ترفندهایی برای بهبود مهارت های برقراری ارتباط

مکالمات موثر یکی از مهم ترین مهارت های زندگی است که باید یاد بگیریم، هنوز هم بسیاری از ما تلاش زیادی برای کسب این مهارت نداشته ایم. چه بخواهید در زندگی اجتماعی خود روابط بهتری داشته باشید یا دوست دارید در محیط کار بهتر ارتباط برقرار کنید، این ها نکاتی ضروری هستند که باید برای داشتن یک مکالمه ی مفید و موثر یاد بگیرید. ترفندهایی برای بهبود مهارت های برقراری ارتباط در ادامه بیان شدند.

زبان بدن خود را در نظر بگیرید.

ترفندهایی برای بهبود مهارت های برقراری ارتباط

به فرد مقابلتان می گویید دوست درید با او صحبت داشته باشید اما دست به سینه هستید. می گویید به حرف هایش گوش می دهید اما نگاهتان را از روی گوشی خود برنداشته اید. نشانه های غیرشفاهی یا نوشته نشده در بدن اغلب بیشتر از تصور ما روی فرد مقابل تاثیر خواهند داشت.

چه این زبان برقراری ارتباط چشمی باشد یا اینکه طرز ایستادن شما در یک کنفرانس، فراموش نکنید حتی وقتی حرفی نمی زنید هم درحال برقراری ارتباط چشمی هستید. و اما یک راه ساده برای استفاده ی موثر از زبان بدن در مکالمات؟ اگر قرار است در یک مکالمه ی مهم شرکت داشته باشید از قبل یک حالت بدنی مناسب برای خود در نظر بگیرید تا اعتماد به نفستان را زیاد کند. یا اینکه یاد بگیرید چطور زبان بدن دیگران را بخوانید تا بتوانید مقابل آن ها واکنش درستی داشته باشید.

ترفندهایی برای بهبود مهارت های برقراری ارتباط – عدم استفاده از کلمات غیرضروروی در مکالمه

صداهایی مانند آه یا اوهوم… تاثیر کمی بر بهبود مکالمات روزانه یا سخنرانی های شما خواهند داشت. باید استفاده از آن ها را به حداقل برسانید تا کلامی متقاعد کننده تر داشته و با اعتماد به نفس بیشتری دیده شوید. یک راه ممانعت از استفاده از کلماتی مانند ” مثلا” یا ” اممم” می باشد. همچنین باید دست هایتان را از جیبتان بیرون آورده یا به سادگی در حالتی راحت ایستاده و قبل از شروع حرف کمی مکث کنید. این سکوت به نظر خودتان شاید باعث شود کمی بی مهارت دیده شوید اما از دیدگاه دیگران این طور نخواهید بود، به ما اطمینان کنید.

راهی برای یک صحبت کوتاه

صحبت کوتاه هنری است که اغلب افراد در آن مهارت ندارند. سکوت هوشمندانه در مقابل کسانی که شناخت زیادی از آن ها ندارید کمک می کند بتوانید برای خود برنامه ای برای شروع صحبت ایجاد کنید. شما باید موضوعی برای صحبت انتخاب کرده و بعد این مکالمه ی کوتاه را با پیدا کردن زمینه ای مشترک که بتواند به هردو شما کمک کند تبدیل به مکالمه ای طولانی خواهید کرد. این مکالمات کوتاه در طولانی مدت شما را شادتر خواهند کرد.

یک داستان بگویید.

ترفندهایی برای بهبود مهارت های برقراری ارتباط

داستان ها قدرت زیادی دارند. آن ها مغز ما را فعال کرده، لحن ما را متقاعدکننده تر نموده و باعث می شوند بتوانیم یک مصاحبه ی عالی و بی نظیر داشته باشیم. باید رازهای داستان گویی موفق را یاد بگیرید. مثلا در بین حرف های خود بیشتر از کلمه ی “اما ” استفاده کنید تا به روایت خود ساختار و شکل دهید. همه ی افراد حداقل یک داستان جالب برای تعریف کردن دارند.

ترفندهایی برای بهبود مهارت های برقراری ارتباط – سوال کرده و حرف های فرد مقابل را تکرار کنید.

باید با این حقیقت رو به رو شوید. همه ی ما در شرایطی بوده ایم که وقتی فردی با ما صحبت می کرده است حواسمان پرت شده یا منظور او را درست متوجه نشده ایم. پرسیدن سوال و تکرار کردن چند کلمه ی آخر حرف فرد نشان می دهد شما به حرف های او علاقه مندید. شما را هشیار نگه داشته و مانع از پرت شدن حواستان می شود و کمک می کند مطالبی که درست متوجه نشده اید شفاف سازی شوند. ( مثلا خوب پس تو می خواهی برای روز یکشنبه بلیط بخری؟).

این کار همچنین در مکالمات کوتاه و برای پرکردن سکوت به شما کمک می کند. به جای اینکه سعی کنید موضوع صحبت را روی چیزهایی مانند وضعیت آب و هوا ببرید از فرد دیگر سوالاتی بپرسید. (مثلا آیا برای تابستان برنامه ای داری یا اخیرا چه کتابی را خوانده ای؟) و خود را در پاسخ او شرکت دهید. شما بیشتر از اینکه سعی کنید فردی باشید که دیگران به او علاقه مند شوند باید خود را علاقه مند به حرف های فرد مقابلتان نشان دهید.

ترفندهایی برای بهبود مهارت های برقراری ارتباط | مرکز مشاوره همکده

وسایلی که باعث حواس پرتی می شوند را کنار بگذارید.

وقتی کسی در حال صحبت کردن با شماست یا زمانی که می خواهید با یک نفر صحبت را شروع کنید کار کردن با موبایل کار بی ادبانه ای است. شاید نتوانید تمام چیزهایی که باعث حواس پرتی می شوند را از بین برده یا تکنولوژی را کاملا از خودتان دور کنید اما گذاشتن کمی وقت برای نگاه کردن به فرد باعث می شود بتوانیم مکالمات خود با یکدیگر را تا حد زیادی بهبود بخشیم.

ترفندهایی برای بهبود مهارت های برقراری ارتباط – پیام خود را با شنونده ی آن هماهنگ کنید.

ترفندهایی برای بهبود مهارت های برقراری ارتباط

بهترین مکالمه کنندگان طرز صحبت خود را بر این اساس مشخص می کنند که با چه کسی در حال حرف زدن هستند. وقتی با همکاران یا رییس خود حرف می زنید مسلما سبک مکالمه ی شما متفاوت خواهد بود با زمانی که با کسی که دوستش دارید در حال صحبتید، یا با لحن صحبت با کودکان یا افراد مسن. همیشه وقتی می خواهید پیامی را برسانید سعی کنید دیدگاه فرد مقابل را در ذهنتان داشته باشید.

مختصر حرف زده و پیام اصلی را بگویید.

مسلما با عبارت BRIEF acronym یا خلاصه ی کوتاه آشنایید؛ بیان پیش زمینه، دلیل، اطلاعات، انتها و ادامه- این خلاصه کمک می کند ایمیل های خود را بدون از جا انداختن چیزی کوتاه نگه دارید. این قانون برای هردو مکالمات شفاهی و غیرشفاهی خوب است. (مثلا به عنوان نویسنده باید نکته ی اصلی را شفاف بیان کرده و سپس هرجا ممکن بود آن مطلب را ببندید. در نتیجه شاید بتوانید دو موضوع دیگر را نیز در لیست خود مطرح کنید) شفافیت و خلاصه بودن دو مورد از هفت نکته برای یک مکالمه ی خوب هستند. نکات دیگر واقعی بودن، درست، منطقی، کامل و مودبانه بودن می باشند.

ترفندهایی برای بهبود مهارت های برقراری ارتباط – همدلی خود را نشان دهید.

مکالمه یک خیابان دو طرفه است. می توانید با تمرین داشتن کمی همدلی در مکالمه، اضطراب و سختی ای که گاه در برقراری ارتباط واقعی با برخی افراد ایجاد می شود را کاهش دهید. ( برای مثال وقتی فرد مقابل شما می گوید برای حرف زدن خیلی خسته است درک می کنید منظور او چیست و منتظر چه واکنشی از جانب شماست)  داشتن همدلی کمک می کند بتوانید بخش هایی از حرف های فرد مقابلتان که حتی بیان نشده اند را بهتر درک کنید و کمک می کند واکنش موثرتری داشته باشید.

واقعا گوش دهید.

در نهایت در کنار تمامی مواردی که در بالا آورده شد. بهترین کاری که می توانید برای بهبود مهارت های برقراری ارتباط ی خود انجام دهید. یادگیری گوش دادن واقعی است. توجه کردن و اجازه دادن به فرد مقابل برای حرف زدن بدون ایجاد وقفه. این کار سخت است. اما مکالمه ی خوب مانند شاخه ای از کلمات است که به زیبایی با گوش دادن به هم وصل می شوند. در نهایت اگر سبک مکالمه ی شما باهم منطق نباشد. حداقل هردو برای این کار تلاش کرده اید. و خوشبختانه فرد دیگر نیز در مقابل به حرف های شما گوش خواهد داد.

منابع
lifehacker.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا