تاثیر استرس طولانی مدت چیست؟

استرس و اختلالات روانی امروزه در تمام دنیا و در سنین مختلف به احتمال زیاد رخ می دهد. استرس برای افراد مختلف ممکن است به دلایل متفاوتی ایجاد شود همچنین استرس می تواند در محل کار یا در طول دوران تحصیلی باشد. بعضی از اشخاص هستند که دارای استرس معمولی و طبیعی هستند که آن ها را دچار مشکل نخواهد کرد اما موضوع امروز ما در ارتباط با افرادی است که دچار اختلال استرس طولانی مدت هستند. به نظر شما تاثیر استرس طولانی مدت چیست؟! اگر شما دچار استرس شدید می توانید به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

استرس طولانی مدت

استرس طولانی مدت که به آن استرس مزمن نیز گفته می شود، یک پاسخ فیزیولوژیک طولانی مدت است که در صورت عدم درمان می تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد. تأثیر استرس طولانی مدت می تواند شامل شرایط سلامتی جسمی و روانی باشد. هنگامی که افراد دچار استرس می شوند، جنگ یا پاسخ به پرواز باعث ترشح هورمون هایی می شود که بدن را برای اقدام آماده می کند. با افزایش ضربان قلب و تنفس، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی هوشیار می شوید. این به شما امکان می دهد در موقعیت هایی که نیاز به پاسخ سریع دارند ، اقدام کنید. با این حال، هنگامی که هیچ خطری فوری وجود نداشته باشد و برای مدت طولانی در این حالت بمانید، قرار گرفتن در این حالت برانگیختگی شدید باعث مشکل می شود.

علائم استرس طولانی مدت

 استرس طولانی مدت و طولانی مدت می تواند تأثیرات مختلفی بر روی بدن و ذهن فرد بگذارد. برخی از علائم استرس طولانی مدت عبارتند از:

  • اضطراب
  •  کاهش میل جنسی
  • مشکل در تمرکز
  • افکار بی نظم
  • زیاد یا کم خوردن
  •  خستگی
  • احساس درماندگی
  • بیماری ها و عفونت های مکرر
  • احساس عدم کنترل
  • احساس ناامیدی
  •  سردرد
  •  سو هاضمه
  • تحریک پذیری
  • تغییرات خلق و خوی

شدت این علائم ممکن است متفاوت باشد. با ادامه استرس، بسیاری از این علائم ممکن است بدتر شوند. علل و تعدادی موقعیت وجود دارد که می تواند منجر به استرس طولانی مدت شود. گاهی ممکن است به دلیل یک مشکل جدی و طولانی مدت ایجاد شود ، اما افراد ممکن است چندین مورد از این موارد را همزمان داشته باشند. دلایل احتمالی این موارد عبارتند از:

  • مشکلات مزمن سلامتی: شرایط سلامتی طولانی مدت می تواند منبع قابل توجهی از استرس طولانی مدت باشد.
  • روابط دشوار: روابط چالش برانگیز با اعضای خانواده، شرکا، همکاران یا دیگران نیز می تواند استرس ایجاد کند که برای مدت زمان طولانی ادامه دارد.
  •  مشکلات مالی: بدهی، هزینه های ناگهانی یا تغییر در وضعیت مالی شخص می تواند میزان قابل توجهی از استرس را ایجاد کند.
  • استرس مرتبط با شغل: یک شغل پر فشار، یک محیط کار دشوار یا حتی عدم اطمینان به کار می تواند منبع استرس طولانی مدت باشد.

تأثیر استرس طولانی مدت بر بدن

 بنابراین این استرس طولانی مدت چه تأثیراتی بر ذهن و بدن می گذارد؟ تحقیقات نشان می دهد که پیامدهای استرس طولانی مدت می تواند جدی و حتی مخرب باشد.

شرایط مرتبط با استرس طولانی مدت

  •  اختلالات اضطرابی
  •  بیماری های خود ایمنی
  •  کاهش ایمنی
  •  افسردگی
  •  دیابت نوع ۲
  •  بیماری قلبی
  •  فشار خون بالا
  • اختلال استرس پس از سانحه
  •  عفونت های تنفسی
  •  سوزش پوست
  •  روانگسیختگی

 استرس طولانی مدت بر کل بدن تأثیر می گذارد. این بدان معنی است که می تواند تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم در مناطقی از جمله:

سلامت روان

 تحقیقات همچنین نشان داده است که استرس طولانی مدت می تواند منجر به تغییر در ساختار مغز، از جمله کاهش حجم در مناطق خاصی از مغز شود. این تغییرات ساختاری مغز می تواند منجر به اختلال عملکرد، عاطفی و شناختی شود و در نهایت آسیب پذیری فرد در برابر بیماری های روانی را افزایش دهد.

سیستم قلب و عروق

استرس حاد باعث می شود که سیستم قلبی عروقی زیاد شود. ضربان قلب افزایش می یابد ، رگ های خونی گشاد می شوند.  به طور معمول، بدن پس از استرس به حالت استراحت خود برمی گردد، اما استرس طولانی مدت سیستم قلبی عروقی را در معرض سطح بالاتری از هورمون های استرس قرار می دهد که ممکن است به مرور زمان آسیب ببیند. استرس مزمن و پایدار می تواند خطر ابتلا به مشکلاتی مانند فشار خون بالا، حمله قلبی یا سکته را در فرد افزایش دهد.

دستگاه گوارش

استرس همچنین می تواند باعث مشکلات معده و هضم غذا شود. در کوتاه مدت، ممکن است فقط احساس کنید که در معده خود احساسات عجیبی دارید، اما وقتی این استرس هرگز از بین نرود، می تواند مشکلاتی از جمله دردهای معده و نفخ را ایجاد کند. محققان همچنین بر این باورند که باکتری های موجود در روده ممکن است بر روحیه فرد تأثیر بگذارد، بنابراین ایجاد اختلال در باکتری های روده ممکن است بر سلامت روان و سایر سیستم های بدن نیز تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان می دهد که تغییرات در تعامل مغز و روده ناشی از استرس می تواند به طیف وسیعی از بیماری ها از جمله بیماری التهابی رود (IBD) ، سندرم روده تحریک پذیر (IBD)، زخم معده و ریفلاکس معده (مری) منجر شود.

سیستم اسکلتی – عضلانی

وقتی احساس استرس می کنید، احتمالاً متوجه شده اید که ماهیچه های شما متشنج می شوند. با استرس طولانی مدت، این تنش عضلانی برای مدت طولانی ادامه می یابد. در نتیجه، ممکن است در افراد دچار سردرد یا میگرن شود، که اغلب در اثر تنش عضلات سر، گردن و شانه ها رخ می دهد.

دستگاه تنفسی

 استرس طولانی مدت همچنین می تواند روند تنفسی بدن را مختل کند. استرس روانی ممکن است تنفس را دشوار تر کرده و منجر به تنفس سریع و تنگی نفس شود. افرادی که قبلاً دچار بیماری تنفسی مانند برونشیت مزمن، آسم یا بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) شده اند، ممکن است دریابند که علائم آن ها در نتیجه استرس مداوم بدتر می شود.

چگونه با استرس طولانی مدت کنار بیاییم؟

 اگر فکر می کنید تحت تأثیر استرس طولانی مدت قرار گرفته اید، مواردی وجود دارد که می توانید برای تسکین به شما کمک کند. ایجاد روش های موثر مدیریت استرس برای حفظ سلامت جسمی و روانی مهم است. حتی اگر همیشه نتوانید منابع استرس مداوم خود را کنترل کنید، می توانید روش های پاسخگویی و کنار آمدن را مدیریت کنید. برخی از استراتژی هایی که ممکن است کمک کنند در زیر ذکر شده است.

استرس را از بین ببرید.

 یکی از بهترین راه ها برای کاهش استرس طولانی مدت، رفع آن از ریشه است. البته ممکن است این همیشه امکان پذیر نباشد. در موارد دیگر، ممکن است شامل ایجاد یک تغییر اساسی در زندگی شما شود. اگر وجود یک رابطه ای است که باعث ایجاد استرس در زندگی شما می شود، ممکن است بخواهید نگاهی جدی بیندازید که آیا می خواهید رابطه را ادامه دهید یا خیر.

اگر این شغل شما است که باعث استرس شما می شود، ممکن است بخواهید به دنبال یافتن شغل دیگری باشید یا در شغل فعلی خود به نقشی متفاوت بپردازید. البته یادآوری این نکته مهم است که تغییرات بزرگ همچنین می توانند منشأ استرس طولانی مدت باشند. به همین دلیل مهم است که گزینه های خود را ارزیابی کنید و تعیین کنید که مزایا و معایب احتمالی ایجاد یک تغییر چیست. اکنون ایجاد یک تغییر ممکن است استرس و اضطراب را به طور موقت افزایش دهد، اما ممکن است در کاهش استرس و خوشبختی بیشتر در طولانی مدت نتیجه دهد.

افکار خود را دوباره تنظیم کنید.

 گاهی اوقات روش هایی که مردم درباره منابع استرس خود فکر می کنند می تواند وضعیت را بدتر کند. تحریف های شناختی مانند تفکر همه چیز یا هیچ چیز، کلی سازی بیش از حد و بزرگ نمایی می تواند باعث شود چیزهای استرس زا از آن چه هستند بدتر یا حتی طاقت فرسا به نظر برسند.

بازآفرینی شناختی، روشی که در درمان رفتاری شناختی (CBT) اغلب مورد استفاده قرار می گیرد، شامل تغییر روش تفکر شما در مورد این عوامل استرس زا به منظور مدیریت بهتر احساسات و پاسخ استرس است. به عنوان مثال، این رویكرد ممكن است به شما كمك كند تا افكار فاجعه باری را كه در سناریوهای بدترین حالت به موارد استرس زا و واقع بینانه تر تغییر می كنند، تغییر دهید.

تعیین محدودیت ها (برای خود و دیگران)

 مهم این است که تصمیم بگیرید که هنگام قطع منابع استرس غیر ضروری ، چه کارهایی باید انجام دهید. این ممکن است به معنای نه گفتن به برخی تعهدات، تعیین مرز با افراد یا تفویض برخی مسئولیت ها به دیگران باشد. مرزها می توانند قسمت مهمی در کنترل استرس باشند ، بنابراین مهم است که یاد بگیرید چطور باید برخی از محدودیت ها را تعیین کنید. برخی علائم نشان می دهد که شما نیاز به ایجاد برخی از محدودیت ها داردید.

احساس می کنید مردم همیشه بیش از حد درخواست می کنند متوجه می شوید که به کارهایی که واقعاً نمی خواهید انجام دهید ، بله می گویید شما همیشه احساس خستگی در برابر همه تعهدات خود می کنید. یادگیری نه گفتن همیشه آسان نیست. با این وجود، هنگام کنار آمدن با استرس طولانی مدت، یافتن راه هایی برای محدود کردن تعهدات خود می تواند کمک قابل توجهی کند.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا