تقویت سیستم ایمنی در مقابل کرونا

شیوع ویروس تازه ی کرونا که توسط سازمان جهانی بهداشت با نام کویید -19 شناخته می شود، با شیوع خود در چین و نقاط دیگر جهان، سرتیتر خبرها شده و توجه افراد زیادی را به نحوه ی پیشگیری و قرنطینه جمع کرده است. اگر در مناطقی زندگی می کنید که این ویروس در آنجا دیده شده است با وجودی که شستن درست دست ها و اجتناب از رفتن به جاهای شلوغ ایده ی خوبی است باید گام هایی برای تقویت سیستم ایمنی در مقابل کرونا بردارید. زیرا در زمان مواجه شدن با ویروس به طور موثر می توانید با آن مبارزه کنید.

تقویت سیستم ایمنی در مقابل کرونا

سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت ها و بیماری ها ساخته شده است. راه های زیادی است تا بتوانید هر چیزی که یک موجود خارجی برای بدن شناخته می شود را شناخته و نابود کنید، از جمله باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، انگل ها و سلول های ناسالمی مانند سلول های سرطانی.

ویروس ها نیاز به سلولی دارند تا بتوانند پروتئین های خود را بسازند. این انگل های داخل سلولی هستند که می توانند درون سلول ها تکثیر شونند و این یکی از دلایلی است که موجودات زنده در نظر گرفته نمی شوند. موثرترین مکانیسم ها در واکنش اولیه مقابل عفونت های زنده با فعال سازی سلول های کشنده ی طبیعی ایجاد می شوند.

قدرت سیستم ایمنی در هر فرد با فرد دیگر بین تفاوت دارد و بعلاوه، در هر روز نوسانات در توانایی مبارزه با این عفونت ها بستگی به فاکتورهای زیادی دارد. در اینجا چند مورد اورده شده است که می توانید در مقابل شیوع ویروس کرونا از سیستم ایمنی بدن خود مراقبت کنید.

کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی در مقابل کرونا

تقویت سیستم ایمنی در مقابل کرونا ویروس | مرکز مشاوره همکده

با وجودی که روزانه خبرهای زیادی در مورد شیوع ویروس کرونا دیده می شود شما به سادگی در این رابطه استرس خواهید گرفت. برخی به قدری وحشت می کنند که شروع به انبار کردن مواد غذایی و بهداشتی کرده اند. ایده ی خوبی است که برای شرایط اورژانسی آماده باشید و این شامل شیوع ویروس ها نیز می شود با این وجود به یاد داشته باشید هورمون های استرس سیستم ایمنی بدن را تخریب می کنند و این باعث می شود واکنش آن ها به عفونت های ویروسی تاثیر کمتری داشته باشد.

در زمانی کوتاه، هورمون استرس کورتیزول می تواند با محدود کردن التهاب ایمنی بدن را کمی زیاد کند. اما زمانی که از حد خاصی بگذرد، کورتیوزل خیلی زیاد در خون درب ها را به سوی التهاب بیشتر باز می کند. استرس همچنین تاثیری منفی روی تولید لنفوسیت ها دارد، سلول های سفید خون که اولین خط دفاعی بدن در مقابل عفونت ها هستند و خطر را برای بیماری های ویروسی زیاد می کند.

در طول این دوران پر استرس، سعی کنید زیاد وحشت نکنید زیرا تنها شرایط را بدتر خواهید کرد. به یاد داشته باشید اثرات استرس در بدن زیاد می شوند، این یعنی حتی فعالیت های روزانه می توانند منجر به مشکلات بیشتر در سلامت شود.

ما در حال حاضر می دانیم برای اغلب کسانی که همین حالا سالم هستند بازهم ترس از این دارند که این ویروس چیزی کشنده بوده و زندگی شان را تهدید کند.

برای کاهش استرس، هر زمان احساس نگرانی زیادی دارید چند نفس عمیق کشیده و برخی تکنیک های ریلکسیشن مانند تمرکز ذهنی، مدیتیشن و تفکر مثبت را امتحان کنید.

آیا ویتامین ها می توانند از شما مقابل ویروس کرونا حفاظت کنند؟

نه. بهتر است تمام مواد غذایی که برای تقویت سیستم ایمنی خود لازم دارد را از یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنید. البته استثناهایی وجود دارد، مثلا فولیک اسید برای زنان باردار اغلب افراد سالم نیازی به مکمل های غذایی ندارند.

برخی رسانه های اجتماعی این ادعا را دارند که دوز زیاد از ویتامین های مکمل های غذایی، مانند ویتامین c، می تواند علائمی از کویید- 19 که شبیه به آنفولانزا هستند را کاهش دهند اما هیچ شواهد اثبات شده ای برای این مطلب وجود ندارد. مصرف دوز زیاد از برخی مکمل های غذایی، مانند ویتامین A و ویتامین D می توانند سمی باشند.

ویتامین C ویتامینی محلول در آب است و این یعنی مرگبار نیست اما اگر مقدار بیشتر از مقداری که بدن می تواند ذخیره کند دریافت کنید از طریق ادرار شما دفع خواهد شد. این یعنی ویتامین C اضافی مستقیما به دستشویی می رود.

ورزش کنید اما زیاده روی نکنید.

تقویت سیستم ایمنی در مقابل کرونا ویروس | مرکز مشاوره همکده

با وجودی که دانشمندان هنوز ارتباط مستقیمی بین ورزش و سلامت سیستم ایمنی بدن دریافت نکرده اند، منطقی است که ورزش منظم و متعادلی داشته باشید که بتواند با بهبود وضعیت سلامت به پیشگیری از بیماری کمک کند.

با این وجود ورزش زیاد می تواند باعث بروز التهاب در بدن شود که می تواند سیستم ایمنی را به وضعیت بیش فعالی برساند. بنابراین سعی نکنید زیاده روی کنید، خصوصا در طول دوران شیوع فصلی ویروس.

تقویت سیستم ایمنی در مقابل کرونا ویروس | مرکز مشاوره همکده

خوردن وعده های غذایی متعادل از میوه ها و سبزیجات

سیستم ایمنی سیستم دفاعی بدن است و درست مانند هر ارتش دیگر، سلاح ها نیاز به تغذیه دارند. اغلب شنیده اید که گفته می شود افرادی که در فقر زندگی می کنند و سوءتغذیه دارند بیشتر مستعد بیماری های عفونتی هستند.

با وجودی که تحقیقات کمی وجود دارند که اثرات مواد غذایی را مستقیما به رشد بیماری های عفونی مرتبط بدانند با این حال شواهدی وجود دارند که می گویند کمبود مواد غذایی، مانند روی، سلنیوم، آهن، مس، فولیک اسید و ویتامین هایی مانند A، B6، C و E  می توانند واکنش ایمنی در بدن حیوانات را تغییر دهند.

اطمینان یابید وعده های غذایی متعادلی از میوه و سبزیجات داردی و ریزمغذی های مورد نیاز بدن خود را دریافت می کنید.

برای تقویت سیستم ایمنی در مقابل کرونا، سیگار نکشید.

تقویت سیستم ایمنی در مقابل کرونا ویروس | مرکز مشاوره همکده

مصرف سیگار و تنباکو می تواند اثرات متعددی روی سیستم ایمنی و سلامت شما داشته باشد، مانند:

  • بیماری های شدیدتر و طولانی تر
  • احتمال بیشتر عفونت هایی مانند ذات الریه و آنفولانزا
  • سطح پایین از آنتی اکسیدان های محافظ ( مانند ویتامین C ) در خون

خواب کافی داشته باشید.

تقویت سیستم ایمنی در مقابل کرونا ویروس | مرکز مشاوره همکده

تحقیقات نشان داده اند کسانی که نمی توانند خواب با کیفیتی داشته یا به اندازه ی کافی بخوابند به احتمال بیشتری در خطر ابتلا به ویروس ها قرار دارند.

زمانی که می خوابیم بدن از خود پروتئین هایی به نام سیتوکین آزاد می سازد که در طول دوران کمبود خواب تولید آن ها کاهش خواهد یافت. سیکوتین ها در طول دوران عفونت و التهاب اهمیت بالایی دارند. بعلاوه تولید آنتی بادی ها و سلول های ایمنی در زمان نداشتن خواب کافی کم خواهد شد.

خواب بهینه برای بزرگسالان چیزی حدود 7 تا 8 ساعت می باشد. با این وجود کودکان در سنین مدرسه و نوجوانان به ده ساعت خواب نیاز دارند.

یک نکته: روی عادات خواب بهتر تمرکز کنید. این راه خوبی برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان است. زمان مناسب برای خواب چیزی حدود شش تا هفت ساعت در شب می باشد. برنامه ی منظمی برای خواب خود داشته و برای بیدار شدن نیز زمان منظمی داشته باشید. قبل از رفتن به رختخواب از دیدن وسایل الکتریکی، غذا خوردن و ورزش کردن اجتناب کنید.

چرا ویتامین D خطر بیماری های تنفسی را کاهش می دهد؟

بدن ما برای تولید پروتئین های ضدمیکروبی که ویروس ها و باکتری ها را می کشند به ویتامین D نیاز خواهد داشت. اگر ویتامین D کافی در جریان خون خود نداشته باشید کمتر می توانید این پروتئین ها را بسازید و بیشتر مستعد عفونت ها خواهید بود. این پروتئین ها در مسیر دستگاه تنفسی کاملا فعال هستند.

باید دقت داشته باشید در هیچ دستورالعمل پزشکی گفته نشده که برای بهبود ایمنی خود ویتامین D دریافت کنید، با این حال استاندارد پیشنهادی برای سلامت استخوان چیزی حدود 600 تا 800 واحد در روز است. (این مقدار در اغلب مولتی ویتامین ها وجود دارد.)

ویتامین D در ماهی های چرب، مانند سالمون، یا شیر یا غذاهای غنی از این ویتامین دیده می شود. در کل سطح این ویتامین در بدن تحت تاثیر قرار گرفتن مقابل نور خورشید، رنگ پوست و عرض جغرافیایی است. برای چک کردن سطح ویتامین D نیاز به ازمایش خون دارید. کمتر از 20 نانوگرم در میلی لیتر به عنوان کمبود در نظر گرفته می شود. بالای 30 بهینه است.

یک نکته: اگر نگران سیستم ایمنی بدن خود هستید باید سطح این ویتامین در بدن شما چک شده و در مورد مصرف مکمل های غذایی با پزشکتان مشورت داشته باشید.

برای تقویت سیستم ایمنی در مقابل کرونا، از مصرف زیاد الکل اجتناب کنید.

تحقیقات متعددی نشان داده اند ارتباطی میان مصرف الکل و عفونت های ایمنی وجود دارد. تحقیقات نشان داده اند کسانی که زیاد الکل می خورند در معرض بیماری های تنفسی و ذات الریه بوده و به کندی از عفونت ها و زخم ها بهبود خواهند یافت. الکل تعداد میکروب ها در میکروبیوم روده را تغییر می دهد، جامعه ای از موجودات ریز که روی سیستم ایمنی اثر دارند. الکل زیاد می تواند به ریه ها آسیب برساند و عملکرد سیستم ایمنی را مختل سازد، این برای کمک به بدن در شناسایی پاتوژن ها و مبارزه با عفونت ها لازم است. و البته تنها نوشیدن زیاد الکل نیست که آسیب رسان خواهد بود، نوشیدن گه گاه این ماده نیز می تواند روی ایمنی بدن اثرگذار باشد.

رژیم غذایی متعادلی داشته و از مکمل های غذایی تایید نشده استفاده نکنید.

یک رژیم غذایی مفید و ورزش کردن برای داشتن سیستم ایمنی قوی مهم است. با این وجود هیچ غذای تنه یا جایگزین خوراکی ای نیست که برای مراقبت از سیستم ایمنی یا مبارزه با بیماری ها تایید شده باشد. اما این ها مانع از شایعات در بین مردم نشده اند. کمی گشتن در رسانه های اجتماعی ادعا دارند آب و سیر جوشانده به شما کمک می کنند. برخی دیگر ادعا دارند خوراکی هایی که برای بهبود ایمنی بدن مفید هستند مانند زنجبیل، مرکبات، زردچوبه… تاثیرگذارند. تحقیقات کمی هستند که به فایده ی برخی از این خوراکی ها اشاره دارند اما شواهد قوی و کافی برای آن کم است.

مثلا مکمل های غذایی زینک درمانی مشهور برای مبارزه با سرماخوردگی و بیماری های تنفسی هستند.  اما اطلاعات در این زمینه پیچیده و متنوع است. اگر در حال حاضر زینک کافی از رژیم غذایی خود دریافت می کنید مصرف مکمل های غذایی شاید کمک زیادی به شما نکند. مکمل های زینک باعث ایجاد حالت تهوع می شوند.

محصولات زیادی هستند که ادعا دارند می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند اما اغلب آن ها توسط سازمان های بهداشتی تایید نشده اند. 

منابع
nytimes.comhealthdirect.gov.auhealthdirect.gov.auzmescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا