دلایل و اهداف ازدواج چیست؟

ما برای هر تصمیمی که در زندگی خود می‌گیریم دلایل و اهداف خاص خود را داریم. یکی از مهمترین تصمیمات و رویدادهای زندگی ما ازدواج کردن است. برای یک ازدواج موفق در کنار شرایط و آمادگی هایی که نیاز داریم. مانند بلوغ عاطفی، اقتصادی، جنسی، رفتاری و … و انتخاب همسر مناسب بر اساس ملاک های صحیح انتخاب همسر، نیاز به تبیین دلایل و اهداف ازدواج خود داریم که این اهداف اگر به درستی انتخاب شده باشند می‌تواند یک ازدواج موفق را در پیش داشته باشیم. ولی اگر به دلیل عدم بلوغ کافی دلایل و اهداف اشتباهی را برگزینیم. پس از ازدواج و نرسیدن به خواسته های خود پشیمانی را برای ما به بار خواهند آورد.

دلایل و اهداف ازدواج

دلایل و اهداف ازدواج چیست؟

برخی از دلایل و اهداف ازدواج که انتخاب های مناسبی برای ازدواج هستند عبارتند از :

بدست آوردن آرامش

دلیل برخی از افراد برای ازدواج رسیدن به آرامش است، زن و مرد در کنار یکدیگر در یک ازدواج موفق می‌توانند مایه آرامش یکدیگر باشند، توجه به نیازهای یکدیگر برای زوجین و وجود عشق و محبت در وجود این خانواده آرامش زن و شوهر را برای آن ها به ارمغان خواهد آورد.

تشکیل خانواده و داشتن فرزند

دلایل و اهداف ازدواج چیست؟

یکی دیگر از دلایل ازدواج تشکیل خانواده، به خصوص داشتن فرزند است که البته فرزند آوری و تربیت آن مسئله ساده ای نیست و قبل از آن باید تمامی مسائل برای تربیت و پرورش آن را مد نظر قرار دهید که برای رسیدن به این آگاهی می‌توانید از مشاوره قبل از فرزندآوری حتما استفاده کنید.

دوست داشتن و عشق

همه انسان ها نیاز به محبت کردن و مورد محبت قرار گرفتن، دوست داشتن و دوست داشته شدن دارند، و در این بین نیاز دارند این حس را به طور خاص تری با یک نفر و یا احساس قوی تر یعنی عشق ورزیدن به یک فرد خاص یا همان شریک زندگی خود داشته باشند و این یکی از اهداف ازدواج و دلایل ازدواج است که البته این دلیل یک دلیل لازم برای ازدواج و تدام بخش یک رابطه زناشویی موفق خواهد بود ولی به تنهایی برای ازدواج کافی نخواهد بود.

تامین نیاز جنسی

انسان ها نیازهای مختلفی مانند نیازهای جسمی، عاطفی، جنسی و…. دارند. به هر ترتیب عدم جوابگویی برای برطرف کردن این نیازها می تواند مشکلاتی را برای آن ها بوجود بیاورد. در این بین یکی از قوی ترین نیازها، نیاز جنسی است که دختر و پسر با ازدواج می‌توانند. این نیاز را در مسیری صحیح برطرف کنند. البته مانند عشق و دوست داشتن این نیاز هم به تنهایی دلیل و هدف کافی برای ازدواج نخواهد بود.

تامین نیازهای عاطفی

نیازهای عاطفی مانند نیاز جنسی از اصلی ترین نیازهای افراد است. مانند نیاز به محبت و مهرورزی که در هر سنی در فرد وجود دارد. یکی از دلایل و اهداف ازدواج نیز برطرف کردن این نیاز در فرد است.

دلایل و اهداف اشتباه برای ازدواج

دلایل و اهداف ازدواج چیست؟

برخی از دلایل ازدواج نیز انگیزه مناسبی برای ازدواج نیستند . باید برای این اتفاق مهم نسبت به آن توجه بیشتری نشان دهیم که برخی از این اهداف اشتباه ازدواج عبارتند از:

رهایی از مشکلات خانوادگی

برخی از پسران و خصوصاً دخترانی که در خانواده خود شرایط مناسبی ندارند. یا به عبارت دیگر محیط خانواده آن‌ها دچار تنش هایی است که خواهان رها شدن از خانواده و شروع یک زندگی جدید با شرایط بهتر است معمولاً راه رهایی از مشکلات خود را در ازدواج می‌بینند.

ازدواج برای رها شدن از شکست عشقی

یکی از دلایل و انگیزه های برخی افراد برای ازدواج ناشی از مشکلات روانی و احساسات وی است که پس از یک شکست عشقی، طلاق، یا جدایی عاطفی بوجود آمده است و نیاز به راهی برای رها شدن از این حس ناخوشایند دارد، برای مثال ممکن است ازدواج را راهی برای اثبات خود و برگشتن اعتماد به نفسشان ببینند، ممکن است بخواهند فشار روانی و عاطفی خود را با ازدواج با فرد دیگر التیام دهند، این نوع ازدواج با این هدف می‌تواند بسیار خطرناک باشد و دلیل مناسبی برای یک ازدواج نخواهد بود.

فشار روانی خانواده و باورهای اشتباه

برخی اوقات با توجه به باورها و فرهنگ خانواده ها مبنی بر لزوم ازدواج و یا ازدواج تا سن به خصوصی، می‌تواند با وارد کردن فشار روانی توسط خانواده و یا اطرافیان و حتی تاثیر نگرش حاکم در محیط پیرامون فرد، وی را مجبور به ازدواج در شرایطی کند که مورد قبول خود نبوده و یا با دیدگاه و اعتقاد فرد تناسبی نداشته است و این نوع ازدواج می‌تواند آینده وی و زندگی او را به سمتی سوق دهد که در کنار احتمال بالای شکست این ازدواج، آرامش وی را نیز از او بگیرد.

ازدواج وسیله ای برای رسیدن به یک هدف دیگر

گاهی ممکن است هدف ازدواج فرد خارج از اهداف و انگیزه های صحیح ازدواج باشد. برای مثال فردی که دوست دارد برای رسیدن به رفاه اقتصادی با فردی با موقعیت اقتصادی خوب ازدواج کند. یا خانمی که برای زندگی در خارج از کشور اقدام به ازدواج می‌کند. بدون شک این نوع اهداف، هدف های مناسبی برای ازدواج نخواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا