ویژگی های پنهان یک شخص خودخواه

شخص خودخواه دارای رفتارهایی است که می تواند دیگران را آزار بدهد. هر فردی دارای یک ویژگی رفتاری است. برخی از ما اما در طول زندگی خودمان و به علت رشدی که داریم رفتارهای مختلفی را انجام می دهیم. خودخواهی دارای ویژگی های مختلفی است. گاهی اوقات رفتار خودشیفتگی می تواند به نفع شخصی باشد. اما مسئله مهم این است که سوء استفاده از خودشیفتگی در بین رفتار هیچ کس وجود نداشته باشد. البته روان شناسان برای هر نوع رفتاری یا اختلالی راه حل مختلفی را ارائه می دهند.

یکی از این اختلالات که قبلاً هم در مورد آن با شما صحبت کردیم خودخواهی است. شخص خودخواه در روان شناسی برای افرادی گفته می شود که علائم آن را داشته باشند. بنابراین با یک یا دو نمونه از علائم نمی توان گفت که یک فرد خودخواه است یا خیر. خودشیفتگی و خودخواهی می تواند به علت های گوناگون از کودکی تا بزرگسالی وجود داشته باشد. خودشیفتگی یکی از ویژگی های رفتاری در افراد مختلف است.

ویژگی های مختلف در افراد و شخص خودخواه

این ویژگی ها می تواند از ابتدا در فرد وجود داشته باشد یا این که به علت دلایل دیگری اتفاق بیفتد. هر فردی باید بداند که رفتار ها به گونه ای است که در زندگی همه اتفاق می افتاد اما قابل کنترل است. کنترل این افکار از طریق خود فرد و روان شناسان انجام می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ویژگی های پنهان یک شخص خودخواه، صحبت کنیم.

سو استفاده شخص خودخواه به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود

شخصیت به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود که فرد را از دیگران متفاوت می کند. تحت تأثیر تجارب و موقعیت های زندگی، محیط و خصوصیات ارثی است. اختلالات شخصیتی گروهی از شرایط بهداشت روان است که با الگوهای ناسالم احساس، تفکر و رفتار مشخص می شود. این رفتارها و تجربیات غالباً با انتظارات فرهنگی که فرد مبتلا در آن زندگی می کند متفاوت است.

درک خودشیفتگی و شخص خودخواه

کلمه خودشیفتگی از داستان یک جوان اسطوره ای یونانی به نام نارسیسوس گرفته شده است. این شخص توسط خدایان نفرین شده و عاشق انعکاس خود شده است. او انعکاس خود را در آب های بهار تحسین می کرد تا این که دیگر نتوانست از پس عاطفه دیگران برآید که زیبایی او را نمی دانند و سرانجام خود را کشت. بر خلاف افراد دیگر، که می دانند زیبا هستند، شخصی که خودشیفته است لزوماً نباید زیبا باشد تا باور کند که او زیبا است.

سوء استفاده از خودشیفتگی چیست؟

سوء استفاده از خودشیفتگی نوعی سوء استفاده عاطفی است که در آن فرد آزارگر فقط به خودش اهمیت می دهد. و ممکن است از کلمات و اعمال برای دستکاری رفتار و حالت عاطفی شریک زندگی خود استفاده کند. اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی بسته به مدت زمانی که فرد می تواند این نوع روابط را تحمل کند می تواند متفاوت باشد. این اثرات از خفیف تا شدید متغیر است. برخی از بازماندگان بهبود می یابند در حالی که برخی دیگر ممکن است آسیب مادام العمر داشته باشند.

اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) یک الگوی پایدار از تجربه و رفتار درونی است که با خود محوری، فقدان همدلی و احساس اغراق آمیز اهمیت دادن به خود مشخص می شود.

اضطراب

پس از تجربه این اتفاق، ممکن است ترس یا اضطراب شدید را در روابط با افراد جدید تجربه کنید. کسانی که روابط توهین آمیز را ترک می کنند ممکن است اضطراب جدایی را تجربه کنند. این باعث می شود وقتی در کنار سوء استفاده کنندگان نیستند احساس وحشت و سرگشتگی کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر علائم شخص خودخواه شامل حملات اضطراب، حملات پانیک یا هوشیاری بیش از حد پس از سوء استفاده توسط یک خودشیفته است. بدانید که این علائم به مرور زمان کاهش می‌یابد، به خصوص اگر بتوانید با یک متخصص آسیب‌های خود را برطرف کنید.

ویژگی های پنهان یک شخص خودخواه

والدین و معلمانتان همیشه به شما یاد می‌دادند که خودخواه یا خودخواه بودن اشتباه است. با این حال، برای زندگی و شکوفایی نیاز به روش های سالم عزت نفس و عشق به خود دارید. اگر این جنبه شخصیتی نامتعادل باشد، ممکن است یک خودخواه یا خودخواه شوید.

شخص خودخواه در مقابل خودشیفته

این کلمات آنقدر شبیه به نظر می رسند که بسیاری از مردم فکر می کنند قابل تعویض هستند. آنها منیت شما را درگیر می کنند، اما معانی متفاوتی دارند. ممکن است به نظر برسد که صفات کمی با هم همپوشانی دارند. یک فرد خودشیفته، که به آن خودخواه نیز گفته می شود، نسبت به خود بسیار فکر می کند. با این حال، آن‌ها آنقدر در گفتگو قرار نمی‌گیرند، بلکه اعمالی را انجام می‌دهند. نمونه بارز یک خودخواه، مردی است که دائماً در مورد دارایی ها و دستاوردهای خود، واقعی یا اکتشافی، لاف می زند.

افراد خودخواه ممکن است پر سر و صداترین افراد در اتاق باشند، اما همیشه خودخواه نیستند. در مقابل، خودخواهان حیله گر هستند و از شماره یک مراقبت می کنند. هر دو شخصیت خواهان کانون توجه و هر چیزی هستند که می خواهند.

چند ویژگی یک فرد خودخواه

آن ها همه توجه را می خواهند و می خواهند همه بدانند که چه کاری می توانند انجام دهند. این ها افرادی در اطراف شما هستند که به اشتراک گذاری قیمت ها و سایر جزئیات شخصی وسواس دارند. آن‌ها لباس‌های طراح، لوازم جانبی و سایر دارایی‌های خود و همچنین برچسب‌های قیمت را به رخ می‌کشند. در حالی که شما چنین سخن بیهوده ای از خودخواهان نمی شنوید، آن‌ها افکار غرور آمیز خود را به خوبی پنهان می کنند. آن‌ها اهداف خودخواهانه دارند و برای رسیدن به اوج بر پشت همه پا می گذارند. در این جا چند ویژگی از این افراد وجود دارد که نمی توانید آن ها را نادیده بگیرید.

یک فرد خودخواه معتقد است که باهوش ترین است

تقریباً در هر کلاسی که در مدرسه و کالج شرکت می‌کردید، حداقل یک مورد از خود راضی بودید. آن‌ها تصور می کنند که نابغه های طبقاتی هستند و این نشانه کلاسیک یک فرد خودخواه است. در حالی که آن‌ها بیرون نمی‌آیند و نمی‌گویند ایده‌هایشان برتر از شماست. زبان بدن و لحن تحقیرآمیزشان گویای همه چیز است.

آن‌ها با استفاده از دیگران شوخی می کنند

شما عاشق افراد شاد با حس شوخ طبعی دوست داشتنی هستید، اما نه زمانی که دیگران را آزار می دهد. یک فرد خودخواه با خندیدن و تمسخر به مردم نگاه می کند. بداخلاقی های آن‌ها اغلب فراتر از مسخره کردن فرد خوش اخلاق است و می تواند ظالمانه و قلدرانه باشد. بعد از این که آن‌ها سرگرمی بداخلاقانه خود را انجام دادند، ممکن است بگویند: “این فقط شوخی بود”. این شخص حتی ممکن است القا کند که شما نمی توانید یک شوخی را تحمل کنید. خودخواهان احساسات خود را بالاتر از احساسات شما قرار می دهند و اگر توهین برداشت کرده اید، مشکل شماست.

آن ها هیچ نوع دلرحمی ندارند

آیا تا به حال با شخصی آنقدر خودخواه برخورد کرده اید که برای رسیدن به خواسته خود دست به هر کاری بزند؟ این یک ویژگی اساسی است که همیشه

به دنبال راه خود هستند حج تی اگر دیگران ضربه بخورند. در حالی که عاملان شخص خودخواه بارزتر هستند، این افراد مخفیانه کار می کنند و از دوستان یا خانواده استثمار می کنند. طبق یک مقاله، چنین دستکاری و استثماری پرچم قرمز یک شخصیت سمی است. آن‌ها همچنین ممکن است از تاکتیک هایی مانند تغییر فرآیند سرزنش افراد استفاده کنند. افراد زندگی آن ها ابزاری برای رسیدن به نتایج مورد نظرشان هستند.

یک فرد خودخواه ممکن است علیه دیگران توطئه کند

تعداد کمی از اعمال شخص خودخواه به شانس واگذار می شود. آن ها از یک چالش لذت می برند و هر مرحله از طرح های کج و معوج خود را برنامه ریزی می کنند. در حالی که آن ها لبخند می زنند و گفتگوی آرامی ارائه می دهند، ممکن است تمام مدت علیه شما توطئه کنند. به عنوان مثال، شاید شما در محل کار شخصی را بشناسید که مدام به دنبال امتیازات زیاد است، حتی اگر رئیس را تحقیر کند. آن ها ممکن است طوری رفتار کنند که انگار دوست شما هستند تا زمانی که رئیس ترفیع ارائه کند. تعجب نکنید اگر این خودخواه تمام تلاش خود را می کند تا شما را بد جلوه دهد یا حتی به شما دروغ بگوید.

شخص خودخواه دارای رفتار بیهوده هست

چه کسی خودخواه تر از همه است؟ افراد خودخواه نیاز به یادآوری دائمی دارند که آن‌ها خوش تیپ ترین فرد در یک مکان هستند. آن‌ ها زمان و پول غیرمنطقی را صرف ظاهر و کمد لباس خود می کنند.

نظر پزشکان در ارتباط با این زمینه

دکتر سوزان کراوز ویتبورن طبق مقاله خود که توسط روانشناسی امروز منتشر شده است توضیح می دهد که ویژگی شخص خودخواه می تواند به خودشیفتگی منجر شود. ویتبورن می‌گوید در ابتدا نمی‌توانید دیدگاه‌های دیگر را ببینید، و سپس آن ها را می‌بینید و اهمیتی نمی‌دهید. آن ها تمام تلاش خود را می کنند تا بدون این که خودشان این کار را انجام دهند تعریف کنند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا