تکنیک های خانواده درمانی: چگونه مشاوره خانواده کار می کند؟

در روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. برخی از این تعاریف هم برای شما تازگی دارند. تعاریف در روان شناسی نزد هر کس معمای مختلفی دارد. گاهی اوقات از این تعاریف به عنوان تکنیک های روان شناسی استفاده می شود. تکنیک های روان شناسی انواع مختلفی دارند. هر روان شناسی برای بیماران خود ممکن است از تکنیک های مختلف استفاده کند. این که دو نفر باریک تکنیک درمان شوند احتمال کمی دارد. گاهی اوقات هم اگر تکنیک ها جواب ندهند پزشک باید از روش دارو درمانی استفاده کند. همان طور که می دانید خیلی از افراد هستند که با وجود داشتن اختلالات روانی به مشاور مراجعه نمی کنند. تکنیک های خانواده درمانی موضوع مهمی است.

در ادامه می خواهیم ببینیم که تکنیک های خانواده درمانی چیست و چگونه مشاوره خانواده کار می کند. در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. شادی انواع مختلفی دارد و واکنشی در بدن است که باعث ایجاد هورمون های خوب در بدن خواهد شد. در ادامه می خواهیم بدانیم که چگونه بر شک خود غلبه کنیم و موفق شویم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با تکنیک های خانواده درمانی چیست و چگونه مشاوره خانواده کار می کند صحبت کنیم.

خانواده درمانی چیست؟

خانواده درمانی

خانواده درمانی نوعی درمان سیستمیک است. این درمان با تقویت تعامل بین اعضای خانواده باعث بهبود استرس یا سایر شرایط پریشانی می شود. خانواده درمانی اغلب به عنوان درمان مبتنی بر قدرت توصیف می شود. چرا که هدف آن تعدیل مشکلات یا الگوها است، نه این که مشکلات را در داخل یک فرد درمان کند. مشاوره می تواند به ایجاد یک پیوند خانوادگی قوی کمک کند. همین امروز با یک مشاور خانواده دارای مجوز صحبت کنید.

خانواده درمانی کمتر به این معناست که همه در یک اتاق باشند. خانواده درمانی بیشتر به روش هایی که برای رفع مشکلات در زندگی شما استفاده می شود، اشاره دارد. درمانگر شما ممکن است تصمیم بگیرد که همه شما با هم باشید. یا در برخی موارد، آن ها می توانند به طور متناوب با طرفین درگیر صحبت کنند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، فرض کنید درمان در نتیجه رفتارهای نادرست کودک در مدرسه دنبال شود. درمانگر ممکن است تصمیم بگیرد که همه افراد در جلسه اول حضور داشته باشند.  پس از آن فقط با کودک یا والدین صحبت کنند. ایده این است که برای اصلاح احساسات یا رفتارهای منفی، تغییرات کوچک و تعدیلاتی ایجاد کنید.

برنامه ازدواج و خانواده درمانی

چندین برنامه ازدواج و خانواده درمانی مختلف وجود دارد. هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند که برای هر فردی مناسب است.

درمان بوونی

ممکن است هنگام حضور در جلسه درمانی با دیگران در اتاق با شما، احساس راحتی نداشته باشید. ممکن است رویکرد بووین برای شما مناسب باشد. این شکل از درمان بر دو حوزه تمرکز دارد: مثلث بندی و تمایز.

مثلث بندی و خانواده درمانی

خانواده درمانی

مثلث بندی به گرایش‌ هایی گفته می شود که ما در صورت بروز مشکل در زندگی باید شخص ثالثی را درگیر کنیم. وقتی شخص دیگری طرف ما را می گیرد، اغلب احساس بهتری داریم. اگر چه این امر به طور لحظه ای اضطراب را کاهش می دهد، اما معمولاً پاسخی سالم به اختلاف نظر نیست. چرا که می تواند طرف مقابل را از خود دور کند. یکی از راه های خانواده درمانی مثلث بندی است. ممکن است این کار را به عنوان راهی برای منحرف کردن اضطراب یا درگیری انجام دهید.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، با یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده مشاجره می کنید. شما می توانید با والدین یا دوستان نزدیک تماس بگیرید.  در مورد این موضوع صحبت کرده و از او کمک بخواهید. شخص سوم به شما کمک می کند تا خود را آرام کنید. حتی به شما نکاتی را در مورد چگونگی حل مشکل  ارائه می دهد.

هدف خانواده درمانی این است که درمانگر را به جای شخص سوم قرار دهد. اما ممکن است درمانگر به جای ارائه راه حل های جهت دار برای مشکل شما کار را سخت کند. شما و اعضای خانواده را تشویق کند تا راه هایی برای کنترل اضطراب خود بیابید. این استراتژی تقویت توانایی شما برای یافتن راه حل های داخلی و سالم است.

تمایز و خانواده درمانی

تمایز چیزی است که درمانگر به شما کمک می کند تا در داخل ذهن خود نیز روی آن کار کنید. بسیاری از افرادی که به دنبال خانواده درمانی هستند ممکن است با مسائلی مواجه شوند. این مسائل ناشی از نحوه نگرش آن ها به جهان است. آن ها ممکن است در نتیجه این کار رفتار احساسی متغیری از خود نشان دهند. آن ها مطمئن نیستند چگونه با احساسات یا دیدگاه های خود رفتار کنند.

هدف تمایز چیست؟

هدف تمایز، رهایی خود از این مبارزات است. این فرآیند یادگیری نحوه ایجاد نظرات شخصی شما است. به شما می گوید زندگی به گونه ای است که عاری از تأثیرات منفی ناشی از خانواده شما باشد. همچنین تأکید بر انجام این کار به گونه ای است که به شما امکاناتی می دهد. همانند روابط سالم و قوی خود را با اعضای خانواده خود نیز ادامه دهید. پس از تسلط بر این روش، می توانید مسائل خانواده را بهتر مدیریت کنید. حتی نقش خود را در این مشکل تشخیص دهید و از این دانش برای واکنش متفاوت در آینده استفاده کنید.

خانواده درمانی ساختاری

خانواده درمانی

یکی از انواع دیگر خانواده درمانی درمان خانواده ساختاری نامیده می شود. این رویکرد گزینه مناسبی برای کسانی است که ممکن است مشکلات آن ها با سازماندهی مجدد قابل حل باشد.  نحوه توزیع نقش ها و قدرت بین واحد خانواده شما حل شود.

این نوع درمان بیشتر در مواردی که کودک درگیر است استفاده می شود. درمانگر با ترسیم نمودار خانواده شما و یادگیری نحوه روابط بین هر یک از شما شروع می کند. پس از مشخص شدن موقعیت های قدرت، درمانگر شما می تواند تشخیص هایی دهد. این تشخیص ها برای رفع مشکلاتی که در حال تجربه آن هستید و باید چه تغییراتی ایجاد شود است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برای مراقبت موفقیت آمیز از کودک، همکاری کامل والدین و سایر اعضای خانواده همیشه لازم است. این روش خانواده درمانی بر اساس یک  اعتقاد ایجاد شد. این که ریشه بسیاری از مشکلات دوران کودکی نه از خود کودک، بلکه از مسائل درون واحد خانواده حل نشده است.

ایده خانواده درمانی ساختاری چیست؟

ایده خانواده درمانی ساختاری این است که پس از مشخص شدن مسائل کلیدی، خانواده را بازسازی کنیم. درمانگر شما می تواند در بازی های نقش آفرینی شرکت کند. او می تواند موقعیت های مشکل ساز را که در ماه ها یا هفته های قبل از جلسه رخ داده است، برطرف کند. گاهی اوقات ممکن است به نظر برسد که درمانگر شما جهت بیان دیدگاه های خاص موارد خاصی را در پیش می گیرد. این روشی است که برای از بین بردن الگوهای منفی و ارتقاء پویایی خانواده سالم استفاده می شود.

مشکلات درون یک خانواده می تواند ناشی از قدرت ناهموار باشد

علاوه بر این، مشکلات درون یک خانواده می تواند ناشی از قدرت ناهموار باشد. همانند تصمیم گیری یکی از والدین و حذف والدین دیگر.  یا حتی ممکن است از قدرت داشتن فرزندی در خانواده ناشی شود. مهم نیست که با چه مشکلی روبرو هستید، خانواده درمانی مهم است.  تماس با یک متخصص بهداشت روانی مانند یک درمانگر ممکن است به شما در بازسازی زندگی خانوادگی شما کمک کند.

همه چیز مربوط به تعادل در این مکتب فکری است. شما می خواهید که همه  احساس راحتی کنند.  برای حفظ تعادل سالم و شاد در خانواده باید این توزیع مناسب انجام شود.

خانواده درمانی راهبردی

خانواده درمانی راهبردی برای خانواده هایی که به دنبال روشی سریع برای حل مشکلات خود در کوتاه مدت هستند، مناسب است. این درمان با استفاده از روش های خاصی عمل می کند. این روش ها  به طور خاص برای مشکلات شما هست. یا حتی روی مشکلاتی که خانواده شما با آن دست و پنجه نرم می کنید، کار می کند. به درمانگری مراجعه کنید که خانواده درمانی راهبردی را تمرین می کند.

او ممکن است این شخص را شبیه مربی زندگی یا داور ببینید. فرض این نوع درمان به این معنا نیست که کجا بوده اید یا چه چیزی را پشت سر گذاشته اید. هدف این است که بفهمید کجا هستید و سپس برنامه ای برای حل سریع و کارآمد این مشکل تهیه کنید.

برنامه درمانی شما با شناسایی مشکلاتی که قابل رفع هستند شروع می شود

خانواده درمانی

در این نوع درمان، معمول است که برنامه درمانی شما با شناسایی مشکلاتی که قابل رفع هستند شروع می شود.  هنگامی که به این نقطه رسیدید، درمانگر پاسخ هایی را مشاهده می کند. درمانگر پاسخ هایی را که شما و خانواده شما برای رسیدن به این اهداف نشان می دهید مشاهده می کند.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا