مراقبت از سلامت ذهنی زن در طول بارداری

مراقبت از سلامت ذهنی زن در طول بارداری  بسیار مهم است. تجربه ی مشکلات ذهنی در ماه اول بارداری چیز عجیبی نیست. زنان در طول این دوران ممکن است حساس و زودرنج تر شوند و برخی حتی شاید دچار افسردگی گردند، اگر در گذشته مشکلات ذهنی شدیدی داشته اید یا در حال حاضر گرفتار بیماری های ذهنی هستید حالا نسبت به زمان های دیگر احتمال بیشتری وجود دارد در طول بارداری یا در سال اول بعد از زایمان دچار بیماری شوید. بیماری های ذهنی شدید شامل اختلال دوقطبی، افسردگی شدید و روان پریشی. برخی از زنانی که دچار بیماری های ذهنی حاد هستند ممکن است در طول بارداری هنوز سالم بمانند هر فرد متفاوت است، و محرک هایی برای عدم سلامت خود دارد. شما باید برای تمام شرایط برنامه ریزی داشته باشید.

بارداری و مراقبت از سلامت ذهنی زن در طول بارداری

بارداری با احساسات زیادی همراه است و البته همه ی این احساسات خوب نیستند. اگر احساس نگرانی دارید شما تنها نیستید. نگرانی حس متداولی است، خصوصا در طول سه ماهه ی ابتدای بارداری یا در بارداری هایی که بدون برنامه ریزی بوده اند. اگر شما با افسردگی یا اضطراب نیز مقابله می کنید حتی شرایط برای شما بدتر خواهد بود.

برای سلامت خود و نوزادتان باید تا جایی که می توانید و تا بیشترین حد ممکن از خودتان مراقبت کنید. مطمئن باشید که تغذیه ی خوبی دارید، ورزش می کنید، خواب کافی دارید و ویتامین های لازم برای دوران بارداری را مصرف می کنید.

اگر احساس نگرانی یا ناراحتی دارید یا عصبی هستید با یک فرد در این مورد صحبت کنید و بدانید چه زمانی باید به دنبال کمک گرفتن از دیگران باشید. از این رو مراقبت از سلامت ذهنی زن در طول بارداری مهم می باشد.

چه احساساتی را ممکن است داشته باشید؟

مراقبت از سلامت ذهنی در طول بارداری

تغییرات خلقی و وضعیت روحی ناپایدار در طول بارداری عادی است. اما اگر همیشه احساس عصبی بودن یا بی حالی و ناراحتی دارید این ها می تواند نشانه ای از مشکلی عمیق تر باشد. استرس باردار بودن در بدن در طول بارداری تغییر می کند و نگرانی های روزانه نیز می تواند در ان نقش داشته باشد.

برخی زنان باردار ممکن است دچار افسردگی یا اضطراب شوند:

  • افسردگی؛ ناراحتی یا حس زودرنجی برای هفته ها یا ماه هاست. برخی زنان قبل از باردار شدن نیز دچار افسردگی هستند. اما این مشکل بنا به دلایل متعددی ممکن است در طول بارداری نیز آغاز شود – برای مثال اگر یک زن برای باردار بودن خود خوشحال نبوده یا در خانه یا محل کار با استرس زیادی مواحه باشد.
  • اضطراب حس نگرانی یا ترس برای چیزهایی است که ممکن است اتفاق بیفتند؛ اگر به هر دلیلی زیاد نگران باشید چیزهای زیادی در طول بارداری می توانند به شما استرس دهند. شاید نگران باشید که نتوانید مادر خوبی شوید یا توانایی مالی برای بزرگ کردن یک کودک را نداشته باشید.

مراقبت از سلامت ذهنی زن در طول بارداری – زنان باردار ممکن است دچار مشکلات روحی دیگری نیز شوند، از جمله:

مراقبت از سلامت ذهنی در طول بارداری
  • اختلال وسواس فکری عملی
  • اختلال استرس پس از سانحه 
  • اختلالات غذایی (مانند بولیمیا یا بی اشتهایی عصبی)
  • اختلال دوقطبی (نداشتن انرژی، افسردگی و مانیای انرژی زیاد)
  • حملات پانیک (واکنش های فیزیکی شدید و ناگهانی با حس ترس بدون توضیح)

درمان مشکلات ذهنی در طول بارداری اهمیت زیادی دارد. مادرانی که افسرده یا مضطرب هستند یا مشکلات دیگری دارند شاید درمان های مورد نیاز را دریافت نکنند. شاید آن ها مراقبت درستی از خودشان نداشته یا در طول بارداری از دارو یا الکل استفاده کنند. همه ی این ها می توانند به نوزاد در حال رشد آسیب برساند.

اگر شما مشکلی در سلامت ذهنی خود دارید با پزشک خود مشورتی داشته باشید تا بتوانید کمک های لازم را در طول بارداری و بعد از آن دریافت کنید.

مراقبت از سلامت ذهنی زن در طول بارداری – چگونه می توانم از دیگران کمک بگیرم؟

اگر احساس اضطراب یا افسردگی دارید با پزشک، مشاور یا درمانگر مشورت داشته باشید و فورا کمک های لازم را دریافت کنید. هرچه درمان شما سریع تر شروع شود زودتر حس بهتری خواهید داشت.

همچنین در مورد وضعیت کلی سلامت و هرگونه مشکلی که در سلامت خود در گذشته داشته اید با پزشک صحبت کنید. پزشک شما بهتر است سابقه ی پزشکی کامل شما را بداند، در مواردی که مشکلی در طول بارداری با بعد از آن ایجاد می شود.

مراقبت از سلامت ذهنی در طول بارداری | مرکز مشاوره همکده

مشکلات چطور درمان می شوند؟

درمان ها برای مشکلات سلامت ذهنی در طول بارداری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • داروهای تجویزی توسط پزشک؛ همیشه قبل از شروع کردن درمان با پزشک خود مشورت داشته باشید یا از مصرف سر خود هرگونه دارو در طول بارداری اجتناب کنید. اگر برای هر نوع از مشکلات سلامت روان دارو مصرف می کنید و حالا باردار بوده یا قصد بارداری دارید به پزشک خود در این باره اطلاع دهید. مصرف داروها را کنار نگذارید، مگر اینکه پزشکتان به شما بگوید. برخی داروها ممکن است برای کودک در حال رشد مشکل ساز باشند اما کنار گذاشتن داروها شاید باعث بدتر شدن اوضاع شود.
  • گفتاردرمانی؛ صحبت یک به یک با یک درمانگر می تواند راهی عالی برای مدیریت استرس، برخورد با افسردگی و کاهش اضطراب در طول بارداری باشد. یافتن یک گروه حمایتی که در آن بتوانید نگرانی های خود را با مادران دیگر در میان بگذارید که بتوانند در این زمینه به شما کمک کنند. صحبت کردن با یک همکار اجتماعی یا دیگر متخصصان در این زمینه نیز می تواند به شما کمک کند.
  • راه های دیگر؛ زنان بسیاری با قعالیت هایی مانند یوگا، ورزش و داروها آرام می شوند. اگر احساس اضطراب یا نگرانی دارید با یک دوست یا عضوی از خانواده مشورت کنید یا یک رهیر مورد اعتماد پیدا کنید که بتواند به بهبود شما کمک کند.

اغلب مادران در روزهایی از دوران بارداری خود احساس افسردگی یا اضطراب می کنند و برخی ممکن است نیاز به درمان پیدا کنند. اما مشکلات سلامت ذهنی حتما برای نوزاد یا خود فرد مشکل ساز نخواهد بود. برای داشتن حس بهتر باید کمک های لازم را دریافت کنید و بهترین تلاش هایی که می توانید را برای بهبود خود انجام دهید.

نکاتی برای مراقبت از سلامت ذهنی زن در طول بارداری

مراقبت از سلامت ذهنی در طول بارداری

کارهای زیادی هستند که می توانید برای کمک به مدیریت سلامت روان و سلامت کلی خود در طول بارداری انجام دهید.

  • از خودتان انتظارات زیادی نداشته باشید؛ در مورد کارهایی که می توانید انجام دهید واقع گرا باشید. در زمان نیاز استراحت لازم را داشته باشید.
  • سعی کنید در این دوران چیزهای مهمی را تغییر ندهید؛ ماننند تغییر خانه یا تغییر شغل، مگر اینکه مجبور باشید.
  • فعالیت فیزیکی داشته باشید؛ (قبل از شروع هر برنامه ی ورزشی با پزشک خود ایمنی ان را چک کنید).
  • وعده های غذایی منظم و سالمی داشته باشید.
  • برای مقابله با استرس از دارو یا الکل استفاده نکنید.
  • با والدین دیگر در ارتباط باشید تا بتوانید یکدیگر را حمایت کنید.
  • اگر کسی به شما درخواست کمک کرد آن را بپذیرید؛ (در صورت نیاز از دیگران کمک بخواهید).
منابع
kidshealth.orgnhs.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا