حمله پانیک چه احساسی دارد؟

قلب شما می تپد، نفس کشیدن سخت است و نمی توانید درست فکر کنید – اینها می توانند برخی از علائم شدید حمله پانیک باشند. حمله پانیک اپیزودی از اضطراب ناگهانی همراه با واکنش بدنی اغراق آمیز به یک تهدید یا خطر است – خواه واقعی باشد یا درک شده. این موج ناگهانی ترس یا اضطراب شدید علائم جسمی و روانی خاصی را به همراه دارد. اینها اغلب تنها در چند دقیقه به حداکثر شدت خود می رسند. در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده می خواهیم بدانیم که حمله پانیک چه احساسی دارد؟ مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را ارائه می کند.

حمله پانیک چه احساسی دارد؟

علائم حمله پانیک می تواند به طور مستقیم به چیزی تکان دهنده یا ترسناک پاسخ دهد، اما همچنین می تواند بدون هیچ دلیل آشکاری رخ دهد. قابل درک است که ناگهانی بودن و عدم کنترل می تواند باعث شود آنها احساس ترس و وحشت کنند. برای بسیاری از افراد، حملات پانیک ممکن است یک رویداد یکباره باشد. برای دیگران، ممکن است یک چیز تکرار شونده باشد. این معمولاً در زمینه یک وضعیت سلامت روان مانند اختلال پانیک اتفاق می افتد. اما در هر صورت، حملات پانیک قابل کنترل هستند. اولین قدم برای مدیریت علائم حمله پانیک – چه گاه به گاه یا مکرر – درک آنها و احساس آنهاست.

علائم حملات پانیک

در طول حمله پانیک، می توانید علائم فیزیکی، عاطفی و شناختی را به یکباره تجربه کنید. بر اساس کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم، ویرایش متن (DSM-5-TR)، اگر چهار یا بیشتر از علائم حمله پانیک زیر را تجربه کنید، این حادثه یک تشخیص رسمی دریافت خواهد کرد:

  • تپش قلب
  • تعریق
  • لرزش
  • تنگی نفس یا احساس خفگی
  • درد قفسه سینه
  • حالت تهوع یا ناراحتی شکمی
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • غیرواقعی شدن یا مسخ شخصیت
  • ترس از دست دادن کنترل یا مرگ
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن
  • لرز یا گرگرفتگی

برای این که بدانیم حمله پانیک چه احساسی دارد باید موارد بسیاری را بررسی کنیم. در ادامه جزئیاتی از مهم ترین گزینه های علائم را نیز بررسی می کنیم.

تپش قلب

یکی از علائم رایج حملات پانیک این است که ضربان قلب شما به سرعت افزایش می یابد. ممکن است ضربان قلب خود را شدیدتر یا تندتر احساس کنید یا بشنوید، یا متوجه نبض شدیدی شوید که ضربان بیشتری می‌زند. ضربان قلب شما معمولاً با کاهش حمله پانیک و علائم کاهش می یابد.

تعریق

به عنوان بخشی از واکنش هراس، ممکن است شروع به تعریق کنید. اگر در جمع هستید، ممکن است ناراحت کننده یا حتی خجالت آور باشد، اما این علامت معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد و کاملا طبیعی است.

لرزش

یکی از اولین علائمی که ممکن است در هنگام حمله پانیک تجربه کنید، لرزش بیش از حد و غیرقابل کنترل یا لرزش در دست ها و پاهایتان است. ممکن است ساعت‌ها پس از پایان سایر علائم حمله پانیک، همچنان بلرزید – هرچند با شدت کمتری. با بهبودی و آرام شدن، لرزش باید بیشتر و بیشتر کاهش یابد. این علامت حمله پانیک در حالی که ناراحت کننده است، معمولاً نشان دهنده هیچ مشکل فیزیکی نیست.

تنگی نفس و احساس خفگی

در طول یک حمله پانیک، بسیاری از افراد دچار تنگی نفس می شوند یا احساس می کنند در حال خفگی هستند. این می تواند باعث سرفه، تهوع یا حتی استفراغ شود. هر چقدر هم که این علائم شدید و ناراحت کننده باشند، آنها پاسخی طبیعی به هجوم آدرنالینی هستند که شما تجربه می کنید. سعی کنید با کشیدن نفس های عمیق به داخل و خارج، روی تثبیت تنفس خود تمرکز کنید. تعداد تنفس منظم شما باید در عرض 5 تا 30 دقیقه بازگردد. در عین حال باز هم باید بدانیم که حمله پانیک چه احساسی دارد؟

درد یا ناراحتی قفسه سینه

ممکن است اضطراب و درد قفسه سینه را نیز تجربه کنید. اولین باری که این اتفاق می افتد اغلب ترسناک ترین است، زیرا ممکن است تصور کنید که این قلب شماست و متوجه نگرانی نباشید. حتی اگر ناراحتی قفسه سینه یک علامت رایج حمله پانیک است، اگر قبلاً هرگز درد قفسه سینه نداشته اید، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. این می تواند به شما کمک کند تا هرگونه بیماری زمینه ای قلبی را رد کنید. پزشک می‌تواند آزمایش‌هایی را انجام دهد و سؤالاتی بپرسد تا بدانند که آیا این مربوط به قلب است یا اضطراب.

حالت تهوع یا ناراحتی شکمی

یکی دیگر از پیامدهای آن همه آدرنالین حالت تهوع یا درد معده است. این علائم ممکن است درست در اوج حمله پانیک – در 10 دقیقه اول – بدتر شوند. گاهی اوقات ممکن است ساعاتی پس از پایان حمله همچنان حالت تهوع داشته باشید. به طور کلی اضطراب می تواند باعث ناراحتی معده شود.

سرگیجه یا سبکی سر

برای این که بدانیم حمله پانیک چه احساسی دارد بهتر است جزئیات علائم را هم بررسی کنیم. ترکیبی از علائم حمله پانیک – ضربان قلب، تهویه بیش از حد، و ترس از دست دادن کنترل – می تواند منجر به احساس سرگیجه یا سبکی سر شود. این یک پاسخ طبیعی به وحشت است. پس از ناپدید شدن سایر علائم، باید احساس ثبات بیشتری کنید.

غیرواقعی شدن یا مسخ شخصیت

ممکن است احساس کنید آنچه در حال رخ دادن است واقعی نیست، یا شروع به درک متفاوتی از محیط اطراف خود کنید، گویی در یک فیلم هستید. به این می گویند غیرواقعی سازی. شما همچنین می توانید احساس جدایی از خود کنید، گویی به بدن خود متصل نیستید. به این می گویند مسخ شخصیت.

ترس از دست دادن کنترل

اگر این یکی از اولین حملات پانیک است که تجربه کرده اید، علائم شدید ممکن است باعث شود که احساس کنید کنترل خود را از دست می دهید یا درک خود را از واقعیت از دست می دهید. همچنین ممکن است احساس کنید همه چیز به شما نزدیک شده است. اینها فقط احساسات موقتی هستند – محصول تمام فرآیندهای فیزیولوژیکی که در بدن شما در حال انجام است – و نشانه سلامت روان شما نیستند.

حمله پانیک چه احساسی دارد؟ – ترس از مرگ

ترس از مردن یکی از رایج ترین علائم حمله پانیک است، به ویژه برای حملات اولیه یا افرادی که به ندرت دچار حملات پانیک می شوند. بین علائم فیزیکی و اضطراب شدید، ممکن است نگران امنیت شخصی خود باشید. اگرچه این احساسات نتیجه مستقیم وحشت هستند، بنابراین لزوماً نشان دهنده هیچ مشکل فیزیکی یا تهدید کننده زندگی نیست.

احساس بی حسی یا گزگز

اگر شروع به احساس سوزن سوزن شدن در سراسر بدن خود کردید، ممکن است به دلیل اضطراب و آدرنالین باشد. همچنین می توانید احساس بی حسی یا یخ زدگی لحظه ای داشته باشید. این احساسات اغلب در عرض چند دقیقه از بین می روند.

لرز یا احساس گرما

حملات پانیک معمولاً با تعریق بیش از حد همراه است، همچنین می توانید لرز یا گرگرفتگی را تجربه کنید. این بدن شماست که سعی می کند خود را با آدرنالین و موج وحشت تطبیق دهد.

سایر علائم و احساسات حمله پانیک

برای این که بدانیم حمله پانیک چه احساسی دارد جزئیات بیشتری باید مورد بررسی قرار گیرد. شما همچنین می توانید علائم دیگری مانند گریه، سردرد یا استفراغ را تجربه کنید. اما برای تشخیص حمله پانیک، هنوز باید حداقل چهار مورد از علائم بالا را داشته باشید.

حمله پانیک چگونه است؟

در طول حمله پانیک، احساسات فیزیکی چشمگیری که احساس می کنید (مانند درد قفسه سینه یا تپش قلب) می تواند آنقدر ناراحت کننده باشد که برخی افراد آن را با حمله قلبی اشتباه می گیرند. علائم عاطفی و ذهنی نیز می تواند طاقت فرسا باشد. ممکن است احساس کنید که اتفاق فاجعه‌باری رخ خواهد داد یا باید از موقعیتی که در آن هستید فرار کنید زیرا در خطر قریب‌الوقوع هستید. این احساسات همیشه به یک محرک خاص مرتبط نیستند. علائم حمله پانیک می تواند شما را غافلگیر کند و حتی ممکن است در هنگام استراحت یا خواب رخ دهد. اغلب این ناگهانی حملات پانیک است که بیشتر ناراحت کننده است. برخی از افراد فقط یک بار علائم حمله پانیک را تجربه می کنند، اما شما ممکن است چندین بار یا به طور مزمن در طول زندگی خود آنها را تجربه کنید.

انواع حملات پانیک

برخی از افراد ممکن است هر بار که در موقعیت خاصی قرار می گیرند، علائم حمله پانیک را تجربه کنند، مانند زمانی که در آسانسور گیر می کنند یا هنگام صحبت در جمع. در برخی موارد، حملات پانیک می‌تواند ناشی از شرایط پزشکی یا جراحات یا حتی به عنوان عوارض جانبی برخی داروها باشد. همه علائم حمله پانیک دلایل یکسانی ندارند – و می توانند هم مورد انتظار یا غیرمنتظره باشند. شاید همین موارد است که باید بر مبنای آن بدانیم حمله پانیک چه احساسی دارد؟

حملات پانیک غیرمنتظره

یک حمله پانیک غیرمنتظره به طور ناگهانی و بدون دلیل یا محرک آشکار رخ می دهد. آنها می توانند در هر زمان و در هر مکان رخ دهند و شما نمی توانید حمله را به چیز خاصی متصل کنید. حتی ممکن است یک روز عالی بدون استرس داشته باشید و به طور ناگهانی این نوع حمله پانیک را تجربه کنید. حملات پانیک غیرمنتظره معمولاً به فکر، رویداد یا محرک خاصی مرتبط نیستند. ممکن است در حال خوابیدن، تماشای فیلم یا خندیدن با یک دوست باشید. جنبه غیرمنتظره می تواند درک تجربه را دشوارتر کند یا احساس ترسناکی را ایجاد کند.

حملات پانیک مورد انتظار

حملات پانیک مورد انتظار نتیجه یک محرک شناخته شده خاص است. به عنوان مثال، اگر از فضاهای کوچک می ترسید و در آسانسور گیر می کنید، ممکن است یک حمله پانیک مورد انتظار داشته باشید. یا اگر واقعاً در مورد آن مضطرب بوده اید، می توانید در حالی که منتظر انجام یک عمل جراحی هستید، دچار حمله پانیک شوید. به عبارت دیگر، شما می دانید که چرا وحشت می کنید. حملات پانیک مورد انتظار می تواند به صورت موقعیتی نشانه یا مستعد باشد. یک حمله پانیک ناشی از موقعیت ممکن است بلافاصله پس از قرار گرفتن در یک موقعیت خاص که قبلاً باعث حملات اضطراب یا حملات پانیک شما شده است، تجربه شود.

به عنوان مثال، اگر از عنکبوت می ترسید و با یکی از آنها در تماس هستید، ممکن است یک حمله پانیک نشانه ای را تجربه کنید. از طرف دیگر، یک حمله پانیک مستعد معمولاً پس از قرار گرفتن در معرض این موقعیت اتفاق نمی افتد. به عنوان مثال، ممکن است از پرواز بترسید، اما هر بار که سوار هواپیما می شوید دچار حمله پانیک نمی شوید. در عوض، ممکن است قبل از سوار شدن، یک بار سوار شدن یا بعد از ترک کامل هواپیما دچار حمله پانیک شوید. همچنین ممکن است یک حمله پانیک مورد انتظار ناشی از افکار ترسناک یا خود اضطراب داشته باشید.

حمله پانیک چه احساسی دارد؟  – آیا می توان از وحشت مرد؟

علائم حملات پانیک می تواند بسیار طاقت فرسا باشد. اگر قلبتان تند می‌زند، در تنفس مشکل دارید، و علاوه بر آن، ذهنتان به شما می‌گوید که دارید می‌میرید، ممکن است به راحتی خودتان را متقاعد کنید که درست است. این احساس در هنگام حمله پانیک در واقع بسیار طبیعی و رایج است. اما – این چیزی نیست که واقعاً اتفاق می افتد. در حمله پانیک، تپش قلب، احساس خفگی و سبکی سر بیشتر به دلیل هجوم آدرنالین و تهویه بیش از حد است. این، همراه با افکار مسابقه ای شما، می تواند منجر به علائم فیزیکی حتی شدیدتر شود.

در حالی که ممکن است چنین احساسی داشته باشید – شما واقعاً یک حمله قلبی یا تجربه تهدید کننده زندگی ندارید. در واقع، علائم حمله پانیک معمولا خطرناک یا کشنده نیستند. یک استثنای نادر در این مورد این است که شما غش کنید و به سر شما ضربه وارد شود. یا اگر وحشت شما باعث شود واکنش خاصی نشان دهید که ممکن است شما را در معرض خطر واقعی قرار دهد. برای مثال، اگر وحشت کردید و از خانه خود فرار کردید، بدون اینکه ابتدا ماشین را چک کنید از خیابان عبور کنید. اگرچه این موارد بسیار نادر هستند. اکثر مردم در هنگام حملات پانیک غش نمی کنند یا نمی دوند. اما در حالی که حملات پانیک کشنده نیستند، این احتمال وجود دارد که سلامت طولانی مدت شما تحت تأثیر حملات مکرر قرار گیرد، به خصوص اگر یک بیماری قلبی عروقی زمینه ای داشته باشید.

این بدان معنا نیست که می توانید در اثر حمله پانیک بمیرید، بلکه حملات متعدد می توانند به یک عامل خطر برای برخی از شرایط سلامتی تبدیل شوند.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا