روان شناسی ترس از کرونا

روان شناسی ترس از کرونا شامل موارد زیادی است. چندی است شیوع ویروسی جدید به نام کرونا ویروس در چین گزارش شده است که حالا این ویروس به حدود 38 کشور دیگر راه یافته می باشد. با وجودی که هنوز هم بیشتر تعداد گزارش های بیماری در چین می باشد. اما ویروس پای خود را به کشورهای دیگر نیز باز کرده و ترس در جهان را بالا برده و تبدیل به یک وحشت همه گیر یا پاندمیک شده است. در طول مدت کوتاهی در کره ی جنوبی تقریبا هزار نفر درگیر این بیماری شده اند. حالا این روزها این ویروس جدید راه خود را به کشور ما نیز باز کرده است.

اما اینکه چه چیزی یک پاندمیک شمرده می شود را چگونه مشخص می کنند و به چه معنایی است؟ این چیزی است که ما تا به حال در این مورد می دانیم.

پاندمیک یا وحشت فراگیر چیست؟

روان شناسی ترس از کرونا | مرکز مشاوره همکده

بر اساس سازمان جهانی بهداشت، پاندمیک شیوع جهانی یک بیماری جدید و تازه است. اغلب این مورد به آنفولانزا برمی گردد و اشاره دارد که یک بیماری به دو یا چند قاره ی مختلف منتقل شده و از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

شدت بیماری نمی تواند روی تعریف پاندمیک اثری داشته باشد تنها میزان شیوع و پیشرفت آن قبل از تعریف یک بیماری به عنوان پاندمیک بر اساس افرادی است که در جاهای مختلف می توانند به آن مبتلا شوند. در واقع بر اساس تعریف سازمان بهداشت اینکه چه کسانی به ویروس مبتلا شوند می تواند اولین مورد در تعریف پاندمیک باشد.

روان شناسی ترس از کرونا

” در مورد یک خرس سفید فکر نکن.”

در چشم ذهن خود چه چیزی را تصویر کردید؟ اگر پاسخ شما یک خرس سفید است دچار یکی از مشکلاتی هستید که اغلب متخصصان سلامت با آن مواجه هستند: خطر صحبت کردن در مورد خطرات کرونا ویروس یا کویید-19 .

پاسخی که اغلب متخصصان می خواهند به شکلی طبیعی به شما منتقل کنند این است “وحشت نکنید” اما این کار اغلب برای انسان غیرممکن است و نمی توان بدون داشتن وحشت به دستورالعمل های داده شده گوش کند.

اگر  کویید-19 تبدیل به یک پاندمیک جهانی شود، همانطور که به نظر می رسد به شدت در حال افزایش است، این مشکل بارها و بارها دیده خواهد شد. پزشکان می خواهند اطلاعاتی را منتقل کنند که به افراد کمک می کند خطرات را برای خود به حداقل رسانده و مشکل برای سیستم سلامت خود را محدود سازند. در همین حین، آن ها نگران هستند که به اشتراک گذاشتن زیاد اطلاعات باعث شود قرار گرفتن افراد در شرایط اضطراری واکنش های شدید و بیش از حدی همراه داشته باشند.

باید در این شرایط از غذاهای بسته بندی شده تهیه کنید.

بسیاری از متخصصان سلامت در جهان در روند روان شناسی ترس از کرونا پیشنهاد داده اند در این شرایط از داروها و غذاهای مطمئن استفاده کنید. در شرایط بروز یک پاندمیک جدی، به این معنا که مجبورید زیاد از خانه خارج نشوید، در زنجیره ای گرفتار شده اید که ممکن است تحت شرایط بیماری آسیب زیاد ببینید.

بهترین راه برای انجام این کار این است که خریدهای روزانه ی خود را در حدی محدود به روز کنید مثلا نیازی به یک بسته ی اضافه دستمال کاغذی یا یک کیسه بیشتر برنج در خانه نیست لزومی ندارد کوهی از وسایل اضافی در خانه ی خود انبار کنید. این چیزی است که در برخی نقاط با شیوع ویروس کرونا شاهد آن هستیم. مثلا در کشور هنگ کنگ دیگر دستمال کاغذی چیز کمیابی شده است و علت خرید بیش از حد لزوم می باشد.

یک دلیل واضح این است خالی شدن سوپرها از جنس قضیه ی دور از ذهنی نیست. اغلب مغازه ها برای دو یا نهایت چهار هفته جنش ذخیره دارند و باقی آن  بعد تامین می شود. اگر همه ی افراد در این چند هفته بخواهند بیش از حد لزوم خرید کند به احتمال زیاد بعد از مدت کمی با قفسه های خالی روبه رو خواهید شد و این خود پایه ای برای ترس و وحشت همگانی می شود.

این رفتارها منجر به کمبودهایی می شوند که اصلا منطقی نیست. اگر با گروهی از افرادی برخورد کردید که با وحشت زیاد در حال خرید هستند و می بینید خریدها را در خانه ی خود انبار می کنند، اولین واکنش شما احتمالا داشتن خریدهایی مشابه با ان ها خواهد بود. وقتی همه ی افراد این فکر را داشته باشند اثرات روانی کرونا پدیدار شده اند که اجتناب ناپذیر است.

چطور به روش روان شناسی ترس از کرونا، با این شرایط برخورد کنیم؟

روان شناسی ترس از کرونا | مرکز مشاوره همکده
  • درس اول: اولین درسی که می توان از شکست چین برای واکنش های ابتدایی به کویید – 19 داشت: با جمعیت باید مانند بزرگسالان رفتار کرد.

باید همه چیز را به مردم بگویید، همه ی اطلاعات باید کاملا واضح و شفاف برای مردم توضیح داده شوند. تنها نباید بگویید بیمارستان ها اماده هستند بلکه باید نشان داد بیمارستان ها برای مقابله با این شرایط چطور تجهیز شده اند.

هرچه اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار داده شود نه فقط تعداد موارد تایید شده و مرگ ها، بلکه برای مثال تعداد تست هایی که منفی شده اند و کدام زیرمجموعه از جمعیت بیشتر و کمتر در خطر ابتلا هستند افراد بیشتری قادر خواهند بود خودشان در مورد میزان امنیت و کارهای که باید انجام دهند قضاوت درست داشته باشند.

  • درس دوم: تنها چیزی که باید از ان بترسیم در واقع ترس از خود ترسیدن است.

هیچ رسانه ی رسمی ای نمی خواهد متهم به پخش خبرهای هشداردهنده باشد اما مقداری از نگرانی در مواجه با این عفونت پاندمیک جدید منطقی و سودمند است. تغییرات رفتاری جدیدی که برای کاهش خطر کویید-19 مورد نیاز است مانند شستن بیشتر دست ها و نقاطی که با آن در تماس هستید، دور ماندن از اجتماعات و مکان های شلوع در کشور که بیماری در آن پخش می شود محقق نخواهد شد مگر اینکه افراد از خطرات ویروس مطلع باشند.

روان شناسی ترس از کرونا | مرکز مشاوره همکده

یک وحشت کنترل شده و کم در این موقعیت ها اغلب نادر است. افراد به شدت نگران می شوند اما سطح و میزان نگرانی به نوی برای رسیدن به همکاری خوب در میان آن ها اهمیت دارد.

برخلاف چیزی که به نظر می رسد گذراندن زمان زیادی در رسانه های اجتماعی لزوما چیز بدی برای کم کردن این اضطراب و بیماری نیست. در این شرایط اینکه رهبران سیاسی  نتوانند برای آمادگی در مقابل این پاندمیک اولویت بندی کنند بد است و یا اینکه بخواهند در دفاع از مردم چین سخن رانی کنند کمکی نخواهد کرد. اما به اشتراک گذاشتن اطلاعات ارزشمند با عموم مردم مفید خواهد بود. ان ها را تشویق به مطالعه در این زمینه کرده و کمی فشار بیشتر برای کنترل شرایط داشته باشید این بهتر است تا اینکه منتظر مانده و بعد در دقیقه ی آخر پرچم هشدار قرمز را بالا ببرید.

در حال حاضر ترس از ویروس کرونا در بین تمام مردم جهان سریع تر از خود ویروس منتقل شده است. شاید این چیز خیلی بدی نباشد زیرا خودش باعث تشویق رفتارهایی برای شکست این ویروس خواهد شد. کمی ترس جامعه ی ما را به هم می ریزد بلکه به نوعی ان ها را ایمن تر خواهد کرد.

پنج راه برای برخورد با اضطراب کرونا ویروس و روان شناسی ترس از کرونا

در اینجا نکاتی آورده ایم که به شما کمک می کند اضطراب خود را مدیریت کنید، برخی خبرها را کنار گذاشته و دیدگاهی مثبت داشته باشید.

  • همه چیز را به پس زمینه ی ذهنتان ببرید.

نفسی عمیق کشیده و به خودتان یادآوری کنید که این عفونت های زیاد خطرناک نیست. حقیقت این است که خبرهای زیادی در مورد شیوع آن وجود دارد اما لزوما به این معنا نیست که همین حالا شما و خانواده تان در معرض تهدید قرار دارید.

  • به حقایق دقت داشته باشید.

بهتر است در مورد دیدن خبرهای جدید در مورد ویروس کمی تحقیق بیشتری داشته و در این زمینه کنجکاو باشید. در نهایت می توانید منبع قابل اطمینانی برای خود پیدا کنید. همچنین می توانید از پزشکان آشنا یا سایت های جهانی اطلاعات باارزشی را کسب کنید.

  • با کودکان خود حرف بزنید.

در مورد خبرهای جدید در مورد شیوع کرونا با صداقت و متناسب با سن کودک برای او توضیح دهید. والدین می توانند با تمرکز روی برنامه ها و روال های عادی زندگی به کاهش استرس فرزندان خود کمک کنند. به یاد داشته باشید کودکان رفتارها و احساسات شما را دیده و از ان برای چگونگی مدیریت احساسات خود در این زمان استفاده می کنند.

  • با دیگران در ارتباط باشید.

داشتن شبکه های اجتماعی کمک می کنند سریع تر حس کنید. به حالت عادی برگردید. همچنین فرد باارزشی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و کاهش استرس خود خواهید داشت. می توانید اطلاعات درستی که دارید را با دوستان و خانواده ی خود به اشتراک بگذارید. این کار به ان ها نیز برای مقابله با اضطراب خود کمک می کند.

  • به دنبال دریافت کمک باشید.

کسانی که حس می کنند به شدت عصبی هستند، مدام ناراحت بوده یا واکنش های شدید دیگری دارند که به شدت روی عملکرد کاری یا روابط شخصی شان اثر گذاشته است باید با یک فرد آموزش دیده و با تجربه در زمینه ی سلامت روان مشورت داشته باشند. روان شناسان و دیگر کارکنان سلامت روان می توانند در مقابله با استرس به شما کمک کنند. این کارهای تخصصی به فرد کمک می کنن راه های سازنده ای برای مدیریت شرایط خود پیدا کند.

واکنش های متداول به کرونا ویروس

روان شناسی ترس از کرونا | مرکز مشاوره همکده

با توجه به اخبار گسترده، محدودیت های سفری و نگرانی هایی که برای خود و کسانی که دوستشان دارید – افراد افکار، احساسا و واکنش های مختلفی را تجربه خواهند کرد. شما یا یکی از کسانی که می شناسید ممکن است این ها را تجربه کرده باشد:

  • احساس بی پناهی
  • اضطراب، نگرانی و ترس
  • مشکل در تمرکز یا خواب
  • ترس، عصبانیت و زودرنجی
  • احساس استرس و سردرگمی
  • انزوا یا کناره گیری از دیگران و ترس از رفتن به مکان های عمومی
  • ناراحتی، ترس یا از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلا لذت بخش بوده اند.
  • علائم فیزیکی مانند افزایش ضربان قلب، ناراحتی معده، کم شدن سطح انرژی یا دیگر شرایط ناراحت کننده.

استراتژی هایی برای مقابله با اضطراب و روان شناسی ترس از کرونا

روان شناسی ترس از کرونا | مرکز مشاوره همکده
  • روان شناسی ترس از کرونا – احساسات خود را بشناسید.

در شرایطی این چنین که زیاد از اوضاع مطمئن نیستید قابل درک است که احساس اضطراب، استرس یا ناراحتی داشته باشید. به خودتان زمان دهید تا این واکنش ها را شناخته و برای خود شرح دهید. می توانید ان ها را نوشته، در مورد آن با دیگران حرف  زده یا کاری جدید و خلاقانه انجام دهید.

  • هرجا ممکن است روال زندگی روزانه ی خود را داشته باشید.

داشتن یک روال سالم می تواند تاثیر مثبتی روی افکار و احساسات شما بگذارد. این ها شامل خوردن وعده های غذایی سالم، داشتن فعالیت فیزیکی مانند پیاده روی، داشتن خواب کافی و انجام کارهایی است که از ان لذت می برید.

  • با دیگران در ارتباط باشید.

دریافت حمایت از دیگران تاثیری قوی روی مقابله با چالش هایمان دارد. زمانی را با خانواده و دوستان خود بگذرانید. در مورد نگرانی ها، افکار و احساسات خود حرف بزنید تا بتوانید راه های فکری موثری برای برخورد با این شرایط استرس زا پیدا کنید.

  • روان شناسی ترس از کرونا – محدودیت هایی برای اخبار بگذارید.

قابل درک ست که بخواهید از شرایط آگاه باشید. اما دائما خواندن، دیدن یا گشو دادن خبرهای شیوع در رسانه های اجتماعی می تواند استرس و اضطراب غیر ضروری ای در شما ایجاد کند. کمی از این کار دور شوید. روی چیزهای مثبت در زندگی خود تمرکز کنید و البته کارهایی که می توانید روی آن کنترل داشته باشید.

منابع
services.unimelb.edu.au

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا