انتخاب مشاور

انتخاب مشاور

انتخاب مشاور و روان درمانی می تواند درمانی موثر برای اغلب بیماری های عاطفی و ذهنی باشد. صحبت کردن ساده در مورد افکار و احساسات با یک فرد حامی می تواند اغلب باث شود احساس بهتری داشته باشید. این کار برای شما خیلی مفید خواهد بود و کمک می کند نگرانی های خود را ابراز کرده یا در مورد چیزی که در ذهنتان سنگینی می کند حرف بزنید. و از اینکه به حرف هایتان گوش داده می شود حس خوبی داشته باشید، اینکه بدانید کس دیگری هم به شما اهمیت داده و می خواهد کمکتان کند.

در حالی که صحبت با دوستان نزدیک و اعضای خانواده در مورد مشکلات می تواند برای شما بسیار موثر باشد اما گاهی نیاز به کمکی دارید که اطرافیان نمی توانند برای شما فراهم کنند. وقتی نیاز به حمایت بیشتری دارید، یک ناظر بیرونی یا راهنمای خبره ی دیگر، صحبت کردن با درمانگر یا مشاور می تواند به شما کمک کند. در حالی که حمایت دوستان و خانواده اهمیت دارد اما درمان متفاوت است. درمانگران شنونده هایی هستند که به صورت حرفه ای آموزش دیده اند و می توانند به شما کمک کنند تا ریشه ی مشکلات خود را پیدا کنید، بر چالش های عاطفی غلبه یابید و تغییراتی مثبت را در زندگی خود ایجاد نمایید.

نیازی نیست یک بیماری روانی در شما تشخیص داده شود تا بتوانید از مزایای درمان بهره مند شوید. افراد زیادی در روال درمان به دنبال دریافت کمک برای نگرانی های روزانه ی خود هستند: مشکلات در روابط، استرس کاری، یا مثلا شک داشتن به توانایی های خود. ما ممکن است در طول روزهای سخت نیز به دنبال مشاور برویم، مثلا در زمان طلاق و جدایی. اما در کنار فوایدی که به ما می رسد باید بتوانیم مشاور خوبی را برای خود انتخاب کنیم، کسی که اطمینان دارید می تواند باعث شود با مراقبت های او احساس بهتری داشته باشید و دارای تجربه ی کافی است تا به شما کمک کند برای بهتر بودن در زندگی تغییراتی را ایجاد نمایید. یک درمانگر خوب کمک می کند قوی تر شده و بیشتر نسبت به خودتان هشیار باشید.

چرا درمان را انتخاب کنیم نه داروها؟

انتخاب مشاور

فکر به توانایی برای حل مشکلات با خوردن قرص ها در هر روز می تواند برای شما خوشایند به نظر برسد. اگر واقعا همین کار عملی بود ساده می شد. اما مشکلات عاطفی و روانی علل متعددی دارند و داروها نمی توانند درمانی تک مرحله ای باشند.

داروها می توانند به کاهش برخی علائم کمک کنند اما همراه با عوارض جانبی خواهند بود. بعلاوه داروها نمی توانند مشکلات بزرگ را برای شما حل کنند. داروها نمی توانند روابطتتان را درست کنند، به یافتن مسیر درست در زندگی به شما کمک کنند یا به شما دیدگاه درستی دهند که چرا مرتبا به داشتن انتخاب های ناسالم ادامه می دهید.

درمان می تواند زمان بر و پر چالش باشد، زیرا احساسات و افکار ناخوشایندی اغلب به عنوان بخشی از روال درمان پدیدار می شوند. با این وجود درمان علاوه بر کاهش علائم برای شما فوایدی طولانی مدت همراه خواهد داشت. درمان به شما ابزارهایی را برای تغییر زندگی تان می دهد. برای ارتباط بهتر با دیگران، ساخت زندگی ای که برای خودتان می خواهید و تطابق با هر مشکلی که در مسیر زندگی با آن مواجه می شوید.

پیدا کردن یک درمانگر مناسب برای شما

پیدا کردن یک مشاور و درمانگر مناسب نیاز به کار و تلاش دارد اما ارزشش را خواهد داشت. ارتباط شما با مشاور اهمیت زیادی دارد. شما نیاز به کسی دارید که به او اطمینان دارید. کسی که احساس می کنید برای صحبت با او در مورد موضوعات مختلف و رازهای درونی تان راحتید، کسی که در طول مسیر بهبود همراه شما خواهد بود. درمان موثر نخواهد بود مگر اینکه بتوانید این ارتباط را برقرار کنید، بنابراین در ابتدا کمی زمان بگذارید تا بتوانید فرد مناسب را برای خودتان پیدا کنید. ایرادی ندارید برای یافتن یک درمانگر قوی کمی گشته و سوال بپرسید.

  • چیزی که تجربه می کنید.

  • یکی از دلایل اصلی برای پیدا کردن مشاور، به جای صحبت کردن تنها با یک دوست، تجربه است. به دنبال مشاوری باشید که در حل مشکلاتی که شما دارید تجربه داشته باشد. اغلب مشاوران در نواحی خاصی تمرکز دارند، مانند افسردگی یا اختلالات غذایی. مشاوران با تجربه مشکلاتی که با آن مواجه هستید را بارها و بارها دیده اند و این دیدگاه آن ها را وسیع کرده و باعث دید بهتری به قضیه خواهد شد. و برای برخی مشکلات مانند اختلال استرس پس از سانحه ملاقات داشتن با پزشک یا مشاور اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • در مورد گرایش های درمانی مختلف یاد بگیرید.

  • اغلب درمانگران ترکیبی از روش های مختلف را استفاده می کنند. با این وجودخوب است در مورد انواع روش های درمانی مختلف اطلاعات کسب کنید زیرا می توانند روی روش ارتباط مشاور با شما و طول دوره ی درمان پیشنهادی اثر داشته باشند.
  • چک کردن مدارک.

  • مدارک به معنای خوب بودن نیستند اما اگر می خواهید برای یک مشاور هزینه کنید باید اطمینان یابید این فرد مدارک لازم را داشته و در جایگاهی متناسب با برد تخصصی خود قرار دارد. البته این ها متناسب با تخصص و قوانین هر کشور متفاوت اند. همچنین ببینید شکایتی از این مشاور قبلا نشده است.
  • به حس خود اعتماد کنید.

  • حتی اگر این مشاور روی کاغذ خیلی خوب دیده می شود. (مدارک خوبی دارد.) اما حس نمی کنید ارتباط خوبی با او دارید، به او اعتماد نداشته یا حس می کنید به خوبی از شما مراقبت نمی کند، باید به سراغ انتخاب دیگری بروید. یک درمانگر خوب به انتخاب شما احترام گذاشته و هیچگاه نباید شما را تحت فشار قرار داده یا باعث شود احساس گناه پیدا کنید.

انواع درمان و درمانگران

انواع متفاوتی از درمانگر و روش های درمانی وجود دارد و در شروع این می تواند برای شما کمی گیج کننده باشد. تنها به یاد داشته باشید یک نوع خاص درمان نمی تواند همیشه بهترین باشد. این ها همه بستگی به نیازها و اولویت های فردی خودتان دارد.

درست است که برخی تکنیک ها می توانند در برخی مشکلات خاص مفید باشند (برای مثال فوبیا) اما در کل تحقیقات در مورد بهترین درمان همیشه به یک نتیجه گیری مشابه خواهد رسید:

فلسفه ی پنهان در درمان اهمیت کمتری از رابطه ی میان شما و درمانگر دارد.

اگر احساس راحتی داشته و به رابطه ی خود اعتماد دارید و البته به مدل درمان، این همان وسیله است که به شما کمک می کند احساس رضایت بیشتری در زندگی داشته باشید. این ها جدا از موقعیت هایی است که درمان برای شما همراه خواهد داشت.

انتخاب مشاور | مرکز مشاوره همکده

انواع متداول از درمان

اغلب درمانگران خود را به روش خاصی از درمان محدود نمی کنند بلکه متناسب با مشکلی که پیش رو دارند روش های متفاوتی را ترکیب می کنند. این باعث می شود درمانگر ابزارهای قوی زیادی داشته باشد. با این وجود اغلب گرایش خاصی دارند که آن ها را راهنمایی می کند.

  • درمان شخصی:

  • درمان های شخصی باعث افکار و احساسات منفی می شوند، همچنین رفتارهای مخرب یا مضری که می تواند همراه با آن باشد. در این درمان به علل پنهان مشکل فعلی دقت می شود (مانند الگوهای ناسالم در روابط یا تجربیات وحشتناک در گذشته) اما تمرکز اصلی روی ایجاد تغییرات مثبت در زمان حال است.
  • خانواده درمانی:

  • خانواده درمانی شامل درمان بیش از یک عضو در خانواده به صورت همزمان است تا در حل تنش ها و بهبود روابط به آن ها کمک شود. این ها اغلب بر اساس فرضیه هایی است که می گویند خانواده یک سیستم است. اگر یک نقش در خانواده تغییر کند همه تحت تاثیر قرار می گیرند و نیاز است رفتارهایشان نیز تغییر یابد.
  • گروه درمانی:

  • این روش درمانی اغلب توسط مشاوری حرفه ای انجام می شود و شامل گروه هایی است که روی مشکلاتی مشابه کار می کنند مانند اضطراب، افسردگی ای مصرف مواد. این روش درمانی می تواند مکان ارزشمندی برای تمرین محرک های اجتماعی در محیطی امن باشد و باعث می شود ایده و الهاماتی را از کسانی که مشکلاتی مشابه تجربه می کنند کسب نمایید.
  • زوج درمانی:

  • زوج درمانی شامل شرکت دو فرد درگیر در یک رابطه می باشد. افراد به سراغ زوج درمانی می روند تا یاد بگیرند چطور باهم روی تفاوت ها کار کرده، بهتر مکالمه داشته و با چالش های حل مشکلات در رابطه برخورد کنند.

انواع مشاور و درمانگر

انتخاب مشاور | مرکز مشاوره همکده

مواردی از متخصصان سلامت روان که در زیر آورده شده است کسانی اند که آموزش دیده و دارای مدرک تخصصی هستند. به یاد داشته باشید مشاوران عادی نیز می توانند یک فرد حامی و گوشی شنوا برای شما باشند. همیشه نمی توان از روی مدرک کیفیت کار یک مشاور را ارزیابی کرد.

انواع متداول از متخصصان سلامت روان عبارتند از:

روان شناس؛ کسانی که مدرک دکترا در روان شناسی داشته و برای درمان بیماری های روانی بالینی مجوز دارند.

کارکنان اجتماعی؛ کارکنان خدمات اجتماعی که دارای حداقل مدرک لیسانس بوده و دیگر آموزش های کلینیکی را نیز دیده اند.

مشاوران خانواده و ازدواج؛ دارای مدرک معتبر و تجربیات در زمینه ی مشاوره ی خانواده و ازدواج می باشند.

روان پزشک؛ یک پزشک متخصص سلامت فیزیکی که در سلامت روان نیز تخصص دارد. از آنجایی که در زمینه ی فیزیک بدن نیز ماهر هستند می توانند دارو تجویز کنند.

در طی مشاوره یا درمان انتظار چه چیزی را داشته باشید.

انتخاب مشاور | مرکز مشاوره همکده

 در حالت عادی جلسات برای حدود یک ساعت ادامه دارند و اغلب یک بار در هفته برگزار می شوند. درمان اغلب در مطب روان درمان انجام می شود اما ممکن است در بیمارستان ها نیز کار کنند.

  • باید انتظار تناسب خوبی بین خود و درمانگرتان را داشته باشید.شما ممکن است در صورت نیاز با چندین مشاور جلسه داشته باشید تا کسی را پیدا کنید که حس می کنید شما را درک کرده و قابل پذیرش است.
  • درمان روالی مشارکتی است.هردو شما و درمانگر در روند درمان مشارکت دارید. از شما انتظار نمی رود که روال بهبود را خودتان به تنهایی انجام دهید اما مشاور نیز به تنهایی نمی تواند کاری پیش ببرد. درمان می تواند شبیه به یک همکاری باشد.
  • درمان همیشه احساس خوشایندی همراه نخواهد داشت. خاطرات دردناک، ترس ها و احساسات بد ممکن است روی کار بیایند. این بخشی عادی از درمان است و درمانگر شما را در طی این روند راهنمایی خواهد کرد. اطمینان یابید در مورد احساساتتان با درمانگر خود صحبت می کنید.
  • درمان باید محیطی امن برای شما باشد.گاه ممکن است احساسات بد و ناخوشایندی داشته باشید اما باید همیشه احساس امنیت کنید. اگر حس کردید از جلسات مشاوره می ترسید یا گیج شده اید با درمانگر خود حرف بزنید.

چگونه از جلسات مشاوره بیشترین استفاده را کنید؟

انتخاب مشاور | مرکز مشاوره همکده
  • تغییراتی سالم در سبک زندگی خود ایجاد نمایید.چیزهای زیادی هستند که در زندگی روزانه می تواند برای حمایت از وضعیت روحی و بهبود سلامت عاطفی خود انجام دهید. از دیگران کمک بگیرید. ورزش و خواب کافی داشته باشید. خوب بخورید. زمانی برای استراحت و تفریح بگذارید.
  • انتظار نداشته باشید مشاور به شما بگوید چه کار کنید.شما و مشاورتان در روند بهبود شریک هم هستید. درمانگر می تواند راهنمای شما بوده و پیشنهادهایی برای درمان داشته باشد اما تنها خودتان می توانید تغییرات مورد نیاز برای پیشرفت را انجام دهید.
  • برای درمان همکاری کنید. جلسات را غیبت نکنید مگر اینکه واقعا مجبور باشید. اگر تمریناتی به شما داده شد حتما انجام دهید. اگر به جلسه ای نرفتید از خودتان بپرسید چرا. آیا می خواهید از صحبت های دردناک دور بمانید؟ آیا در جلسه ی اخر عصبی شده اید؟

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا