ویروس کرونا و زنان باردار

زنان باردار به نظر نمی رسد نسبت به افراد عادی دیگر در جامعه در صورت ابتلا به کرونا ویروس علائم حادتری را تجربه کنند. از آنجایی که این ویروس جدید است اینکه چگونه ممکن است روی شما اثر بگذارد زیاد مشخص نیست. انتظار می رود اغلب زنان باردار تنها علائم خفیف یا متوسطی شبیه به سرماخوردگی یا آنفولانزا را تجربه کنند. ویروس کرونا و زنان باردار می توانند چالش داشته باشند.

علائم شدیدتر مانند تنگی نفس اغلب در افراد مسن تر، کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا دچار مشکلاتی برای طولانی مدت بوده اند دیده می شود. تا به حال گزارش زیادی از مرگ زنان باردار تنها به علت ویروس کرونا نداشته ایم.

نکته مهم

از انجایی که این ویروس بسیار جدید است یادگیری و شناخت آن تازگی شروع شده است.هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهنده ی خطر بالاتر سقط باشد. هیچ مدرک معتبری نیست که ویروس بتواند در طول بارداری به جنین در حال رشد شما منتقل شود ( این را انتقال از راه جفت یا انتقال عمودی می نامند ) به همین دلیل گفته می شود اگر شما مبتلا به ویروس تشخیص داده شود احتمال بروز مشکل و اختلال برای جنین کم است.

برخی نوزادان که از زنان مبتلا به ویروس کرونا در چین متولد شده اند زودتر از زمان به دنیا امدند. مشخص نیست آیا ویروس باعث این وضعیت شده است یا به علت وضعیت نامناسب زنان پزشکان تصمیم به زایمان زودتر گرفته اند.

برای کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا چه کار می توان کرد؟

ویروس کرونا و زنان باردار | مرکز مشاوره همکده

مهم ترین کاری که باید انجام دهید شستن مرتب و درست دست ها بعد از بازگشت از محیط های شلوغ به خانه یا محل کار است. این یک راهکار بسیار موثر است که وب سایت های سازمان بهداشت جهانی به عنوان بهترین راه برای کاهش خطر عفونت معرفی کرده اند، و البته نه تنها برای کرونا ویروس بلکه برای چیزهایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا.

اگر فکر می کنم مبتلا به کرونا ویروس شده یا در معرض ان قرار گرفته ام باید چه کار کنم؟

اگر باردار بوده و هریک از شرایط زیر را دارید:

  • تب بالا
  • سرفه های جدید و ادامه دار

باید برای هفت روز در خانه بمانید. نباید به داروخانه، بیمارستان یا مطب پزشک مراجعه کنید. در صورت نیاز با با اورزانس تماس بگیرید. بهتر است با پزشک متخصص زنان خود تماس گرفته و به او بگویید که شما علائمی شبیه به ویروس کرونا را تجربه می کنید، خصوصا اگر برای قرارهای روتین باید در طی این هفت روز به مطب او می رفتید.

 در صورت بروز مشکلات زیر با پزشک تماس بگیرید:

  • شرایط شما بدتر شده است.
  • علائم بعد از هفت روز از بین نرفته اند.
  • حس می کنید در خانه نمی توانید با علائم کرونا کنار بیایید.
  • نگرانی هایی در مورد سلامت خود یا جنین تان در طول دوران قرنطینه دارید. در این شرایط ابتدا با پزشکتان تماس بگیرید. او می تواند به شما نکات لازم را بگوید، از جمله اینکه نیاز به رفتن به بیمارستان دارید یا نه.

فرایند تشخیص ویروس کرونا به سرعت در حال تغییر است. در حال حاضر، تنها کسانی که علائم شدید داشته و نیاز به مراقبت های شبانه روزی دارند برای تست به بیمارستان فرستاده می شوند.

اگر شما نیاز به تست داشته باشید به شکل افراد عادی دیگر از شما تست گرفته خواهد شد و مهم نیست که باردار هستید. در زمان فعلی تست شامل نمونه هایی است که از دهان و بینی شما گرفته می شود. شاید از شما بخواهند سرفه کنید، ترکیبی از بزاق و خلط.

ویروس کرونا و زنان باردار | مرکز مشاوره همکده

زنان بارداری که گفته می شود در خانه بمانند باید بیرون نرفته و برای هفت روز از ارتباط با افراد دیگر خودداری کنند. در سایت های معتبر راهنمایی های خوبی برای قرنطینه کردن خود در خانه وجود دارد، از جمله اینکه:

  • به مدرسه، محیط کار یا هیچ محیط عمومی دیگری نروید.
  • از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنید.
  • در خانه مانده و اجازه ندهید کسی به ملاقات شما بیاید.
  • تا حد ممکن خود را از افراد دیگر در خانه جدا کنید، از حوله، ملافه و ظروف مخصوص به خودتان خورده و در جای جداگانه ای غذا بخورید.
  • از دوستان، خانواده یا سرویس های خدماتی برای تهیه ی وسایل لازم کمک بگیرید اما بگویید ان را پشت در گذاشته و بروند.

می توانید برای حفظ فعالیت خود از فضای آنلاین کمک بگیرید مثلا استفاده از یوگا یا پیلاتس در بارداری.

ویروس کرونا و زنان باردار | مرکز مشاوره همکده

اگر در خانه در قرنطینه هستم باید وقت هایی که برای چک آپ بارداری داشته ام را بروم؟

باید با پزشک خود تماس گرفته و به او اطلاع دهید که شما برای احتمال یا تشخیص ویروس کرونا در قرنطینه هستید و از او بخواهید بگوید آیا باید برای چک آپ بروید یا نه.

این احتمال وجود دارد که قرار شما به زمان دیرتری موکول شود تا این دوران به اتمام برسد. اگر پزشکتان تشخیص داد که نمی توان وقتتان را عقب انداخت لازم است زمان خاصی برای شما در نظر گرفته شود. برای مثال باید در وقتی که مریض دیگری نیست بروید یا به کلینیک جداگانه ای سر بزنید تا از بیماران دیگر حفاظت شود.

آیا قرنطینه شدن برای احتمال ابتلا به ویروس یا ویروس تایید شده روی محل زایمان من اثر خواهد داشت؟

با تلاش های قبلی از زنان بارداری که احتمال یا تشخیص ویروس کرونا دارند خواسته می شود تا زمان زایمان در بخش های مخصوصی بمانند که در آن جنین با استفاده از وسایل الکترونیکی مرتبا چک می شود و هر ساعت سطح اکسیژن شما بررسی خواهد شد.

این روند مانیتورینگ مشخص می کند نوزاد چطور خود را با روند زایمان تطابق می دهد. این روند تنها در بخش های خاصی قابل اجراست، جایی که پزشک و ماما هردو حضور دارند، و در زمان حال توصیه نمی شود در خانه یا در مطب پزشک زایمان داشته باشید حتی با حضور پزشک متخصص.

آیا در قرنطینه ی خانگی بودن به علت ویروس کرونا روی نحوه ی زایمان اثر خواهد داشت؟

تاکنون هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد شما نمی توانید زایمان واژینال داشته یا در صورت ابتلا به کرونا ویروس سزارین برایتان بی خطرتر است. بنابراین برنامه ی زایمان شما تا حد ممکن بر اساس همان چیزی که می خواستید پیش خواهد رفت.

با این وجود اگر مشکلات تنفسی دارید احتمالا زایمان اورژانسی برای شما تجویز شده و سزارین انجام خواهد شد.

هیچ مدرک مشخصی نیست که بگوید زنان مشکوک یا مبتلا به کرونا ویروس نمی توانند اپیدورال یا بی حسی از ستون فقرات داشته باشند.

پزشک شما راه هایی را به شما پیشنهاد خواهد داد تا بتوانید در سریع ترین فرصت ممکن زایمانی امن و با کیفیت داشته باشد. هر زمان پزشک تصمیم گرفت که دیگر نیاز است به بیمارستان بروید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • تست کرونا برای شما انجام خواهد شد.
  • همسرتان شاید بتواند در طول زایمان کنارتان باشد اما فرد دیگری اجازه ی ورود ندارد.
  • در ورودی بیمارستان برای شما تجهیزات لازم فراهم شده و باید تا زمان رفته به اتاق ایزوله منتظر بمانید.
  • از شما خواسته می شود تا حد ممکن از خودروی شخصی برای رفتن به بیمارستان استفاده کنید یا با اورژانس تماس بگیرید.

آیا امکان انتقال ویروس به نوزاد وجود دارد؟

به دلیل جدید بودن این ویروس شواهد محدودی در مورد مدیریت زنان بارداری که مبتلا به ویروس شده اند وجود دارد. با این وجود هیچ گزارشی نیست که کرونا ویروس در طول سه ماهه ی سوم بارداری به جنین در داخل رحم منتقل شده باشد.

آیا نوزاد برای ویروس کرونا تست می شود؟

بله، اگر شما مشکوک یا مبتلا به کرونا ویروس باشید در زمان به دنیا امدن کودک او را برای کرونا تست خواهند کرد.

آیا در صورت وجود ویروس کرونا امکان برقراری ارتباط پوستی با نوزاد وجود دارد؟

بله، البته اگر خودتان بخواهید. اگر وضعیت کودک مناسب بوده و نیاز به مراقبت های خاصی نداشته باشید بعد از زایمان در کنار هم مراقبت خواهید شد.

برخی می گویند در چین برای زنان مبتلا به ویروس کرونا پیشنهاد می شود 14 روز از نوزاد دور باشند. با این وجود ممکن است برای شیردهی و ارتباط با مادر اثرات منفی همراه داشته باشد.

صحبت های زیادی در مورد خطرات و فواید این کار بین شما و پزشکی که مسئول مراقبت از کودک است صورت خواهد گرفت تا ببینید آیا باید خودتان از کودک مراقبت کنید یا نه.

این راهنمایی ها ممکن است با تحقیقات بیشتر تغییر داشته باشند.

اگر مشکوک به کرونا بوده یا در من تایید شده باشد امکان دارد بتوانم به کودک شیر بدهم؟

ویروس کرونا و زنان باردار | مرکز مشاوره همکده

بله. تا این زمان هیچ مدرکی نیست که ویروس بتواند از طریق شیر مادر منتقل شود در نتیجه فواید بسیار شیردهی مادر بر خطرات انتقال ویروس از طریق شیر ارجحیت دارند.

خطر اصلی شیردهید تماس نزدیک بین شما و نوزادتان است، زیرا ممکن است در هوا قطرات آلوده ای بوده و منجر به عفونت نوزاد نیز گردد.

صحبت ها در مورد خطرات و فواید شیردهی باید میان شما و خانواده  پزشک انجام شوند. این راهنمایی ها ممکن است با کسب اطلاعات تازه تغییر کنند.

نکته مهم

اگر شیردهی به فرزند خود را انتخاب کردید باید مراقبت های زیر را انجام دهید:

  • سعی کنید در زمان شیردهی عطسه یا سرفه نداشته باشید.
  • در صورت امکان در زمان شیردهی از ماسک صورت استفاده کنید.
  • قبل از لمس کردن کودک دستان خود، شیشه یا پشتونک او را بشویید.
  • راهنمایی ها در مورد تمیز کردن پمپ شیر بعد از هربار استفاده را دقت داشته باشید.

اگر شیردادن از طریق شیرخشک را انتخاب کردید بهتر است راهنمایی ها در مورد استریل کردن شیشه را دقت کنید. اگر در بیمارستان می خواهید خودتان به کودک شیر دهید باید از پمپ های سینه استفاده کنید.

منابع
rcog.org.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا