باورهای نادرست در مورد کرونا

شیوع و گسترش کرونا ویروس باعث ایجاد شدن باورهای نادرست در مورد کرونا شده است. سازمان جهانی بهداشت تلاش زیادی دارد تا بتواند با این اطلاعات نادرست مبارزه کرده و ان ها را از بین ببرد. نظریات نادرست و غلط در مورد ویروس کرونا می تواند تلاش های صورت گرفته برای پیشگیری از گسترش زیاد این ویروس را تحت الشعاع قرار دهند.

ویروس نوظهور کرونا در حال گسترش در سراسر جهان است و مرتبا می بینیم موارد جدیدی از ابتلا به آن گزارش می شود. این ویروس به سرعت در حال گسترش بوده و به نظر می رسد نظریات مختلفی  وجود دارد که می گویند برخی افراد در پشت صحنه هستند که می خواهند با این ویروس کارهای شیطانی و منحوسی را انجام دهند. تحقیقات در نظریات پزشکی مختلف نشان می دهند این نظریات اشتباه و باورهای القا شده خود می توانند به اندازه ی شیوع ویروس برای جامعه خطرناک باشند.

یکی از نظریات مطرح شده در این بین می گوید کرونا ویروس در واقع سلاحی است که به شکل زیستی طراحی شده و به عنوان راهی برای جنگ و مبارزه با چین است. برخی نظریات دیگر باور دارند دولت های US و UK این ویروس را ساخته اند تا راهی باشد که با معرفی واکسن آن درآمد زیادی کسب کنند.

نکته مهم درباره باورهای نادرست در مورد کرونا

با وجودی که بسیاری از این نظریات به نظر بعید هستند اما گفته می شود قدرت های شیطانی یک برنامه ی سری را دنبال می کنند تا این ویروس را در تمام جوامع گسترش دهند. اغلب این برنامه ها با هدف سلامت افراد طراحی می شوند. مثلا گزارشی تهیه شده در اسپانیا در سال 2019 نشان داد چیزی حدود شانزده درصد از شرکت کنندگان در تست باور دارند که ویروس HIV با هدفی مشخص توسط یک گروه سری یا سازمان هایی مخفیی ساخته و پخش شده است. و 27 درصد از مردم فرانسه و 12 درصد از مردم بریتانیا نیز باور دارند حقیقت در مورد اثرات مضر واکسن ها هنوز از عموم مردم پنهان شده است.

گسترش خبرهای نادرست و نظریات غلط در مورد کرونا ویروس چیزی شبیه به یک مشکل قابل توجه برای سازمان جهانی بهداشت است که باعث ایجاد صفحاتی با اطلاعات غلط در فضای مجازی شده و باید با آن مقابله کرد.

گسترش نظریات نادرست در مورد ویروس کرونا

باورهای نادرست در مورد ویروس کرونا | مرکز مشاوره همکده

تحقیقات نشان داده اند اغلب در شرایط بروز بحران در یک جامعه، مانند حملات تروریست ها، تغییرات سیساسی شدید یا بحران های اقتصادی، همیشه این تمایل وجود دارد که نظریات نادرستی در بین مردم منتشر گردد. این نظریات غلط در دوران وجود تردید و تهدیدها شکوفا می شوند، زمانی که ما به دنبال درکی درست از دنیای پرهیایوی اطراف هستیم. این درست مشابه شرایطی است که با شیوع ویروس ایجاد شده است، که می تواند توضیحی برای گسترش زیاد نظریات نادرست در ارتباط با ویروس کرونا باشد.

شرایط مشابه حالا در سال 2015-16 در زمان شیوع ویروس زیکا وجود داشت. نظریات نادرست در مورد زیکا می گفتند این ویروس یک سلاح بیولوژیکی است نه یک اتفاق طبیعی. تحقیقات صورت گرفته در طول دوران شیوع این ویروس نشان دهند صحبت ها و شایعات در مورد شیوع ویروس می تواند راهی باشد که مردم از طریق ان در تلاش برای کنار امدن با عدم قطعیت شدید و اطلاعات ناکافی در مورد ویروس زیکا می باشند.

در مقالات مطرح شده از متخصصان سلامت و دیگر سازمان های حرفه ای همواره گفته شده است که اعتماد یک منبع مهم برای مبارزه در بحران های سلامت است. اما افرادی که به نظریات و شایعات باور دارند در کل به گروه های سیاسی، شرکت های دارویی یا مدیران قدرتمند دیگری که باید از آن ها خبر دریافت کنند مطمئن نیستند. اگر جامعه اعتماد نداشته باشد به احتمال کمتر توصیه های پزشکی مطرح شده را رعایت خواهد کرد.

نکته مهم

تحقیقات صورت گرفته نشان داده اند نظریات پزشکی نادرست و شایعات این قدرت را دارند تا عدم اطمینان به قدرت های پزشکی را زیاد کنند و این می تواند روی تمایل افراد برای مراقبت از خودشان اثر بگذارد. مثلا کسانی که وارد نظریات نادرست و شایعات پزشکی می شوند به احتمال کمتری واکسن دریافت کرده یا از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند و به احتمال بیشتر به سراغ درمان های گیاهی و یا ویتامین ها خواهند رفت. بعلاوه این افراد به احتمال زیاد به توصیه های پزشکی از جانب افراد غیر حرفه ای مانند دوستان یا خانواده اعتماد خواهند کرد.

اثرات شدید و سخت باورهای نادرست در مورد کرونا

باورهای نادرست در مورد ویروس کرونا | مرکز مشاوره همکده

در ادامه ی این نتایج، می توان گفت کسانی که شایعات نادرست را در مورد ویروس کرونا باور می کنند به احتمال کمتر پندهای پزشکی مطرح شده را دنبال خواهند کرد، مانند شستشوی مکرر دست ها با شوینده های بر پایه ی الکل یا صابون و یا قرنطینه کردن خود بعد از رفتن به نقاط پرخطر.

به جای آن، این افراد به احتمال بیشتر گرایشی منفی نسبت به رفتارهای پیشگیرانه یا استفاده از جایگزن های خطرناک به عنوان درمان خواهند داشت. این ها می توانند احتمال گسترش ویروس و در خطر قرار دادن افرادی بیشتر را افزایش دهد.

همین حالا هم ما روش های درمانی جایگزین زیادی را در رابطه به ویروس کرونا می بینیم که برخی از آن ها خیلی خطرناک هستند. برای مثال یکی از این نظریات می گوید ویروس کرونا با برنامه ای از قبل طراحی شده ساخته شده است و برخی دیگر باور دارند نوشیدن الکل می تواند این ویروس را از بین ببرد.

گسترش باورهای نادرست پزشکی می تواند عواقبی جدی برای دیگر بخش های جامعه داشته باشد. برای مثال در طول دوران مرگ سیاه یا طاعون سیاه در اروپا، فردی را به عنوان مسئول شیوع این ویروس مجازات کردند. نظریات نادرست منجر به حملات خشمگینانه و قتل عام هایی در سراسر اروپا شد. شیوع کرونا ویروس نیز منجر به حملات نژادپرستانه ای به سمت مردمان شرق آسیا شد.

نکته مهم

با این وجود می توان تا حدودی جلوی رشد این خبرهای نادرست را گرفت و آن ها را کاهش داد. تحقیقات نشان داده اند کمپین هایی که برای مبارزه با این نظریات و شایعات ایجاد می شوند می توانند تا حدودی در از بین بردن باورهای غلط موفق باشند. همچنین طراحی بازی هایی مانند بازی سیاه نیز توانسته اند تا حدودی در کاهش این باورهای نادرست نقش داشته باشند. دراین بازی هر فرد خود می تواند مسئول تولید خبرهای نادرست باشد. این بازی ها می توانند توانایی افراد برای مقابله با باورهای نادرست را زیاد کنند.

 شایعات  باورهای نادرست در مورد ویروس کرونا | مرکز مشاوره همکده

 این ها را در اینجا دنبال کنید:

  • خشک کن های دست برای کشتن کرونا ویرو جدید موثر هستند.؟

نه این دستگاه ها روی ویروس کرونا اثری ندارند. پس از شستن دست ها باید با استفاده از حوله ی کاغذی یا خشک کن های برقی دست هایتان را خشک کنید.

  • لامپ های ضدعفونی کننده ی فرابنفش می توانند ویروس کرونای جدید را بکشند؟

باورهای نادرست در مورد ویروس کرونا | مرکز مشاوره همکده

لامپ های UV را نباید برای استریل کردن دست یا دیگر بخش های پوست استفاده کرده زیرا این اشعات باعث ناراحتی های پوستی می شوند.

اسکنرهای حرارتی چقدر در تشخیص افراد آلوده شده به کرونا ویروس موثر هستند؟

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افراد که تب دارند موثر خواهند بود. (زمانی که دمای بدن فرد از حالت عادی بالاتر رفته است.)

با این وجود این اسکنرها نمی توانند کسانی که آلوده شده اند اما هنوز علائم بیماری نداشته یا تب ندارند را تشخیص دهد. چیزی حدود دو تا ده روز زمان می برد تا فرد بیمار علائم نشان داده و تب کند.

  • آیا اسپری کردن الکل یا کلر در تمام بدن ویروس را می کشد؟

نه. اسپری کردن الکل یا کلر روی بدن ویروسی که داخل بدن شده باشد را از بین نمی برد. اسپری کردن اینگونه مواد می تواند برای لباس یا غشاء مخاطی در بدن شما مضر باشد. باید بدانید هردو الکل و کلر را می توان برای ضدعفونی سطوح استفاده کرده اما باید طبق دستورالعمل های داده شده مصرف شوند.

  • باورهای نادرست در مورد کرونا – آیا نامه ای که از چین می رسد برای من خطری خواهد داشت؟

نه این بسته ها مطمئن هستند. کسانی که بسته ای از چین دریافت می کنند در خطر ابتلا به ویروس کرونا جدید نیستند. 

  • آیا حیواناتی که در خانه هستند می توانند کرونا ویروس جدید را منتقل کنند؟

در زمان حال هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد حیوانات خانگی مانند سگ ها یا گربه ها بتوانند با این ویروس جدید آلوده شوند. با این وجود همیشه گفته می شود برای احتیاط دست های خود را بعد از تماس داشتن با حیوانات خانگی خود بشویید. این کار مانع باکتری های متداولی مانند سالمونلا نیز می شود که بین انسان و حیوانات خانگی متداول هستند.

  • آیا واکسن ذات الریه می تواند مانعی برای ویروس کرونای جدید باشد؟

خیر این واکسن می تواند شما را از ذات الریه حفط کند و هیچ حفاظتی در مقابل این ویروس جدید نخواهد داشت.

کرونا ویروسی جدید و تازه است که نیاز به واکسن خودش دارد. 

البته با وجود موثر نبودن واکسن های قبلی، اغلب استفاده از واکسن هایی که برای بیماری های تنفسی هستند به شدت پیشنهاد می شود.

  • آیا شستن مکرر بینی با آب نمک به پیشگیری از این عفونت کمکی خواهد کرد؟

شواهد کمی هستند که بیان می کنند شستشوی منظم با آب نمک می تواند به بهبود سریع تر از سرماخوردگی های متداول کمک کند. اما در هیچ جا نشان داده نشده است که شستشوی مکرر بینی بتواند از عفونت های تنفسی پیشگیری کند.

  • باورهای نادرست در مورد کرونا- آیا خوردن سیر به پیشگیری از کرونا کمک می کند؟

باورهای نادرست در مورد ویروس کرونا | مرکز مشاوره همکده

سیر غذای سالمی است که می تواند خواص ضد میکروب داشته باشد. با این وجود هیچ یافته ای نیست که بگوید شیوع کنونی ویروس را می توان با خوردن سیر کنترل کرد.

منابع
channelstv.comweforum.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا