ارتباط با خود برای کاهش تنهایی

با وجود اینکه در نقطه‌ای از تاریخ است که اکثر مردم می‌توانند از راه دور با دیگران ارتباط برقرار کنند، تنهایی هنوز یک مسئله فعلی است. در واقع، بر تعداد فزاینده ای از مردم تأثیر می گذارد. اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی، قرنطینه‌ها و مشکلات در طول همه‌گیری ویروس کرونا، بسیاری را به این فکر انداخت که چگونه احساس تنهایی کمتری کنند. اما تنهایی یک فرد تنها از انزوا ناشی نمی شود. شما می توانید احساس تنهایی کنید حتی زمانی که توسط مردم احاطه شده اید. اگر با تنهایی دست و پنجه نرم می کنید، مهم است که بدانید، هر چقدر هم که احساس تنهایی می کنیم، هرگز تنها نیستیم. در اینجا بینشی در مورد علل تنهایی، نقش انزوا و راهکارهایی برای احساس تنهایی کمتر ارائه شده است. در این نوشته همکده ارتباط با خود برای کاهش تنهایی را بررسی می کنیم.

مرکز مشاوره همکده اولین وبزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی در ایران است. خدمات مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را ارائه می کند.

چگونه ارتباط اجتماعی می تواند به شما کمک کند کمتر احساس تنهایی کنید؟

در هفته‌های اول همه‌گیری، انجمن روان‌شناسی آمریکا مقاله جالبی در مورد داشتن تعاملات معنادار با اطرافیان منتشر کرد. این تعاملات می تواند:

  • خلق و خوی ما و احساس تعلق ما به جامعه را بهبود بخشد
  • با ایجاد نوعی شبکه ضمنی پشتیبانی و ارتباط، تأثیر مثبتی بر آن افراد داشته باشید

یک مکالمه معمولی با شخصی که در سوپرمارکت به شما خدمات می دهد، می تواند محیط شما را بهبود بخشد، حتی اگر فقط با یک نگاه. با این اوصاف، زمان با کیفیت به تنهایی نیز مفید است، به خصوص اگر درونگراتر هستید. بسته به شخصیت شما، معاشرت کردن می تواند خسته کننده باشد. بنابراین زمان لازم را برای شارژ و تأمل در نظر بگیرید. سعی کنید یادداشت برداری، مطالعه یا مدیتیشن کنید تا احساس کنترل بر زمان خود را حفظ کنید. ارتباط با خود برای کاهش تنهایی نیز تکنیک های خاصی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

دلایل اصلی تنهایی چیست؟

اگرچه این احساس ناراحت کننده است، اما به عنوان یادآوری اهمیت ارتباط انسانی و نزدیک بودن به دیگران عمل می کند. انسان موجودی اجتماعی است و در طبیعت ما این است که با هم ارتباط برقرار کنیم. عوامل سبک زندگی و رویدادهای زندگی وجود دارد که می تواند به احساس تنهایی کمک کند:

  • مهاجرت به یک منطقه جدید
  • شروع کار جدید
  • انزوای گسترده
  • مرگ یکی از عزیزان
  • طلاق
  • عدم تعادل بین کار و زندگی

اینها فقط نمونه ای از راه های مختلفی است که تنهایی ممکن است رخ دهد. اما همانطور که متوجه شدید، اینها تجربیاتی هستند که بسیاری از افراد دارند. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که اگر شما احساس تنهایی می‌کنید، احتمالاً دیگران نیز احساس تنهایی می‌کنند.

تکنیک های ارتباط با خود برای کاهش تنهایی

ممکن است یک گلوله جادویی یا آمپولی برا “درمان” تنهایی وجود نداشته باشد. با این حال، راه‌های سالمی برای کنار آمدن و ارتباط مجدد اجتماعی و بازیابی احساس تعلق وجود دارد. این تکنیک ها عبارتند از:

احساسات خود را بپذیرید

این مهم است که لحظه ای وقت بگذارید و متوجه شوید که از تنهایی رنج می برید. درک اینکه احساسات شما از کجا می آیند اولین گام عالی برای یافتن راه هایی برای بازگشت به مسیر است. زمانی که احساس تنهایی یا انزوا می کنیم، اغلب احساس سردرگمی، قطع ارتباط با دنیا و حتی در موقعیت های روزمره می کنیم. آگاهی از این که این احساسات بخشی از انزوای اجتماعی است، اولین راه مقابله با تنهایی است. هنگامی که این دانش را به دست آوردید، به یاد داشته باشید که شفقت به خود را تمرین کنید. تنهایی ممکن است برای هر کسی در هر زمانی اتفاق بیفتد. پس با خودت مهربان باش.

تماس با افرادی که از قبل می شناسید از تکنیک های ارتباط با خود برای کاهش تنهایی

هنگامی که احساس ناخوشایند تنهایی ظاهر می شود، اولین کاری که ممکن است بخواهید انجام دهید این است که با عزیزان خود ارتباط برقرار کنید. به لطف فناوری، می‌توانیم به طور همزمان کسی را در آن سوی دنیا ببینیم و بشنویم. جهش به افراد قدیمی با تقویت حس تعلق به شارژ مجدد انرژی شما کمک کند. و اگر خود را از نظر فیزیکی دور از خانواده یا عزیزان خود بیابید، اهمیت بیشتری دارد. لحظه ای را در شرکت فیزیکی یا مجازی با شخصی که به او اهمیت می دهید به اشتراک بگذارید.

چند ساعت در هفته را برای ارتباط با دوستان و خانواده اختصاص دهید. لزوماً نباید دلیل خاصی برای تماس با کسانی که به آنها اهمیت می دهیم وجود داشته باشد. یک نگاه آشنا یا یک لبخند محبت آمیز می تواند تجربه ما را فوراً تغییر دهد، حتی اگر از هم دور باشیم یا نتوانیم یکدیگر را ببینیم.

ارتباط با دوستان قدیمی

دوستان قدیمی، اعضای خانواده و ارتباطاتی را که در طول سال ها با آنها از دست داده اید را در نظر بگیرید. می توانید سعی کنید با آنها تماس بگیرید و آن ارتباط را دوباره برقرار کنید. فراخوانی آنها ممکن است ناخوشایند باشد، اما یک پیام در رسانه های اجتماعی می تواند به شروع مکالمه با فشار کمتر کمک کند.

ملاقات با افرادی که تا به حال آن ها را ندیدید از از تکنیک های ارتباط با خود برای کاهش تنهایی

گاهی اوقات، ناخوشایندترین احساس، احساس تنهایی در محاصره افراد است. مشکل خیلی از کمبود افراد نیست، بلکه دوباره، عدم وجود احساس تعلق و ارتباط است. ملاقات با افراد از طریق فعالیت های گروهی مانند پیاده روی، یک باشگاه کتاب یا کار داوطلبانه، شما را بخشی از جامعه خود می کند. این ارتباط با جایی که زندگی می کنید و افرادی که در اطراف شما هستند می تواند به شما احساس تعلق دهد. همچنین می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر محیط شما و اطرافیانتان داشته باشد.

اگر در محل کار احساس انزوا می کنید، سعی کنید با همکارانی که خارج از تیم مستقیم خود هستند، به طور منظم قهوه چت کنید. این می تواند روابط حرفه ای را تقویت کند یا حتی در محل کار دوستانی پیدا کند و به شما کمک کند با افراد بیشتری در سراسر شرکت ملاقات کنید.

سرگرمی جدیدی داشته باشید

گل کاری، نقاشی، فیلمنامه نویسی یا تماشای پرنده سرگرمی های خوبی هستند. اگر احساس گیر کرده اید، سعی کنید چیز جدیدی یاد بگیرید. می توانید دوستان یا آشنایان خود را که می خواهید بیشتر بشناسید دعوت کنید. از طرف دیگر، می‌توانید به تنهایی بروید و با افرادی ملاقات کنید که حداقل یک علاقه مشترک با شما دارند.

تحرک و ورزش از تکنیک های ارتباط با خود برای کاهش تنهایی

گاهی اوقات، مفیدترین راه برای کنترل تنهایی این است که همه چیز را تکان دهید. سعی کنید در یک کلاس ورزشی، یک بازی بسکتبال پیکاپ یا پیوستن به یک گروه دویدن شرکت کنید. اگر ورزش یا کلاس های گروهی مورد علاقه شما نیست، یک پیاده روی ساده در محله شما یا یک کلاس یوگا آنلاین می تواند کمک کند. برنامه‌های تمرینی و تمرین مجازی بی‌شماری وجود دارد که به شما الهام و انگیزه می‌دهد. کلید این است که بدن خود را به حرکت درآورید. بنابراین سعی کنید چند کفش راحت بپوشید و طوری حرکت کنید که احساس خوبی به شما بدهد.

زندگی در زمان حال را تمرین کنید

اغلب، زمانی که احساس تنهایی می کنیم، تمایل به غمگینی داریم. و گاهی بسیار متمرکز بر گذشته، آنچه اتفاق افتاده و دیگر اتفاق نیفتاده، یا آنچه اتفاق نیفتاده و باید می‌افتاد. در مواقع دیگر، ما بسیار روی آینده و اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد یا اتفاقی که نخواهد افتاد متمرکز هستیم و باعث می شود احساس اضطراب کنیم. ارتباط با زمان حال کمک می کند تا توجه و تمایل خود را به طور کامل به کاری که انجام می دهیم جلب کنیم. ما می توانیم از تعاملات روزانه کوچکی که ما را در کنار هم نگه می دارد و از همه حمایت های اجتماعی در دسترسمان آگاه است، لذت ببریم. صرف چند لحظه برای گوش دادن به “صبح بخیر” همسایه‌ام، مهم نیست که این حرکت چقدر کوچک به نظر می‌رسد.

برای تأمل وقت بگذارید

ارتباط با خودتان می تواند یک راه حل باشد – یا حتی ممکن است چیزی باشد که ما بیشتر از آن می ترسیم. گاهی اوقات نگران تنها ماندن هستیم زیرا برایمان سخت است که از احساسات سخت جدا شویم. اگر چنین است، ممکن است خوب باشد که از نزدیکان خود کمک یا حمایت حرفه ای بخواهید.

شفقت به خود را تمرین کنید

یکی از راه های ارتباط با خود برای کاهش تنهایی محبت به خود است. وقتی بهترین متحدانمان می شویم، حتی اگر با هیچ کس دیگری نباشیم، کمتر احساس تنهایی می کنیم. و یکی از راه های رسیدن به این هدف، تمرین شفقت به خود است. این توانایی مهربانی با خود در مواقع خوب و نه چندان خوب است. این یک پروسه یک روزه نیست – نیازمند فداکاری است – و نتایج آن می تواند قبل و بعد از زندگی شما باشد. با اختصاص زمان به خودمراقبتی، تلاش و تمایل به عشق به خود را اختصاص خواهیم داد. ما در شرکت خودمان احساس رفاه و احساس خانه بودن خواهیم کرد.

سبک زندگی خود را ارزیابی کنید

داشتن عادت های خوب همیشه یک مزیت دارد. ابتدا کمی وقت بگذارید و در مورد نحوه گذراندن وقت خود فکر کنید. چگونه شما را راضی می کند و چه چیزی را کم و بیش دوست دارید. چگونه می توانید از برنامه روزانه خود استفاده کنید تا کمتر احساس تنهایی کنید؟ هنگامی که ایده ای در مورد اینکه کجا هستید و می خواهید آینده تان چگونه باشد، دارید، می توانید تغییرات کوچکی در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا در آن مسیر حرکت کنید. ایجاد عادات و توجه به تأثیر آنها زمان بر است. اما اگر به آن پایبند باشید و در صورت نیاز آن را تنظیم کنید، باید اثرات مثبتی را احساس کنید.

به دنبال متخصص بهداشت روان باشید

یکی از راه های ارتباط با خود برای کاهش تنهایی کمک گرفتن از متخصصان است. گاهی ممکن است نیاز به کمک بخواهیم. به دور از ضعف، این یک نقطه قوت بزرگ است. این به ما قدرت می‌دهد تا با افرادی که در سلامت روان ما تخصص دارند و مایلند به ما کمک کنند تا آن را دوباره به دست آوریم، تماس بگیریم.

جایی که تنهایی از آن سرچشمه می گیرد

گاهی اوقات ما نقشی را که اجتماعی شدن در سلامت ما ایفا می کند دست کم می گیریم. در ارتباط بودن تنها چیزی نیست که زمانی اتفاق بیفتد که یک دور هم خانوادگی داشته باشیم یا با دوستان برای شام بیرون برویم. وقتی به همسایه‌ای سلام می‌کنیم در حین انجام وظایف یا با به اشتراک گذاشتن لبخند با یک غریبه، با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم. تحقیقات نشان داده است که چگونه احساس انزوا عواقب منفی بر سلامت روان ما دارد. یکی از اولین مطالعات در مورد تأثیر روانشناختی بیماری همه گیر COVID-19، تنهایی را به عنوان تأثیر روانشناختی قابل توجهی بر سلامت جمعیت برجسته کرد.

مطالعه دیگری توسط دانشگاه ساسکس در مورد تعامل بین تنهایی و بیماری جسمی و روانی ارتباط بین تنهایی و مرگ و میر و بیماری را نشان داد. به همین دلیل، اختصاص زمان و انرژی به مراقبت از سلامت روانی و عاطفی ضروری است. احساس استرس می‌تواند مستقیماً با موقعیت‌هایی که در آن قرار می‌گیریم مرتبط باشد. همراه با عدم اطمینان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، این می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی قابل توجهی شود.

 

 

منابع
betterup

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا