اضطراب کرونا

بر اساس یافته های روان شناسان، اضطراب کرونا ویروس واکنش قابل درکی است که بدن به ناشناخته ها دارد اما در این بین برخی افراد آسیب پذیرتر هستند.

برای کنار امدن و کاهش این اضطراب بهتر است دیدن رسانه های اجتماعی متعدد در این زمینه را کم کرده و تنها در صورت نیاز از یک یا دو منبع مورد اعتماد خود کمک بگیرید.

ناشناخته ها به احتمال بیشتری باعث اضطراب کرونا می شوند

اضطراب کرونا | مرکز مشاوره همکده

بر اساس یافته های دانشمندان طبیعی است که شما از ناشناخته ها بترسید و البته آنفولانزا یکی از آن ها نیست.

در مورد ویروس کرونا ما نمی دانیم سرانجام کی از بین می رود. حقیقت این است که با زمان کوتاهی که از امدن آن می گذرد اطلاعات کمی در این مورد به ما داده شده است. دانشمندان هنوز درست مطمئن نیستند که آیا این ویروس در زمانی که فرد هیچ علامتی ندارد قابل انتقال خواهد بود یا نه.

اما از انجایی که ترس از ناشناخته ها در انسان غریزه ای است برای محافظت از خود در مقابل خطرات، برخی در این مورد همینطور در بیماری های دیگری که قبلا شروع شده بود مانند سارس، انفولانزا و ابولا  می تواند به خاطر زنوفوبیا یا ترس از چیزهای بیگانه تشدید شود.

وقتی یک بیماری مانند ابولا یا ویورس کرونا از کشورهای دیگر به کشور وارد می شود نسبت به بیماری های حاضر در کشور خود اطلاعات کمی در مورد آن وجود دارد و علت اغلب توانایی های مراقبت کمتر و گاه حتی خود رژیم کشور اصلی است.

برخی افراد در مقابل اضطراب کرونا آسیب پذیرتر هستند.

پاندمیک وضعیتی است که یک ویروس در آن برای تمام جهان یک تهدید شده است.

درست مانند هر احساس دیگر یا مشکلات دیگر در سلامت روان اینکه افراد چقدر اضطراب مرتبط با کرونا را تجربه کنند بسیار متفاوت خواهد بود.

کسانی که در حال حاضر دچار اضطراب سلامت یا اختلال اضطراب فراگیر هستند به احتمال بیشتری نگران تهدیدهای باقوه ای مانند کرونا ویروس خواهند شد. زیرا این افراد اغلب تهدیدها را برای خود ارزیابی کرده و توانایی های خود برای مقابله با آن را می سنجند.

نکته قابل ذکر

زمانی که ان ها نتوانند یک نتیجه گیری قطعی و مشخص برای خود داشته باشند نگران شده و در تلاش برای حل مشکل اضطراب و کاهش عدم قطعیت خود به دنبال کسب اطلاعات بیشتر خواهند رفت.

کسانی که در گذشته تجربه ی بدی داشته اند که کرونا ویروس می تواند مروری بر آن باشد اغلب بیشتر توسط اخبار مرتبط تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و کسانی که فردی را می شناسند که بیمار است از لحاظ عاطفی بیشتر تحت تاثیر هستند، تحقیقات در گذشته نشان داده اند داشتن یک فرد نزدیک که مبتلا به سارس شده باشد با اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی و ترس های شدید اشاره شده مرتبط هستند.

کسانی در اطراف ما هستند که دوستشان دارید و به آن ها اهمیت می دهیم و اگر بیمار شوند نگران خواهیم شد.

در این شرایط ما قرت کمتری از آن ها خواهیم داشت. ما تنها می توانیم برایشان نگران باشیم. این عادی به نظر می رسد، این یک واکنش انسانی است که جای تعجبی ندارد.

برای کنار آمدن با شرایط استفاده از رسانه های اجتماعی را کم کرده و دست هایتان را بشویید.

از آنجایی که وحشت زمانی ایجاد می شود که فرد تهدید را زیاد بزرگ در نظر گرفته و توانایی خود برای مقابله با آن را ارزیابی می کند، دیدن برنامه هایی که مرتبا روی شیوع سریع ویروس کرونا و نداشتن درمان موثری برای این بیماری تمرکز دارند تنها سوختی برای آتش اضطراب شما خواهد شد.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که مرتبا دست های خود را بشویید و خود را در مقابل درکسی که مبتلا به ویروس دیده می شود ضدعفونی کنید.

شاید دانستن کلی اینکه چه چیزی در حال اتفاق افتادن است خوب باشد، خصوصا اگر جایی زندگی می کنید که تعداد زیادی از این بیماری دیده می شود، باید استفاده از رسانه های اجتماعی را برای خود محدود سازید، خصوصا از منابعی که خیلی قابل اعتماد نیستند یا مستند نمی باشند.

نکته قابل ذکر

در همین حین باید از کسانی که مستعد اضطراب بوده یا قربانی تبصیض هایی مانند نژادی قرار دارند حمایت کنید و به یاد داشته باشید بهتر است به جای اینکه زیاد وحشت کنید رو به طبیعت انسانی اورده و در زمان بحران ها در کنار یکدیگر باشید.

کسانی که در مورد حملات پایک و وحشت زیاد مطالعه می کنند می گویند در شرایط بحرانی اغلب افراد در کنار یکدیگر بوده، شجاعانه عمل کرده و از هم حمایت می کنند.

دلایلی برای امیدواری در طول شیوع کرونا ویروس

اضطراب کرونا | مرکز مشاوره همکده

متخصصان می گویند ترس های جهانی در مورد ویروس کرونا باید کم شود: اول اینکه این ویروس به عنوان ویروسی جدید با سرعت بیشتری از گذشته شناخته و ارزیابی شده است. تنها یک هفته پس از کشف آن، چینی ها اعلام کردند این ویروس آشکار شده و اطلاعات خود را در میان گذاشتند.

چیز دیگری که قابل توجه است اینکه تنها در یک هفته اطلاعاتی از ویروس در اینترنت در دسترس بود و همه می توانستند نگاهی به آن کرده و شروع به درک شرایط کنند. این کاری است که قبلا اصلا انجام نشده بود.

اضطراب کرونا | مرکز مشاوره همکده

دوم اینکه پیشرفت های متغیر در علم پزشکی از زمان شناخخت ویروس کرونا در دهه ی 1960 به دانمشندان و ویروس شناسان اجازه داده است تحقیقات بهتری در مورد نحوه ی عملکرد این ویروس داشته باشند.

برای مثال دانشمندان همین حالا هم می دانند کورنا ویروس می تواند باعث عفونت در انسان شود زیرا یک عامل از سرماخوردگی عمومی است، و اینکه شیوع سارس نشان داد کرونا ویروس به حیوانات برمی گردد. آنفولانزی فصلی خطر بالاتری را برای بشر داشته است.

پیشگیری برای هردو آنفولانزا و ویروس کرونا یکسان است: شستن دست ها، اجتناب از لمس کردن صورت و نداشتن ارتباط با کسانی که بیمار هستند.

البته آشنایی با آنفولانزای فصلی باعث شده است اغلب افراد این ویروس را تهدید بزرگی بدانند. امید است نگرانی های زیاد شده در مورد این ویروس با مراقبت های بهتر منجر به کم شدن انفولانزای فصلی در فصل آینده شود.

ابزارهای محافظتی پایه در مقابل اضطراب کرونا

اضطراب کرونا | مرکز مشاوره همکده

بهتر است از آخرین اطلاعاتی که در مورد شیوع کرونا داده شده است اگاه بوده و اطلاعات خود را زیاد کنید. کویید – 19 همچنان در چین نسبت به کشورهای دیگر افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد. اغلب افرادی که بیمار می شوند مشکلاتی خفیف را تجربه کرده و بعد بهبود می یابند. اما این مشکل می تواند برای برخی شدیدتر باشد.

پروتکل های بهداشتی دراضطراب کرونا

  • دست های خود را مرتبا بشویید: مرتبا کاملا دست های خود را با شوینده هایی بر پایه ی الکب تمیز کرده یا با آب و صابون شستشو دهید. چرا؟ شستن دست ها با آب و صابون یا استفاده از شوینده های دارای الکل می تواند تمامی ویروس های روی دست شما را از بین ببرد.
  • فاصله با افراد دیگر در اجتماع را رعایت کنید:باید بین شما و هرکسی که عطسه یا سرفه می کند حداقل یک متر فاصله باشد. چرا؟ وقتی کسی عطسه یا سرفه می کند قطرات ریز مایع از دهان و بینی او پرتاب خواهد شد که می تواند حاوی ویروس باشد. اگر به این فرد خیلی نزدیک باشد ممکن است این قطرات را تنفس کنید، از جمله ویروس کویید 29 اگر فردی که سرفه می کند بیمار باشد. 
  • اجتناب از دست زدن به چشم ها، بینی و دهان. چرا؟ دست شما با سطوح زیادی در تماس است و می تواند هر ویروسی را داشته باشد. دست ها اگر آلوده شوند می توانند ویروس را به چشم ها، بینی یا دهان ببرند. از انجا ویروس داخل بدن شما و می تواند شما را بیمار کند.
  • تمرین بهداشت تنفسی.اطمینان یابید کسانی که نزدیک شما هستند بهداشت تنفسی را درست را رعایت می کنند. این یعنی دهان و بینی خود را در زمان عطسه یا سرفه با آرنج و یا بهتر از ان با دستمال بپوشانید. سپس دستمال استفاده شده را فورا در کیسه ی زباله ی در بسته ای قرار دهید. چرا؟ قطرات تنفسی حاوی ویروس هیتند. با داشتن بهداشت تنفسی خوب از کسانی که اطراف شما هستند در مقابل ویروس هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا کویید–20 محافظت خواهید کرد.
    نکته قابل ذکر
  • اگر دچار تب، سرفه یا مشکلات تنفسی شده اید سریعا به پزشک مراجعه نمایید. اگر احساس بیماری می کنید در خانه بمانید. اگر تب دارید، سرفه می کنید یا نفس کشیدن برایتان سخت شده است با فوریت های پزشکی در تماس باشید. باید دستورالعمل ها در محل زندگی خود را دنبال نمایید. چرا؟ مراکز محلی بیشترین اطلاعات را در مورد وضعیت در محل زندگی شما دارند. تماس گرفتن از قبل اجازه می دهید فورا شما را به مرکز مناسبی راهنمایی کنند. این کار از شما مخافظت کرده و به پیشگیری از پخش ویروس و دیگر عفونت ها کمک خواهد کرد.
  • اطلاعات به روز داشته و راهنمایی های ارائه شده را دنبال کنید. اطلاعات خود در مورد کویید -19 را به روز نگه دارید. باید دستورالعمل هایی که توسط خدمات دولتی به شما ارائه می شوند را دنبال کنید تا از خودتان و دیگران در مقابل ویروس مراقبت نمایید. چرا؟ این منایع محلی بهترین اطلاعات را در مورد انتشار ویروس در منطقه ی شما دارند. آن ها می توانند برای حفاظت از خودتان شما را بهتر از هر فرد دیگری راهنمایی کنند.

مراقبت هایی برای افرادی که اخیرا (در 14 روز گذشته) در محلی بوده اند که کویید-19 در آن منتشر شده است.

  • راهنمایی که در بالا اورده شده است را دنبال کنید.
  • اگر احساس بیماری کردید در خانه بمانید، حتی علائمی خفیف ماند سردرد یا آبریزش بینی کم تا زمان بهبود. چرا؟ اجتناب از تماس با دیگران و مراکز بهدشتی اجازه می دهد بهتر و موثرتر از خودتان و افراد دیگر در مقابل این ویروس محافظت کنید.
  • اگر دچار تب، سرفه یا مشکلات تنفسی شدید در اولین فرصت از خدمات پزشکی کمک بگیرید زیرا علت می تواند عفونت تنفسی یا مشکلات جدی دیگری باشد. از قبل با مراکز تماس بگیرید. چرا؟ تماس گرفتن اجازه می دهد سریعا شما را به مرکز درستی راهنمایی کنند. این کار به پشگیری از انتشار ویروس نیز کمک خواهد کرد.

مقابله با استرس در طول شیوع ویروس

اضطراب کرونا | مرکز مشاوره همکده

در طول یک شرایط بحرانی کاملا عادی است که احساس ناراحتی، ترس، ناامیدی، نگرانی و وحشت داشته باشید. صحبت کردن با کسانی که به ان ها اعتماد دارید می تواند به شما کمک کند. با دوستان و خانواده ی خود تماس بگیرید.

اگر باید در خانه بمانید سبک سالمی برای زندگی داشته باشید، از جمله رژیم غذایی مناسب، خواب، ورزش و تماس با کسانی که دوستشان دارید.

برای مقابله با احساسات خود از سیگار، الکل یا دیگر مواد استفاده نکنید.

اگر حس می کنید نیاز دارید با یک مشاور تماس داشته باشید.

به دنبال حقایق و اطلاعاتی باشید که کمک می کنند بفهمید چقدر در خطر هستید. می توانید منبع خبری معتبری پیدا کنید که به او اعتماد دارید.

منابع
who.intbusinessinsider.comsciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا