعتماد به نفس در عملکرد شما در کارهای دیگر در دنیای بیداری باشد.

حس کردن چیزی شما را تعقیب می کند

اگر تا به حال در خواب دیده اید که شخصی شما را تعقیب می کند و نمی توانید از او فرار کنید. هرچقدر دور یا با سرعت بدوید، احتمالاً رویای استرس زا را تجربه کرده اید. رویاهای مربوط به فرار از تعقیب و گریز می تواند نشان دهد که شما سعی می کنید از مشکلی در زندگی واقعی پیشی بگیرید و می تواند نشانه ای از اضطراب باشد.

رویای پوسیدگی دندان ها و نحوه برخورد با رویاهای استرس زا

در حالی که ممکن است عجیب به نظر برسد، خواب دیدن پوسیدگی دندان ها، افتادن آن ها یا ایجاد مشکلات دیگر به طرز شگفت آوری رایج است. برخی از محققان این نظریه را مطرح می کنند که این رویاها در نتیجه دندان قروچه در خواب است، که پس از آن ذهن آن را تشخیص می دهد و ناخودآگاه در یک رویا وارد می شود. رویاهای دندان های خراب همچنین می تواند به صورت نمادین نشان دهنده از دست دادن کنترل و شکست باشد.

بلایای طبیعی یکی از رویا های استرس زا

رویاهای مربوط به بلایای طبیعی مانند سیل، سونامی، زلزله و آتش سوزی جنگل ها می تواند نشان دهنده ترس فراگیر از تغییر و شرایطی باشد که خارج از کنترل ما است. در حالی که این رویاها بسیار رایج هستند، ویژگی های فاجعه می تواند در افراد مختلف و مکان های دیگر متفاوت باشد.

رویاهای استرس که رویدادهای زندگی را منعکس می کند

نحوه برخورد با رویاهای استرس زا

رویاهای استرس زا می توانند مبهم یا استعاری باشند. دیگران می توانند به طور مستقیم چیزهایی را که در زندگی واقعی ما را آزار می دهند، نشان دهند. رویاها می توانند موقعیت های استرس زا در محل کار یا خانه، مشاجرات، خیانت ها یا سایر ناراحتی های احساسی را منعکس کنند. رویاهای استرس زا همچنین می توانند شما را مجبور کنند که آسیب های گذشته را از سر بگیرید، حتی اگر مدت ها پیش اتفاق افتاده باشند.

راه های پیشگیری از رویاهای استرس زا

در حالی که کابوس گاه به گاه احتمالاً اجتناب ناپذیر است، برخی از تغییرات ساده در شیوه زندگی می تواند تا حد زیادی به کاهش استرس و به طور خاص رویاهای استرس زای ناخوشایند کمک کند.

بهداشت خواب را تمرین کنید

اطمینان حاصل کنید که چند ساعت قبل از خواب از نور های ساطع شده از تلفن ها و سایر صفحه ها خودداری کنید. همچنین بهتر است قبل از آماده شدن برای خوابیدن از خوابیدن در رختخواب خودداری کنید. با تختخواب خود مانند یک منطقه خواب مشخص رفتار کنید و ذهن شما آن را با خواب مرتبط می کند نه با حرکت در شبکه های اجتماعی یا پخش تلویزیون. در صورت امکان، سعی کنید برنامه خواب مشخصی داشته باشید، هر روز به طور همزمان بخوابید و بیدار شوید. در حالی که نیازهای خواب هر شخص متفاوت است. شما باید سعی کنید هفت تا نه ساعت خواب شبانه داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا