پنج زبان عشق و نکات کلیدی برای شناخت آن

یکی از رایج ترین مسائلی که امروزه مردم با آن روبرو هستند، تلاش برای ابراز عشق از راه های عمدی و معنی دار به شخص دیگر است. تقریباً همه می خواهند به شریک زندگی خود نشان دهند که به آن ها اهمیت می دهند. با این حال، بسیاری از مردم تلاش می کنند این کار را به روشی انجام دهند که با قلب آن ها صحبت کند. اگر متوجه شدید که این وضعیت شما را توصیف می کند، ممکن است بخواهید درباره پنج زبان عشق بیشتر بدانید. تاریخچه نشان داده است که یادگیری اینکه چگونه شریک زندگی شما عشق را دریافت می کند به شما کمک می کند تا بهترین راه برای نشان دادن عشق و علاقه خود را بشناسید.

پنج زبان عشق توسط دکتر گری چاپمن، نویسنده و مشاور ارائه داده شده است. در این مقاله نیز هدف اصلی ما بررسی پنج زبان عشق و نکات کلیدی برای شناخت آن می باشد. با اتمام این مقاله شما می توانید اصلی ترین راه های مربوط به زبان های عشق را مورد بررسی خود قرار دهید. اما اگر نیاز به مشاوره های تخصصی تری داشته باشید می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

مروری بر پنج زبان عشق و بررسی دقیق آن

همان طور که اشاره کردیم پنج زبان عشق، توسط دکتر گری چاپمن بررسی شده است و در کتابی با همین عنوان به همه گان ارائه گردیده. از نظر این فرد پنچ زبان عشق عبارتند از:

  • کلمات تاییدی
  • زمان کافی
  • لمس فیزیکی
  • خدمات و کار ها
  • دریافت هدیه

کتاب چاپمن ، 5 زبان عشق، در اصل در سال 1992 تألیف شده است ، اما این کتاب امروز نیز به زوجین کمک می کند و از زمان چاپ اول بیش از 12 میلیون نسخه فروش داشته است. قبل از نوشتن کتاب، دکتر چپمن سال ها با بررسی دقیق زوج هایی که به آن ها مشاوره می داد، یادداشت برداری کرد. در میان این یادداشت برداری ها او الگو های خاصی را شناخت. آن چه او کشف کرد مبنی بر این بود که زوجین در برداشت یکدیگر و نیاز ها و خواسته های خود دچار سو تفاهم هایی می شوند. پس از مرور یادداشت های خود، او کشف کرد که پنج “زبان عشق” وجود دارد که ممکن است مردم به آن ها پاسخ دهند.

نکته قابل توجه

یکی از نکاتی که وی ارائه داشت این بود که احتمال این که زبان عشق شماو شریک زندگی تان یکسان باشد بعید است. بنابر این زمانی که زوجین، زبان های عشق و اصلی متفاوتی با هم دارند، احتمالا سو تفاهم هایی وجود خواهد داشت. برعکس، اگر شریک زندگی شما یاد بگیرد به زبان عاشقانه شما صحبت کند، در نهایت و معمولاً احساس می کند مورد علاقه و احترام قرار گرفته است و در ادامه می توان گفت که آن ها در روابط خود شاد تر هستند. اگر نمی دانید که زبان عشق شما چیست بهتر است در آزمون سی سوالی دکتر چاپمن شرکت کنید تا ببینید کدام زبان عشق دیدگاه اصلی شما خواهد بود. علی رغم این که در حدود سی سال از وجود این نظریه در مردم می گذرد، باز هم این مشکل در رفتار افراد مختلف دیده می شود.

نگاه دقیق تر به زبان های عشق

به گفته دکتر چاپمن، پنج زبان اصلی عشق وجود دارد که مردم توسط آن ها صحبت می کنند. این موارد شامل کلمات تأیید، زمان با کیفیت، لمس فیزیکی، اقدامات مربوط به خدمات و دریافت هدیه است. در ادامه این مقاله مروری داریم بر پنج زبان عشق و اینکه مردم از طریق هرکدام از آن ها چگونه احساس دوست داشتن می کنند. با بررسی این زبان های عشق نکات بسیار مهمی را متوجه  خواهیم شد.

منظور از کلمات تاییدی در پنج زبان عشق چیست؟

به زبان ساده، کلمات تأیید زبان عشق در مورد ابراز محبت از طریق کلمات گفتاری، ستایش یا قدردانی است. وقتی این زبان اصلی عشق کسی باشد، او از کلمات مهربانانه و تشویق ها لذت می برد. این افراد همچنین از نقل قول های نشاط آور، یادداشت های عاشقانه و پیام کوتاه زیبا لذت می برند. می توانید با تعریف و تمجید از این شخص، به او یادآوری کنید که چه کاری انجام می دهد. با این کار می توانید او را به زبان عشق خودش پیش ببرید و در ارتباط با شرایط او به بهترین نحو عمل کنید.

زمان کافی یکی از زبان های عشق

پنج زبان عشق و نکات کلیدی برای شناخت آن

عشق و علاقه از طریق این زبان عشق ابراز می شود وقتی کسی به دیگران توجه بی اندازه خود را نشان می دهد. این به معنای کنار قرار دادن تلفن همراه و خاموش کردن تبلت، برقراری تماس چشمی و گوش دادن فعال است. افراد با این زبان عاشقانه به دنبال کیفیت بیش از کمیت هستند. بنابراین، وقتی دور هم جمع می شوید، اگر حضور داشته باشید و روی آن ها تمرکز کنید، آن ها احساس دوست داشتن می کنند. اطمینان حاصل کنید که ارتباط چشمی برقرار می کنید، صحبت های طرف مقابل را تأیید می کنید و از ارائه مشاوره خودداری می کنید. این کار باعث می شود تا آن ها با زبان خودشان، بیش از گذشته بتوانند در زندگی پیش بروند و عشق شما را باور کنند.

لمس فیزیکی در زبان عشق افراد

فردی با این زبان عاشقانه از طریق محبت جسمی احساس دوست داشته شدن می کند. جدا از رابطه جنسی، کسانی که زبان اصلی عشق آن ها لمس فیزیکی است، وقتی همسرشان به نوعی محبت جسمی مانند گرفتن دست، لمس بازو یا ماساژ دادن در پایان روز را نشان می دهد، احساس دوست داشتن می کنند. علاوه بر این، ایده آن ها برای یک قرار ملاقات کامل می تواند نوازش روی نیمکت با یک لیوان  نوشیدنی و یک فیلم خوب باشد. آن ها به سادگی می خواهند به شریک زندگی خود نزدیک شوند.

زبان عشق و اعمال خدمات

وقتی زبان اصلی شخصی کسی باشد که خدمات ارائه دهد، وقتی مردم کار های خوبی برای او انجام می دهند احساس دوست داشته شدن و قدردانی می کنند. اعم از کمک به ظرف ها و یا زدن بنزین ماشین. کار های اندکی از خدمات مستقیماً به قلب او می رود. آن ها وقتی افرادی کار های کوچک برای شان انجام می دهند دوست دارند و اغلب می توان کار های کوچک دیگری را برای دیگران انجام داد.

دریافت هدیه

برای کسی که زبان عشقش هدیه گرفتن است، هدیه دادن نمادی از عشق و علاقه در ذهن اوست. آن ها نه تنها خود هدیه بلکه زمان و تلاش هدیه را برای آن ارزش زیادی قائل هستند. علاوه بر این، آن ها لزوماً انتظار هدیه های بزرگ یا گران قیمت را ندارند، زبان عشق دریافت هدیه بیشتر چیزی است که پشت هدیه ای است که مورد علاقه آن ها قرار می گیرد. به عبارت دیگر زمانی که شما هدیه ای را می گیرید و آن را مخصوص آن ها انتخاب کرده باشید، به فرد مقابل نشان می دهید که واقعا او را می شناسید. در این صورت می توانید با او ارتباط بهتری برقرار نمایید. علاوه بر این، افراد با این زبان عاشقانه اغلب می توانند هر هدیه کوچکی را که از عزیزانشان دریافت کرده اند به خاطر بسپارند زیرا این امر تاثیری بسیاری در آن ها می گذارد.

روابط چگونه از زبان های عشق بهره مند می شوند؟

همه ما عشق را متفاوت بیان و احساس می کنیم. در نتیجه، درک این اختلافات می تواند تأثیر جدی بر روابط شما بگذارد. در واقع، به گفته دکتر چپمن، این یکی از ساده ترین راه ها برای بهبود روابط شما است. هنگامی که متعهد به یادگیری زبان عاشقانه شخص دیگری هستید، بیشتر از نیاز های خود به نیاز های او متمرکز می شوید. این پیش فرض اصلی نظریه دکتر چاپمن است. زوجین به جای تلاش برای متقاعد کردن شریک زندگی خود برای یادگیری زبان خود، باید برای یادگیری زبان عشق همسر خود تلاش کنند. در حالت ایده آل، هر دو نفر می خواهند عشق را به روشی بیان کنند که برای دیگری معنادار باشد.

نکته قابل توجه درباره پنج زبان عشق

اما تمام هدف از زبان های عاشقانه این است که شما یاد بگیرید چگونه شریک زندگی خود را به گونه ای دوست داشته باشید که برای او منطقی باشد. وقتی زوجین بیشتر و بیشتر درباره چگونگی تجربه عشق توسط شریک زندگی خود می آموزند، یاد می گیرند با شخصی که با آن ها متفاوت است همدلی کنند. این به آن ها کمک می کند برای لحظه ای از خود خارج شوند و نگاهی به آنچه باعث می شود فرد دیگری احساس قابل توجه و دوست داشتنی کند، بیندازند. در نتیجه، هنگامی که زوجین متعهد به یادگیری و استفاده از زبان های عاشقانه هستند، هوش هیجانی خود را افزایش می دهند و می آموزند که چگونه نیاز های شخص دیگری را بیش از نیاز خود قرار دهند.

آن ها به جای صحبت با زبان عشق خود با شریک زندگی خود، یاد می گیرند که چگونه به زبانی صحبت کنند که شریک زندگی آن ها درک کند. هنگامی که زوجین شروع به صحبت با زبان عشق یکدیگر می کنند، کارهایی که برای شریک زندگی خود انجام می دهند نه تنها عمدی تر می شود بلکه معنادارتر نیز می شوند. بخشی از این موضوع به این واقعیت مربوط می شود که آن ها به طرقی منطقی برای شریک زندگی خود می گویند “دوستت دارم”. و ، وقتی این کار را می کنند، شرکای آن ها احساس رضایت و خوشحالی می کنند.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا