تنگی نفس ناشی از استرس چرا ایجاد می شود؟ درمان تنگی نفس استرسی چیست؟

تنگی نفس ناشی از استرس stress and shortness of breath  می تواند برای افرادی که دارای استرس و فشار روانی شدید هستند، خطرناک باشد. استرس به صورت عادی یک واکنش طبیعی بدن است که همه ما به گونه ای آن را تجربه می کنیم، اما مدیریت استرس برای برخی افراد به سختی انجام می شود. برای همین امر این فشار استرس بیش از حد ممکن است باعث تنگی نفس شود. برای درمان این فرآیند راه حل های مختلفی وجود دارد. محرک ها و علائم اضطراب از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است، اما بسیاری از افراد زمانی که احساس اضطراب می کنند دچار تنگی نفس می شوند.
تنگی نفس یکی از علائم رایج استرس است. مانند سایر علائم اضطراب و استرس، می تواند نگران کننده باشد، اما در نهایت بی ضرر است. زمانی که اضطراب از بین برود از بین خواهد رفت.
احساس تنگی نفس ناشی از استرس باعث می شود فرد بیشتر احساس اضطراب کند. آنها ممکن است مشکوک باشند که مشکل تنفسی یا قلبی دارند، در حالی که در واقعیت، متوجه علامتی از اضطراب می شوند.
در این مقاله، ما ارتباط بین استرس و تنگی نفس را بررسی می کنیم. همچنین می خواهیم بدانیم استرس زیاد در خواب چگونه است. برخی تحقیقات می گویند استرس باعث تنگی نفس می شود. ما در وبسایت همکده که به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره و ارائه دهنده خدمات حضوری و تلفنی روانشناسی، سایر علل احتمالی تنگی نفس را بررسی می کنیم.

علائم استرس و تنگی نفس ( Symptoms of stress and shortness of breath)

وقتی فردی استرس و تنگی نفس را تجربه می‌کند، تشخیص اینکه آیا استرس یا یک مشکل سلامتی دیگر مسئول علائم است، دشوار است. این می تواند به ویژه زمانی که علائم تنگی نفس ناشی از استرس شدید هستند چالش برانگیز باشد. تنگی نفس یکی از علائمی است که افراد مبتلا به اضطراب ممکن است آن را تجربه کنند، اما همه افراد مبتلا به اضطراب در تنفس مشکل ندارند. اضطراب می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم جسمی و روانی شود. این‌ها عبارتند از منبع قابل اعتماد:

  • دهان خشک
  • افزایش ضربان قلب
  • سرگیجه
  • تعریق
  • لرز
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • تکان دادن
  • تنش عضلانی
  • تنفس سریع و پی در پی
  • درد قفسه سینه
  • یک احساس خفگی
  • ترس از دست دادن کنترل
  • آشفتگی – احساس عصبانیت یا ناامیدی
  • افکار، تصاویر ذهنی یا خاطرات ترسناک
  • تمرکز ضعیف
  • گیجی
  • حافظه ضعیف
  • مشکل در صحبت

تشخیص ابتدایی تنگی نفس ناشی از استرس

تنگی نفس ناشی از استرس - همکده

پزشکان، تنگی نفس ناشی از استرس را با استفاده از معیارهای ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی تشخیص می دهند. تنگی نفس یکی از این معیارها نیست، اما می تواند با استرس شدید رخ دهد.
افراد مبتلا به اختلال پانیک یا حملات پانیک ممکن است دچار تنگی نفس نیز شوند. این علامتی است که پزشکان برای تشخیص اختلال هراس از آن استفاده می کنند. حملات پانیک علائم شدید اضطرابی مانند احساس عذاب یا ترس از مردن را به همراه دارد. علائم دیگر ممکن است شبیه علائم حمله قلبی باشد.

مشورت با پزشک درباره تنگی نفس ناشی از استرس (Stress shortness of breath)

هرکسی که مشکوک به اختلال اضطراب یا پانیک است ممکن است بخواهد برای تشخیص و درمان با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کند.
اگر فردی دچار تنگی نفس شود، ممکن است دلیل روشنی وجود نداشته باشد که می تواند باعث یا بدتر شدن اضطراب شود و تنفس را دشوارتر کند. برای تعیین علت تنگی نفس، پزشکان باید علل فیزیکی مانند آسم، مشکلات ریوی یا مشکلات قلبی را رد کنند.

آیا استرس باعث تنگی نفس و سرفه می شود؟

تنگی نفس و سایر علائم فیزیکی در واکنش جنگ یا گریز برای محافظت از شما رخ می دهد. با اضطراب، ممکن است برای زندگی خود دویدن نداشته باشید. اما بدن شما همچنان به منبع مورد اعتماد پاسخ می دهد که انگار شما هستید.
شما سفت شدن قفسه سینه، تنگی نفس و تنفس سریع‌تر را تجربه می‌کنید زیرا بدنتان در تلاش است تا اکسیژن بیشتری را به ماهیچه‌هایتان برساند و شما را برای فعالیت آماده کند. ضربان قلب شما افزایش می یابد و ممکن است احساس گرما کنید زیرا خون بیشتری به عضلات شما پمپ می شود و شما را برای مبارزه آماده می کند.
همه این علائم پاسخ های طبیعی بدن هستند که برای نجات جان شما طراحی شدند.
همانطور که گفتیم استرس می تواند باعث تنگی نفس به دلیل تغییر در ضربان قلب شود. داروها، تکنیک‌های تنفسی و تمرین‌های تمرکز حواس وجود دارند که می‌توانند کمک کنند. احساس تنگی نفس یا سایر مشکلات تنفسی می تواند ترسناک باشد. بسیاری از مردم نگران هستند که علائمی که بر تنفس آن‌ها تأثیر می گذارد باید ناشی از یک مشکل فیزیکی باشد. در واقع، سلامت روان شما به طرق مختلف بر سلامت جسمانی شما تأثیر می گذارد.

استرس و تنگی نفس در بارداری

با جلو رفتن روند بارداری، ممکن است فرد پس از انجام کارهای معمولی مانند بالا رفتن از پله ها در نفس کشیدن دچار مشکل شود. بر اساس مطالعات دانشگاهی در سال 2015، 60 تا 70 درصد از زنان در دوران بارداری دچار تنگی نفس ناشی از استرس Stress and shortness of breath in pregnancy می‌شوند.
علت آن عبارتند از فشار دادن رحم در حال رشد به سمت بالا بر روی ریه ها و افزایش هورمونی.
تنگی نفس بارداری معمولا بی ضرر است. با این حال، در برخی موارد، عوارض جدی‌تر بارداری می‌تواند منجر به مشکل در تنفس شود.
درمان معمولاً شامل درمان‌های خانگی است، مگر اینکه علت زمینه‌ای وجود داشته باشد که نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد.
در این بخش به بررسی علل تنگی نفس در دوران بارداری و چگونگی ایجاد آن می پردازیم. همچنین استراتژی های مقابله ای و زمانی که فرد باید با پزشک تماس بگیرد را پوشش می دهیم.

علائم تنگس نفس ناشی از استرس در دوران بارداری

تنگی نفس ناشی از استرس - همکده

اگر فرد باردار دچار تنگی نفس شدید است، ضروری است که با پزشک مشورت کند. در حالی که تغییرات بارداری می تواند باعث تنگی نفس شود، سایر شرایط پزشکی نیز می توانند به این مشکل کمک کنند. این شامل:

آسم

بارداری ممکن است علائم موجود آسم را بدتر کند. افراد مبتلا به آسم باید در مورد درمان های ایمن در دوران بارداری ( خصوصا اوایل بارداری) مانند داروهای استنشاقی یا داروها با پزشک صحبت کنند.

کاردیومیوپاتی (Cardiomyopathy) حوالی زایمان

این نوعی نارسایی قلبی است که می تواند در دوران بارداری یا بلافاصله پس از زایمان رخ دهد. علائم شامل تورم مچ پا، فشار خون پایین، خستگی و تپش قلب است. بسیاری از افراد ممکن است در ابتدا علائم خود را به بارداری نسبت دهند. اما این وضعیت می تواند به طور جدی بر سلامت فرد تأثیر بگذارد و اغلب نیاز به درمان دارد.

آمبولی ریه

آمبولی ریه زمانی رخ می دهد که لخته خون در شریان ریه گیر کند. آمبولی می تواند به طور چشمگیری بر تنفس تأثیر بگذارد و باعث سرفه، درد قفسه سینه و تنگی نفس شود.

فرق تنگی نفس با استرس

هنگامی که مضطرب هستید یا استرس دارید، بدن شما متفاوت عمل می کند. هورمون هایی تولید می کند که واکنش “جنگ یا گریز” را القا می کند. ضربان قلب شما سریعتر و رگ های خونی شما باریک می شود که جریان خون را محدود می کند و فشار خون را افزایش می دهد. سرعت تنفس و نیاز به اکسیژن شما نیز افزایش می یابد و باعث می شود احساس تنگی نفس ناشی از استرس کنید.

درک جنبه خوب و بد استرس

پاسخ جنگ یا گریز ماهیچه‌های شما را آماده می‌کند تا اقدامی انجام دهند. اما رویدادهای روزمره که زندگی را تهدید نمی‌کنند، مانند ضرب‌الاجل‌های کاری یا انجام چند کار، می‌توانند این پاسخ استرس را تحریک کنند. استرس مزمن هفته ها یا سال ها طول بکشد، می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند و منجر به مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا و سردرد شود. حتی در کوتاه مدت، استرس می‌تواند اضطراب و سایر شرایط سلامتی مانند آسم را بدتر کند.
به طور کلی تنگی نفس ناشی از استرس در زمان های فشار عصبی ایجاد می شود.

فرق تنگی نفس استرس با کرونا

تنگی نفس ناشی از استرس - همکده

تنگی نفس به عنوان افزایش تلاش برای تنفس، سفتی قفسه سینه یا احساس عدم دریافت اکسیژن کافی شناخته می شود. در حالی که این را می توان هم به اضطراب و هم به ویروس کرونا نسبت داد، علائم تنگی نفس اما کاملاً متفاوت است. علائم اضطراب همچنین می تواند شامل: احساس وحشت و ترس، افکار وسواسی، تعریق بیش از حد، تپش قلب، حالت تهوع، سرگیجه باشد. علائم ویروس کرونا عبارتند از: تب، سرفه خشک، درد و احتقان بینی، گلودرد یا اسهال – تفاوت‌های اصلی در این مورد تب و سرفه خشک است.
فردی که به دلیل اضطراب دچار تنگی نفس می شود، ممکن است آن را فقط در فواصل زمانی 10 تا 30 دقیقه ای تجربه کند و علائم احتمالاً در طول روز ظاهر می شوند و از بین می روند. در حالی که فرد مبتلا به کرونا که دچار مشکل تنفسی است، آن را برای مدت طولانی تری تجربه می کند، معمولاً همراه با علائم آنفولانزا.

تنگی نفس ناشی از استرس در خواب

اگر بدن نتواند به اندازه کافی اکسیژن را به خون پمپاژ کند، تنگی نفس ممکن است رخ دهد. ریه های شما ممکن است نتوانند اکسیژن دریافتی را پردازش کنند، یا قلب شما ممکن است نتواند خون را به طور موثر پمپاژ کند. تنگی نفس مزمن زمانی رخ می دهد که علائم را برای بیش از یک ماه تجربه کنید. حدود 85% منبع قابل اعتماد شرایطی که باعث تنگی نفس مزمن می شود به ریه ها، قلب یا سلامت روان شما مربوط می شود.
تنگی نفس زمانی که دراز می کشید، ارتوپنه (orthopnea) نامیده می شود. هنگامی که بعد از چند ساعت خواب رخ می دهد، به آن تنگی نفس حمله ای شبانه می گویند.

تنگی نفس ناشی از استرس در کودکان

وقتی کودک غمگین خود را می بینید که از تنگی نفس رنج می برد، می تواند یک تجربه وحشتناک باشد. بسیاری از مردم بر این باورند که اگر دچار تنگی نفس هستید، حتماً یک مشکل جسمی باعث این فرآیند شده است. با این حال، سلامت روان اغلب بر سلامت جسمانی شما تأثیر می گذارد و یکی از رایج ترین نشانه های افسردگی و اضطراب است.

تشخیص استرس و تنگی نفس کودکان

بسیاری از والدین اغلب می خواهند بدانند که چگونه می توانند تشخیص دهند که تنگی نفس ناشی از اضطراب است یا خیر. گاهی اوقات تشخیص اینکه آیا کودکی مضطرب دارید یا آن‌ها مشکلات دیگری دارند دشوار است. همانطور که قبلا ذکر کردیم، تنگی نفس یکی از علائم است: اما بسیاری از علائم دیگر اضطراب وجود دارد. این می تواند از علائم کاملاً فیزیکی تا روانی متغیر باشد.
خشکی دهان یکی از بارزترین علائم فیزیکی است که در کودک دارای استرس همراه با سرگیجه و تعریق مشاهده می شود. در موارد شدیدتر، ممکن است هنگام انجام کاری که برایشان استرس زا است، از لرز، حالت تهوع، اسهال و لرزش رنج ببرند.

درمان تنگی نفس و استرس یا ( treatment for shortness of breath)

هنگامی که دچار تنگی نفس ناشی از یک حمله اضطرابی می شوید، ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد که تنفس شما چیزی است که باید روی آن تمرکز کنید. اما با تمرکز بر تنفس خود، می توانید آن را تحت کنترل داشته باشید و مقدار مناسبی از اکسیژن را وارد ریه های خود کنید.
محققان دانشگاهی تمرین تنفس دیافراگمی را می کنند. این یک نوع تکنیک تنفسی است که از دیافراگم شما استفاده می کند. وقتی دچار تنگی نفس می شوید، عموماً از دهان یا قفسه سینه نفس می کشید. اما تنفس دیافراگمی می تواند:
سرعت تنفس خود را کاهش دهید
کاهش تقاضای اکسیژن
از تلاش و انرژی کمتری برای نفس کشیدن استفاده کنید

چرا موقع استرس تنگی نفس میگیرم؟

تنگی نفس ناشی از استرس - همکده

استرس شما به نوبه خود باعث می شود که حتی بیشتر احساس تنگی نفس کنید. زمانی که بر اثر فشارهای روانی ناشی از استرس بر روی خودتان دچار آسیب می شوید مککن است حملات عصبی اتفاق بیفتد. در طول حمله پانیک، افراد اغلب بیش از حد نفس می‌کشند یا بیش از حد تهویه می‌کنند. اگر در پاسخ به حمله پانیک خیلی سریع شروع به تنفس کنید، ممکن است اکسیژن بیشتری نسبت به نیاز بدنتان تنفس کنید.

منابع
وبسایت healthlineوبسایت medicalnewstoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا