11 تا از علائم و نشانه های استرس بیش از حد

 

استرس به عنوان یک وضعیت فشار روانی یا عاطفی ناشی از شرایط نامساعد تعریف شده است.

در بسیاری از موارد، اکثر افراد با احساس استرس روبرو هستند. یک مطالعه نشان داده است که 33٪ از بزرگسالان در معرض سطوح بالای استرس می باشند.

این وضعیت با یک لیست طولانی از علائم جسمی و روانی همراه است.

این مقاله به 11 نشانه و علائم استرس بیش از حد اشاره خواهد کرد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

آکنه

آکنه یکی از قابل رویت ترین نشانه هایی است که اغلب خود را آشکار می کند.

وقتی برخی از افراد احساس تنش و استرس می کنند، اغلب بیشتر به پوست صورت خود دست می کشند. این کار می تواند باکتری ها را گسترش دهد و به توسعه آکنه کمک کند.

مطالعات متعددی نیز تایید کرده اند که ممکن است آکنه با سطوح بالاتر استرس همراه باشد.

در یک مطالعه، شدت آکنه در 22 نفر قبل و در طی آزمون اندازه گیری شد. افزایش سطح استرس در نتیجه امتحان با شدت آکنه بیشتر همراه بود.

مطالعه دیگری از 94 نوجوان نشان داد که سطح استرس بالاتر با آکنه بدتر، به ویژه در پسران مرتبط است.

این مطالعات ارتباطی را نشان می دهد، اما برای عوامل دیگری که ممکن است تاثیر گذار باشند به حساب نیامده است. در نتیجه تحقیقات بیشتری برای بررسی ارتباط بین آکنه و استرس مورد نیاز است.

علاوه بر استرس، دیگر علل بالقوه آکنه شامل تغییرات هورمونی، باکتری، تولید بیش از حد چربی بر روی پوست و منافذ مسدود شده است.

سردرد

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که استرس می تواند منجر به سردرد شود، که وضعیتی است که با درد در ناحیه سر و گردن مشخص می شود.

یک مطالعه از 267 فرد مبتلا به سردرد مزمن نشان داد که یک رویداد استرس زا قبل از ایجاد سردرد های مزمن در حدود 45٪ موارد برای این افراد رخ داده است.

یک مطالعه بزرگ نشان داد که افزایش شدت تنش همراه با افزایش تعداد روزهای سردرد در هر ماه همراه بوده است.

در یکی دیگر از تحقیقات، 150 نفر از اعضای سرویس خبری در یک کلینیک سردرد مورد بررسی قرار گرفتند، که 67٪ آنها گزارش دادند که سردرد آنها ناشی از استرس است، و این دومین شایع ترین سرچشمه سردرد است.

سایر عوامل موثر بر سردرد عبارتند از: عدم خواب، مصرف الکل و کم آبی بدن.

11 تا از علائم و نشانه های استرس بیش از حد | مرکز مشاوره همکده

درد مزمن

درد مداوم و همیشگی محتمل است که می تواند منجر به افزایش سطح استرس شود.

یک مطالعه از 37 نوجوان مبتلا به بیماری سلول داسی شکل نشان داد که سطوح بالاتر استرس روزانه با افزایش میزان درد در روز در ارتباط است.

مطالعات دیگر نشان داده است که افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول ممکن است با درد مزمن مرتبط باشد.

به عنوان مثال، در یک مطالعه 16 فرد مبتلا به کمردرد مزمن را به یک گروه کنترل مقایسه کردند. این یافته ها نشان می دهد که افرادی که درد مزمن دارند سطح کورتیزول بالایی دارند.

مطالعه دیگری نشان داد که افراد مبتلا به درد مزمن سطوح بالای کورتیزول در موهایشان دارند. نشان دهنده استرس طولانی مدت.

به یاد داشته باشید که این مطالعات ارتباطی را نشان می دهد اما به عوامل دیگری که ممکن است درگیر شوند، نگاه نمی کنند. علاوه بر این، معلوم نیست که آیا استرس موجب درد مزمن یا بالعکس می شود یا اگر یکی دیگر از عواملی است که هر دو را به وجود می آورد.

علاوه بر استرس، بسیاری از عوامل دیگر نیز می توانند باعث درد مزمن شوند، از جمله شرایطی مانند پیری، آسیب، ناتوانی و آسیب عصبی.

بیماری مکرر

اگر احساس می کنید که شما دائما در حال عطسه هستید یا مریض احوال هستید. استرس ممکن است عامل آن باشد.

استرس ممکن است بر روی سیستم ایمنی بدن شما تاثیر بگذارد و باعث افزایش حساسیت به عفونت ها شود.

در یک مطالعه 61 فرد سال خورده که واکسن آنفولانزا به آنها تزریق شده بود. همچنین مبتلا به استرس مزمن بودند، یک واکنش ایمنی ضعیف به واکسن نشان دادند که نشان می دهد استرس ممکن است با کاهش ایمنی همراه باشد.

در یک مطالعه دیگر، 235 فرد بزرگسال به دو گروه پر استرس و کم استرس دسته بندی شدند تقسیم شدند. در طی یک دوره شش ماهه، افراد بالای 70 سال در گروه دارای استرس بیش از 70 درصد بیشتر عفونت های تنفسی را تجربه کرده بودند و بیش از 61 درصد بیشتر از گروه های کم استرس در معرض علائم قرار دارند.

تحقیقات بیشتری در مورد انسان برای درک ارتباط پیچیده بین استرس و ایمنی بدن لازم است.

با این حال، استرس تنها یک قطعه از پازل است که آن را به سلامت بدن ربط می دهد. سیستم ایمنی ضعیف همچنین می تواند منجر به رژیم غذایی ضعیف، عدم فعالیت فیزیکی و برخی اختلالات ایمنی مانند لوکمی و مولتیپل میلوما می شود.

11 تا از علائم و نشانه های استرس بیش از حد | مرکز مشاوره همکده

کاهش انرژی و بی خوابی

خستگی مزمن و کاهش سطح انرژی نیز می تواند ناشی از استرس طولانی مدت باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه از 2483 نفر نشان داد که خستگی به شدت با افزایش استرس ارتباط دارد.

استرس ممکن است خواب را مختل کرده و باعث بی خوابی شود، که می تواند منجر به کاهش سطح انرژی شود.

یک مطالعه کوچک نشان داد که سطوح بالاتر استرس مربوط به کار با افزایش خواب آلودگی و بی حوصلگی در هنگام خواب همراه خواهد بود.

مطالعه دیگری از 2316 شرکت کنندگان نشان داد که با افزایش شمار موارد رو به وخامت استرس با خطر افزایش بی خوابی همراه بود.

این مطالعات ارتباطی را نشان می دهد. اما برای عوامل دیگری که ممکن است نقش مهمی داشته باشند. این مطالعه در مورد آن ها حساب نمی شود. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا استرس می تواند به طور مستقیم باعث کاهش سطح انرژی شود یا نه، مورد نیاز است.

عوامل دیگری که ممکن است در کاهش سطح انرژی نقش داشته باشند، عبارتند از: کم آبی، قند خون پایین، رژیم غذایی نامناسب و یا کمبود تیروئید.

تغییرات در میل جنسی

بسیاری از افراد در طول دوره های استرس زا تغییراتی را در میل جنسی خود تجربه می کنند.

یک مطالعه کوچک، سطح استرس 30 زن را ارزیابی کرد. سپس در حالی که این افراد را به تماشای یک فیلم عاشقانه و شهوانی نشانده بود باعث تحریک آنها شد. افراد دارای سطوح بالای استرس مزمن، دارای تحریک کمتری نسبت به افراد با سطوح پایین تنش استرسی بودند.

مطالعه دیگری که از 103 زن انجام شد نشان داد که سطح بالاتری از استرس با سطوح پایین تر از فعالیت جنسی و رضایت مندی جنسی از شریک جنسی ارتباط دارد.

به همین ترتیب، در یک مطالعه 339 بیمار پزشکی مورد بررسی قرار گرفتند. گزارش شده است که سطوح بالای استرس منفی میل، تحریک و رضایت جنسی را تحت تاثیر قرار می دهد.

بسیاری از علل بالقوه دیگر تغییرات در میل جنسی، از جمله تغییرات هورمونی، خستگی و علل روانی نیز وجود دارد.

مسائل گوارشی

مشکلات دستگاه گوارش مانند اسهال و یبوست نیز می تواند ناشی از سطوح بالای استرس باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در مورد 2699 کودک انجام شد و نشان داد که قرار گرفتن در معرض حوادث استرس زا با افزایش خطر یبوست همراه بود.

استرس ممکن است به خصوص در افرادی که دارای اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا بیماری التهابی روده (IBD) هستند را تحت تاثیر قرار دهد. این موارد با درد معده، نفخ، اسهال و یبوست مشخص می شوند.

در یک مطالعه، میزان استرس روزانه با افزایش دیسترس گوارش در 181 زن مبتلا به IBS همراه بود.

علاوه بر این، یک تجزیه و تحلیل از 18 مطالعه که نقش استرس را بر روی بیماری التهابی روده بررسی کرد، اشاره کرد که 72٪ از مطالعات ارتباط بین استرس و نشانه های گوارشی را نشان می دهد.

اگر چه این مطالعات وجود یک ارتباط را نشان می دهد نشان می دهد. اما مطالعات بیشتری برای بررسی اینکه چگونه استرس ممکن است به طور مستقیم بر سیستم گوارش تاثیر می گذارد، مورد نیاز است.

همچنین در نظر داشته باشید که بسیاری از عوامل دیگر می توانند مسائل مربوط به گوارشی مانند رژیم غذایی، کم آبی بدن، میزان فعالیت بدنی، عفونت یا داروهای خاصی را ایجاد کنند.

11 تا از علائم و نشانه های استرس بیش از حد | مرکز مشاوره همکده

تغییرات در اشتها

تغییرات در اشتها در زمان داشتن استرس شایع است.

هنگامی که احساس تنش و استرس می کنید. ممکن است خود را بدون هیچ اشتیاقی نسبت به خوردن غذا ببینید و یا به طور غریزی در نیمه شب در دم درب یخچال ببینید.

یک مطالعه از دانش آموزان کالج نشان داد که 81 درصد از آنها گزارش کردند که در هنگام تأخیر دچار تغییرات اشتها دیده می شوند. از این تعداد، 62٪ افزایش اشتها داشتند، در حالی که 38٪ کاهش داشتند.

در مطالعه 129 نفر، قرار گرفتن در معرض استرس با رفتارهایی مانند خوردن بدون اینکه احساس گرسنگی بکنند همراه بود.

این تغییرات در اشتها همچنین ممکن است موجب نوسان وزن در دوره های استرس زا شود. به عنوان مثال، مطالعه بر روی 1355 نفر نشان داد که استرس با افزایش وزن در بزرگسالان دارای اضافه وزن همراه بود.

در حالی که این مطالعات نشان می دهد که ارتباط بین استرس و تغییرات اشتها و وزن، مطالعات بیشتری برای درک اینکه آیا عوامل دیگر درگیر هستند یا نه، مورد نیاز است.

سایر علل احتمالی تغییرات اشتها شامل استفاده از داروهای خاص یا داروهای دیگر، تغییرات هورمونی و شرایط روحی است.

افسردگی

برخی مطالعات نشان می دهد که استرس مزمن ممکن است به توسعه افسردگی کمک کند.

یک مطالعه از 816 زن مبتلا به افسردگی شدید نشان داد که شروع افسردگی به طور قابل توجهی با استرس حاد و مزمن مرتبط است.

مطالعه دیگری نشان داد که سطح بالایی از استرس با میزان بالای نشانه های افسردگی در 240 نوجوان  همراه بود.

علاوه بر این، مطالعه بر روی 38 نفر از افراد مبتلا به افسردگی غیر مزمن نشان داد که حوادث زندگی استرس زا به طور قابل توجهی با وقایع افسردگی ارتباط دارد.

به یاد داشته باشید که این مطالعات ارتباطی را نشان می دهد. اما لزوما به این معنی نیست که استرس باعث افسردگی می شود. تحقیق بیشتر در مورد نقش استرس در توسعه افسردگی ضروری است.

علاوه بر استرس، دیگر عوامل بالقوه افسردگی شامل سابقه خانوادگی، سطح هورمون، عوامل محیطی و حتی داروهای خاص می شود.

ضربان قلب سریع

ضربان قلب سریع و افزایش ضربان قلب همچنین می تواند نشانه هایی از سطوح استرس بالا باشد.

در یک مطالعه واکنش پذیری ضربان قلب در پاسخ به وقایع تنش زا و غیر استرس سنجی اندازه گیری شد. یافته ها نشان داد که ضربان قلب در شرایط استرس زا به طور معنی داری بیشتر بود.

مطالعه دیگری در 133 نوجوان نشان داد که با انجام کارهای پر تنش باعث افزایش ضربان قلب می شود.

در یک مطالعه مشابه، در معرض 87 دانش آموز مشغول به یک کار استرس زا افزایش ضربان قلب و فشار خون افزایش یافته و به اندازه کافی جالب توجه است. پخش موسیقی آرامش بخش در حین کار به واقع سبب جلوگیری از این تغییرات شد.

ضربان قلب سریع نیز ممکن است ناشی از فشار خون بالا، بیماری تیروئید، برخی بیماری های قلبی و نوشیدن مقادیر زیادی از نوشابه های کافئین دار یا الکل دار باشد.

11 تا از علائم و نشانه های استرس بیش از حد | مرکز مشاوره همکده

تعریق

قرار گرفتن در معرض استرس ممکن است باعث عرق کردن بیش از حد شود.

یک مطالعه کوچک در 20 بیمار با هیپریدروئید کف دست، وضعیتی است که تحت تاثیر تعریق بیش از حد در کف دست است. این مطالعه میزان تعریق را در طول روز با استفاده از یک مقیاس از 0 تا 10 بررسی کرد.

استرس و ورزش هر دو به طور قابل توجهی افزایش میزان عرق را با دو تا پنج امتیاز در افرادی که دارای هیپریدروئیدی کف دست و همچنین گروه کنترل بودند افزایش داد.

مطالعه دیگری نشان داد که قرار گرفتن در معرض استرس منجر به بالا بودن میزان عرق کردن و بویایی در 40 نوجوان شد.

عرق بیش از حد می تواند ناشی از اضطراب، خستگی گرمایی، بیماری تیروئید و استفاده از داروهای خاص باشد.

در انتها

استرس چیزی است که اکثر مردم حداقل آن را در یک جا تجربه می کنند.

این می تواند در بسیاری از جنبه های مربوط به سلامتی و بسیاری از علائم، از جمله کاهش سطح انرژی مضر بوده و باعث سردرد و یا درد های مزمن شود.

خوشبختانه راه هایی برای کمک به کاهش استرس وجود دارد. مانند تمرین ذهن، تمرین و ورزش کردن و انجام یوگا و مدیتیشن.

منبع: مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا