چرا حملات پانیک باعث می شود احساس کنید دچار توهم هستید؟

اگر تا به حال اضطراب یا حملات پانیک را تجربه کرده اید، ممکن است با علائمی مانند سفت شدن در قفسه سینه یا گلو، نگرانی هایی که نمی توانید کنترل کنید و بی قراری کلی آشنا باشید. اما وقتی ناگهان چیزی مانند تنگی نفس یا اختلالات بینایی را تجربه می کنید، احتمالاً سلامت روان شما اولین چیزی نیست که فکر می کنید. شاید حتی خود را سرزنش می کنید. اما اضطراب شدید، حملات پانیک و اختلال هراس در واقع می‌توانند باعث ایجاد برخی علائم فیزیکی ترسناک شوند، چیزی که می تواند مشکلاتی ایجاد کند. در این مقاله از همکده به این سوال پاسخ می دهیم که چرا حملات پانیک باعث می شود احساس کنید دچار توهم هستید؟ برای رفع مشکلات خود می توانید به همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران مراجعه کنید. در کنار خدمات حضوری از مشاوره تلفنی روان شناسی هم استفاده کنید.

آیا توهم با اختلالات پانیک مرتبط است؟

مسائل مربوط به سلامت روان پیچیده است. اختلالات مختلف سلامت روان ممکن است همپوشانی داشته باشند، می توانند از یکدیگر تقلید کنند و تشخیص آنها دشوار است. یکی از علائم رایج سلامت روان، حمله پانیک است. حملات پانیک شامل علائم مختلفی از جمله ناراحتی روانی و ناراحتی فیزیکی است. از آنجا که آنها می توانند علائم زیادی ایجاد کنند، پیدا کردن علت مشکل شما می تواند چالش برانگیز باشد. به علاوه، چندین مسئله مختلف سلامت روان، مانند اختلالات هراس و استرس پس از سانحه، می تواند باعث حملات پانیک شود.

اختلالات پانیک به تنهایی می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. حملات پانیک ممکن است با دوره‌هایی از افسردگی یا اضطراب همراه باشد که باعث می‌شود از مکان‌هایی که قبلاً حملات را تجربه کرده‌اید دوری کنید. اما آیا اختلالات هراس می تواند علائم روان پریشی مانند توهم ایجاد کند؟ یا این که چرا حملات پانیک باعث می شود احساس کنید دچار توهم هستید؟

حملات پانیک با اثرات روانی

اختلالات هراس اغلب با سایر مشکلات سلامت روان مانند افسردگی و اختلالات شخصیت همراه است، اما اغلب با روان پریشی همراه نیستند. روان پریشی یک وضعیت سلامت روان است که با از دست دادن تماس با واقعیت مشخص می شود. این می تواند شامل توهم باشد، که شامل دیدن یا شنیدن چیزهایی است که وجود ندارد و دیگران نمی بینند و نمی شنوند. روان پریشی همچنین می تواند شامل هذیان باشد، که با وجود منطق یا شواهد قوی علیه آن باور، باورهای نادرستی هستند.

با این حال، برخی از افراد مبتلا به اختلالات پانیک در گذشته علائم روان پریشی را تجربه کرده اند. یک مطالعه در سال 1996 چهار بیمار را با روان پریشی همزمان در کنار اختلالات هراس نشان داد. این بیماران در طول حملات پانیک دچار توهم شنوایی می شوند. این مطالعه به این نتیجه رسید که علائم روان پریشی می تواند به عنوان بخشی از یک حمله پانیک شدید رخ دهد. اما در نهایت هدف ما این است که بدانیم چرا حملات پانیک باعث می شود احساس کنید دچار توهم هستید؟

هذیان و حملات پانیک

حملات پانیک بدن شما را در حالت جنگ یا گریز قرار می دهد، اغلب بدون محرک یا علت. این می تواند باعث شود شما به سرعت به دنبال آنچه باعث علائم هراس شما می شود بگردید. برای اکثر افراد، علائمی مانند تعریق، تپش قلب و درد قفسه سینه باعث می‌شود که باور کنند دچار حمله قلبی شده‌اند یا برخی از عوارض فیزیکی دیگر را تجربه می‌کنند که واقعاً اتفاق نمی‌افتند. دیگران ممکن است نور سوسو زننده یا حرکتی را در گوشه چشم خود ببینند و تفسیر کنند که در خطر هستند یا ذهن خود را از دست می دهند. اینها علائم اختلالات هراس شایع تر از توهمات کامل هستند، اما می توانند برخی از علائم روان پریشی را تقلید کنند.

مسخ شخصیت و گسستگی

گسستگی یکی دیگر از علائم رایج حملات پانیک شدید است که می تواند روان پریشی را تقلید کند. گسستگی یک علامت روانشناختی است که با جدا شدن از واقعیت، زمانی که احساس می کنید از بدن و محیط خود جدا شده اید، مشخص می شود. این همچنین می تواند باعث شود مردم واقعیت را به گونه ای زیر سوال ببرند که آنها را در مورد سلامت عقل خود نگران کند.

با این حال، تفکیک جدا از توهم و هذیان در نظر گرفته می شود. در عوض، تصور می‌شود که این مکانیسم دفاعی است که به افراد اجازه می‌دهد از نظر احساسی از موقعیت‌های دردناک فاصله بگیرند. با این حال، مانند آبریزش بینی، این یک واکنش دفاعی است که می تواند باعث ناراحتی و ناراحتی شود. در نهایت باید بدانیم که چرا حملات پانیک باعث می شود احساس کنید دچار توهم هستید؟

ممکن است در طول یک حمله پانیک احساس مسخ شخصیت و جدایی (قطع یا جدا شدن از بدن یا واقعیت خود) کنید، که می تواند به این باور کمک کند که در حالی که توهم ندارید. آنتونی می‌گوید: «یکی از علائم حملات پانیک می‌تواند احساس غیر واقعی بودن یا جدا شدن از هم باشد. «مردم احساس می کنند بدنشان مال آنها نیست. این یک باور هذیانی نیست، این یک احساس واقعی است که آنها دریافت می کنند.

انواع توهم چیست؟

توهمات به طور کلی بر اساس حسی که محرک غیبی را تجربه می کند به زیر دسته ها تقسیم می شوند. شایع ترین توهمات عبارتند از:

  • دیداری
  • شنوایی
  • بویایی

به عبارت دیگر، دیدن، شنیدن و بوییدن. توهمات بصری در افراد دارای اضطراب کمتر رایج است. با این حال، اضطراب باعث می‌شود کسی فکر کند که برخی از مشکلات بینایی یک توهم است. به عنوان مثال، فرد ممکن است سایه ای را از گوشه چشم خود ببیند – چیزی بسیار عادی که برای کسانی که اضطراب دارند یا بدون آن اتفاق می افتد – اما از آنجا که اضطراب او باعث می شود که بدترین حالت را تصور کند، فکر می کند سایه به معنای توهم است.

این مشکل مشابه توهمات شنوایی است. اغلب صداهایی وجود دارد که مغز ما به اشتباه آنها را رمزگشایی می کند، مانند زمانی که صدایی را می شنوید و فکر می کنید که کسی نام شما را صدا می کند. این‌ها پاسخ‌های کاملاً طبیعی هستند، اما ذهن مضطرب تمایل دارد باور کند که شما دچار توهم هستید، نه اینکه صرفاً بد شنیده شود.

چرا حملات پانیک باعث می شود احساس کنید دچار توهم هستید؟

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که شرایط بدان معنا نیست که توهم با اضطراب و حملات پانیک رخ نمی دهد. در هنگام اضطراب شدید، مغز شما بسیار فعال است و این فعالیت زیاد می تواند منجر به بسیاری از مسائل غیرعادی شود. مثلا:

صداهای رویاپردازی

برخی افراد متوجه می شوند که چیزی که در مورد آن فکر می کنند یا رویاپردازی می کنند، در واقع به صدای شنیداری تبدیل می شود. آنها ممکن است افکار خود را تقسیم بندی کنند، و سپس به نوعی می شنوند که کسی در افکارشان چیزی را برای آنها فریاد می زند که مطمئن هستند با صدای بلند شنیده اند.

چرا حملات پانیک باعث می شود احساس کنید دچار توهم هستید؟ تغییرات نور

فعال شدن سیستم مبارزه یا گریز در طول یک حمله اضطرابی نیز می تواند مردمک ها را باز کند. این نوع فعال‌سازی می‌تواند باعث شود که چشمان شما را فریب دهند که به نوبه خود ممکن است نوعی توهم به نظر برسد.

چرا حملات پانیک باعث می شود احساس کنید دچار توهم هستید؟ حواسپرتی

اضطراب حواس پرتی همچنین می تواند شما را چنان منحرف کند که اساساً نتوانید به دنیای اطراف خود توجه کنید. این حواس پرتی می تواند حواس شما را بیش از حد تحت فشار قرار دهد، به طوری که اطلاعات عادی قادر به پردازش نباشند، و باعث شود شما واقعا چیزهایی را ببینید، بشنوید یا احساس کنید که در غیر این صورت وجود ندارند.

چرا حملات پانیک باعث می شود احساس کنید دچار توهم هستید؟ شناور بودن و قطع ارتباط

قطع ارتباط در طول حملات پانیک،: رخی از افراد متوجه می شوند که مغزشان به طرق مختلف “خاموش” می شود. شروع به دیدن جهان غیرعادی می کند و به طور موقت کنترل خود را بر واقعیت از دست می دهد. این ممکن است باعث شود شما باور کنید که صداهایی می شنوید یا چیزهایی می بینید که تا زمانی که به واقعیت برنگردید معنی ندارند.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که هر نوع استرس شدید می تواند مناطقی از مغز شما را فعال کند که ممکن است منجر به انواع توهم شود. دقیقاً مشخص نیست که چگونه این اتفاق می افتد. یا چر؟ اما این چیزی است که بسیاری از مردم ادعا می کنند آن را تجربه کرده اند.

چگونه احساس توهم را کاهش دهیم؟

ما تا به این جا نکات بسیار مهمی را در ارتباط با توهم و حملات پانیک بیان کردیم. دانستیم که چرا حملات پانیک باعث می شود احساس کنید دچار توهم هستید؟  اما در این بخش از مقاله می خواهیم بدانیم چطور می توان با این احساس توهم مبارزه کرد؟ مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به خود یادآوری کنید که اگر واقعاً به دلیل “دیوانه شدن” دچار توهم شده اید، بعید است که وقتی اضطراب شما از بین رفت، توهمات را متوقف کنید. اکثر افرادی که با اضطراب دچار توهم می شوند، یا کوتاه ترین توهم را دارند (یعنی شنیدن صدایی که وجود ندارد) یا زمانی که به شدت مضطرب هستند، توهماتشان رخ می دهد تا زمانی که اضطراب از بین برود، از بین می روند. این نشان دهنده اضطراب است و نه از دست دادن تماس با واقعیت.

چرا حملات پانیک باعث می شود احساس کنید دچار توهم هستید؟ – درمان با مشاوران

مراجعه به یک درمانگر نیز می تواند مفید باشد. یک درمانگر شناختی-رفتاری می‌تواند به تشخیص اختلال اضطرابی شما کمک کند و هر یک از ترس‌هایی که در مورد «معنای توهم» دارید را کاهش دهد. درمان برای همه مناسب نیست، اما کسانی که نگران توهم هستند ممکن است بیشتر از دیگران سود ببرند. در این راستا می توانید به متخصصان مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید.

یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه اتفاقی در حال رخ دادن است (و به طور بالقوه اختلال اضطراب بالینی شما را تشخیص دهد، اگر چنین باشد) و روی یک برنامه درمانی برای کمک به کاهش و مدیریت اضطراب شما کار کند. این می تواند شامل یادگیری تکنیک های زمینه سازی برای عبور از حملات پانیک در صورت وقوع باشد، به طوری که در لحظه احساس وحشت کمتری داشته باشند. علاوه بر درمان، برخی از افراد ممکن است از دارو برای کمک به مدیریت اضطراب خود بهره مند شوند.

بهبود از طریق تعهد به درمان

بررسی کردیم که چرا حملات پانیک باعث می شود احساس کنید دچار توهم هستید؟  اما درمان با تعهد می تواند اثر بسیار مناسبی داشته باشد. مطمئن شوید که شروع به متعهد شدن به درمانی کرده اید که اضطراب شما را کنترل کند. اگر اصلاً از اضطراب و حملات پانیک رنج می برید – حتی اگر خود را متقاعد کرده باشید که اضطراب دلیل توهمات شما نیست – درمان آن اضطراب مهم است. اگر باعث توهم شما شود، پس از از بین رفتن اضطراب، این توهمات نسبتاً سریع کاهش می یابد.

حملات پانیک معمولاً باعث ایجاد توهم بینایی نمی شود، اگرچه می تواند باعث توهمات شنوایی شود. با این حال، می تواند باعث ترکیبی از احساس بیش از حد هوشیاری، حواس پرتی و موارد دیگر شود که همگی می توانند منجر به احساس توهم شوند. درمان اضطراب تنها راه پیشگیری یا کاهش توهم است.

 

 

منابع
self

2 دیدگاه

  1. سلام مرسی عالی از سایتتون تنها سایتی بود که بهم کمک کرد
    من یه حمله پانیک رو تجربه کردم
    و دقیقا این علایم رو داشتم
    اینکه حس میکردم حافظم از دست میدم و من نمیتونم ذهنم کنترل کنم
    حس کردم سکته مغزی کردم
    و اینکه کنار چشم همین حرکتی در زیر چشمم بود
    اولین بار بود به این شدت تجربه کردم
    و برای من تمام مشکلات روحی که داشتم از ظرف ذهنم ریخت بیرون
    انگار ناخوداگاهم رو حس کردم و تمام چیزایی که در درونم بودن یه عمر ظاهر شدن
    مثل ترس از دیوانگی
    کنترل
    مرگ
    یه سری مشکلات که ریشه در مسایل فردی داشتن
    باعث شد بفهمم باید خیلی بیشتر بع خودم اهمیت بدم
    توهمات زیادی رو تجربه کردم و انگار که توهمات در ذهنم بودن ولی قدرت نداشتن و به واسطه این حمله من جدی تر متوجه شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا