برخورد با کرونا از نادیده انگاشتن تا اضطراب شدید

سازمان بهداشت جهانی به خاطر ویروس جدید کرونا یک وضعیت اضطراری جدید را در سلامت اعلام کرده است، ویروسی که بیش از 2900 نفر را در سراسر جهان کشته و مکان اصلی شیوع ان در شهر ووهان در مرکز چین بوده است. بیش از 85000 نفر در سراسر جهان دچار این عفونت شده اند که اغلب ان ها در چین هستند. برخورد با کرونا از نادیده انگاشتن تا اضطراب شدید می تواند چالش برانگیز باشد.

کرونا ویروس چیست؟

برخورد با کرونا از نادیده انگاشتن تا اضطراب شدید | مرکز مشاوره همکده

بر اساس امارهای سازمان جهانی بهداشت کرونا ویروس از خانواده ی ویروس هایی است که باعث بیماری هایی می شوند که از سرماخوردگی عادی متغیر است تا سندروم های تنفسی حاد (سارس) و سندروم های تنفسی خفیف تر (مرس)

این ویروس در اصل بین انسان ها و حیوانات منتقل شده است. برای مثال سارس از خفاش به انسان منقل شده است در حالی که مرس از نوعی از شترها به انسان منتقل گشته است.

ویروس های کرونای زیادی در بین حیوانات در گردش هستند که هنوز روی انسان ها اثر نگذاشته اند.

نام کرونا ویروس از نام لاتین کرونا گرفته شده است که به معنای تاج یا هاله ی نور است. در زیر میکروسکوپ های ریز عکس این ویروس مانند یک تاج خورشیدی دیده می شود.

کرونا ویروس جدید که در روز هفت ژانویه توسط چینی ها معرفی شده و از آن به بعد کویید – 19 نامیده می شود رشته ای جدید است که قبلا در انسان تشخیص داده نشده بود. اطلاعات کمی در مورد این ویروس وجود دارد، البته انتقال از انسان به انسان در ان تایید شده است. برخورد با کرونا از نادیده انگاشتن تا اضطراب شدید مهم است.

علائم این ویروس چه هستند؟

بر اساس داده های سازمان جهانی بهداشت، نشانه های عفونت تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات در نفس کشیدن است.

در موارد شدیدتر ویروس می تواند منجر به ذات الریه شود، چندین عضو از کار افتاده و حتی می تواند به مرگ برسد.

تخمین های کنونی از زمان نهفتگی ویروس فاصله ی  روزهایی که عفونت در بدن پدیدار شده و روزهایی علائم ظهور می یابند از یک تا چهارده روز متغیر است. اغلب افراد بیمار علائم را پنج تا شش روز بعد نشان می دهند.

با این وجود افراد بیمار می توانند بدون علامت باشند، این یعنی با وجودی که ویروس در سیستم بدنشان حضور دارد هیچ علامتی را نشان نمی دهند. در عین حال باید شیوه برخورد با کرونا از نادیده انگاشتن تا اضطراب شدید را بدانیم.

ویروس کرونا تا چه حد کشنده است؟

برخورد با کرونا از نادیده انگاشتن تا اضطراب شدید | مرکز مشاوره همکده

بیش از 2900 مرگ ثبت شده است، تعداد تلفات ناشی از ویروس کرونا از امار شیوع سارس در سال 2002-2003 پیشی گرفته است، ویروسی که مرکز آن نیز چین بود.

سارس حدود نه درصد از افرادی که متبلا می شدند را از بین می برد، چیزی حدود 800 نفر در سراسر جهان و بیش از سیصد فرد تنها در خود چین. مرس، که زیاد پراکنده نشد، بیشتر کشنده بود و حدود یک سوم افراد مبتلا را از بین می برد.

با وجودی که ویروس کرونای جدید بیشتر از سارس در بین افراد گسترش داشته و افراد بیشتری را درگیر کرده است اما نرخ مرگ و میر در ان به طور قابل توجهی کمتر بوده و حدود دو درصد است.

در چه نقاطی مواردی از ابتلا به این ویروس دیده شده است؟

اغلب موارد و مرگ ها در چین بوده اند بیشرین تعداد در شهر ووهان دیده شده است.

مرگ افرادی در هنگ کنگ، فیلیپین، ژاپن، فرانسه، تایوان، کره ی جنوبی، ایتالیا و ایران نیز به ثبت رسیده است.

ویروس به مناطق زیادی در اقیانوس آرام و اروپا، آمریکای شمالی، آسیای میانه و آفریقا نیز راه یافته است.

بیشترین موارد خارج از چین در بین کسانی است که اخیرا به این کشور سفرهایی داشته اند، با این وجود مثال هایی از انتقال انسان به انسان در کشورهای متعدد دیده شده و سوال هایی در مورد مواردی وجود دارد که اصلا ارتباط آشکاری با چین نداشته اند.

برای جلوگیری از انتشار ویروس باید چه کار کرد؟

برخورد با کرونا از نادیده انگاشتن تا اضطراب شدید موارد زیادی در خود دارد. دانشمندان در سراسر جهان در تلاش برای ساخت واکسنی برای این ویروس هستند اما تا قبل از سال 2021 هیچ موردی را نمی توان برای این جمعیت زیاد تامین کرد.

در عین حال دولت چین با موفقیت شهر ووهان را قرنطینه کرده و محدودیت هایی را برای سفر به/ از شهر تعیین نموده است.

بسیاری از خطوط هواپیمایی بین الملی سفرهای خود به چین را کنسل کرده اند. برخی  کشورها ورود ملیت های چینی را به کشور خود ممنوع کرده و بسیاری دیگر سفر شهروندان خود را به شهر ووهان را ممنوع کرده اند.

برخورد با کرونا از نادیده انگاشتن تا اضطراب شدید | مرکز مشاوره همکده

این ویروس در اصل از کجا امده است؟

سازمان بهداشت چین هنوز در تلاش است منبع اصلی ویروس را ارزیابی نماید، چیزی که می گویند احتمال انتقال از یک غذای دریایی تجاری در ووهان است که به شکل غیرقانونی صادر نیز شده می باشد.

در روز هفت فوریه، محققات چینی گفتند ویروس می تواند از گونه های حیوانی آلوده از طریق مورچه خوارها به انسان منتقل شده باشد، موجودی که در آسیا به عنوان غذا و دارو از آن استفاده می شود.

محققان برخی اشاره کرده اند مارها یا خفاش ها می توانند منبع این ویروس باشند.

آیا این یک وضعیت اورژانسی جهانی است؟

سازمان بهداشت جهانی در 30 زانویه اعلام کرد شیوع این ویروس باعث یک وضعیت اضطراری در سراسر جهان شده است.

تصمیم بر اینکه سطح هشدار این ویروس بالا بیاید بعد از اولین مورد از انتقال انسان به انسان در خارج از چین تصویب شد.

هشدار سلامت بین الملل به کشورهای تمام جهان گفته است واکنش های خود به این ویرو را تحت راهنمایی آژانس ملی سلامت تنظیم کنند.

چطور از خودتان در مقابل این ویروس حفاظت کنید؟

برخورد با کرونا از نادیده انگاشتن تا اضطراب شدید | مرکز مشاوره همکده
  • اگر از محیطی آلوده مانند چین برگشته اید بهتر است برای 14 روز در خانه مانده و با افراد دیگر تماس نداشته باشید.
  • اگر مشکل در تنفس، سرفه یا تب دارید فورا با فوریت های پزشکی تماس بگیرید. باید سابقه ی سفرهای خود را با آن ها در میان بگذارید.
  • اگر از محیطی آلوده برگشته و حالا مشکلاتی مانند سرفه، تنگی نفس، آبریزش بینی و گلودرد دارید تا زمانی که دکتر به شما اجازه دهد از خانه خارج نشوید.
  • ماسک های صورت کمی محافظت خواهند داشت. زیرا جلوی قطرات مایعات را می گیرد. با این وجود نمی توانند مانع از ورود ذرات بسیار ریز ترشحات که می توانند از ماسک عبور کنند شوند.
  • در زمان عطسه یا سرفه دهان خود را با یک دستمال بپوشانید. سپس دستمال را داخل سطل انداخته و دست هایتان را بشویید. اگر دستمال در دسترس ندارید به جای کف دستان داخل آرنجتان عطسه یا سرفه کنید.
  • دست های خود را بشویید. دست ها را با آب تمیز و جاری خیس کنید. روی آن صابون بزنید. تمام دست را بشویید، از جمله پشت دست، زیر ناخن ها و بین انگشتان. حداقل برای بیست ثانیه دستتان را با صابون شست و شو دهید.

آیا این شیوع یک پاندمیک (بیماری همه گیر) است و باید بترسیم؟

برخورد با کرونا از نادیده انگاشتن تا اضطراب شدید | مرکز مشاوره همکده

نه. پاندمیک در تعریف سازمان بهداشت جهانی “گسترش بیماری در تمام جهان” است. گسترش این ویروس در بین از چین نگران کننده است اما چیز غیرقابل پیش بینی ای نبود. سازمان بهداشت جهانی گفته است شیوع این بیماری در وضعیت اضطراری از نگرانی های بین المللی قرار گرفته است. موارد کلیدی نحوه ی انتقال این کرونا ویروس جدید در بین افراد است و اینکه چه افرادی شدید بیمار شده و باید بستری شوند. اغلب ویروس هایی که راحت پخش می شوند تاثیر خفیف تری دارند. در کل این ویروس روی افراد مسن شدیدتر اثر می گذارد و تعداد کمتری از آن در کودکان دیده می شود.

باورهای غلط در مورد برخورد کرونا و رفع اضطراب شدید

  • آیا خشک کننده های دست برای کشتن ویروس کرونا موثر هستند؟

  • نه این دستگاه ها تاثیری روی کشتن کویید – 19 ندارند. برای محافظت از خودتان مقابل ویروس کرونا باید مرتبا دست های خود را با شوینده های بر پایه ی الکل تمیز کرده یا با آب و صابون بشویید. زمانی که دست هایتان تمیز شدند باید بگذارد خودشان خشک شوند، بدون استفاده از دستمال کاغذی یا خشک کننده های هوای گرم.
  • آیا اشعه های فرابنفش لامپ می توانند ویروس کرونا را بکشند؟

  • لامپ های UV نباید نباید برای استریل کردن دست ها یا دیگر نقاط بدن استفاده شوند زیرا این لامپ ها باعث حساسیت های پوستی خواهند شد.
  • اسکنرهای حرارتی چقدر در ارزیابی ابتلای فرد به ویروس جدید موثر هستند؟

  • این اسکنرها در ارزیابی وضعیت افرادی که دچار تب هستند ( دمای بدن بالاتر از دمای طبیعی باشد ) موثرند و علت این تب عفونت ناشی از این ویروس کرونای جدید است.

با این وجود ان ها نمی توانند افرادی که آلوده شده اند اما هنوز تب ندارند را تشخیص دهند. علت این است که حدود سطح دو تا ده روز زمان می برد تا فرد الوده شده بیمار گشته و تب کند.

  • آیا اسپری کردن الکل یا کلر در تمام بدن می تواند ویروس کرونا را بکشد؟

  • نه. اسپری الکل با کلر در تمام بدن نمی تواند ویروس هایی که وارد بدنتان شده اند را از بین ببرد. اسپری کردن اینگونه مواد می تواند برای لباس ها یا غشاهای مخاطی ( برای مثال چشم یا دهان ) مضر باشد. باید بدانید هردو الکل و کلر می توانند برای ضدعفونی سطوح استفاده شوند اما نیازی نیست برای موارد نام برده شده مصرف گردند.
  • آیا دریافت یک نامه یا بسته از چین بی خطر است؟

  • بله خطری ندارد. کسانی که بسته ای از چین دریافت می کنند در خطر ابتلا به ویروس جدید نیستند. با توجه به آنالیزهای صورت گرفته، ما می دانیم ویروس کرونا نمی تواند روی وسایلی مانند کاغذ یا بسته ها برای زمانی طولانی زنده بماند.
  • آیا حیوانات خانگی می توانند باعث انتقال ویروس شوند؟

  • در زمان حاضر هیچ شواهدی مبنی بر ابتلا حیوانات خانگی مانند سگ ها یا گربه ها به ویروس جدید کرونا وجود ندارد. با این وجود بد نیست همیشه بعد از تماس با این حیوانات دست های خود را با آب و صابون بشویید. این کار مانع از انتقال باکتری های مشترک مانند سالمونلا که می توانند بین حیوان و انسان منتقل شوند، خواهد شد.
  • آیا واکسن ذات الریه می تواند از شما مقابل ویروس جدید حفاظت کند؟

  • نه واکسن ذات الریه، مانند واکسن انفولانزا نوع B، نمی تواند محافظتی برای این ویروس جدید باشد.

این ویروس جدید و متفاوت است و به واکسن خود نیاز دارد. محققان در تلاش برای ساخت واکسن کویید – 19 می باشند و سازمان جهانی بهداشت از تلاش های آن ها حمایت می کند.

با وجودی که این واکسن ها مقابل کویید – 19 موثر نیستند اما دریافت واکسن های بیماری های تنفسی برای حفاظت از سلامتتان پیشنهاد می شود.

  • آیا شست و شوی مرتب بینی با آب نمک می تواند مانع از ویروس کرونا شود؟

  • نه. هیچ شواهدی وجود ندارد که استفاده ی مرتب از آب نمک بتواند افراد را از عفونت ویروس کرونای جدید حفاظت نماید.

شواهد خیلی کمی هستند که استفاده ی مکرر از آب نمک می تواند به بهبود سریع تر افراد از سرماخوردگی عادی کمک کند. با این وجود استفاده از این ماده نمی تواند مانع از عفونت های تنفسی شود.

  • آیا استفاده از روغن کنجد مانع از ورود ویروس به بدن می شود؟

  • نه. این روغن نمی تواند ویروس را بکشد. ضدعفونی کننده های شیمیایی می توانند ویروس کویید – 19 روی سطوح را از بین ببرند. این ها شامل وایتکس یا سفیدکننده های برپایه ی کلر یا محلول های دارای اتانول 75 درصد و کلروفورم هستند.

  • آیا آنتی بیوتیک ها برای پیشگیری و درمان این ویروس موثرند؟

  • خیر آنتی بیوتیک های مقابل این ویروس اثری ندارند و تنها برای باکتری ها هستند.

کرونا یک ویروس است و از این رو آنتی بیوتیک ها نباید برای پیشگیری یا درمان آن استفاده شوند.

منابع
who.inttheguardian.comaljazeera.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا