علل متداول کاهش میل جنسی

آیا میل جنسی شما از بین رفته است؟ وقتی ریشه ی اصلی کاهش میل جنسی خود را پیدا کردید می توانید آن را دوباره برگردانید. علل متداول کاهش میل جنسی چیست؟

از کمبودخواب گرفته تا نوشیدن زیاد الکل می توانند روی میل جنسی اثر بگذارند. کاهش میل جنسی ممکن است تحت تاثیر فاکتورهای روانی، عاطفی و فاکتورهای مربوط به زندگی باشد. در اینجا متداول ترین مواردی که وضعیت روحی و میل جنسی شما را خراب می کنند آورده شده است.

استرس

بدن با آزادسازی کورتیزول و آدرنالین ب هاسترس واکنش نشان می دهد. به خصوص استرس شدید می تواند با سطح هورمون های بدن تداخل داشته باشد و نتیجه ی آن کاهش میل جنسی خواهد بود. در واکنش به استرس رگ ها ممکن است باریک شده و جریان خون محدود گردد که باعث اختلال در عملکرد نعوظ خواهد شد. استرس می تواند با پرت کردن حواس شما و دور کردنتان از تمایل به رابطه باعث کاهش میل جنسی گردد.

افسردگی از علل متداول کاهش میل جنسی

میل جنسی و افسردگی ارتباط پیچیده ای دارند. افسردگی می تواند شیمی بدن را تغییر داده و از این رو باعث کاهش میل جنسی گردد. این را یک روانشناس متخصص می گوید. وقتی افسرده هستید احساس میل جنسی برای شما سخت تر خواهد بود. برخی داروهایی که اغلب برای درمان افسردگی تجویز می شوند ممکن است در عوارض جانبی خود میل جنسی را کاهش دهند.

کمبود عزت نفس

وقتی اعتماد به نفس شما کم باشد به سختی حس می کنید می توانید از نظر جنسی خوب باشید زیرا تصویر بدنی ناسالمی از خود دارید. کسی که حس می کند جذاب نیست نمی خواهد در رابطه ی جنسی وارد شود. ترس از پذیرفته نشدن توسط فرد مقابل نیز می تواند در این مشکل تاثیر داشته باشد.

مصرف الکل یا مواد

با وجودی که مقدار کم الکل می تواند به کاهش تمایل به اجتناب از رابطه کمک کند زیاده روی در آن سیستم عصبی شما را ضعیف کرده و باعث خستگی خواهد شد، در نتیجه شما به سختی تحریک می شوید. برخی مواد دیگر نیز می توانند میل جنسی را کاهش دهند. برای مثال ماری جوآنا روی غدد هیپوفیز اثر می گذارد، غده ای که مسئول تولید تستوسترون است.

کمبود خواب

استراحت خوب در شب شاید برای شما میسر و ساده نباشد اما شما برای تیزهوش ماندن، داشتن بدنی سالم و فعالیت جنسی به خواب کافی نیاز دارید. وقتی خسته باشید بیشتر ترجیح می دهید بخوابید. از نظر فیزیکی کمبود خواب می تواند سطح کورتیزول در بدن را بالا برد و این باعث کاهش میل جنسی خواهد شد.

چیزی جالب تر درباره ی ارتباط بین خواب و میل جنسی؛ تحقیقی نشان داده است مردانی که مبتلا به سندروم  پای بی قرار هستند ( یک اختلال عصبی که با حس نیاز به حرکت در زمان خوابیدن شناخته می شود) بیشتر در خطر اختلال نعوظ هستند، شاید علت آن کاهش سطح دوپامین باشد.

داروها

برخی داروها که برای درمان افسردگی، فشارخون بالا و دیگر بیماری ها تجویز می شوند می توانند روی میل جنسی اثر گذاشته یا باعث اختلال در فعالیت جنسی شوند.

اختلال نعوظ

کاهش میل جنسی از عوارض جانبی متداول برای اختلال نعوظ است. وقتی یک مرد این مشکل را تجربه می کند شاید دچار اضطراب شود. اعتماد به نفس او از بین رفته و شاید از اینکه این اتفاق دوباره بیفتد بترسد. او برای حمایت از نفس خود میل جنسی اش را سرکوب می کند.

عدم تعادل هورمونی

علل متداول کاهش میل جنسی

میل جنسی به طور مستقیم تحت تاثیر سطح تستوسترون قرار دارد. از این رو کاهش میل جنسی اغلب بر اثر کم شدن سطح این هورمون ایجاد می شود؛ یک نوع عدم تعادل هورمونی. کاهش سطح تستوسترون می تواند بر اثر جراحت، التهاب یا تومور در بیضه ها باشد. علل دیگر عدم تعادل هورمونی شامل بیماری سیروز کبد یا بیماری های غدد هیپوفیز می باشد. کبد مسئول تجزیه ی استروژن است. وقتی کبد مشکل دار می شود سطح استروژن بالا رفته و این باعث کاهش میل جنسی خواهد شد. بیماری های غدد هیپوفیز نیز مقدار تستوسترون در بدن را کاهش می دهند.

یائسگی

زنان در طول دوران یائسگی بنا به دلایل متعددی ممکن است کاهش مسل جنسی را تجربه کنند. سطح استروژن ناگهان در این سال ها کم شده و باعث خشک شدن بافت واژن خواهد شد. در نتیجه در طول دخول احساس درد و ناراحتی داشته و این عامل کاهش میل جنسی خواهد بود. یائسگی می تواند سطح تستوسترون را نیز کاش دهد، هورمونی که در زنان نیز مانند مردان میل جنسی را بهبود می بخشد.

علل متداول کاهش میل جنسی | مرکز مشاوره همکده | مرکز مشاوره همکده

شرایط سلامت علل متداول کاهش میل جنسی

بیماری های سیستماتیک حاد، مانند سرطان با بیماری های کلیه، می توانند سطح تستوسترون را تحت تاثیر قرار داده و تولید اسپرم را کاهش دهند. بدن وارد حالت تلاش برای بقا شده و توجه زیادی به عمکلردهای غیرحیاتی مانند تولید تستوسترون و اسپرم ندارد. مقدار کم این هورمون می تواند از عوارض جانبی بیماری های دیگر نیز باشد، مانند ایدز، دیابت و بیماری های کلیوی.

مشکل در روابط

وقتی یک زوج با هم دعوا داشته و از هم احساس ناراحتی دارند به احتمال کمتری میل به صمیمت بیشتر خواهند داشت. مشکلات در روابط، خشونت، بحث، پرخاشگری؛ این ها همه احساساتی منفی هستند که شما وارد اتاق خواب خود می کنید.

نداشتن وقت

آیا تا به حال پیش آمده که برای داشتن رابطه ی جنسی مشغله ی زیادی داشته باشید؟ برنامه های گیج کننده ی زندگی روزانه باعث می شود زندگی جنسی شما قربانی شده و توجه کمی به آن داشته باشید. برخی افراد بر این باورند در پایان روز که کار دیگری برای انجام ندارند فرصت برای رابطه ی جنسی خواهند داشت. آن ها برای رابطه ی خود برنامه ای نمی گذارند. اما باید بدانید شما رابطه نخواهید داشت مگر اینکه برای کمی صمیمیت بیشتر و برای یکدیگر زمان بگذارید. کم بودن رابطه ی جنسی می تواند باعث کاهش میل جنسی گردد.

بارداری، زایمان و شیردهی علل متداول کاهش میل جنسی

علل متداول کاهش میل جنسی

نداشن تمایل به رابطه ی جنسی در طول بارداری، شیردهی و زایمان بسیار متداول است. علت می تواند هریک از موارد زیر باشد:

  • تغییر در سطح هورمون ها
  • تغییر در بدن و مشکلاتی نسبت به تصویر بدنی
  • خستگی
  • رابطه ی جنسی دردناک بر اثر جراحاتی مانند برش یا پارگی در طول زایمان
  • تغییر در اولویت ها، مانند تمرکز برای مراقبت از کودک

این موارد به مرور زمان بهبود خواهند یافت. اگر میل جنسی شما بازگشت نداشت و برای شما تبدیل به یک مشکل شد باید با پزشک خود صحبت کنید.

زندگی پرمشغله و میل جنسی کم

بسیاری از ما می بینیم از چیزی که فکرش را می کردیم مشغله ی بیشتری دارم. دائما مشغول بودن یعنی زمان کمی برای استراحت دارید و این می تواند انرژی شما را گرفته و رابطه ی جنسی را ناخوشایند سازد. یک برنامه ی شلوغ می تواند به معنای ذهنی درگیر باشد و داشتن بار زیاد روی ذهن امکان استراحت و وارد شدن به حس تمایل برای برقراری رابطه را دشوار می سازد. برنامه های پر می توانند حتی باعث شوند برای یافتن زمانی جهت برقراری رابطه ی جنسی مشکل پیدا کنید یا آن را کاری در لیست طولانی مدت خود برای آینده قرار دهید.

تنها راه برای مدیریت مشکل شما این است که با زمان خود مانند شی باارزشی رفتار کرده و برای جلوگیری از وظایف زیاد قدرت نه گفتن را تمرین کنید. کارهای خاص را اولویت بندی کرده و ببینید کدام پروژه ها یا برنامه ها زیاد ضرزوری نیستند تا زمانی را برای خودتان و همسرتان خالی بگذارید.

مشکلاتی در وضعیت بدن علل متداول کاهش میل جنسی

یک بیماری طولانی مدت می تواند روی میل جنسی شما اثر بگذارد. شاید این کاهش تمایل نتیجه ی فشار فیزیکی و عاطفی حاصل از این مشکل باشد و یا شاید یک عارضه ی جانبی ناشی از درمان.

برای مثال کاهش میل جنسی می تواند همراه با بیماری های زیر باشد:

  • دیابت
  • سرطان
  • بیماری های قلبی
  • تیروئید غیرفعال؛ وقتی غده ی تیروئید هورمون کافی تولید نمی کند.
  • جراحی های مهم؛ برای مثال جراحی برای برداشتن تخمدان ها و رحم در زنان
منابع
everydayhealth.comnhs.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا