دلایلی که بعد از استراحت احساس آرامش نمی‌کنید

احساس آرامش فقط به این که چند ساعت بخوابید یا دراز بکشید نیست. خیلی وقت ها حتی هنگام کار و فعالیت هم می توان استراحت مناسب کرد. خواب خوب نیازمند وعده های غذایی مناسب، عدم استرس و اضطراب است. آرامش ذهن را می توانید از طریق فرآیندی مثل مدیتیشن ایجاد کنید. خواب مناسب می تواند تاثیر بسیار خوبی برای افراد داشته باشد.

خواب برای همه افراد مهم است. برای مثال برخی از افراد هستند که در طول زندگی خود دارای خواب کم یا خواب بیش از حد هستند اما باید این نکته را در نظر داشت که خواب کافی چگونه می تواند به سلامتی بدن کمک کند. در روان شناسی این گزینه مهم است که افراد بتوانند خواب مورد نیاز خود را داشته باشند. در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. با این زمینه مهم باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید.

ایجاد فشار های روانی در صورت عدم احساس آرامش

یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. این نکته را باید بدانید که خواب کافی می تواند باعث پیشرفت فعالیت شما هم بشود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با دلایلی که بعد از استراحت احساس آرامش نمی‌کنید صحبت کنیم.

خواب یک عامل حیاتی در زمینه احساس آرامش و تندرستی  افراد است.

انجمن روانشناسی توضیح می دهد که آرامش ذهن برای خواب بهتر یک عامل حیاتی در سلامتی و تندرستی  افراد است. به طور متوسط​​، به بزرگسالان توصیه می شود هر شب حدود هفت تا نه ساعت بخوابند. هرچند معمولاً کوتاه آمدن از این معیار غیر معمول نیست. در بسیاری از موارد، بزرگسالان تعهداتی دارند که می تواند روند خواب خوب هر شب را پیچیده کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بسیاری از مردم نمی دانند که مهم است که داشتن خواب سالم در هر شب مهم است. کیفیت استراحت شما بر روی مغز، احساسات و سایر قسمت های شما تأثیر می گذارد که به آن ها در تمام ساعات بیداری اعتماد می کنید. اگر مطمئن نیستید که چرا خواب خوب بسیار مهم است، بدون شک می خواهید به خواندن ادامه دهید.

احساس آرامش برای خواب بهتر و سالم چیست؟

طبق موسسه ملی بهداشت، عوامل مختلفی تعیین می کنند که آیا شما خواب سالم دارید. هر شب خوابیدن هفت تا نه ساعت مهم است، همان طور که خوابیدن و بلند شدن تقریباً در هر ساعت یک صبح و شب مهم است.

از جمله رفتارهای اضافی که باعث ایجاد خواب سالم می شود

از جمله رفتارهای اضافی که باعث ایجاد خواب سالم می شود، رفع خستگی قبل از خواب، پرهیز از وعده های غذایی بزرگ در اواخر روز و دور شدن از خواب طولانی است.

راه هایی برای احساس آرامش برای خواب بهتر

آیا برای خواب در شب تلاش می کنید؟ آیا متوجه می شوید که ذهن شما پر از افکار، به ویژه افکار منفی است که فوراً استراحت و خواب را غیرممکن می کند؟ و بعد از این که بالاخره به خواب رفتید، آیا اغلب روز بعد بدون توجه به خستگی احساس تنبلی می کنید؟ اگر پاسخ شما به این سؤالات مثبت است، باید راه‌هایی را بیاموزید تا مغز خود را آرام کنید و تفکر مثبت را تقویت کنید تا بقیه چیزهایی را که نیاز دارید به دست آورید. در این‌جا چند راه برای آرامش ذهن برای خوابی آرام بیان خواهد شد.

برای کسب احساس آرامش روی اجبار خود به خواب تمرکز نکنید

به طور متناقض، تلاش زیاد برای خوابیدن می تواند منجر به مشکلات بیشتر در خواب شود. اگر تا به حال متوجه شده اید که در رختخواب دراز کشیده اید و لحظه به لحظه بیشتر و بیشتر بیدار می شوید، دقیقاً می دانید که این وضعیت یک استراحت اجباری است. این حتی می تواند ذهن شما را پر سر و صداتر از افکار منفی کند. در این‌جا چند راه برای مقابله با این مشکل وجود دارد:

از رختخواب خارج شوید

اگر در رختخواب دراز کشیده اید و سعی کرده اید 20 دقیقه بخوابید بی فایده است، مغز شما فقط از آن‌جا سردرگم تر می شود. بنابراین بلند شوید و به اتاق دیگری بروید و کاری آرامش بخش انجام دهید که مستلزم قرار گیری در معرض افکار منفی نباشد. به عنوان مثال، ممکن است به یک اتاق نشیمن کم نور بروید و به موسیقی آرام بخش گوش دهید یا یک  کتاب بخوانید. چند دقیقه یا حتی تا نیم ساعت به خود فرصت دهید، سپس بروید و دوباره سعی کنید بخوابید. گاهی اوقات، شکستن چرخه خواب می تواند برای احساس آرامش ذهن کافی باشد.

دلایلی که بعد از استراحت احساس آرامش نمی‌کنید

اگر شما فردی هستید که می‌دانید چگونه برنامه و زمان خود را برای استراحت متعادل کنید، احتمالاً به صورت مناسبی استراحت می‌کنید. چه این استراحت ها شامل تعطیلات، زمان تفریح، خواب معمولی شبانه شما باشد، می دانید که استراحت چقدر برای مغز و احساس آرامش شما مهم است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر به اندازه کافی استراحت کنید، چرا پس از آن همچنان احساس خستگی کنید، چه؟ وقتی فکر می‌کنید خوب خوابیده‌اید یا به اندازه کافی استراحت کرده‌اید، اما نمی‌توانید تاثیر مثبتی بر فعالیت های خود داشته باشید، چه می‌کنید؟ در این‌جا کارشناسان چند دلیل را بیان می کنند که چرا بعد از استراحت احساس آرامش نمی کنید.

شما دارای بدنی کم آب هستید

 

کم آبی یکی از دلایل شایع خستگی است. به گفته امی گودسون، متخصص تغذیه، حتی 2 درصد از دست دادن مایعات نیز می تواند بر میزان انرژی شما تأثیر بگذارد. این بخاطر این است که:

  • کمبود هیدراتاسیون منجر به کاهش حجم خون می شود
  • کاهش حجم خون منجر به غلیظ تر شدن خون می شود
  • خون رقیق تر باعث پمپاژ کمتر کارآمد از قلب می شود

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پمپاژ کمتر کارآمد قلب به این معنی است که مواد مغذی و اکسیژن در بدن زمان بیشتری باقی می‌ماند. مطالعات نشان می دهد که کم آبی می تواند به طور قابل توجهی بر ورزشکاران حرفه ای تأثیر بگذارد و عملکرد آن‌ها را مختل کند و باعث افزایش خستگی در هنگام بازی شدید شود. همچنین یک واقعیت قابل شناخت این است که کم آبی می تواند بر خلق و خو و عملکرد شناختی تأثیر منفی بگذارد. حتی منجر به کاهش تمرکز، تفکر مثبت و کارایی شود.

چه مقدار آب باید در روز بنوشید؟

اجماع هشت لیوان یا 2 لیتر آب مناسب است. اما شما می توانید آن را نیز محاسبه کنید. وزن خود را بر حسب کیلوگرم به نصف تقسیم کنید و روزانه همین مقدار آب بنوشید.‌

شرایط خواب مناسب

اگر اتاق خواب شما برای احساس آرامش مناسب نباشد، داشتن یک خواب راحت شبانه آسان نیست. شما اتاق خوابی می خواهید که به خواب شما کمک کند و شما بتوانید به خوبی استراحت کنید. و از هر گونه اختلال در طول شب جلوگیری کند. در این‌جا مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

روشنایی

بدن تنها زمانی که هوا تاریک است، ملاتونین، هورمون خواب تولید می کند. حتی مقدار کمی روشنایی می تواند این تولید را مختل کند و منجر به مشکلات بیشتر در به خواب رفتن و ماندن در خواب شود.

اختلالات خانوادگی

آیا با شریک زندگی خود می خوابید؟ در این صورت، لگد زنی، خروپف و بی قراری آن‌ها می تواند توانایی شما را برای استراحت مختل کند. به اشتراک گذاری یک تخت با حیوانات خانگی می تواند منجر به همین مشکل شود.

راحتی تشک

رابرت روزنبرگ، مدیر پزشکی مرکز اختلالات خواب، می گوید: تشک خیلی سخت یا خیلی نرم، یا ملافه ای که باعث آزار و اذیت است، در واقع می تواند منجر به اختلال در خواب و مشکل در احساس آرامش مناسب شود.

وضعیت خواب

روزنبرگ می‌گوید: اگر در وضعیت خاصی بخوابید، ممکن است ناخودآگاه باعث ناراحتی در طول شب شوید که خواب شما را مختل کند.

درجه حرارت

بیشتر بدن مردم در حالت گرم قرار دارد. بدن در طول خواب نیاز به خنک شدن دارد، اما یک اتاق گرم باعث می شود دمای بدن شما کاهش یابد. این می تواند باعث بی قراری و اختلال شود. Aparajitha Verma، متخصص مغز و اعصاب خواب می گوید، بهتر است در یک محیط خنک بخوابید.

کمال گرایی و عدم احساس آرامش

کمال گرایی اغلب به عنوان نشانه ای از مسئولیت پذیری و اخلاق کاری مثبت تلقی می شود. اما آیا واقعاً چنین است؟ کمال گرایی در واقع ممکن نیست، و هدایت شدگی توسط کمال گرایی در واقع می تواند منجر به مشکلات بیش از حد شود. این نتیجه به این دلیل است که ممکن است کارهای زیر را انجام دهید:

  • اهدافی را تعیین کنید که دستیابی به آن‌ها تقریبا غیرممکن است
  • هرگز از کاری که انجام می دهید احساس رضایت نکنید
  • احساس می کنید که صرف زمان بیشتر روی چیزی می تواند آن را به کمال نزدیک تر کند
  • وقتی نمی توانید انتظارات غیر منطقی خود را برآورده کنید، دچار استرس شوید

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ساعات اضافی را صرف تلاش برای کمال گرایی می کنید، اغلب خیلی بهتر از آن چیزی نیست که از سخت کوشی با نرخ معقول تر به دست می آورید.

این ایده خوبی است که یک راه دقیق برای پروژه ها و سایر تلاش های شخصی تعیین کنید. به این ترتیب، شما مجبور می شوید به محض اینکه این فرایند به پایان رسید، اعلام کنید که کار شما انجام شده است.

دفتر یا محیط زندگی شما کثیف است

فضاهای کاری درهم و برهم می توانند احساس آرامشرا سلب کنند و همچنان می توانند در پایان روز بر شما تأثیر منفی بگذارند. این کار میزان توانایی مغز شما را برای پردازش انواع مختلف اطلاعات محدود می‌کند. همچنین شما را از استرس یا سردرگمی خسته می‌کند، و باعث می‌شود اتفاق بدی برای عملکرد مغز شما ایجاد شود. مطالعه‌ای با عنوان «تعامل مکانیسم‌های از بالا به پایین و پایین به بالا در قشر بینایی انسان» که در مجله علوم اعصاب منتشر شد، چگونگی واکنش مغز به چیزهایی را که ما می‌بینیم مورد بحث قرار داد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بسیار توصیه می شود که هر روز وسایل کاری و شخصی خود را به خوبی تمیز کنید. این کار باعث می شود تا از تمیزی محیط اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت، در معرض خطر افتادن در چرخه سلب احساس آرامش قرار می گیرید. بهم ریختگی شما را خسته می کند و این خستگی کار را سخت تر می کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا