چرا هیچ کسی مرا دوست ندارد؟

 

هر کسی ممکن است در برهه ای از زمان با این احساس روبرو شود که چرا کسی مرا دوست ندارد؟ به طور کلی احساس اینکه شاید مردم شما را دوست نداشته باشند تا حدودی  می تواند دردناک باشد؛ اما نکته اصلی و قابل توجه این است که شما باید با این طرز فکر و احساس خودتان مقابله کنید و اصلا هیچ نیازی نیست که به این سوال فکر کنید که چرا کسی مرا دوست ندارد؟

 این یک سوال کلی است که جواب های زیادی برای آن وجود دارد. شاید واقعا اطرافیانتان، شما را دوست داشته باشند اما از ترس اینکه ممکن است مورد پسند دیگران نباشید، دائما اضطراب دارید و با خودتان فکر می کنید که واقعا دیگران شما را دوست ندارند.

اما واقعیت این است که: گفتگوی درونی خودتان و طرز فکرتان در مورد این موضوع، بر احساسی که شما نسبت به خودتان دارید تاثیر می گذارد.

از طرفی هم ممکن است یک دوست و یا رابطه سمی با کسی داشته باشید که احساسات شما را تحت تاثیر قرار داده و باعث می شود شما به این نتیجه برسید که کسی شما را دوست ندارد.

برای رهایی و مقابله با این طرز فکر به شما پیشنهاد می کنیم که راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

منشأ و علت این احساس را پیدا کنید.

چرا هیچ کسی مرا دوست ندارد؟ | مرکز مشاوره همکده

اولین قدم برای مقابله با این احساس منفی که چرا مردم از من خوششان نمی آید، این است که دلیل این احساس را دقیقاً مشخص کنید. 

  • این فکر از کی شروع شد؟ 
  • آیا شخصی حرف خاصی به شما گفته است؟
  • آیا بعد از درگیری با یک دوست احساس کردید که مردم شما را دوست ندارند؟ 
  • این مسئله یک فکری است که به طور مدوام در ذهن شما خطور پیدا می کند؟

وقتی منشا این احساس را پیدا کردید، مقابله با آن راحت تر می شود. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که این احساس بعد از حرف یکی از دوستان شما، ایجاد شده یا احساس می کنید که پس از معاشرت با شخص خاصی، این احساس در شما ایجاد می شود که کسی شما را دوست ندارد، بهتر است نگاهی به روابطتان با دوستان خود داشته باشید.

 به خصوص در مورد گزینه دوم ممکن است با کسی دوستی سمی داشته باشید که باعث می شود احساس خوبی نسبت به خودتان نداشته باشید.  در این صورت، شاید زمان آن رسیده است که رابطه ای که با این شخص دارید را دوباره ارزیابی کنید. در برخی شرایط افراد خودخواه وقتی از دست شما عصبانی هستند حرفی را به شما می زنند که ممکن است احساسات شما را تحت تاثیر قرار دهد.

نکته قابل توجه

 اگر برای مدت طولانی چنین احساسی دارید و منشا خاصی را برای این موضوع پیدا نکردید، یا اغلب از خود می پرسید که چرا کسی مرا دوست ندارند؟ می تواند ناشی از اضطراب باشد. اضطراب می تواند به طرق مختلف ظاهر شود. یکی از علائم اضطراب نگرانی شما در مورد نظر مردم است.

 اگر برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران باعث ترس در شما یا بروز علائم اضطراب می شود، ممکن است به اضطراب اجتماعی دچار شده باشید. اضطراب اجتماعی نوعی اختلال اضطراب است که در آن شما دائما نگران این موضوع هستید که چرا دیگران من را دوست ندارند؟

مورد دیگری که می تواند وجود داشته باشد این است که شاید شما یک ویژگی و خصوصیت اخلاقی دارید که دیگران آن را دوست ندارند. به عنوان مثال، ممکن است زود عصبانی و ناراحت می شوید و مردم به دلیل همین اخلاق، شما را دوست ندارند. به هر حال واقعیتی که در این میان وجود دارد این است که راه های برای مقابله این طرز فکر وجود دارد.

با افراد جدید ملاقات کنید.

چرا هیچ کسی مرا دوست ندارد؟ | مرکز مشاوره همکده

روابط اجتماعی مثبت، بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ماست. اگر احساس می کنید اطرافیان تان در حال حاضر شما را دوست ندارند، افق دید خود را گسترش دهید. برای ملاقات با افراد جدید تلاش کنید. بعد از اینکه با افراد جدیدی آشنا شدید، اجازه ندهید این احساس که کسی شما را دوست ندارد در شما نفوذ کند یا بر رفتار تان تأثیر بگذارد. همانطور که خود را به دیگران معرفی می کنید، جمله اینکه «من خودم را دوست دارم» را در ذهن خود تکرار کنید. لبخند بزنید و با خود فکر کنید، من خودم را دوست دارم. من دوست داشتنی و مهربان هستم. دوست یابی برای من کاملا امری طبیعی است. اگر خجالتی هستید، وقت گذراندن با مردم ممکن است در ابتدا برای شما سخت باشد، اما با گذشت زمان این مسئله برای شما راحت تر می شود.

وقتی برای اولین بار با فرد جدیدی ملاقات می کنید، به او نگویید که مردم شما را دوست ندارند یا اینکه شما را دوست ندارم.

آیا تا به حال برای شما پیش آمده چیزی را به کسی تعارف کنید و او دست شما را رد کند؟  در این شرایط احساس ناخوشایندی به شما دست می دهد. بدون شک وقتی کسی فکر کند شما او را دوست ندارید همین احساس برای او پیش می آید. این موضوع ممکن است اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار دهد. افراد وقتی احساس کنند کسی آنها را دوست ندارد از او دور می شوند. با این حال، باید به مردم فرصت دهید تا شما را دوست داشته باشند. فرض و سعی نکنید نظر دیگران را عوض کنید. علاوه بر آن، به یاد داشته باشید که فقط به این دلیل که یک نفر شما را دوست ندارد، به این معنی نیست که نباید با افراد دیگر دوست شوید. شما فقط باید به دنبال دوستان جدیدی بگردید و همچنان به مردم فرصت دهید تا با شما ارتباط برقرار کنند.

به رفتار و کردار خود فکر کنید.

چرا هیچ کسی مرا دوست ندارد؟ | مرکز مشاوره همکده

اگر احساس می کنید که مردم شما را دوست ندارند، بهتر است کمی به رفتار و کردار خودتان فکر کنید. چرا واقعا مردم ممکن است شما را دوست نداشته باشند. آیا نقطه مشترک یا افکار مشترکی وجود دارد که احساس می کنید مردم از شما خوششان نمی آید؟ به عنوان مثال، آیا زود عصبانی می شوید یا اغلب تحریک پذیر هستید؟ آیا شدیداً نسبت به دیگران انتقاد می کنید؟ آیا جوک های توهین آمیز می گویید یا به حرف های دیگران گوش نمی دهید؟

از روبرو شدن با معایب خودتان نترسید. شما نمی توانید گذشته را تغییر دهید، اما می توانید رفتارهایی را که مانع از دوستی شما می شوند را اصلاح کنید. اگر یک موضوع مشترک پیدا کردید که توانایی شما در حفظ دوستی یا روابط را تحت تأثیر قرار می دهد، بهتر است آن را نادیده نگیرید. تحقیقات نشان می دهد تغییر در شخصیت و رفتار کاملاً امری امکان پذیر است. اگر کاری انجام می دهید که به دیگران آسیب می رساند، بدون شک می توانید رفتار خودتان را تغییر دهید.

سعی کنید کسی باشید که دوست دارید چنین فردی با شما دوست شود. به روشی که دوست دارید دیگران با شما رفتار کنند با دیگران رفتار کنید. اگر بتوانید این خصوصیات را برای خود به کار ببرید، از درون احساس می کنید که بقیه شما را دوست داردند.

اعتماد به نفس تان را بالا ببرید.

غالبا این طرز فکر که چرا دیگران من را دوست ندارند، به احساس شما نسبت به دیگران و اعتماد به نفس خودتان مربوط می شود. راهکارهای زیادی وجود دارد که می توانید با کمک از آنها، سطح اعتماد به نفس خودتان را افزایش دهید. یکی از محبوب ترین فعالیت های ایجاد اعتماد به نفس، نوشتن لیستی از ویژگی های مثبت خودتان است. نوشتن لیستی از ویژگی ها ی مثبت تان، یک تمرین اعتماد به نفس است که با آن می توانید با اعتماد به نفس پایین خود مبارزه کنید. هر فردی ویژگی مثبتی دارد و شما می توانید ویژگی های خاص خودتان را پیدا کنید.

خودمراقبتی، یکی دیگر از راه های تقویت اعتماد به نفس است. مراقبت از خود فقط استفاده از لوازم آرایشی و یا رعایت رژیم غذایی نیست. خود مراقبتی یعنی، در لحظه الان زندگی کنید. بهتر است فرصتی را برای انجام دادن کارهای شخصی و چیزی که واقعا دوست داری به آن برسید در نظر بگیرید. وقتی این نوع کارها را انجام می دهید، اعتماد به نفس شما افزایش پیدا می کند؛ زیرا به خود نشان می دهید که برای خودتان ارزش قائل شده اید و از خودتان مراقبت کرده اید. شما به خود یاد می دهید که استقلال دارید و می توانید به خودتان اعتماد کنید. 

به دنبال یک مشاور حرفه ای باشید.

چرا هیچ کسی مرا دوست ندارد؟ | مرکز مشاوره همکده

راه دیگری برای مقابله با اینکه چرا دیگران من را دوست ندارند، این است که به دنبال درمان و مشاوره با یک مشاور حرفه ای و با تجربه در زمینه مشکلات فردی باشد. با کمک یک مشاور، می توانید هر مسئله مربوط به درک خود، روابط بین فردی، دوستی، روابط خانوادگی و عاشقانه و یا هر مشکلی که با آن روبرو هستید، را حل کنید. مشاوره به شما این امکان را می دهد که در مورد مشکلات خودتان با فردی کاملا بی طرف که شما را قضاوت نمی کند حرف بزنید. حتی مشکلات خودتان را عنوان کنید.

ما خدمات 24 ساعته روان شناسی و روان درمانی و سکس تراپی، مرکز همکده را به شما پیشنهاد می کنیم.

جلسات درمانی شما در خدمات مشاوره ای غیر حضوری همکده به یک جلسه ختم نمی شود. شما می توانید در طول جلسات درمانی خود با روانشناسان حرفه ای و با تجربه درارتباط باشید و اطمینان از امن بودن جلسات درمانی غیر حضوری، مشکلات خودتان را مطرح کنید.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
regain.us

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا